Съпротивата срещу Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съпротивата срещу Facebook

Съпротивата срещу Facebook

Кризата с Cambridge Analytica разобличи зловещите страни на социалната мрежа. Лесно решение не се задава

Мария Манолова
21268 прочитания

В личния профил на средностатистически потребител на Facebook за малко повече от 10 години са натрупани 2 036 076 544 байта информация. Това са 5594 файла и 54 папки с данни. Списъкът включва всеки статус, всяко влизане в мрежата, всяка снимка, всяко съобщение и всеки файл, който е получен или изпратен.

Допреди седмица малко хора изобщо се замисляха, а още по-малък брой потребители се притесняваха от това. Докато не се появи "канадецът гей веган, който по някаква случайност е създал оръжието за психологическа манипулация и информационна война на Стийв Банън", както сам се определя един от умовете зад фирмата за обработка на данни Cambridge Analytica - Кристофър Уайли.

От години е кристално ясно, че Facebook използва личната информация на хората, за да им прави психологически и потребителски профили и да ги продава на рекламодателите като чифт очи с определени интереси. Всеки интернет юзър малко или много е свикнал с това, че бизнесът иска да го облъчва с възможно най-таргетираните спрямо личността му реклами. 28-годишният Уайли обаче открехна врата към различна, по-зловеща вселена. Разкритията около Cambridge Analytica показаха и иначе очевидния от доста време факт, който Facebook досега удобно подминаваше - че същата технология може и се използва и за продажба на определени мнения, изкривени истини и, в крайна сметка, политическо влияние.

Скандалът се случи в неблагоприятен за социалната мрежа момент. От няколко години се трупа напрежение от това, че Facebook прави хората по-нещастни. В последните месеци бивши служители на компанията с високи постове се обърнаха срещу нея, опитвайки се да се отърсят от вината за щетите, които са нанесли на обществото с работата си. След повече от десетилетие в симбиоза със социалните мрежи хората вече са различни - пристрастени, разсеяни и разглезени от социалните мрежи. Светът също е различен - илюзиите, че Facebook може да помага за обединяване на движения като Арабската пролет са заменени от страховитото осъзнаване, че по-скоро радикализира и води до крайности и разделения, както показа Брекзит. Казусът Cambridge Analytica се оказва фокусна точка на цялото това напрежение. Facebook вероятно ще оцелее след тази криза, но и сигурно вече няма да е същият. Бурният му борсов възход от последните години в най-добрия случай свърши. Въпросът сега е докъде ще стигне сривът, предизвикан от потребителското недоволство, държавните регулации и отлива на рекламодатели.

Когато залозите се вдигнат

Скандалът всъщност не казва почти нищо ново. "Facebook ни познава по-добре от приятелите ни" е заглавие на Wired от 2015 г. - момент, в който Cambridge Analytica вече са творели алгоритмите за психологическо профилиране, малко преди да ги задействат в полза на рекламната кампания на Доналд Тръмп в президентската надпревара в САЩ през 2016 г. След като са използвали отговорите от психологически тест и информацията от профили на живи хора, изследователи от "Станфорд" и "Кеймбридж" създават алгоритъм, който може да е по-точен в преценката за някого от неговите близки. Изследването тече между 2007 и 2014 г. - откакто Facebook e сравнително малък уебсайт до момента, в който вече е глобална сила, която определя живота на стотици милиони хора. Резултатите още тогава са стряскащи. Ако покажете на алгоритъма 150 "харесвания" на определен човек, той може да извади по-точни изводи за него от собствените му приятели, показва проучването. При данни за 300 "харесвания" - машината се справя по-добре от собствения му партньор в живота. В някои случаи компютърният модел може да победи участниците дори в познанието за самите себе си. Cambridge Analytica използва същия принцип, за да изгради своите инструменти за профилиране и предсказване на поведение - но вдига залозите, като ги използва за политическa манипулация и информационна война. "Ние счупихме Facebook", казва самият Кристофър Уайли.

Това твърдение, разбира се, е силно преувеличено. Доколкото Facebook е "счупен", то това е отдавна и е заради неговия бизнес модел. Той работи най-добре, когато потребителите са възможно най-емоционално ангажирани за най-дълго време. А това се случва, когато страстите са силни и ирационални. Facebook буквално се храни от гнева, страховете, слабостите и (моментното) щастие на хората. Разбира се, компанията не го признава. В последните две години от социалната мрежа яростно омаловажават ролята си в разпространяването на онлайн тормоз или фалшиви новини, в американските избори - и в референдума за излизане на Великобритания от ЕС. Поне когато медиите или някой критичен глас им задава тези въпроси. Картината се променя на 180 градуса, когато социалната мрежа говори на маркетингови специалисти, които отговарят за рекламни бюджети. Тогава магически Facebook се превръща във всезнаеща организация с ненадминати по количество и детайл данни. Накратко - система за наблюдение на хората.

Истинският проблем се корени в това кой и за какво използва тази информация. През годините Facebook беше много неща - личен дневник, форум за коментиране, място за игри, напоследък се опитва да е сайт за малки обяви и продажби (виж инфографиката). През различните му метаморфози външни разработчици, подобно на преподавателя от университета в Кембридж Александър Коган, който е захранил Cambridge Analytica с личната информация на 50 милиона души, са имали достъп до въпросната система за наблюдение. "Притеснението ми беше, че нямаше как да следим информацията, която излиза от нашите сървъри и нямахме идея какво правят разработчиците с нея", твърди бившият мениджър по операциите, който е отоварял за пробивите в сигурността на Facebook през 2011 - 2012 г. Санди Паракилас. "Винаги съм подозирал, че има нещо като черен пазар за данните на потребителите", казва той. По думите му в този период социалната мрежа не е предприела действия по въпроса.

"Хората просто ми дадоха данните си. Не знам защо... "Доверяват ми се"... глупаци", коментира през 2004 г. 19-годишният Марк Зукърбърг първата порция от четири хиляди души, които му поверяват личната си информация. След изтичането на този разговор няколко години по-късно изпълнителният директор на вече глобалната компания Facebook се разкайва и разказва как с времето е помъдрял... докато не стигна до последния скандал. "Носим отговорност да защитаваме вашата информация. Ако не можем, значи не я заслужаваме", вече сменя тона той. "Съжалявам, че не направихме достатъчно през 2014 г. Сега взимаме мерки, за да сме сигурни, че това няма да се случи повече", написа Зукърбърг в статус, появявайки се след пет дни на мълчание. Въпросът за Facebook сега е доколко е закъснял с това послание.

Грозната страна на красивия Facebook

Проблемът, който Cambridge Analytica така добре илюстрира, се усещаше отдавна. Социалната мрежа експлоатира най-уязвимите човешки черти - макиавелизъм, психопатия и нарцисизъм. Лайковете, известията и съобщенията са измислени така, че да пристрастяват потребителите. Стените са добре проектирана платформа за радикализиране на мненията. Преди Facebook почти не ни се налагаше да скролваме надолу по уебстраници, а след него милиони хора правят това с часове всеки ден. За 10 години Facebook се пропи в пукнатините на човешката психика и разделенията на обществата. "Бързите инжекции допамин от безкрайната обратна връзка, която сме създали, разрушава начините, по които работи обществото. Вече няма общ граждански дискурс, няма сътрудничество, а само дезинформация и неистини", каза преди година бившият отговорник за разрастване на аудиторията на Facebook Чамат Палихапития. Същите разсъждения и същата вина мотивират и Кристофър Уайли да осветли операциите на Cambridge Analytica. "Рискуваме да фрагментираме обществото по такъв начин, че вече да нямаме споделени преживявания и споделени мнения. А ако искаш да направиш фундаментална промяна в едно общество, първо трябва да го счупиш изцяло. След това можеш да напаснеш парчетата както ти харесва", коментира той пред британския The Guardian. На въпрос на New York Times дали чувства вина за това как се използва платформата, самият Марк Зукърбърг "отговори с много дълга пауза", както и с това, че когато някога е седял в общежитието си в "Харвард", не е предполагал, че нещо от това ще се случи.

Натрупването на вътрешни за компанията хора, които светват червени лампи и решават да се посветят на борбата срещу доскорошния си работодател, нямаше как да не даде резултати. Може да се е случило и около вас - разговорите за изтриване на Facebook профили зачестяват. Данните все още не показват рязък спад на потребителите, но движението #deletefacebook набира сила. Началото на 2018 г. беше първият момент от историята на социалната мрежа, в която броят на новите потребители не отбеляза ръст. Facebook така или иначе имаше естествен проблем - младите хора просто не го харесват достатъчно. Това беше три месеца преди Cambridge Analytica. Сега мащабът на проблемите се увеличи. Бизнес моделът на компанията - събирането на възможно най-много данни за потребителите и продажбата им на рекламодатели (правителства, политици и който поиска), се превръща във все по-голяма заплаха за личния живот на потребителите и за структурата на обществото. Това е конфликт, който не може да съществува дълго. Съпротивата срещу този модел вече е налице, от най-ниското персонално ниво до по-мащабните усилия на държавите.

Когато регулацията може да е спасение

Днес Facebook още изглежда прекалено голям, за да се провали. Социалната мрежа е част от живота на 2.2 милиарда души - почти двойно повече от населението на Китай, които разчитат на нея за информация, комуникация и забавление всеки ден. Този навик няма как да изчезне за една нощ. Но нека не забравяме, че малко преди Facebook неговият предшественик MySpace също изглеждаше сякаш няма как да изчезне от интернет екосистемата. А препятствията пред най-голямата социална мрежа вече са подредени. Facebook ще трябва да пребори с разследвания в САЩ и Великобриятания, с опитите за регулация в Европейския съюз и на други места и несъмнено с опитите на някой познат или непознат конкурент да използва слабостите, които Cambridge Analytica току-що показа, и да се намъкне в неговата ниша за потребителско внимание.

Социалната мрежа обаче не е единственият виновник за крайното положение, в което сме изпаднали. Т.нар. Big Data (големите масиви с данни - бел.авт.) е мантрата на последното десетилетие, но досега малко се говореше за проблемите и ограниченията около нея. Данните са горивото на голяма част от дигиталната икономика, и експлоатацията им, невинаги в най-добрия интерес на хората, е факт на много места в интернет и технологиите извън Facebook. Социалната мрежа е само илюстрация за това как информацията може да се използва за анализ, за създаване на инструменти и за влияние върху хората. В случая компанията е търсила ефект на пристрастяване у потребителите и го е постигнала успешно. Редовият пушач посяга към кутията с цигари 20 или 30 пъти на ден, но редовият потребител на Facebook - вероятно много повече. Само че в първия случай тютюневата индустрия подлежи на свръхстроги регулации, а във втория социалните мрежи се разраснаха при абсолютна свобода. Сега дори самият Марк Зукърбърг казва, че "не е сигурен, че [Facebook] не бива да бъде регулиран". Макар и със закъснение, правилата вече се задават. "Личните данни са валутата на сегашния цифров пазар и като всяка валута имат нужда от стабилност и доверие", коментира преди време бившият комисар по информационното общество и медиите Вивиан Рединг. Новата Обща регулация за защита на личните данни (GDPR) трябва да предпазва потребителите от подобни кризи и злоупотреби. Решението на Марк Зукърбърг сега е "да даде повече контрол на хората върху личното им пространство", като направи менютата в социалната мрежа по-разбираеми, достъпът до определени опции - по-лесен, а бутонът за изтриване на профила - по-виден. Недоволството на хората след скандалите обаче трудно може да бъде потушено само с дизайнерски решения. Facebook трябва да се готви за вълна от различни опити за регулация през идващите години. Добрата новина от това е, че днес хората вече изглеждат по-малко глупаци и стават все по-внимателни за това какво се случва с личните им данни. Бизнесът не само на Facebook, но и на Google, Amazon и всички останали подобни технологични компании навлиза в нова фаза. Първоначалното натрупване на данни изглежда скоро ще приключи.

В личния профил на средностатистически потребител на Facebook за малко повече от 10 години са натрупани 2 036 076 544 байта информация. Това са 5594 файла и 54 папки с данни. Списъкът включва всеки статус, всяко влизане в мрежата, всяка снимка, всяко съобщение и всеки файл, който е получен или изпратен.

Допреди седмица малко хора изобщо се замисляха, а още по-малък брой потребители се притесняваха от това. Докато не се появи "канадецът гей веган, който по някаква случайност е създал оръжието за психологическа манипулация и информационна война на Стийв Банън", както сам се определя един от умовете зад фирмата за обработка на данни Cambridge Analytica - Кристофър Уайли.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Тия байтове нещо не излизат... това е много малко информация.

  • 2
    vasil7penchev avatar :-|
    Васил Пенчев

    Личното ми мнение е, че всичко което се пише за данните във Фейсбук е глупаво и само след няколко години ще изглежда смешно. Да обясня защо със себе си като пример.
    Проблемът ми е не че някой знае моите предпочитания и може да ги използва като ме облъчва и манипулира, а че не ги знае достатъчно добре и затова ме залива с потоци спам, които ми пречат да намеря нужната информация, която всъщност търся, както и с мигащи светкащи и удивително глупави реклами, фрапантно неподходяши за моя профил, и които ме принуждават да напускам тези сайтове.
    Не бих нарекъл спам непотърсена от мен информация, която обаче е тъкмо онова, което търся, но не подозирам, че съществува.
    Ако моят профил беше детейлизирано разработен, а рекламите му съответстваха, щях да получавам точно тази информация. За съжаление, не това е случаят и вероятно изчислителните мощности още години ще са прекалено скъпи, за да може да се случи.
    В момента рекламите са едно постоянно изтезание за всички нас, защото са натрапчив спам като цяло. Лично мен, колкото и да заливат със спам и прочие ненужна информация или такава, която не приемам, не могат да променят мнението ми. Допускам, че може да има лумпени, които да се влияят от такова промиване на мозъка, но това не е мой проблем.
    Точно напротив, моят интерес е моят профил във Фейсбук да бъде максимално точен, така че да получавам максимално релевантна информация. Нещо повече, бих съдействал на Фейсбук, стига да не е трудо- и времеемко да детайлизира моя профил. Или да мога да се обърна към Фейсбук: търся еди какво си, знаете що за човек съм, пратете ми на стената предложения ... Уви, поради изложената по-горе изчислителна недостатъчност, предложенията ще бъдат рядко тъпи ... ;)

  • 3
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p

    Всеки може да свали архив от фейсбук с цялата информация, съхранявана за него. Отваряте си личният профил и от горният десен ъгъл избирате от падащото меня -Настройки, след веднага по общите настройки има линк-"Изтегляне на копие от данните ви във Facebook". Кликате и се наслаждавате на всички снимки, съобщения, файлове, интереси, филми, събития който сте изпратили, лайкнали и посетили.......

  • 4
    v_l avatar :-|
    v_l

    До коментар [#2] от "Васил Пенчев":

    За България и въобще по екзотичните потребители механизма не сработва съвсем, понеже нямаш достатъчно интереси, които да се свържат от алгоритъма към съответните локални рекламодатели. Ако търсиш джанти в български сайт на български това не се отразява все още никъде. Пробвай да се изявиш малко по международно (потърси джанти в амазон.ком) и ще видиш как веднага ще завалят реклами на тая тема, но не от БГ, а от вън.

    Иначе за рекламите си има адблокери и отдавна съм ги махнал от всякъде. Явно има обаче достатъчно хора, които не са ги махнали и им се връзват (не толкова с директна покупка, а просто като налагане на бранд) и от там достатъчно мераклии да плащат за тях.

  • 5
    vasil7penchev avatar :-|
    Васил Пенчев

    До коментар [#4] от "v_l":

    Всъщност търся почти само на интернационални сайтове. Наистина заваляват реклами, след като напр. потърся и резервирам напр. хотел в Лихтенщайн, обаче ... за хотел в Лихтенщайн. За какво ми са вече!? Нали съм резервирал. Алгоритъмът е толкова тъп, че реагира само на това, че един час съм се ровил из хотели в Лихтенщайн, но не - че вече съм си свършил работата и сега вече съм на съвсем друга вълна и друго търся.
    А кое би ми било полезно: да отгатне, че се нуждая от хотел в Лихтещайн, четейки абсолютно всичко - нямам нищо против! - да вземе предвид моите предпочитания, имайки предвид прецизно разработения ми профил - също нямам нищо против! - и да ми спести часа ровене из хотели в Лихтенщайн, като директно ми предложи онези три хотела, на които реално ще се спра след часа ровене и между които ще направя окончателния избор.
    Уви, статия като тази ни отдалечава още повече - понеже са в обратна посока, заради принципно непрофилизируемите допотопни реклами на класическите медии.

    Съвсем аналогично нямам нищо против да ми се предлагат директно онези политики и политици, които биха ми паснали. Сега пак ми се предлагат, обаче никак не ми пасват, тъй като обема изчисления на ИИ е колосален и прекалено скъп все още за индивидуален среден потребител. Но натам се върви и натам трябва да се върви ...

  • 6
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Хората не се интересуват от този случай, нито го разбират. А големите данни отдавна се обработват дори от средни компании.

  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Ако Фейсбук знае много, познайте колко знае Гугъл.. с търсачката, гмейл и андроид...

    А проблемът е, че който знае толкова много, може лесно да манипулира. А това е целта на повечето рекламодатели, пр-агенции, партии, управляващи. Те си искат социално инженерство.. щото така печелят повече.

    Освен това и който има достъп до масивите на Фейсбук и Гугъл.. може да следи много добре хората - къде ходят, какво мислят.. и т.н. и като знаем какво е отношението към истината на сегашните господари на света.. работата не изглежда добре.

    То и затова последните години, вече нарочно не се следи за това да се поублуква доказана информация.. идеята е, този с най-големите медии да определя кое е истина и кое не. Преди имаше стандарти за журналистика.. сега не. Всеки препечатва уж нещо от някъде и го определя като истина. Която информация стигне до повече хора.. това се оказва "истина".

  • 8
    orchis avatar :-|
    orchis


    До коментар [#7] от "
    mickmick
    ":

    Точно това щях напиша. Фейсбук май е само върха на айсберга. Гугъл определено има повече информация за всеки.

  • 9
    twinsdz avatar :-P
    twins

    Във Фейсбук има и много профили с фалшиви имена. Даже профили на кучета и котки. И как ще ми направят политически профил, като аз съм харесала страниците на абсолютно противоположни политически партии. Не защото наистина ги харесвам, а за да прочета и гледната точка на тези, които не харесвам. Зукърбърг е такъв измамник. Така пробутва на рекламодателите фалшива информация. Това е малко като номера на немския вестник Билт, който успя да регистрира куче като член на социалдемократическата партия в Германия. Изпратиха му партийна книжка на животното. Много на сериозно го взимат този фейсбук всички.

  • 10
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Ще дам само малък пример. Аз и жена ми имаме профили като аз дори не съм активен, а жена ми е с профил с моминското и име. Според фейсбук ние сме подходяща двойка. Отделно съм получавал и други предложения пряко свързани с личния ми адрес. Да обобщя фейсбук знае къде живея и с кого без да съм споделял тази информация. Достатъчно е да се събере информация за влизанията през локална мрежа от там някой да се е логвал с включено местоположение и готово - вече се знае местоположението на локалната мрежа и всички които са били там. Вероятно се отчита и времето, което прекарват като така може да се разбере къде работите с кого живеете, с кого се срещате и реално всичко, което ви интересува.
    И да Гугъл има потенциала да бъде и вероятно е световна мрежа за следене... Въпроса е доколко ни пука. Еми явно трябва да се замислим.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK