След като премиерът поиска, КЗК започва секторен анализ на медиите
20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След като премиерът поиска, КЗК започва секторен анализ на медиите

Капитал

След като премиерът поиска, КЗК започва секторен анализ на медиите

Първо Делян Пеевски предложи законови промени за собствеността и финансирането на медиите, после Бойко Борисов активизира и ГЕРБ по темата

Весислава Антонова
8763 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е постъпило искане от министрите на икономиката, финансите и културата за образуване на производство за извършване на секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар в страната. Регулаторът се самосезира и ще осъществи проучване в рамките на правомощията си, пише на сайта на ведомството.

До намерението за осъществяване на този анализ се стигна, след като в края на февруари на заседание на Министерският съвет бе прието решение, внесено лично от премиера Бойко Борисов, за създаване на работна група, която да изготви промени в действащото законодателство относно собствеността и финансирането на медиите в страната и тяхното разпространение. Тя включваше именно въпросните трима министри писали до КЗК - Емил Караниколов, Владислав Гованов и Боил Банов. Според източници на ClubZ техният документ е подписан на 14 март и комисията е открила процедурата две седмици по-късно на 29 март.

На пръв прочит идеята е да се даде генерално и принципно решение на един отдавнашен проблем с липсата на прозрачност и регулация на медийния пазар в България. Изготвянето на секторния анализ е прокламиранo като първа крачка към него. То обаче идва скоро след като промени с подобна декларирана цел бяха предложени от група депутати от ДПС, сред които й издателя на "Телеграф", "Монитор" и "Политика" Делян Пеевски и може да се разглежда като своеобразна реплика на техния проект.

В съобщението Комисията извежда пет точки, по които трябва да анализира медийния пазар в страната.

На първо място тя заявява, че ще изследва характеристиката, структурата на общия медиен пазар в страната (както и характеристиката и структурата на съответните подпазари в него). За тази цел ще бъде анализирана дейността на всички видове медии: вестници, списания и други периодични издания, медиите, разпространявани, чрез електронни съобщителни мрежи, като обществените или търговски електронни медии лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги, както и онлайн новинарските услуги – електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания. КЗК ще анализира всички релевантни факти и обстоятелства свързани с медийния пазар и установи съществуват ли данни или предпоставки за предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на общия медиен пазар и/или на негови подпазари в страната и ако да, какви са причините за това. Регулаторът ще преценява има ли бариери за навлизане на пазара и каква е пазарната концентрация. По тази линия вероятно ако се подходи формалистично и се гледат само декларирани собствености, които в голямата си част са известни, едва ли ще има изненади.

Комисията смята още да установи съществуващата и приложима нормативна уредба в страната спрямо медийния пазар, както и дали е налице саморегулация е сектора и от какъв характер е същата и както и да направи изводи и препоръки за състоянието на конкурентната среда в общия медиен пазар и неговите подпазари в страната.

Не е много ясно какво се иска

При така формулираните пределно общи задачи изгледите за някакви по-съществени разкрития на нарушения не са особено големи. Още повече, че както обясняват и от самата тях в писмото на министрите "не са конкретизирани действия на участници или съществуващи нормативни текстове, пораждащи загриженост или съмнение относно конкурентната среда в сектора".

"За да повиши ефективността на извършваните действия и в рамките на законовите си правомощия, Комисията ще изиска актуална информация от компетентните държавни органи, браншови организации и участници на съответните пазари. Заради значимия обществен интерес, КЗК призовава за активно съдействие при предоставянето на информация и данни във връзка с настоящото производство", пишат от КЗК.

Нещо като Пеевски, ама под друго име

В началото на февруари депутатите от ДПС Делян Пеевски, Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева внесоха за обсъждане в Народното събрание (НС) законопроект за изменение и допълнение на Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения. Той предвижда всички медии, не само печатните, както е сега по закон, а и сайтовете, да депозират пред Министерството на културата информация за това кои са собствениците им.

Текстът предвижда да се депозират и всички приходи извън рекламата и банковите заеми, т.е. финансиране от неправителствени организации, дарения и пр. Законопроектът предвижда още "осветляване" на бизнеса с разпространението на печатни материали и сезиране на Комисията за защита на конкуренцията, ако се установи, че един "играч" държи поне 1/3 от пазара на разпространението.

Законът на Пеевски не е внесен за разглеждане в медийната комисия в парламента. Междувременно обаче Народното събрание поискало от КЗК становище по закона на Делян Пеевски и група депутати от ДПС за печата. От антимонополния регулатор не са реагирали по това искане. КЗК не се ангажира и със срокове за анализа си, което също може да е фактор за задържане на предложенията на ДПС на трупчета.

Така с активните си действия по темата правителството демонстрира, че лично ще се заеме с медиите, което вероятно и напълно ще обезсмисли алтернативните предложения на Пеевски и сие. Ако това се случи това ще е вероятно първият неуспешен законопроект на депутата, който в дългата си парламентарна кариера досега има само няколко закона, които обаче неизменно получават одобрението на народните представители.


5 коментара
  • 1
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    Ами не знам какво точно са поискали от КЗК Успелият Млад Караминистър и Владко. Т.е. какво Тиквата им е наредил да поискат. Но се съмнявам оттук да излезе нещо добро. Особено при този състав на КЗК, в който мнозинството е на герберски партийни секретарки и прочее "економически" корифеи. Каквато я свършиха КЗК при горивата, такава ще я свършат и тук - само дано не е и по-лошо. Цялата работа е предварително договорена чрез СМС-и, такива съобщения на сайта им са само за парлама на раята.

    А относно "законопроекта" на Успелия Млад Шопар, то следва да добавим само един - но крайно интересен - детайл. #Детето изпадна във фрапиращ конфликт на интереси, лансирайки такива текстове. НС не видя такъв, обаче - не само това, ами даже реши да пита и сламен-пламен от КОНПИ дали има такъв. Е, питаха го. Отговор от него да сме чули? Мне, няма и да чуем. А и да чуем - сетете се какъв ще бъде той.

    #нема#такава#държава

  • 3
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov

    Наглостта на дебелия няма граници:
    Когато беше радледван от ДАНС, реши че ще стане шеф на ДАНС. После като ограби КТБ вкара закон против разграбването на КТБ ! Сега пък реши, че понеже контролира поливината медии в страната трябва да вкарва закони и за медиите!

  • 4
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Не става ясно каквто отчно ще се изследва и анализира, но пък ако четем между редовете, се вижда, че явно Пееф няма да търпи конкуренция в медиите.

  • 5
    mariq_kovacheva avatar :-|
    Мария Ковачева

    Ах Софиянци,как се дигнахте когато го предложиха за шеф на ДАНС а сега си трайте,защо ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK