С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 22 мар 2018, 16:53, 8029 прочитания

Къде е проблемът с кражбите на коли

Бойко Борисов влезе в една съвсем безсмислена битка с Наказателния кодекс

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Премиерът Бойко Борисов се върна през последния месец към тема, която периодично повдига още от времето, когато беше главен секретар - несъвършенствата на Наказателния кодекс по отношение кражбите и отнеманията на автомобили.

На последното заседание на правителството в сряда министър-председателят форсира подопечните му министри на вътрешните работи Валентин Радев и на правосъдието Цецка Цачева да побързат с промени в Наказателния кодекс, които беше поръчал няколко седмици по-рано: "Ще е много приятна изненада за мен, ако това успеем да го направим. Да променим законите, да ги обясним на обществото, защото отнемането означава, че като те хванат вътре в автомобила, но ако не работи, или там те хванат на място – не го крадеш, не е кражба и там има други членове и състави."


Всъщност темата бе подхваната от премиера две седмици по-рано: "Тук, Радев, сега подготвят закон и за противозаконното отнемане на автомобили. Защо не е кражба, а е отнемане? Защото, когато го хванеш вътре в автомобила, той казва: валеше дъжд и ми беше студено и аз влязох вътре."

В превод - за посегателство върху личен автомобил полицията може да започне разследване по два текста от Наказателния кодекс - по общия текст (чл. 194) за кражба, както и по чл. 346 НК - т.нар. противозаконно отнемане на моторно превозно средство (наричано на жаргон ПЗО).

Каква е разликата?
Чл. 194. (1) (Изм. - ДВ, бр. 10 от 1993 г.) Който отнеме чужда движима вещ от владението на другиго без негово съгласие с намерение противозаконно да я присвои, се наказва за кражба с лишаване от свобода до осем години.

Чл. 346. (1) (Изм. - ДВ, бр. 107 от 1996 г., изм. - ДВ, бр. 62 от 1997 г.) Който противозаконно отнеме чуждо моторно превозно средство от владението на другиго без негово съгласие с намерение да го ползува, се наказва с лишаване от свобода от една до осем години.


Както се вижда, между двата текста няма особена разлика за непосветения, но разликата, простичко казано, се състои в намерението, с което извършителят действа - в единия случай (кражбата) той отнема вещта с намерение да я присвои, т.е. да я направи своя, а в другия - само да я ползва и да я изостави. Същественото е, че наказанието и за двете деяния е практически идентично - до осем години затвор, затова юристите винаги са смятали, че наличието на двата състава е само за удобство на правоохранителните органи. Според премиера обаче вторият текст трябва да отпадне, защото чрез него автокрадците се спасявали по-лесно. На какво се дължи тази негова заблуда не е ясно, но е факт, че той я поддържа вече над 15 години, откакто за пръв път я лансира пред медиите.

Полицаи, прокурори и съдии, с които "Капитал" се консултира, обясниха, че няма абсолютно никакъв проблем с действащите текстове. Нещо повече те са единодушни, че текстът, който Борисов иска да бъде премахнат (противозаконно отнемане на МПС), се доказва много по-лесно, отколкото кражбата: "От момента, в който си запалил автомобила, ти вече осъществяваш изпълнителното деяние ползване", докато при кражбата "трябва да се доказва дали си искал да го присвоиш", което може да предизвика появата на различни екзотични защитни версии.



Или казано иначе, ако текстът от НК, който урежда противозаконното отнемане, отпадне, наказването на автокрадците ще стане още по-трудно.


Не можем да хванем големия крадец
Бойко Борисов посочи и друг проблем, който според него съществува с НК: "И затова сега майсторите крадци на коли не крадат, той влиза с лаптопа, сяда, запалва колата и слиза. Дори полицията, виждате колко крадци излови в последната година, влиза той и казва "беше ми студено, аз не крада". Слиза си големият крадец с лаптопа под мишница, качва си се на другата кола и си отива. Тогава се включва съучастник на ниско ниво, взима колата и почва да я придвижва. Ние хващаме на практика ниското ниво, което е само шофьорът."

Практикуващите юристи обаче коментират, че и при тази хипотеза няма проблем със закона, а с доказателствата, които са събрани.

- Ако полицията е хванала "големия крадец" в автомобила, дори и да няма доказателства за друго посегателство, той трябва да отговаря за престъпление по чл.346б: "Който противозаконно проникне в чуждо моторно превозно средство без съгласието на собственика, се наказва с лишаване от свобода до три години или с глоба до три хиляди лева."
- Ако "големият градец" вече е запалил автомобила, той вече го ползва и може да бъде обвинен за противозаконно отнемане.
- Ако "ниското ниво" бъде хванато с колата, както отбелязва премиерът, той е съучастник на "големия крадец" и двамата трябва да бъдат обвинени заедно.

Ние ги хващаме, те ги пускат
Последният проблем, който премиерът посочва, е свързан с мерките за неотклонение и присъдите, които се налагат: "Хващаме го в колата, след това излиза, пробация, домашен арест, отива пак да краде и такива случаи, ако извикам директора на Софийско, може би до утре сутринта ще ви разказва с имена, с факти, с хора."

Но отново - този проблем също не следва от закона, а от неговото прилагане. Например неефективността на контрола над домашния арест е проблем на МВР, не на Наказателния кодекс.

Решенията на прокуратурата или съда за налагане на мярка за неотклонение, различна от задържане под стража или домашен арест, може да са плод както на обективно и базирано на доказателствата и закона решение, така и на корупция. Последната се бори от МВР, ДАНС и прокуратурата. Не е известно през последните десет години да има арестуван съдия, прокурор или полицай, взели подкуп от автокрадец.

Встрани от това отклонение остава големият въпрос - колко са хванатите автокрадци, които не могат да бъдат осъдени - било то заради лошия закон или заради корумпирания съд.
До момента никой не е сочил такава статистика, съмнително е дали има такава.

Къде тогава е проблемът с кражбите на коли

По данни на МВР през 2016 г. са регистрирали 3192 случая на противозаконно отнемане на МПС и кражби, като от тях са разкрити 11.2%. Това ниво на разкриваемост не се е променяло значително през последните десет години. Под разкрити престъпения МВР отчита не тези, за които има влязла в сила присъда, а за които по техните стандарти е установен извършител.

За сравнение - според статистиката за 2016 г. на Федерална криминална полиция в Германия разкриваемостта на тези престъпления е средно 25%

Данните показват ясно, че не Наказателният кодекс е проблем в битката срещу крадците на коли, а ефективността на полицията, която не може да разкрие 9 от всеки 10 кражби на коли.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО

Прокуратурата задържа и областния лидер на ВМРО в Пловдив Стефан Послийски

28 фев 2020, 619 прочитания

Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото

Двама бивши футболисти и двама данъчни експерти ще са в управителния съвет на дружеството, което получи монопол върху лотариите

28 фев 2020, 1501 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 14345 прочитания

28 фев 2020, 4789 прочитания

28 фев 2020, 2796 прочитания

28 фев 2020, 2443 прочитания

28 фев 2020, 2022 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Половин милиард за пътя Мездра - Ботевград и околовръстното до "Младост"

Държавната агенция обяви двата търга, планира и ремонти за над 300 млн. лв.

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10