Съпротивата срещу Facebook

Кризата с Cambridge Analytica разобличи зловещите страни на социалната мрежа. Лесно решение не се задава

В личния профил на средностатистически потребител на Facebook за малко повече от 10 години са натрупани 2 036 076 544 байта информация. Това са 5594 файла и 54 папки с данни. Списъкът включва всеки статус, всяко влизане в мрежата, всяка снимка, всяко съобщение и всеки файл, който е получен или изпратен.

Допреди седмица малко хора изобщо се замисляха, а още по-малък брой потребители се притесняваха от това. Докато не се появи "канадецът гей веган, който по някаква случайност е създал оръжието за психологическа манипулация и информационна война на Стийв Банън", както сам се определя един от умовете зад фирмата за обработка на данни Cambridge Analytica - Кристофър Уайли.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


12 коментара
  • 1
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Тия байтове нещо не излизат... това е много малко информация.

  • 2
    vasil7penchev avatar :-|
    Васил Пенчев

    Личното ми мнение е, че всичко което се пише за данните във Фейсбук е глупаво и само след няколко години ще изглежда смешно. Да обясня защо със себе си като пример.
    Проблемът ми е не че някой знае моите предпочитания и може да ги използва като ме облъчва и манипулира, а че не ги знае достатъчно добре и затова ме залива с потоци спам, които ми пречат да намеря нужната информация, която всъщност търся, както и с мигащи светкащи и удивително глупави реклами, фрапантно неподходяши за моя профил, и които ме принуждават да напускам тези сайтове.
    Не бих нарекъл спам непотърсена от мен информация, която обаче е тъкмо онова, което търся, но не подозирам, че съществува.
    Ако моят профил беше детейлизирано разработен, а рекламите му съответстваха, щях да получавам точно тази информация. За съжаление, не това е случаят и вероятно изчислителните мощности още години ще са прекалено скъпи, за да може да се случи.
    В момента рекламите са едно постоянно изтезание за всички нас, защото са натрапчив спам като цяло. Лично мен, колкото и да заливат със спам и прочие ненужна информация или такава, която не приемам, не могат да променят мнението ми. Допускам, че може да има лумпени, които да се влияят от такова промиване на мозъка, но това не е мой проблем.
    Точно напротив, моят интерес е моят профил във Фейсбук да бъде максимално точен, така че да получавам максимално релевантна информация. Нещо повече, бих съдействал на Фейсбук, стига да не е трудо- и времеемко да детайлизира моя профил. Или да мога да се обърна към Фейсбук: търся еди какво си, знаете що за човек съм, пратете ми на стената предложения ... Уви, поради изложената по-горе изчислителна недостатъчност, предложенията ще бъдат рядко тъпи ... ;)

  • 3
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p

    Всеки може да свали архив от фейсбук с цялата информация, съхранявана за него. Отваряте си личният профил и от горният десен ъгъл избирате от падащото меня -Настройки, след веднага по общите настройки има линк-"Изтегляне на копие от данните ви във Facebook". Кликате и се наслаждавате на всички снимки, съобщения, файлове, интереси, филми, събития който сте изпратили, лайкнали и посетили.......

  • 4
    v_l avatar :-|
    v_l

    До коментар [#2] от "Васил Пенчев":

    За България и въобще по екзотичните потребители механизма не сработва съвсем, понеже нямаш достатъчно интереси, които да се свържат от алгоритъма към съответните локални рекламодатели. Ако търсиш джанти в български сайт на български това не се отразява все още никъде. Пробвай да се изявиш малко по международно (потърси джанти в амазон.ком) и ще видиш как веднага ще завалят реклами на тая тема, но не от БГ, а от вън.

    Иначе за рекламите си има адблокери и отдавна съм ги махнал от всякъде. Явно има обаче достатъчно хора, които не са ги махнали и им се връзват (не толкова с директна покупка, а просто като налагане на бранд) и от там достатъчно мераклии да плащат за тях.

  • 5
    vasil7penchev avatar :-|
    Васил Пенчев

    До коментар [#4] от "v_l":

    Всъщност търся почти само на интернационални сайтове. Наистина заваляват реклами, след като напр. потърся и резервирам напр. хотел в Лихтенщайн, обаче ... за хотел в Лихтенщайн. За какво ми са вече!? Нали съм резервирал. Алгоритъмът е толкова тъп, че реагира само на това, че един час съм се ровил из хотели в Лихтенщайн, но не - че вече съм си свършил работата и сега вече съм на съвсем друга вълна и друго търся.
    А кое би ми било полезно: да отгатне, че се нуждая от хотел в Лихтещайн, четейки абсолютно всичко - нямам нищо против! - да вземе предвид моите предпочитания, имайки предвид прецизно разработения ми профил - също нямам нищо против! - и да ми спести часа ровене из хотели в Лихтенщайн, като директно ми предложи онези три хотела, на които реално ще се спра след часа ровене и между които ще направя окончателния избор.
    Уви, статия като тази ни отдалечава още повече - понеже са в обратна посока, заради принципно непрофилизируемите допотопни реклами на класическите медии.

    Съвсем аналогично нямам нищо против да ми се предлагат директно онези политики и политици, които биха ми паснали. Сега пак ми се предлагат, обаче никак не ми пасват, тъй като обема изчисления на ИИ е колосален и прекалено скъп все още за индивидуален среден потребител. Но натам се върви и натам трябва да се върви ...

  • 6
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Хората не се интересуват от този случай, нито го разбират. А големите данни отдавна се обработват дори от средни компании.

  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Ако Фейсбук знае много, познайте колко знае Гугъл.. с търсачката, гмейл и андроид...

    А проблемът е, че който знае толкова много, може лесно да манипулира. А това е целта на повечето рекламодатели, пр-агенции, партии, управляващи. Те си искат социално инженерство.. щото така печелят повече.

    Освен това и който има достъп до масивите на Фейсбук и Гугъл.. може да следи много добре хората - къде ходят, какво мислят.. и т.н. и като знаем какво е отношението към истината на сегашните господари на света.. работата не изглежда добре.

    То и затова последните години, вече нарочно не се следи за това да се поублуква доказана информация.. идеята е, този с най-големите медии да определя кое е истина и кое не. Преди имаше стандарти за журналистика.. сега не. Всеки препечатва уж нещо от някъде и го определя като истина. Която информация стигне до повече хора.. това се оказва "истина".

  • 8
    orchis avatar :-|
    orchis


    До коментар [#7] от "
    mickmick
    ":

    Точно това щях напиша. Фейсбук май е само върха на айсберга. Гугъл определено има повече информация за всеки.

  • 9
    twinsdz avatar :-P
    Баба Ванга

    Във Фейсбук има и много профили с фалшиви имена. Даже профили на кучета и котки. И как ще ми направят политически профил, като аз съм харесала страниците на абсолютно противоположни политически партии. Не защото наистина ги харесвам, а за да прочета и гледната точка на тези, които не харесвам. Зукърбърг е такъв измамник. Така пробутва на рекламодателите фалшива информация. Това е малко като номера на немския вестник Билт, който успя да регистрира куче като член на социалдемократическата партия в Германия. Изпратиха му партийна книжка на животното. Много на сериозно го взимат този фейсбук всички.

  • 10
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Ще дам само малък пример. Аз и жена ми имаме профили като аз дори не съм активен, а жена ми е с профил с моминското и име. Според фейсбук ние сме подходяща двойка. Отделно съм получавал и други предложения пряко свързани с личния ми адрес. Да обобщя фейсбук знае къде живея и с кого без да съм споделял тази информация. Достатъчно е да се събере информация за влизанията през локална мрежа от там някой да се е логвал с включено местоположение и готово - вече се знае местоположението на локалната мрежа и всички които са били там. Вероятно се отчита и времето, което прекарват като така може да се разбере къде работите с кого живеете, с кого се срещате и реално всичко, което ви интересува.
    И да Гугъл има потенциала да бъде и вероятно е световна мрежа за следене... Въпроса е доколко ни пука. Еми явно трябва да се замислим.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход