С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 13 апр 2018, 10:45, 10309 прочитания

Туристите в София: Уикенд ефект за икономиката

Чужденците са привлечени от изобилието на заведения и изгодните цени, а част от столичните барове и ресторанти се радват на по-висока посещаемост

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Експанзията на нискотарифните авиопревозвачи Wizz Air и Ryanair към София превърна столицата в лесно достъпна дестинация за много европейци.

- Напливът на туристи разви бизнеса с краткосрочните наеми и рязко увеличи предлагането през Airbnb.

Част от темата

Нощната икономика на София

Нощният ръст на София

Градският транспорт след полунощ ще раздвижи живота в града, но столицата още не е достигнала потенциала на големите европейски нощни дестинации

Икономика след полунощ

Софийските клубове и барове предлагат все повече разнообразие от алкохол и музика. Приходите растат. Клиентите им обаче са едва около 20 хиляди

Петък вечер на централния софийски булевард "Патриарх Евтимий". Момче и момиче говорят бързо помежду си на италиански. Той държи популярната градска карта на GoGuide, а тя преглежда оценките на местни заведения в TripAdvisor и успоредно с това следи Google Maps.

Свиват наляво по ул. "Шести септември" и малко по-надолу ги посреща палитра от хора и аромат на ястия. Масите пред известния сред туристите ресторант "Слънце и Луна" са заети до една, а музиката на улицата се смесва с още поне три езика освен български. Скоро към цялата картинка се включва и група от около 20 туристи, които отиват към един от близките барове. Оживлението тук не е случайно - това е мястото, където се срещат няколко малки, но ключови за столицата улици. За софиянци е познато като Малките пет кьошета, а за туристите е една от първите локации в to do списъка им - заради наличието на вкусна храна и добрите барове наоколо.


През последните няколко години притокът на чужденци към София се увеличава, като това се дължи основно на нискотарифините авиокомпании Ryanair и Wizz Air. Извън пътуванията по работа основна част от посещенията са през уикенда и създават допълнителен бизнес за някои от столичните ресторанти и барове.

До София и обратно за 30 евро

"Хората, които идват тук, нямат никаква идея какво е това София и какво е това България. Виждат, че има билет за 10 евро от Рим, Берлин или Лондон, и идват", обяснява Кристиан Митов. Той стартира организираната обиколка на барове The New Sofia Pub Crawl през 2011 г., когато туристите в столицата са по-скоро "бекпакъри" (пътуват пеша, на стоп или с публичен транспорт до определена държава само с раница на гърба) и минават оттук по пътя си за Истанбул или Белград.



С времето това започва да се променя, но предимно заради решението на ирландската Ryanair да разшири бизнеса си в България към София в края на 2016 г. Гидовете на The New Sofia Pub Crawl сега най-често са заобиколени от поне 10-15 души, а има уикенди, в които посетителите стигат и до 80 на вечер. Срещу такса от 20 лв. туристите получават "местна" информация за заведенията, които посещават, както и безплатно питие в някои от тях.

В отговор на експанзията на Ryanair вече опериращата тук Wizz Air разшири летателната си програма, а по законите на пазарната икономика конкуренцията между двете доведе до изобилие от полети на изгодни цени. Ако пътуването бъде планирано достатъчно рано, цените в посока се движат между 15 и 30 евро. В момента Ryanair предлага 21 чуждестранни дестинации от София и обратно, а Wizz Air - 31.

По данни от летище София броят на обслужените пътници през 2017 г. е близо 6.5 млн. души, което представлява ръст от над 30% спрямо предходната година (виж графиките), като чужденците са около една четвърт от тях. Все още няма обобщени данни за броя на посетилите София туристи през миналата година, но според MasterCard Global Destination Cities Index през 2016 г. в столицата са дошли близо 1 млн. чужденци, като над 87% от тях са пътували с цел развлечение. Общият приход от тях се оценява на 400 млн. щатски долара, като тук влизат разходи за нощувка, щопинг, храна, забавления, транспорт.

Ако се съди по данните на НСИ за нощувките на чужденци в столицата, те растат с по над 10% през последните няколко години като през миналата достигат
750 хиляди само в категоризирани обекти, т.е. без Airbnb услугите. Средният приход от нощувка е 160 лв., като през годините той по-скоро намалява, въпреки че общата сума расте (виж графиката). Това си има своето обяснение. В доклад "Визия за София" на Столичната общинска агенция по приватизация и инвестиции (СОАПИ) се посочва, че през 2015 г. има 53% ръст на броя на нощувките в хотели една звезда. "Приемаме, че тази тенденция е сравнително сходна на тенденцията в използването на Airbnb в София и се предпочита най-вече от бюджетни туристи, използващи изгодни сделки на нискотарифни авиокомпании", допълват от там. Най-много са туристите от Германия, Гърция, Великобритания, Италия, Израел.

Престоят също е изгоден

"На тях просто им е интересно да разгледат нова държава, чули са, че имаме добър нощен живот, хубава храна и красива природа", коментира Невена Борисова, съосновател на Bnbees. Фирмата се занимава с управление на Airbnb имоти. Доскоро този бизнес модел не съществуваше у нас, но това се промени с туристическия наплив и апетитната възможност за допълнителната печалба от наем. Според информация от AirDNA - компания, която прави помощни анализи за Airbnb, за последните пет години броят активни обяви в платформата за столицата се е увеличил близо 10 пъти (виж графиката). Към началото на април тази година от там се отдават около 4 хил. имота, които се намират основно в центъра на града.

"Чужденците търсят места в идеалния център - карето НДК, храм-паметника "Свети Александър Невски", Съдебната палата, по бул. "Витоша" и т.н.", обяснява Борисова и допълва, че заради изобилието на имоти в центъра интересът извън него е доста нисък. Това не е изненадващо - макар и не толкова голяма, централната част на София предлага задоволително много заведения по вкуса на новите туристи на София. Помага и средната цената на имотите, отдавани през платформата - 34 евро общо за нощувка, което в повечето случаи означава по около 10 евро на човек.

Подобно е и впечатлението на Надежда Недкова, мениджър "Продажби" във Flat Manager, които също се занимават с управление на Airbnb имоти.

И нощен живот, и малко култура

"Туристите в София не са тези, които са в Слънчев бряг, Златни пясъци и Черноморието, които идват предимно на алкохолен туризъм", смята Борисова и обяснява, че още при резервация гостите посочват конкретни причини за посещението - те могат да включват пътуване и до Пловдив, разходка до Рила, културни събития като "София филм фест" или музикални фестивали. Тоест невинаги са свързани с нощния живот на столицата.

"Като най-висок процент настаняваме гости във възрастовата група 25 - 35 години, които посещават София като туристическа дестинация", обяснява Недкова. Гостите най-често са от държави, в които има най-много директни полети до София - Италия, Испания, Германия, Франция, Англия и Гърция. Най-предпочитана продължителност на престой е т.нар. дълъг уикенд - от две до четири нощувки.

Полза има и за нощните заведения. Радослав Мирчев, който стои зад бар "Петък" и Mixtape 5, казва, че барът работи с една от двете организации, които правят пъб кроловете в София. Ангажиментът на заведенията е да почерпят по един шот, а участниците в пъб крола си купуват на свой ред бира - две по така наречените неписани правила на бар културата. "Не го правим заради директния приход. Най-ценното е, че те довеждат човека да види мястото, и после, ако му хареса, той се връща", казва Мирчев. Другото неписано правило на пъб крола обаче са счупените бири. "Често чужденци идват в София в търсене на евтин нощен живот с отношението, че законите тук не важат за тях. Точно те развалят цялостното впечатление за туристите и това създава недружелюбна атмосфера", обяснява той.

Така или иначе интересът към София расте. Все по-често тя намира място в различни туристически класации - според Business Insider градът е един от 50-те, които човек трябва да посети сам, а Huffington Post го нарежда сред 17-те, които трябва да се видят, преди да се превърнат в известни дестинации. В София в момента са налице всички предпоставки това да се случи - изгодни полети, евтина бира и достъпен престой.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца 2 ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 1901 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 924 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5580 прочитания

23 авг 2019, 4409 прочитания

23 авг 2019, 3023 прочитания

23 авг 2019, 2541 прочитания

23 авг 2019, 1947 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Икономика след полунощ

Софийските клубове и барове предлагат все повече разнообразие от алкохол и музика. Приходите растат. Клиентите им обаче са едва около 20 хиляди

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица