В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е постъпило искане от министрите на икономиката, финансите и културата за образуване на производство за извършване на секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар в страната. Регулаторът се самосезира и ще осъществи проучване в рамките на правомощията си, пише на сайта на ведомството.
До намерението за осъществяване на този анализ се стигна, след като в края на февруари на заседание на Министерският съвет бе прието решение, внесено лично от премиера Бойко Борисов, за създаване на работна група, която да изготви промени в действащото законодателство относно собствеността и финансирането на медиите в страната и тяхното разпространение. Тя включваше именно въпросните трима министри писали до КЗК - Емил Караниколов, Владислав Гованов и Боил Банов. Според източници на ClubZ техният документ е подписан на 14 март и комисията е открила процедурата две седмици по-късно на 29 март.
На пръв прочит идеята е да се даде генерално и принципно решение на един отдавнашен проблем с липсата на прозрачност и регулация на медийния пазар в България. Изготвянето на секторния анализ е прокламиранo като първа крачка към него. То обаче идва скоро след като промени с подобна декларирана цел бяха предложени от група депутати от ДПС, сред които й издателя на "Телеграф", "Монитор" и "Политика" Делян Пеевски и може да се разглежда като своеобразна реплика на техния проект.
Какво ще изследва КЗК
В съобщението Комисията извежда пет точки, по които трябва да анализира медийния пазар в страната.
На първо място тя заявява, че ще изследва характеристиката, структурата на общия медиен пазар в страната (както и характеристиката и структурата на съответните подпазари в него). За тази цел ще бъде анализирана дейността на всички видове медии: вестници, списания и други периодични издания, медиите, разпространявани, чрез електронни съобщителни мрежи, като обществените или търговски електронни медии лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги, както и онлайн новинарските услуги – електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания. КЗК ще анализира всички релевантни факти и обстоятелства свързани с медийния пазар и установи съществуват ли данни или предпоставки за предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на общия медиен пазар и/или на негови подпазари в страната и ако да, какви са причините за това. Регулаторът ще преценява има ли бариери за навлизане на пазара и каква е пазарната концентрация. По тази линия вероятно ако се подходи формалистично и се гледат само декларирани собствености, които в голямата си част са известни, едва ли ще има изненади.Комисията смята още да установи съществуващата и приложима нормативна уредба в страната спрямо медийния пазар, както и дали е налице саморегулация е сектора и от какъв характер е същата и както и да направи изводи и препоръки за състоянието на конкурентната среда в общия медиен пазар и неговите подпазари в страната.
Не е много ясно какво се иска
При така формулираните пределно общи задачи изгледите за някакви по-съществени разкрития на нарушения не са особено големи. Още повече, че както обясняват и от самата тях в писмото на министрите "не са конкретизирани действия на участници или съществуващи нормативни текстове, пораждащи загриженост или съмнение относно конкурентната среда в сектора".
"За да повиши ефективността на извършваните действия и в рамките на законовите си правомощия, Комисията ще изиска актуална информация от компетентните държавни органи, браншови организации и участници на съответните пазари. Заради значимия обществен интерес, КЗК призовава за активно съдействие при предоставянето на информация и данни във връзка с настоящото производство", пишат от КЗК.
Нещо като Пеевски, ама под друго име
В началото на февруари депутатите от ДПС Делян Пеевски, Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева внесоха за обсъждане в Народното събрание (НС) законопроект за изменение и допълнение на Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения. Той предвижда всички медии, не само печатните, както е сега по закон, а и сайтовете, да депозират пред Министерството на културата информация за това кои са собствениците им.
Текстът предвижда да се депозират и всички приходи извън рекламата и банковите заеми, т.е. финансиране от неправителствени организации, дарения и пр. Законопроектът предвижда още "осветляване" на бизнеса с разпространението на печатни материали и сезиране на Комисията за защита на конкуренцията, ако се установи, че един "играч" държи поне 1/3 от пазара на разпространението.
Законът на Пеевски не е внесен за разглеждане в медийната комисия в парламента. Междувременно обаче Народното събрание поискало от КЗК становище по закона на Делян Пеевски и група депутати от ДПС за печата. От антимонополния регулатор не са реагирали по това искане. КЗК не се ангажира и със срокове за анализа си, което също може да е фактор за задържане на предложенията на ДПС на трупчета.
Така с активните си действия по темата правителството демонстрира, че лично ще се заеме с медиите, което вероятно и напълно ще обезсмисли алтернативните предложения на Пеевски и сие. Ако това се случи това ще е вероятно първият неуспешен законопроект на депутата, който в дългата си парламентарна кариера досега има само няколко закона, които обаче неизменно получават одобрението на народните представители.
В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е постъпило искане от министрите на икономиката, финансите и културата за образуване на производство за извършване на секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар в страната. Регулаторът се самосезира и ще осъществи проучване в рамките на правомощията си, пише на сайта на ведомството.
До намерението за осъществяване на този анализ се стигна, след като в края на февруари на заседание на Министерският съвет бе прието решение, внесено лично от премиера Бойко Борисов, за създаване на работна група, която да изготви промени в действащото законодателство относно собствеността и финансирането на медиите в страната и тяхното разпространение. Тя включваше именно въпросните трима министри писали до КЗК - Емил Караниколов, Владислав Гованов и Боил Банов. Според източници на ClubZ техният документ е подписан на 14 март и комисията е открила процедурата две седмици по-късно на 29 март.
5 коментара
Ами не знам какво точно са поискали от КЗК Успелият Млад Караминистър и Владко. Т.е. какво Тиквата им е наредил да поискат. Но се съмнявам оттук да излезе нещо добро. Особено при този състав на КЗК, в който мнозинството е на герберски партийни секретарки и прочее "економически" корифеи. Каквато я свършиха КЗК при горивата, такава ще я свършат и тук - само дано не е и по-лошо. Цялата работа е предварително договорена чрез СМС-и, такива съобщения на сайта им са само за парлама на раята.
А относно "законопроекта" на Успелия Млад Шопар, то следва да добавим само един - но крайно интересен - детайл. #Детето изпадна във фрапиращ конфликт на интереси, лансирайки такива текстове. НС не видя такъв, обаче - не само това, ами даже реши да пита и сламен-пламен от КОНПИ дали има такъв. Е, питаха го. Отговор от него да сме чули? Мне, няма и да чуем. А и да чуем - сетете се какъв ще бъде той.
#нема#такава#държава
Наглостта на дебелия няма граници:
Когато беше радледван от ДАНС, реши че ще стане шеф на ДАНС. После като ограби КТБ вкара закон против разграбването на КТБ ! Сега пък реши, че понеже контролира поливината медии в страната трябва да вкарва закони и за медиите!
Не става ясно каквто отчно ще се изследва и анализира, но пък ако четем между редовете, се вижда, че явно Пееф няма да търпи конкуренция в медиите.
Ах Софиянци,как се дигнахте когато го предложиха за шеф на ДАНС а сега си трайте,защо ?