Половин милиард за пътя Мездра - Ботевград и околовръстното до "Младост"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Половин милиард за пътя Мездра - Ботевград и околовръстното до "Младост"

Заради вероятно обжалване на поръчките проектирането и строителството едва ли ще започнат тази година

Половин милиард за пътя Мездра - Ботевград и околовръстното до "Младост"

Държавната агенция обяви двата търга, планира и ремонти за над 300 млн. лв.

Ивайло Станчев
12655 прочитания

Заради вероятно обжалване на поръчките проектирането и строителството едва ли ще започнат тази година

© Георги Кожухаров


Силна година се очертава за пътностроителните компании. Освен че приближава избор на строител на струващия 250 млн. лв. без ДДС тунел "Железница" по магистрала "Струма", Агенция "Пътна инфраструктура" стартира обществени поръчки за още 425 млн. лв. без ДДС. Търговете са за изграждането на 33 км от пътя между Мездра и Ботевград и за малко над 6 км от софийския околовръстен път между бул. "Цариградско шосе" и разклона за кв. "Младост". За разлика от първия проект, който се финансира от европрограмата "Транспорт", другите ще се изпълняват със средства от държавния бюджет.

Какво още ще се строи

Миналата седмица, след като премиерът Бойко Борисов постави ултиматум за попълване на уличните дупки, пътната агенция спешно получи от държавата 311 млн. лв. за ремонт на 570 км шосета.

Преди месец пък председателят на управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов обяви, че през 2018 г. ще бъдат обявени търгове за над 3 млрд. лева. В сметките му влизат участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле (830 млн. лв.), няколко отсечки от магистрала "Хемус" (1.157 млрд. лв.), скоростният път Русе - Велико Търново (550 млн. лв.), както и трасето Видин - Ботевград (760 млн. лв.). Традиционно скъпите и сложни поръчки се обжалват и затова много от тези планове може въобще да не стигнат до финал през 2018 г.

Обещание за Видин

Продължилите повече от месец протести в Северозападна България за лошото състояние на главния път Е79, изглежда, дадоха резултат и обещанията за ремонти започват да се материализират. Разширяването и реконструкцията на пътя Видин - Ботевград ще започне с една от най-сложните отсечки, Мездра - Ботевград. Тя е с дължина 33 км, а индикативната стойност - близо 302 млн. лв. без ДДС. Участъкът е разделен в два лота и съответно ще има два строителя. Срокът на изпълнение е 1096 дни, от които 180 дни за проектиране и 916 дни за строителство. Кандидатите могат да подават офертите до 28 май 2018 г.

Според плановете отсечката ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, като общият габарит е 20 м. Трасето ще следва съществуващия път с изключение на обходите на селата Люти дол (където ще има два тунела), Типченица, Новачене и Скравена. Предвидено е да бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над жп линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Любопитно е, че пресичанията на републиканските и общинските пътища няма да става с добре познатите "детелини", а чрез кръгови кръстовища.

Очаква се следващия търг по това направление да е за отсечката от Видин до Ружинци. Тя е дълга 58 км и ще минава по изцяло ново трасе. Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана, са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на обществени поръчки или строителство.

Транзит през Южната дъга

Другият проект, за който АПИ търси строител, е продължаването на Южната дъга от столичното околовръстно до началото на магистрала "Тракия". Участъкът е дълъг едва 6 км и значително ще облекчи транзитния трафик към Гърция от "Тракия" към "Струма", както и входно-изходните "тапи" по време на празници. Прогнозната стойност е 123 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 910 календарни дни, от които 180 дни за проектиране и 730 дни за строителство. Оферти ще се приемат до 11 юни 2018 г.

Отсечката ще бъде с две платна с по 3 ленти за движение в посока, 2 локални платна, средна разделителна ивица, разделителни ивици между локалите и директното трасе и тротоари. Ще има общо 4 пътни възела - "Стар Лозенски път", "Герман", "Самоковско шосе" и "Младост". Ще бъдат изградени 3 пешеходни надлеза и мостове над р. Искър и р. Кална. Предвидена е реконструкция на водопроводи, канализация и газоразпределителна мрежа, както и изместване на инженерни съоръжения, телекомуникации и др.

Дупки за милиони

Тази година от АПИ обещават да извършат превантивен ремонт на близо 570 км републикански пътища. Става дума за цялостно преасфалтиране на големи участъци, полагане на нова маркировка, ограничителни системи и т.н. Предвидените средства от националния бюджет са 311 млн. лв. с ДДС, но ще се ползват и пари от оперативна програма "Региони в растеж".

Сред предвидените за обновяване трасета са Търговище - Разград, Кубрат - Тутракан, Варна - Добрич - Кардам, Старо Оряхово - Гроздьово - Провадия, проходът Петрохан, Стара Загора - Раднево, Плевен - Ловеч, Пловдив - Асеновград и други.

Още за "Хемус" и "Струма"

През последната седмица министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков издаде разрешителните за строеж на два магистрални участъка. Единият е 9-километровото трасе от "Хемус" между Ябланица и пътен възел "Боаза". Изпълнител е обединението "ХВП Ябланица", в което участват "Хидрострой", "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас". Договорът им е за 55 млн. лв. без ДДС.

Другият участък е за 2 километра от магистрала "Струма" след изхода от бъдещия тунел "Железница". Той е част от лот 3.1 (Благоевград - Крупник), чийто изпълнител е консорциумът "АМ Струма 3.1", с водещ партньор "Агромах". Стойността на целия проект е 186 млн. лева.

Силна година се очертава за пътностроителните компании. Освен че приближава избор на строител на струващия 250 млн. лв. без ДДС тунел "Железница" по магистрала "Струма", Агенция "Пътна инфраструктура" стартира обществени поръчки за още 425 млн. лв. без ДДС. Търговете са за изграждането на 33 км от пътя между Мездра и Ботевград и за малко над 6 км от софийския околовръстен път между бул. "Цариградско шосе" и разклона за кв. "Младост". За разлика от първия проект, който се финансира от европрограмата "Транспорт", другите ще се изпълняват със средства от държавния бюджет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    София-Видин 1 млрд. Да могат софиянци по-бързо да се изнасят от София :)

  • 2
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov


    До коментар [#1] от

    Да може турските тирове да не минават денонощно през селата и градовете


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK