С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 28 мар 2018, 19:38, 8716 прочитания

Проектът за "частната корупция" събра още по-остри критики

Маргарита Попова: Като прочетох тези няколко параграфа, просто се изплаших

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Никой не подкрепи законопроекта на правителството при общественото обсъждане в парламентарната правна комисия в сряда
Нито едно положително мнение не получи законопроектът на правителството за промени в Наказателния кодекс (НК) за т.нар. корупция в частния сектор по време на общественото му обсъждане в сряда. То продължи близо три часа и беше в Народното събрание. Най-близкото до подкрепа бяха изказванията на представителите на Върховния касационен съд и на зам. главните прокурори Пенка Богданова и Петя Шишкова, които посочиха, че в законопроекта има и някои добри текстове, които трябва да бъдат подкрепени, но те не засягат частта, посветена на "частната корупция".

Представителите на основните работодателски организации отново категорично и безусловно възразиха срещу същината на законопроекта, който приравнява наказателната отговорност за корупцията в частния и публичния сектор и по този начин практически криминализира всяко неизпълнение на договорно задължение. Членовете на Висшия адвокатски съвет Милен Ралчев и Валя Гигова повториха силните аргументи на адвокатурата, изразени в становище преди първото четене. "Този законопроект всъщност е много добър за адвокатурата, защото създава много работа на адвокатите. Но той е лош за държавата и за правната сигурност, а адвокатурата взема присърце тези интереси", заяви адвокат Валя Гигова в кратка язвителна реплика извън общия тон на дискусията.


Представители на академичната общност бяха поканени, но не се явиха на обсъждането, макар че първият, който публично постави въпроса за пълната несъстоятелност на този проект, бе професорът по наказателно право Пламен Панайотов. Подкрепиха го и други авторитетни юристи.

Министърът на правосъдието Цецка Цачева отново се опита да прехвърли отговорността върху европейския мониторинг и необходимостта за синхронизиране с европейски документи и стандарти, но срещу това категорично възразиха от всички страни (виж карето по-надолу).

Необичайният формат на обсъждането – след гласуването на законопроекта на първо четене от парламентарната правна комисия, когато той не може да бъде прегласуван на ниво комисия и трябва да бъде внесен в пленарната зала, показва, че управляващите са наясно с проблемите в него. Въпреки опитите на правосъдния министър да оспори това, включително и с намеци, че критиките идват от извънпарламентарната опозиция и други злонамерени фактори.



Проблемът не може да бъде отстранен

"Очевидно има проблем, щом се провежда обществено обсъждане след първо четене (в правната комисия - б.р). Дали проблемът може да бъде отстранен? Според мен не. Защото е грешно заданието. Не може да се търси аналогия там, където не е уместно, а именно да се пренесат от държавния в частния сектор мерките за корупция", каза Васил Велев, председател на управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). И илюстрира проблема: Ако аз като предприемач си назнача директор, който ме окраде – това е мой проблем, защото той е окрал моите пари. Къде е мястото на прокурора тук, след като не става дума за публични пари? Да съм гледал, като съм го избирал. Ако мой контрагент забави доставка, плащания – къде е мястото на прокурора. Аз мога да искам обезщетения, неустойки, а ако не ги плати – ще отидем на съд или арбитраж. Ако управлявате чужди пари – става дума за банковия и финансовия сектор – то над тях има регулатори – БНБ и КФН, които имат много сериозни правомощия, включително да отстранят управителите на такива компании. Ако всяко неизпълнение на договор може да се криминализира, ако се загубят границите между трудовата и административната дисциплина, в един момент може да се окаже, че всички са потенциални престъпници.
От всичко това следва, от една страна - подборен отстрел, от друга – замразяване на инвестициите, при това не само чуждестранните, заключи Васил Велев. И направи прогноза, че депутатите няма да приемат този проект дори и от инстинкт за самосъхранение, защото няма да са вечно депутати – утре може да станат предприемачи и да бъдат удобен обект на натиск.

Отваря се вратата за магистратски произвол

Не е грешно заданието, а изпълнението, опонира му бившият вицепрезидент Маргарита Попова, която сега е главен секретар на Българската стопанска камара. Тя изрази съпричастност към министър Цачева, като каза, че е била на този пост, както и към зам.-министър Евгени Стоянов, когото е обучавала в Националния институт на правосъдието. Но, включително и от позицията си на бивш високопоставен прокурор, каза някои ключови фрази, очевидно насочени да прозвучат като присъди, макар и изречени със загриженост: "да дръпнем назад тези предложения в НК и да се съсредоточим върху... регулаторни мерки и намаляване на административната тежест", "има опасност, която отваря вратата за магистратски произвол, а магистратският произвол в наказателното правосъдие има много сериозни последици", "като прочетох тези няколко параграфа, просто се изплаших" и т.н.

"Абсолютно неоснователен е аргументът, че частната и държавната собственост са равнопоставени, което е в основата на мотивите. Нито публичната общинска и държавна собственост е равнопоставена на частната държавна и общинска собственост, нито частната държавна и общинска собственост е равна на частната собственост на гражданите", каза главният секретар на БТПП Васил Тодоров. Той даде пример със спирането на придобивната давност за държавни и общински имоти. "Действието с най-малко репутационен риск за управляващите бе изцяло да оттеглят този законопроект, защото той е изцяло негоден", заяви Васил Тодоров и допълни, че в наказателното право е абсолютно недопустимо да се действа на принципа "дайте да видим какво ще стане, пък ако не не сме доволни – ще ги отменим".

Репутационният риск

Всъщност именно репутационният риск е на фокус в момента, доколкото е очевидно колебанието на управляващите как най-безболезнено да се отърват от проекта и кой да поеме негативите. Той трябва да бъде внесен в пленарната зала, защото вече е гласуван в комисия, и няма как да бъде забавен и забравен тихомълком, защото върви заедно с още шест други законопроекта за промени в НК, предложени от депутати на БСП и от "Обединени патриоти".

Остават два варианта за действие. Първият е проектът да бъде гласуван в зала с уговорки, че ще бъде основно ремонтиран преди второ четене, но тази опция предварително бе разкритикувана от повечето изказали се днес. Вторият – да се използва включително и днешната дискусия, за да се мотивира отхвърлянето му в пленарната зала, като остане да се търси виновникът за този очевиден политически гаф.

Очакванията на много от участниците в днешната дискусия, включително и депутати, са именно в тази насока, още повече че иначе няма причина да се прави това обсъждане по никое време.
Неверни мотиви

И сегашната редакция на текста за подкуп в частния сектор (чл. 225б от Наказателния кодекс) напълно удовлетворява изискванията на наказателната конвенция срещу корупцията, което се признава в доклад на ГРЕКО (Групата на държавите, борещи се срещу корупцията - GRECO, към Съвета на Европа). Единствената препоръка в техническия анализ на дейността на прокуратурата, направен от европейски прокурори, е за промяна в състава на престъплението по служба (на чл. 282 от НК), което засяга публичната сфера, каза съдията от ВКС Антоанета Данова. Адвокат Милен Велчев заяви, че в доклада на европейските прокурори всъщност се съдържа само едно относимо изречение - за необходимост от промяна в състава на престъплението по служба (чл. 282 НК), като при това изрично е отбелязано, че тази информация е почерпена от докладите на българската Главна прокуратура.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Край на дарителските сметки за операции в чужбина 2 Край на дарителските сметки за операции в чужбина

Деца и възрастни ще могат да се лекуват навсякъде по света със средства от НЗОК

24 авг 2019, 2178 прочитания

Fitch: Решението за ERM II за България се очаква към края на 2019 г. Fitch: Решението за ERM II за България се очаква към края на 2019 г.

Според агенцията страната може да използва еврото като национална валута най-рано през 2023 г.

24 авг 2019, 1895 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Софийският градски съд изпрати закона за гражданската конфискация в Съда на ЕС

Преюдициалното запитване до Съда в Люксембург е направено по дело, заведено от комисията на Пламен Георгиев срещу Цветан Василев

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица