С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 20 мар 2018, 17:06, 9664 прочитания

Ще разбие ли "Турски поток" мечтите за хъб "Балкан"

"Газпром" ще демонтира 500 км тръби заради нямаляване на капацитета на газопровода

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Една от основните възможности, които ще се анализират в предпроектното проучване за газовия хъб "Балкан", е суровината да постъпва у нас на входна точка Турция и да преминава през изходна точка Сърбия. Това се налага заради плановете на "Газпром" от 2019 г. да преустанови доставките по Трансбалканския газопровод, който преминава през Украйна и България, като замени маршрута с изграждащия се "Турски поток". Тази седмица обаче стана ясно, че руския гигант ще демонтира и консервира стотици километри от тръбопровода. По информация на "Интерфакс" компанията е решила да съкрати два пъти капацитета на "Турски поток" - от 63 млрд. куб. м на 31.5 млрд. куб. метра природен газ.

При това положение възниква въпросът какво ще се случи с хъб "Балкан", за чието изграждане по експертни оценки ще са необходими между 1.4 и 2.4 млрд. евро? На пръв поглед решението на "Газпром" не би следвало да е от значение. При планиран капацитет от 31.5 млрд. куб. засега е построена една тръба за 15.75 млрд. куб., които Турция ще получи по новия газопровод и България може да купи част от тях. Другата тръба за 15.75 млрд. куб. все още не е решено дали ще се изгражда и ако все пак бъде построена, къде ще излиза - в Турция (по-вероятно) или България.


Други възможни източници на газ, на които страната ни се надява, за да изпълни ролята на газоразпределителен център, са от азерското находище "Шах Дениз 2" и от терминали за втечнен газ. Има и хипотетична възможност за местен добив, за който френската Total прави проучвания в Черно море.

Какво точно прави "Газпром"

Всички тръби, които "Газпром" се кани да ликвидирани, трябваше да бъдат част от проекта "Южен поток", който от началото на декември 2014 година беше трансформиран в "Турски поток". За тяхното премахване се говори отдавна - когато бе решено капацитетът на газопровода да бъде намален наполовина. Но едва сега стават известни конкретните параметри.



В случая става въпрос за 506 км от "Източния маршрут" и "Южния коридор" по маршрута Починки-Анапа в Краснодарския край, както и в Саратовска, Волгоградска и Ростовска области, плюс газоизмервателната станция "Моршанская". Ще бъдат консервирани и компресорните станции Руская, Казачая и Кореновская.

На практика това означава, че вместо първоначалните 4 тръби, които трябваше да бъдат изградени за "Южен поток", реално ще бъдат монтирани само две тръби. Газта, която ще тече по първата тръба, е предназначена за турския пазар (15.75 млрд. куб. м природен газ годишно). А втората тръба се планира да доставя суровината в Европа, поради което бе поставено условие от руснаците, че ще я построят само ако ЕС даде пълни гаранции, че иска да получава синьо гориво по нея. По последна информация от началото на март от първата тръба са готови 706 километра, а по втората са положени 224 километра, при положение че дължината на цялото трасе от станция Анапа в Русия до Къйъкьой на турския бряг е малко над 930 километра. Проблемът е, че Турция не е издала разрешително за излизането на втората тръба на сушата. Такова има само за първата, която ще задоволява вътрешните потребности на страната.

"В Москва нараства усещането, че е все по-вероятно "Газпром" да се окаже с проект за милиарди долари, който отново доставя газ само за нуждите на Турция, а втората тръба не води до никъде", коментира анализаторът от "Фич" Дмитрий Маринченко. Според него все още не е ясно и кой ще е собственик и оператор на тръбите и ще претендира ли Анкара да получава транзитни такси от газа и в какъв размер.

Да или не

В енергийните среди има сериозни спорове дали събитията около "Турски поток" ще окажат влияние върху проекта за газов хъб "Балкан". Според проф. Атанас Тасев решението на "Газпром" за ликвидацията на две от тръбите на "Турски поток" показва, че проектът "Южен поток" е окончателно погребан, така че част от газа от "Турски поток" ще тръгне към България. Не е ясно обаче защо руснаците е искат да доставят газ у нас, който след това да търгуваме с останалите държави в региона, както иска Брюксел. Много по-логично изглежда "Газпром" да иска да прави това самостоятелно, без посредник.

"Турците ще направят всичко възможно да не се случи тази втора тръба за Европа, тъй като те предпочитат да диктуват правилата", каза за "Капитал" и енергийният експерт Васко Начев. Според него втора тръба на "Турски поток" все пак ще има под някаква форма, но тя ще е необходима за баланс на първата, тъй като в Турция няма нито едно газово хранилище.

Начев също така смята, че газовите доставки през Украйна няма да спрат през 2019 г., а ако това се случи, ще е чак през 2022. "Аз не мисля, че руснаците с лека ръка ще се откажат от трансбалканския газопровод", казва той.

Всъщност значително по-голям проблем пред хъба може да възникне от изискването на Брюксел газът не само да идва от различни източници, но и да бъде търгуван тук, а не просто да преминава транзитно през страната. За това обаче няма много възможности, тъй като България всъщност ще продължава сериозно да изостава от околните страни както по разнообразие на източниците на газ, така и по обем на собствения си пазар. Планираният газов хъб ще се сблъска със същите проблеми, които среща Софийската фондова борса да надскочи ул. "Три уши" - заради неразвитостта на капиталовия пазар в България, тя си остава малка и неатрактивна пазарна платформа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седем са кандидатите за разширението на бул. "Тодор Каблешков" Седем са кандидатите за разширението на бул. "Тодор Каблешков"

Проектът за 10 млн. лв. се забави заради включването на трамвайно трасе и нуждата от още отчуждения

15 сеп 2019, 540 прочитания

София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка 3 София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка

Това лято общински транспортни дружества обявиха търгове за 200 млн. лв., но без осигурено финансиране

14 сеп 2019, 2453 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Никола Саркози задържан за разпит, а БДЖ под нови подозрения

И още: За пръв път автономна кола уби пешеходец; Фед ще обяви първото си повишение на лихвите за годината; Актрисата Синтия Никсън от "Сексът и градът" се кандидатира на губернатор на Ню Йорк

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг