Каракачанов се зарече да не бави повече проекта за нов изтребител
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Каракачанов се зарече да не бави повече проекта за нов изтребител

Евентуалният нов играч в наддаването за изтребители ще са израелските F-16 Block 30, модернизирани до стандарта Barak 2020

Каракачанов се зарече да не бави повече проекта за нов изтребител

Крайният срок за одобряване на новите критерии за избор обаче се измести с още един месец

Момчил Милев
5976 прочитания

Евентуалният нов играч в наддаването за изтребители ще са израелските F-16 Block 30, модернизирани до стандарта Barak 2020

© Reuters


Военният министър Красимир Каракачанов измести с още един месец крайния срок за одобрение на новите критерии, по които трябва да бъде избран нов тип западен боен самолет за Военно-въздушните сили. Това става ясно от официалното съобщение на ведомството, с което то обявява подписването на рамковото споразумение за интегрирана логистична поддръжка на старите ни съветски изтребители МиГ-29.

"Това споразумение не води до отмяна или забавяне на процедурата за придобиване на нов тип многоцелеви боен самолет, подготовката на която е в напреднала фаза и се очаква до края на април да бъде внесена в Народното събрание.", съобщиха вчера от ведомството на Каракачанов. На практика обаче това е поредното забавяне на програмата за превъоръжаване на ВВС, тъй като според предишните ангажименти на министъра критериите трябваше да минат през Министерски съвет до края на март. Искането за обвързваща оферта до потенциалните изпълнители на проекта бе върнато за преработване от парламента, след като специална анкетна комисия от депутати на практика анулира избора на Швеция и нейните изтребители Gripen. Не е ясно също така дали поредното отлагане не е част от стратегията за "тупане на топката", която премиерът Бойко Борисов прилага по отношение на превъоръжаването, откакто е на власт.

От изказванията на Каракачанов става ясно също така, че най-вероятно този път ще бъдат поканени по-широк кръг държави и компании освен САЩ, Португалия, Швеция и Италия. Евентуалните нови участници според изявленията на министъра са Израел с F-16 Block 30, модернизирани до стандарта Барак 2020 и американски F/A-18E/F Super Hornet на Boeing. Не е ясно обаче как новите оферти ще се впишат в публично обявеното намерение да се търсят приоритетно нови самолети (израелските са втора ръка) на изгодна цена (Super Hornet сериозно надхвърлят отпуснатия от България бюджет за модернизиране на ВВС).

За разлика от проекта за нови изтребители обаче, наливането на милиони в старите МиГ-29 се развива с максимално висока скорост. Вчера Каракачанов най-накрая е подписал финалната версия на рамковото споразумение за интегрирана логистична поддръжка на съветските изтребители след изтичане на всички срокове за обжалване. Както стана ясно преди около 10 дни, изпълнител ще е Руската самолетостроителна корпорация (РСК) "МиГ". Тя беше и единственият участник в "надпреварата".

Споразумението е на прогнозна стойност 81,4 млн. лева и предвижда осигуряване на 1450 летателни часа годишно, както и доставка на резервни части и услуги. Въз основа на рамковия договор военното министерство ще може да сключва конкретни договори за поддръжка, ремонт или доставка на части, които обаче няма да се публикуват на сайта на ведомството за обществени поръчки и могат да минават сравнително безшумно. Кратък преглед на цените, дадени от Русия, сочи също така, че цялата сума ще бъде погълната само от логистичната поддръжка без ремонта и възстановяването на изтребителите. Последното по груби оценки би трябвало да глътне около 230 млн. лв., като в това не влиза евентуална модернизация на системите.

Аргументът за подписването на договор е, че само "РСК МиГ", която произвежда изтребителите, притежава лицензите за ремонта им. Поръчката би трябвало да осигури летателната годност на 15 изтребителя, 12 от които - едноместни бойни, а 3 – учебно-бойни.

Източник: Reuters

Военният министър Красимир Каракачанов измести с още един месец крайния срок за одобрение на новите критерии, по които трябва да бъде избран нов тип западен боен самолет за Военно-въздушните сили. Това става ясно от официалното съобщение на ведомството, с което то обявява подписването на рамковото споразумение за интегрирана логистична поддръжка на старите ни съветски изтребители МиГ-29.

"Това споразумение не води до отмяна или забавяне на процедурата за придобиване на нов тип многоцелеви боен самолет, подготовката на която е в напреднала фаза и се очаква до края на април да бъде внесена в Народното събрание.", съобщиха вчера от ведомството на Каракачанов. На практика обаче това е поредното забавяне на програмата за превъоръжаване на ВВС, тъй като според предишните ангажименти на министъра критериите трябваше да минат през Министерски съвет до края на март. Искането за обвързваща оферта до потенциалните изпълнители на проекта бе върнато за преработване от парламента, след като специална анкетна комисия от депутати на практика анулира избора на Швеция и нейните изтребители Gripen. Не е ясно също така дали поредното отлагане не е част от стратегията за "тупане на топката", която премиерът Бойко Борисов прилага по отношение на превъоръжаването, откакто е на власт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    chichi01 avatar :-(
    Чичи (Ice Man's fan)

    Колкото и да съм против даването на дори една стотинка на московските ни окупатори, към точно този момент не виждам друг законен начин да продължим да имаме някаква бойна авиация, с обучени поне на минимума летци. Каквато и да е процедурата за нов самолет, дори и да не бяха спрели сделката с Грипените, пак ще трябва да се чака поне две години, докато машините на живо се появят по летищата ни, готови да носят бойните дежурства, с обучени на тях летци. Дотогава, нашите какво да правят? Да си летят на тренажори ли? Така поне ще са във въздуха и по време на ученията ще играят ролята на противниците на НАТО. Някаква летателна практика ще се осъществява. Каракачанов не е в дъното на този проблем, макар че не вярвам и да е неговото решение. ситуацията е удобна за търсещите оправдание как да забавят още малко неизбежното.

  • 2
    ggg1 avatar :-|
    ggg1

    Ами хубаво е да отлага. 1 милиард могат да свършат много по-добра работа в друга сфера.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK