С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 13 апр 2018, 13:44, 20965 прочитания

Армия в бъдеще време

Модернизацията на въоръжените сили уж тръгва пак, но с променени приоритети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След години отлагане и серия фалстартове превъоръжаването на българската армия отново е на път да започне почти от нулата. Седмицата преди Великден съветът по отбраната към военното министерство одобри обновените параметри на двата модернизационни проекта, които поне на теория смята да придвижва приоритетно. Става дума за закупуването на нов тип западни изтребители и на бронирани машини за пехотата.

Двете програми за превъоръжаване на обща стойност около 2.72 млрд. лв. в момента са изпратени за междуведомствено съгласуване, до две седмици би трябвало да минат през Министерския съвет, след което да бъдат гласувани в парламента. Последното обаче не е гаранция, че ще доведе до реално придобиване на бойна техника – през 2016 г. Народното събрание одобри проектите за авиацията и флота, които обаче приключиха с фиаско, без дори да се стигне до преговори с потенциален изпълнител.


Прави впечатление, че от превъоръжаването този път отсъстват военноморските сили, чийто проект се провали заради оттеглянето на всички поканени, включително на единствения подал оферта и негласен фаворит – варненската корабостроителница "Делфин". Не е съвсем ясно какво точно се е случило под повърхността през последните месеци, но видимият резултат от всичко това е, че сухопътните войски, които доскоро бяха най-пренебрегваният вид въоръжени сили, в момента заемат мястото на флота на бързата писта в областта на превъоръжаването. В свои публични изявления военният министър намекна, че вероятно ще се премине към вариант за ремонт и превъоръжаване на старите белгийски фрегати, които армията ползва в момента.

Косвен индикатор, че има смяна на стратегическите приоритети (и на фаворитите), е фактът, че тази седмица началникът на отбраната ген. Андрей Боцев, който е бивш командир на пехотата, получи повишение и стана четиризвезден генерал. Така управляващата коалиция гарантира максимално дълга служба начело на армията за човека, който е най-голям застъпник на програмата за превъоръжаване с нови бойни машини. Още преди да заеме поста си пък настоящият военен министър Красимир Каракачанов определяше проекта за модулни патрулни кораби като "далавера", но за сметка на това се изказваше в полза на модернизацията на сухопътните войски. В този контекст бяха и изявленията на премиера Борисов, който картинно оприличи пехотата като "царицата на боя".

Лупинги във въздуха



"Предложението, което сме направили, е да бъдат изпратени запитвания за оферти до по-широк кръг от трите държави и съответно фирми, които участваха в предишния конкурс", коментира военният министър по повод проекта за придобиване на нов тип изтребител във вторник пред БНТ. Конкретната информация дали има промени в параметрите на обновеното искане за обвързваща оферта за момента липсва. Ясно е все пак, че още става дума за придобиване на 8 самолета за сумата 1.5 млрд. лв., като плащанията трябва да бъдат разсрочени. На последващ етап се предвижда евентуално придобиване на още толкова изтребители за неуточнена цена.

"По време на миналия конкурс беше отправено искане до Португалия и САЩ за 8 употребявани F-16. Сега ще бъде питано и за втора ръка, и за нови изтребители от този тип", уточни Каракачанов във вторник. Според него има интерес и от фирмата "Боинг", която произвежда F/A-18E/F Super Hornet, които също ще бъдат поканени. Същевременно след посещението на президента Радев във Франция се е стигнало договореност да бъде изпратено искане и за самолети Dassault Rafale. Eurofighter отново ще участва в надпреварата, но не само с машини втора ръка от Италия, но и с новопроизведени от Германия.

"Също така по неясно какви причини предишното ръководство на военното министерство не е допуснало Израел, която има модернизирани F-16. Между другото Хърватия закупи 12 самолета буквално преди един месец", допълни военният министър. Според него въпросните машини са с 30 години гаранция и също ще бъдат поканени за участие.

Интригата се заплита

Всъщност в случая отново става дума за самолети F-16 Block 30 втора ръка. Те обаче са малко по-нови от машините от американско-португалската оферта и са модифицирани до стандарта Barak 2020, който, грубо казано, може да се приеме за еквивалент на MLU. Въпросните машини вече са били предлагани преди няколко години на страната ни, като тогава остатъчният им ресурс е бил около 3000 летателни часа. Основният плюс на израелската оферта спрямо щатската е, че машините вече са модернизирани и не трябва тепърва да се разконсервират и привеждат в бойна готовност по съвременните стандарти.

"Така в крайна сметка евентуалните участници в надпреварата от 3 стават 6-7", обобщи ситуацията Каракачанов. На практика обаче колкото и управляващите да се упражняват през последните месеци на тема "купуване на новопроизведени самолети", най-изгодните оферти на финала отново ще се окажат тези за машини втора употреба плюс нови Gripen. Каквото и да казва военният министър, машини от типа на Dassault Rafale, Eurofighter и F/A-18E/F Super Hornet са далеч отвъд финансовите възможности на българската държава. Конкурентен нов играч може да се окаже най-вече Израел, особено в контекста на спечелената поръчка за Хърватия на доста конкурентната цена 420 млн. евро за 12 машини.

Интересният детайл е, че в последните си публични изявления министър Каракачанов по никакъв начин не спомена името на Saab и техните новопроизведени Gripen, чиято оферта беше обявена като най-изгодна по време на служебния кабинет на президента Радев. Точно заради този избор ГЕРБ впоследствие сформира парламентарна анкетна комисия и върна процедурата на военния министър с указание да преработи проекта и да прати отново искания за обвързващи оферти до потенциалните държави и фирми изпълнители. В крайна сметка какви точно ще са параметрите на новото искане за обвързващи оферти и дали в него са добавени някакви дискриминационни клаузи вероятно ще стане ясно едва след като проектът отново бъде внесен за одобрение в парламента.

Рицар без броня

Не по-малко интересни са детайлите около проекта за нов тип бронирани машини, който най-накрая попадна сред правителствените приоритети в сферата на превъоръжаването. До момента почти всичко се движеше предимно в сферата на спекулациите, тъй като до потенциалните участници бяха изпращани само искания за информация, но не и за обвързващи оферти. Беше ясно, че приблизителният бюджет ще е 1.22 млрд. лв., разсрочени в рамките на 12 години. Срещу тази сума военните първоначално искаха да получат 238 машини. Впоследствие обаче бройката беше намалена на 198, а в крайния вариант – на 150, от които 100 бойни, а останалите спомагателни.

До момента се знае, че заявилите интерес компании са мултинационалната General Dynamics Land Systems – MOWAG, френската NEXTER Group, финландската Patria, германската Rheinmetall Defence AG, щатската TEXTRON, италианската Iveco-Leonardo Defence Systems, немската Krauss-Maffei Wegman GmbH, както и турските фирми OTOKAR и FNSS. Важните детайли тук ще са доколко ще има изискване за местно производство, което да запази част от отпуснатите средства в местната икономика, а също така и към товароподемността на машината, броя на колелата, нивото на балистичната защита и евентуалното изискване към бронетранспортьора да може да плава. Всеки от тези критерии може да облагодетелства или да дискриминира даден участник. Така например TEXTRON не предлага 8-колесни машини, General Dynamics едва ли биха инвестирали в местна фабрика, а машините Boxer на Rheinmetall и Krauss-Maffei Wegman са изключително бронирани, но тежки и много скъпи. Това в крайна сметка вероятно ще доведе до коопериране на някои от участниците в консорциуми, споделят хора от военния бранш.

"Ще бъдат изпратени искания за оферти до всички фирми, които са проявили интерес, важното е да има възможности за избор", твърди военният министър. Според Каракачанов машината трябва минимум да бъде сглобявана в България с участие на нашата индустрия, след което поддръжката също да се извършва у нас.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 975 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 4 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2084 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Тежка катастрофа с автобус отне живота на 6 души

Обърналият се на автомогастрала "Тракия" автобус отново е на "Юнион Ивкони"

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10