Държавата избра пет агенции за туристическа реклама в 15 страни за 7 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата избра пет агенции за туристическа реклама в 15 страни за 7 млн. лв.

Поръчката започна през декември без силен анонс и обсъждане и оглавяваното от Ангелкова министерство получи малко оферти

Държавата избра пет агенции за туристическа реклама в 15 страни за 7 млн. лв.

Протеклата при слаб интерес обществена поръчка се провали при кампаниите в седем държави

Деница Ватева
7416 прочитания

Поръчката започна през декември без силен анонс и обсъждане и оглавяваното от Ангелкова министерство получи малко оферти

© Анелия Николова


Рекламни кампании на българския туризъм в 15 държави на обща стойност от 7.11 млн. лв. предстои да стартират, след като туристическото министерство избра победители в конкурса за най-голямата рекламна кампания в чужбина за последните години. Сред страните, в които трябва да се проведе кампанията, попадат най-големите пазари за българския туризъм като Германия и Русия, както и съседни държави и такива в Централна и Източна Европа.

Сред победителите са няколко от големите агенции в сектора, както и такива, които и друг път са участвали в поръчки за туристическа реклама, става ясно от публикувания протокол с класирането.

Изборът измежду кандидати обаче беше малък - за повечето кампании имаше само по една подадена оферта. Поръчката не завършва и напълно успешно, защото няма избран изпълнител за реклама в седем държави.

Едногодишни кампании

Конкурсът за националната туристическа реклама бе стартиран в края на миналата година с прогнозна стойност над 9.6 млн. лв. (близо 8 млн. лв. без ДДС), като той обхващаше 22 европейски държави, които са сред най-големите пазари за българския туризъм или такива, от които има тенденция към по-засилен интерес. Целта бе да се изберат агенции, които да управляват туристическата комуникация, популяризирайки различен тип туристически сегменти като почивки на море, планина, СПА, конферентен туризъм и др., и използвайки различни канали като местни телевизии, радиа, печатни медии, интернет и др.

Интересът към обществената поръчка, която не беше маркетирана предварително, беше слаб - през януари бяха подадени само осем оферти за седем обособени позиции. Така Министерството на туризма е избрало за повечето от тях победител без състезание, а за седем държави няма класирана фирма, се вижда от решението за избор на победители, публикувано в документацията на обществената поръчка.

Избраните компании

От решението на туристическия министър Николина Ангелкова се вижда, че има избрани агенции, които да проведат рекламни кампании в 15 държави, като това ще струва общо 7.11 млн. лв.

Конкурсът за рекламна кампания в Германия е спечелен от "Медиа планинг груп" с оферта от 762 хил. лв. Компанията е част от комуникационната група Havas Group. В края на 2016 г. подразделение на испанския холдинг Havas придоби мажоритарен дял от "Хавас груп България", с което компанията навлезе директно на местния пазар, след като преди това работеше чрез франчайзингови договори с няколко агенции, които са основна собственост на Стефан Дьолае. Той и партньорите му запазиха останалия дял от рекламната група на българския пазар от 49%. В конкурса за реклама в Германия оферта подаде и сдружение "Криейтив медия 3", в което влизат основно компаниите "Аргент 2002", "Интеримидж" и "Интерпартнерс". Тяхната оферта е била за 923 хил. лв. и е класирана на второ място.

Сдружението ДЗЗД "Ню Маккан" ще проведе рекламната кампания на България във Великобритания, печелейки конкурса с цена от над 901 хил. лв. В него влизат "Маккан Ериксон София", чиито управител Десислава Олованова е и член на УС на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), както и дружеството "Ню икономик солушънс", собственост на Евелина Куртева, което е основано през есента на 2017 г. За пазар Великобритания беше подадена оферта и от сдружение "Криейтив медия-4", което включва "Аргент 2002", "Интерпартнерс", Георги Павлов и Петя Запренова. Офертата на класираното на второ място обединение е била 944 хил. лв.

ДЗЗД "РУ - Комм", в което влизат компаниите "От-до консулт" и "Идея комм", печели поръчката за рекламна кампания в Русия, Украйна, Молдова и Беларус с цена от 1.78 млн. лв. PR aгенцията "От-до консулт" e собственост на журналиста Мирослава Баджева и бившия програмен директор на "Нова телевизия" Олга Лозанова. Другият партньор в консорциума - "Идея комм", е една от най-големите агенции за външна реклама, като в борда на директорите влизат Милен Попов, Асен Кръстев и Евгени Тодоров.

"Директ медия Крес" ще проведе рекламната кампания на регионалните пазари - Гърция, Сърбия, Турция, Македония и Румъния, при цена от 1.73 млн. лв. Компанията е част от групата Direct Media Group Bulgaria, собственост на Красимир Петков, и се счита, че е свързана с Красимир Гергов, който бе президент на една от първите рекламни агенции "Крес", а през 2013 г. придоби сръбското дружество Direct media, което дотогава бе собственост на лидера на сръбската Демократическа партия Драган Джилас.

PR агенцията АПРА, собственост на Томислав Цолов и част от групата APRA Porter Novelli, ще проведе рекламната кампания на България на централноевропейските пазари - Полша, Чехия, Словакия и Унгария. Компанията бе единствен кандидат за тази позиция с оферта от 1.74 млн. лв.

По предварителен план на туристическото министерство рекламните кампании трябва да стартират през пролетта и да бъдат с продължителност от една година.

Без избран изпълнител

Поръчката се проваля за седем държави. По едната позиция, която обхващаше кампании в Дания, Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия и Белгия, беше подадена оферта единствено от агенция "Киви", собственост на Венцислав Олеков и Илия Ел Фелеки. Тяхната оферта обаче е отстранена, тъй като не е отговаряла на предварителните условия на поръчката.

От решението на туристическия министър се вижда, че няма избрана компания и за реклама във Франция, макар да не стават ясни мотивите за това. Кандидатът за тази позиция е единствено компанията "Медиа планинг груп", която е подала редовна оферта и са получени максимален брой точки, но същевременно не фигурира сред определените изпълнители на различните позиции от поръчката.

Рекламни кампании на българския туризъм в 15 държави на обща стойност от 7.11 млн. лв. предстои да стартират, след като туристическото министерство избра победители в конкурса за най-голямата рекламна кампания в чужбина за последните години. Сред страните, в които трябва да се проведе кампанията, попадат най-големите пазари за българския туризъм като Германия и Русия, както и съседни държави и такива в Централна и Източна Европа.

Сред победителите са няколко от големите агенции в сектора, както и такива, които и друг път са участвали в поръчки за туристическа реклама, става ясно от публикувания протокол с класирането.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cdw44559327 avatar :-|
    cdw44559327

    Нема логика да се плаща за реклама в държави, от които липсват редовни самолетни линии до България (освен ако не граничим с тях), а в списъка виждам такива. Туристите от там ще идват само в топ сезона с чартъри, а тогава и без това има достатъчен наплив. Требва да се работи върху удължаване на сезона (летен и зимен) и целогодишния туризъм, а това става само с редовни целогодишни полети, както и други мерки разбира се. Тоест, рекламата следва да обхване пазарите, от които има най-лесен достъп до България, било със самолет или автомобил. Както и да се субсидират нови редовни линии.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK