С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 30 мар 2018, 12:03, 20444 прочитания

Съпротивата срещу Facebook

Кризата с Cambridge Analytica разобличи зловещите страни на социалната мрежа. Лесно решение не се задава

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Facebook в окото на бурята

Акциите на Facebook са под натиск, но засега няма място за паника

Инвеститорите все още не са готови да се откажат от социалната мрежа

Как Facebook промени хората и политиката

Социалната мрежа се отразява на всеки аспект от живота - личния, обществения и политическия. Излизането обаче е трудно

Тези, които напуснаха Facebook

Кои са някои от хората, които закриха профила си в социалната мрежа, и защо

Как да ограничим информацията си в социалната мрежа

Мрежата знае много повече, отколкото някой осъзнава и някога е предоставял като данни

Защо фирмите ще продължат да харесват Facebook

Маркетингът през социалната мрежа остава най-ефективният инструмент

В личния профил на средностатистически потребител на Facebook за малко повече от 10 години са натрупани 2 036 076 544 байта информация. Това са 5594 файла и 54 папки с данни. Списъкът включва всеки статус, всяко влизане в мрежата, всяка снимка, всяко съобщение и всеки файл, който е получен или изпратен.

Допреди седмица малко хора изобщо се замисляха, а още по-малък брой потребители се притесняваха от това. Докато не се появи "канадецът гей веган, който по някаква случайност е създал оръжието за психологическа манипулация и информационна война на Стийв Банън", както сам се определя един от умовете зад фирмата за обработка на данни Cambridge Analytica - Кристофър Уайли.


От години е кристално ясно, че Facebook използва личната информация на хората, за да им прави психологически и потребителски профили и да ги продава на рекламодателите като чифт очи с определени интереси. Всеки интернет юзър малко или много е свикнал с това, че бизнесът иска да го облъчва с възможно най-таргетираните спрямо личността му реклами. 28-годишният Уайли обаче открехна врата към различна, по-зловеща вселена. Разкритията около Cambridge Analytica показаха и иначе очевидния от доста време факт, който Facebook досега удобно подминаваше - че същата технология може и се използва и за продажба на определени мнения, изкривени истини и, в крайна сметка, политическо влияние.

Скандалът се случи в неблагоприятен за социалната мрежа момент. От няколко години се трупа напрежение от това, че Facebook прави хората по-нещастни. В последните месеци бивши служители на компанията с високи постове се обърнаха срещу нея, опитвайки се да се отърсят от вината за щетите, които са нанесли на обществото с работата си. След повече от десетилетие в симбиоза със социалните мрежи хората вече са различни - пристрастени, разсеяни и разглезени от социалните мрежи. Светът също е различен - илюзиите, че Facebook може да помага за обединяване на движения като Арабската пролет са заменени от страховитото осъзнаване, че по-скоро радикализира и води до крайности и разделения, както показа Брекзит. Казусът Cambridge Analytica се оказва фокусна точка на цялото това напрежение. Facebook вероятно ще оцелее след тази криза, но и сигурно вече няма да е същият. Бурният му борсов възход от последните години в най-добрия случай свърши. Въпросът сега е докъде ще стигне сривът, предизвикан от потребителското недоволство, държавните регулации и отлива на рекламодатели.

Когато залозите се вдигнат

Скандалът всъщност не казва почти нищо ново. "Facebook ни познава по-добре от приятелите ни" е заглавие на Wired от 2015 г. - момент, в който Cambridge Analytica вече са творели алгоритмите за психологическо профилиране, малко преди да ги задействат в полза на рекламната кампания на Доналд Тръмп в президентската надпревара в САЩ през 2016 г. След като са използвали отговорите от психологически тест и информацията от профили на живи хора, изследователи от "Станфорд" и "Кеймбридж" създават алгоритъм, който може да е по-точен в преценката за някого от неговите близки. Изследването тече между 2007 и 2014 г. - откакто Facebook e сравнително малък уебсайт до момента, в който вече е глобална сила, която определя живота на стотици милиони хора. Резултатите още тогава са стряскащи. Ако покажете на алгоритъма 150 "харесвания" на определен човек, той може да извади по-точни изводи за него от собствените му приятели, показва проучването. При данни за 300 "харесвания" - машината се справя по-добре от собствения му партньор в живота. В някои случаи компютърният модел може да победи участниците дори в познанието за самите себе си. Cambridge Analytica използва същия принцип, за да изгради своите инструменти за профилиране и предсказване на поведение - но вдига залозите, като ги използва за политическa манипулация и информационна война. "Ние счупихме Facebook", казва самият Кристофър Уайли.



Това твърдение, разбира се, е силно преувеличено. Доколкото Facebook е "счупен", то това е отдавна и е заради неговия бизнес модел. Той работи най-добре, когато потребителите са възможно най-емоционално ангажирани за най-дълго време. А това се случва, когато страстите са силни и ирационални. Facebook буквално се храни от гнева, страховете, слабостите и (моментното) щастие на хората. Разбира се, компанията не го признава. В последните две години от социалната мрежа яростно омаловажават ролята си в разпространяването на онлайн тормоз или фалшиви новини, в американските избори - и в референдума за излизане на Великобритания от ЕС. Поне когато медиите или някой критичен глас им задава тези въпроси. Картината се променя на 180 градуса, когато социалната мрежа говори на маркетингови специалисти, които отговарят за рекламни бюджети. Тогава магически Facebook се превръща във всезнаеща организация с ненадминати по количество и детайл данни. Накратко - система за наблюдение на хората.

Истинският проблем се корени в това кой и за какво използва тази информация. През годините Facebook беше много неща - личен дневник, форум за коментиране, място за игри, напоследък се опитва да е сайт за малки обяви и продажби (виж инфографиката). През различните му метаморфози външни разработчици, подобно на преподавателя от университета в Кембридж Александър Коган, който е захранил Cambridge Analytica с личната информация на 50 милиона души, са имали достъп до въпросната система за наблюдение. "Притеснението ми беше, че нямаше как да следим информацията, която излиза от нашите сървъри и нямахме идея какво правят разработчиците с нея", твърди бившият мениджър по операциите, който е отоварял за пробивите в сигурността на Facebook през 2011 - 2012 г. Санди Паракилас. "Винаги съм подозирал, че има нещо като черен пазар за данните на потребителите", казва той. По думите му в този период социалната мрежа не е предприела действия по въпроса.

"Хората просто ми дадоха данните си. Не знам защо... "Доверяват ми се"... глупаци", коментира през 2004 г. 19-годишният Марк Зукърбърг първата порция от четири хиляди души, които му поверяват личната си информация. След изтичането на този разговор няколко години по-късно изпълнителният директор на вече глобалната компания Facebook се разкайва и разказва как с времето е помъдрял... докато не стигна до последния скандал. "Носим отговорност да защитаваме вашата информация. Ако не можем, значи не я заслужаваме", вече сменя тона той. "Съжалявам, че не направихме достатъчно през 2014 г. Сега взимаме мерки, за да сме сигурни, че това няма да се случи повече", написа Зукърбърг в статус, появявайки се след пет дни на мълчание. Въпросът за Facebook сега е доколко е закъснял с това послание.

Грозната страна на красивия Facebook

Проблемът, който Cambridge Analytica така добре илюстрира, се усещаше отдавна. Социалната мрежа експлоатира най-уязвимите човешки черти - макиавелизъм, психопатия и нарцисизъм. Лайковете, известията и съобщенията са измислени така, че да пристрастяват потребителите. Стените са добре проектирана платформа за радикализиране на мненията. Преди Facebook почти не ни се налагаше да скролваме надолу по уебстраници, а след него милиони хора правят това с часове всеки ден. За 10 години Facebook се пропи в пукнатините на човешката психика и разделенията на обществата. "Бързите инжекции допамин от безкрайната обратна връзка, която сме създали, разрушава начините, по които работи обществото. Вече няма общ граждански дискурс, няма сътрудничество, а само дезинформация и неистини", каза преди година бившият отговорник за разрастване на аудиторията на Facebook Чамат Палихапития. Същите разсъждения и същата вина мотивират и Кристофър Уайли да осветли операциите на Cambridge Analytica. "Рискуваме да фрагментираме обществото по такъв начин, че вече да нямаме споделени преживявания и споделени мнения. А ако искаш да направиш фундаментална промяна в едно общество, първо трябва да го счупиш изцяло. След това можеш да напаснеш парчетата както ти харесва", коментира той пред британския The Guardian. На въпрос на New York Times дали чувства вина за това как се използва платформата, самият Марк Зукърбърг "отговори с много дълга пауза", както и с това, че когато някога е седял в общежитието си в "Харвард", не е предполагал, че нещо от това ще се случи.

Натрупването на вътрешни за компанията хора, които светват червени лампи и решават да се посветят на борбата срещу доскорошния си работодател, нямаше как да не даде резултати. Може да се е случило и около вас - разговорите за изтриване на Facebook профили зачестяват. Данните все още не показват рязък спад на потребителите, но движението #deletefacebook набира сила. Началото на 2018 г. беше първият момент от историята на социалната мрежа, в която броят на новите потребители не отбеляза ръст. Facebook така или иначе имаше естествен проблем - младите хора просто не го харесват достатъчно. Това беше три месеца преди Cambridge Analytica. Сега мащабът на проблемите се увеличи. Бизнес моделът на компанията - събирането на възможно най-много данни за потребителите и продажбата им на рекламодатели (правителства, политици и който поиска), се превръща във все по-голяма заплаха за личния живот на потребителите и за структурата на обществото. Това е конфликт, който не може да съществува дълго. Съпротивата срещу този модел вече е налице, от най-ниското персонално ниво до по-мащабните усилия на държавите.

Когато регулацията може да е спасение

Днес Facebook още изглежда прекалено голям, за да се провали. Социалната мрежа е част от живота на 2.2 милиарда души - почти двойно повече от населението на Китай, които разчитат на нея за информация, комуникация и забавление всеки ден. Този навик няма как да изчезне за една нощ. Но нека не забравяме, че малко преди Facebook неговият предшественик MySpace също изглеждаше сякаш няма как да изчезне от интернет екосистемата. А препятствията пред най-голямата социална мрежа вече са подредени. Facebook ще трябва да пребори с разследвания в САЩ и Великобриятания, с опитите за регулация в Европейския съюз и на други места и несъмнено с опитите на някой познат или непознат конкурент да използва слабостите, които Cambridge Analytica току-що показа, и да се намъкне в неговата ниша за потребителско внимание.

Социалната мрежа обаче не е единственият виновник за крайното положение, в което сме изпаднали. Т.нар. Big Data (големите масиви с данни - бел.авт.) е мантрата на последното десетилетие, но досега малко се говореше за проблемите и ограниченията около нея. Данните са горивото на голяма част от дигиталната икономика, и експлоатацията им, невинаги в най-добрия интерес на хората, е факт на много места в интернет и технологиите извън Facebook. Социалната мрежа е само илюстрация за това как информацията може да се използва за анализ, за създаване на инструменти и за влияние върху хората. В случая компанията е търсила ефект на пристрастяване у потребителите и го е постигнала успешно. Редовият пушач посяга към кутията с цигари 20 или 30 пъти на ден, но редовият потребител на Facebook - вероятно много повече. Само че в първия случай тютюневата индустрия подлежи на свръхстроги регулации, а във втория социалните мрежи се разраснаха при абсолютна свобода.
Сега дори самият Марк Зукърбърг казва, че "не е сигурен, че [Facebook] не бива да бъде регулиран". Макар и със закъснение, правилата вече се задават. "Личните данни са валутата на сегашния цифров пазар и като всяка валута имат нужда от стабилност и доверие", коментира преди време бившият комисар по информационното общество и медиите Вивиан Рединг. Новата Обща регулация за защита на личните данни (GDPR) трябва да предпазва потребителите от подобни кризи и злоупотреби. Решението на Марк Зукърбърг сега е "да даде повече контрол на хората върху личното им пространство", като направи менютата в социалната мрежа по-разбираеми, достъпът до определени опции - по-лесен, а бутонът за изтриване на профила - по-виден. Недоволството на хората след скандалите обаче трудно може да бъде потушено само с дизайнерски решения. Facebook трябва да се готви за вълна от различни опити за регулация през идващите години. Добрата новина от това е, че днес хората вече изглеждат по-малко глупаци и стават все по-внимателни за това какво се случва с личните им данни. Бизнесът не само на Facebook, но и на Google, Amazon и всички останали подобни технологични компании навлиза в нова фаза. Първоначалното натрупване на данни изглежда скоро ще приключи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

"Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба "Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

Най-осезаемо е повишението в средния приход на потребител

12 ное 2019, 216 прочитания

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 381 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Как да ограничим информацията си в социалната мрежа

Мрежата знае много повече, отколкото някой осъзнава и някога е предоставял като данни

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10