Минималната заплата ще стигне 650 лв. през 2021 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Минималната заплата ще стигне 650 лв. през 2021 г.

Ведомството на Владислав Горанов не предвижда увеличение на основни данъци поне засега

Минималната заплата ще стигне 650 лв. през 2021 г.

Държавните финанси ще са на дефицит до 2019 г., увеличават се основно текущи разходи, а икономиката ще расте над потенциала си според документ на Министерството на финансите

27143 прочитания

Ведомството на Владислав Горанов не предвижда увеличение на основни данъци поне засега

© Цветелина Белутова


Държавните финанси ще са без дефицит едва през 2020 г., основните данъчни ставки ще останат непроменени, а минималната заплата ще продължи да расте със стъпка от по 40-50 лв. на година чак до 2021 г. Това става ясно от Средносрочната бюджетна прогноза за периода 2019-2021 г. на Министерството на финансите, публикувана в четвъртък.

Документът се създава всяка година и отразява посоката, в която ще се развиват публичните финанси за няколко години напред, както и очакванията на управляващите за икономиката на страната. Министерството залага на продължаващ ръст и на приходите, и на разходите през следващите три години. Темпът им на увеличение обаче ще е по-нисък от този на БВП на страната и затова преразпределителната роля на държавата ще намалява, като през 2021 г. се очаква да е 36.1% от БВП при заложени 37% през тази година.

Държавният дълг ще се свие леко в номинално изражение, но като дял от БВП ще се понижи доста по-осезаемо - от 23.9% през 2017 до 18.2% през 2021 г.

Всички тези допускания са направени при прогноза за ускорен икономически растеж на световната и европейската икономика през тази година. Ведомството залага на 3.9% ръст на БВП в България за тази и леко понижение през следващите няколко години, а двигател ще продължи да бъде вътрешното търсене, водено от публично потребление, по-високия доход на домакинствата и инвестициите. От сметките на ведомството се вижда, че през целия период икономиката ще расте над потенциала си, който е определен на около 3.5% от БВП. В същото време растат основно текущи разходи, които при криза трудно могат да се свият.

Минималното възнаграждение - нагоре

В документа се предвижда минималната работна заплата да расте с по 40-50 лв. на година до 650 лв. в края на периода (при 510 лв. в момента). Така на 1 януари 2019 г. минималното възнаграждение трябва да стане 560 лв., от началото на 2020 г. - 610 лв., и след това да се увеличи с още 40 лв. от 1 януари 2021 г. Заедно с МРЗ обаче ще расте и месечният осигурителен доход на самоосигуряващите се лица, което де факто ще увеличи и тяхната осигурителна тежест.

Тези стойности по принцип би трябвало да се съгласуват и със социалните партньори. Бизнесът настоява за приемането на механизъм, по който да се изчислява стойността на минималната заплата всяка година, но той все още е е на ниво проект.

По-високи разходи, предимно заради заплати и пенсии

Разходите на държавата през следващите няколко години ще продължат да растат - основно за текущи разходи - за издръжка, заплати, здраве и пенсии. Най-голямото перо - по 330 млн. лв. на година, са предвидени за учителските възнаграждения, които ще продължат да се увеличават, докато се удвоят през 2021 г.

Като цяло през 2021 г. разходите за персонала в публичния сектор ще достигнат близо 10 млрд. лв., или малко над една пета от общите. Разходите за пенсии пък нарастват номинално с 1.5 млрд. лв. през следващите три години, но като дял от БВП се свиват до 8.8%.

Военните проекти също фигурират с близо 1.1. млрд. лв. за купуване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС и нов тип боен самолет.

Нулев ТОЛ ефект, но повече от данъци

Очакванията на държавата за ръст на потреблението и на цените на петрола, както и за повече инфлация логично се материализират и в приходната част. Растат всички данъчни постъпления, като увеличението по години е малко по-ниско от това на номиналния БВП.

От ведомството посочват, че положителен ефект върху постъпленията към бюджета ще има очакваното през 2019 г. въвеждане в експлоатация на тол-системата. От такси и електронни винетки в сметката на държавата ще постъпят 215 млн. лв. през първата година, а през следващите две - съответно по 263 и 294 млн. лв., тъй като обхватът на пътната мрежа ще се разширява поетапно. Като се вземат предвид разходите за системата обаче, нетният ефект пада до нула.

Така бюджетните приходи ще се вдигат предимно заради постъпленията от данък общ доход и осигурителните вноски в резултат на по-високата минимална заплата, увеличението на минималните осигурителни прагове и минималния осигурителен доход. Така очакваният общ ефект се равнява на 400 млн. лв. за целия прогнозен период.

Дългът (относително) намалява

Към края на 2017 г. държавният дълг е 23.9% от БВП, или 23.5 млрд. лв., от които 16.8 млрд. лв. външен и 6.7 млрд. лв. вътрешен. Ведомството залага той да падне до 18.2% през 2021 г. Понижението в номинално изражение е по-скромно - с 0.8 млрд. лв. за четиригодишния период.

През периода 2019 - 2021 г. правителството планира да пласира ДЦК между 0.8 и 1.25 млрд. лв. годишно, докато падежиращият дълг в обращение е на 1.1-1.4 млрд. лв. годишно.

Приоритетни магистрали

В документа се посочва, че политиката на правителството през 2019-2021 г. ще е насочена към осигуряване на финансов ресурс за няколко големи инфраструктурни обекта: автомагистралите "Хемус", Калотина и Русе – Велико Търново, път E–79 "Видин – Ботевград", изграждане на лот 3.2 от Крупник до Кресна на автомагистрала "Струма".

Възрастта за пенсиониране продължава да расте

- от 1 януари на всяка календарна година ще продължава увеличаването на възрастта за придобиване право на пенсия с по 2 месеца за жените и с по 1 месец за мъжете, както и необходимия осигурителен стаж за придобиване право на пенсия с по 2 месеца и за двата пола. Така през 2021 г. ще са нужни навършени 61 г. и 8 месеца (и 36 години трудов стаж) за жените и 64 г. и 4 месеца (и 39 години трудов стаж) за мъжете.

- За работещите в сектор "Сигурност" минималната възраст за пенсиониране продължава да се увеличава с по 2 месеца до достигане на 53 години и 8 месеца през 2021 г.;

Увеличението на възрастта за пенсиониране е една от мерките за противодействие на влошаващата се демография, която води до спад на населението в работоспособна възраст. "Ефектът от застаряването на населението ще бъде почувстван по линия на баланса на приходите и разходите по бюджета на държавното обществено осигуряване. Застаряването на населението ще се отрази в намаление на работната сила, на заетите и оттам на броя на осигурените лица, които плащат осигурителни вноски. Провежданата пенсионна реформа ще ограничи тези негативни ефекти", се посочва в документа на финансите.

Държавните финанси ще са без дефицит едва през 2020 г., основните данъчни ставки ще останат непроменени, а минималната заплата ще продължи да расте със стъпка от по 40-50 лв. на година чак до 2021 г. Това става ясно от Средносрочната бюджетна прогноза за периода 2019-2021 г. на Министерството на финансите, публикувана в четвъртък.

Документът се създава всяка година и отразява посоката, в която ще се развиват публичните финанси за няколко години напред, както и очакванията на управляващите за икономиката на страната. Министерството залага на продължаващ ръст и на приходите, и на разходите през следващите три години. Темпът им на увеличение обаче ще е по-нисък от този на БВП на страната и затова преразпределителната роля на държавата ще намалява, като през 2021 г. се очаква да е 36.1% от БВП при заложени 37% през тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    milkman avatar :-|
    milkman

    Повишаване с 20-25 евро на година е крайно недостатъчно, трябва да се наложи специален праг. Позволяващ издръжката на индивида. Социалната политика, ще доведе до защита на най-уязвимите и до покачване на потреблението.

  • 2
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Средносрочната бюджетна прогноза трябва да бъде предшествана от прогнозни документи за проблемите пред България и съответни реформи и мерки за превантивни действия решаващи тези проблеми. Всичко у нас, дори и фирмите за аутсорсинг се занимава с ишлеме, а това означава с бизнес с най-ниска добавена стойност. основната част от приходите отиват за заплати. Високите темпове на нарастване на минималната работна заплата трябва да бъдат предшествани от мерки и държавни разходи за производството в България на крайни продукти, продавани под собствени марки, които единствено носят по-високи печалби за фирмите ни. В противен случай много от фирмите ще фалират или ще избягат от България. Например Германия и Франция учредиха фирма за производството на търговски авиолайнер за превоз на пътници и товари - европейски конкурент на Бойнг...

  • 3
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Бавният ръст на доходите означава, че от страната ще продължава да изтича работна сила със всички социални последствия. Никой здрав прав в работоспособна възраст няма да чака 3 години за увеличение по-малко от 10%.

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Обещания за след края на мандата ми напомнят за онз виц: "Никой не може да ви даде това, което аз ви обещавам...."

  • 5
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking

    Не е проблема ,че тия вдигат МРЗ с 40-50 лева,напротив така трябва да е ..

    Проблема е ,че при Станишев примерно имахме 6% икономически ръст но толкова пари се откраднаха че вдигаха заплатата с по 20 лв на година ...при царя не беше по различно

    Продадоха БТК за жълти стотинки
    Заменки от 4 до 6 млрд по данни на ЕК,някой казват че сумата стига дори до 9 млрд

    За Белене 3.3 млрд
    За Цанков камък 1.5 млрд
    Френски бойни кораби бяха поръчали другарите за 1 млрд лева
    КТБ фалира ,още 4 милиарда
    Кремиковци фалираха и разпродадоха
    Да не говорим че им бяха спрели евро-фондовете

    Да продължавам ли ?
    По груби сметки 30-40 млрд липсват от мандат на Царя и Станишев само ,тука Костов и тия преди него не ги броим ...

    Сега съвсем спокойно заплатата в БГ щеше да бъде 1000 лв минималната

  • 6
    georgigeorgiev4 avatar :-P
    georgigeorgiev4

    До коментар [#1] от "milkman":

    Естествено, че ръст от 15-20% на година не е достатъчен. Минималната трябва да я дигнат поне по 300% на година! Даже 400%! И шефовете ще я плащат, естествено. Всички ще работим на минимална. Ще настане комунизъм (отново) и общаците ще са доволни.

    Абе хора, икономически вестник четете, да ви се не види. Вземете си четете жълт труд като не ви се мисли.

    Младите си тръгваме, защото народостадото гласува за политици, които променят минималната, но крадат. Вземете да избирате политици, които не крадат, а мислят за справедливостта в страната (Христо Иванов например) и ще видите как ще си решим демографската криза и без да вдигаме минималната.

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    МРЗ е просто данъчна ставка в 90% от случаите и в никакъв случай не отразява в момента цената на труда. Хората лъжат държавата, че работят на МРЗ, Държавата лъже като не плаща социалните си ангажименти спрямо увеличението на МРЗ, примерно майчинство преди беше равно на МРЗ, не индексира пенсиите със скока на МРЗ и т.н. От ситуацията печелят естествено тези, които най-много лъжат и държавните служби които контролират тези неща. Губят коректните и държавните служители, които не са в схема защото заплатите им са обидно ниски за изискваната компетентност/дали всички е имат е друг въпрос/. Решението е въвеждане на бонификация на коректните- примерно здравеопазването, определя праг примерно 2МРЗ и ако се осигуряваш на сума над тях, за теб винаги има направление, за изследвания не чакаш одобрение от здравната каса и т.н. Като примерно по тази точка не могат да се ползваш повече от 2,3 пъти за няколко години, за да не стават злоупотреби. И други неща от този тип, отделно усложняване на възстановяване на здравни права за неспешни процедури. Примерно рутинни операции, да може да си правиш най-рано 6 месеца след като си си възстановил правата и други от този тип. Иначе ще става още по-зле, политиците ще се лекуват на държавна сметка в чужбина и елитни клиники, хората с пари ще лъжат с осигуровките, а при останалите ще е мъка и мошениците ще са най-добре.

  • 8
    milkman avatar :-|
    milkman

    Цитираните от теб проценти са на ниската база на МРЗ, което изкривява процентовото изражение и реалната стойност. 2% от 2000 или 20% от 200. Разликата е голяма.

  • 9
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Реалният живот е доказал многократно, че майстори на прогнозите са синоптиците, а финансистите и икономистите до сега правят само финансови и икономически кризи. А през 2021, когато бъдат попитани къде е тази минимална заплата, ще се оправдаят с една от аксиомите на глупостта "Каква я мислихме, каква излезе.".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK