Затегнете коланите, корупция на пътя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Затегнете коланите, корупция на пътя

БТА

Затегнете коланите, корупция на пътя

Преди половин година държавата обеща, че ще следи за ползването на колани в автобусите. Днешната катастрофа на "Юнион Ивкони" показа, че по-скоро не го прави

19231 прочитания

БТА

© БТА


В края на миналата година, когато отново автобус на компанията "Юнион Ивкони" (към онзи момент със съсобственик депутат от ГЕРБ, който напусна парламента след това) се обърна отново на "Тракия", зам.-министърът на транспорта Ангел Попов заяви: "Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." После стана ясна една от мерките - "да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват".

Още тогава беше ясно, че предложението на транспортното министерство е прах в очите.

Подобна разпоредба съществува от десет години в българското законодателство. От десет години за превозвачите има задължение да уведомяват пътниците за задължението им да поставят колан, което трябва да става или устно от водача (който е напълно в правото си да свали пътника, ако той откаже да си сложи колана), или чрез табели, "поставени на видно място над всяко място за сядане".

Днес автобус на същата фирма се обърна на същата магистрала. Този път има загинали. И докато причините за инцидента и виновния за нея тепърва ще се изясняват, по първоначална информация масово хората не са били с колани. Ивайло Константинов, един от собствениците на фирмата "Юнион Ивкони", заяви пред "Дарик", че "автобусите са оборудвани с колани, друг е въпросът колко от пътниците са изпълнили инструкциите в началото на пътуването".

Разбира се, винаги можем да обвиним пострадалите. Проучване, направено във Франция през 2015 и 2016 г., показа, че 50% от жертвите, пътували в автобус и загинали при катастрофа, не са носели предпазни колани.

При справка в няколко правно-информационни системи не успяхме да открием съдебна практика по текста от Закона за движение по пътищата, задължаващ пътниците да поставят колани, а превозвачът да информира пътниците за задължението да ги носят. От личен опит - през февруари пътувах с автобус на същата фирма по дестинацията София - Бургас. Не само шофьорът не уведоми пътниците за задължението им, но и седалката нямаше колан.

Това може да означава две неща - или никой никога не е обжалвал пред съда подобен акт, или просто тези разпоредби не се прилагат, тъй като контролните органи на държавата не следят за тяхното спазване. Справка на сайта на МВР показа, че такъв контрол се прави епизодично.

Когато в транспортния бизнес са замесени икономически интереси, директно свързани с "работодателя" на ресорните министри (какъвто беше случая с "Юнион Ивкони", но и не само), заниженият контрол вече не прилича на немарливост, а на корупция. Корупция, която убива.

В края на миналата година, когато отново автобус на компанията "Юнион Ивкони" (към онзи момент със съсобственик депутат от ГЕРБ, който напусна парламента след това) се обърна отново на "Тракия", зам.-министърът на транспорта Ангел Попов заяви: "Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." После стана ясна една от мерките - "да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват".

Още тогава беше ясно, че предложението на транспортното министерство е прах в очите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    България вече официално е държава на мафията, която само на документи участва в ЕС, но реално е част от Евразийския съюз на Кремъл. Но пак ще гласуваме за Бойко, нали?

  • 2
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    130 km/h разрешена скорост по "магистралите" е геноцид. Не трябва да е повече от 110 и трябва далеч по строг контрол. Трябва да се взимат книжките при неспазване на дистанция, а това може лесно да се доказва с камери и маркировката на пътя (ако е стандартна).

  • 3
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Все пак защо търсите вината в превозвача? Автобусът е бил нов(на по малко от година). Преминал е технически преглед преди 2 месеца. Ако в закона има изискване да има колани в автобуса, то превозвача го е поръчал така на завода производител. Ако не е с колани, защо е преминал технически преглед? Защо е получил регистрация от КАТ София? И все пак вина освен във водачката на реното аз бих търсил у ДАИ. Редно е да се въведат тренажори (както при пилотите) в които се разиграват подобни ситуации. Убеден съм, че ако автобуса беше шофиран от опитен рали пилот, той щеше да намери начин да го задържи на пътя. Не може една лека кола да изтласка така лесно автобус тежащ 10 пъти повече.

  • 4
    vtn46559654 avatar :-|
    vtn46559654

    Само солени глоби могат да накарат пътниците и превозвачите да спазват разпоредбите. Друга възпитателна мярка не е измислена. Какво пречи на контролните органи системно да внедряват тайни клиенти в автобусите, които да напраскат глоби на всички пътници без колан, на шофьора и превозвача?
    Какво пречи и да се работи с гражданското общество и да се приемат сигнали от граждани в реално време чрез мобилна платформа, автобусът веднага да се спира и да се налагат глоби, като разбира се подателите на сигнала бъдат парично възнаградени? И не става въпрос само за пътници без колани, а и за липса на колани изобщо, за превишена скорост, неадекватно поведение на водача, неизправно возило и т.н.

  • 5
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Да, пак ще гласуваме за Бойко. Корнелия и Радан хобита не са алтернатива.

    Бог да прости загиналите.

  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun


    До коментар [#3] от "
    kokoto2
    ":

    Рали пилот за шофьор на автобус?! Верно ли го мислите това?

  • 7
    wpo34378687 avatar :-|
    wpo34378687

    Хора ,докато законите,наказанията ,камерите важат само за наивниците ще е така. Когато нищо не важи за черните бързи коли,така ще е. Винаги съм се чудил защо в Белгия дори линейките и пожарните спазват ограниченията на скоростта.и този министър трябва да умре лично ли,за да се махне .онзи ден изгоря влак,сега жертви...докога???

  • 8
    twinsdz avatar :-|
    twins

    Последния път когато пътувах с автобус от Пловдив за София (не знам с коя фирма беше), шофьора през цялото време си говореше по телефона и си пращаше снимки през уотсап. Катастрофите трябва да се предотвратяват преди да са станали. Отнемане на книжки за три месеца за говорене по телефона.

  • 9
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#2] от "vzoran":

    Дистанциите да. Тираджиите особено трябва да плащат глоби в хиляди лева за това нарушение. Не го правят всички, но не са малко и тези, които го правят.
    На нервещ път....по "Хемус", но без магистрала два се бяха набили един в друг. Тръгнах да изпреварвам, но насреща кола. Бутнах се вдясно до тира. Наби спирачки, макар че имаше място да се размина с другата кола, бях си направил сметката точно, но го направих, заради тоя идиот. Става въпрос и да не беше ми направил място нямаше да има челен удар за мен.

    И после ми свири ли свири. Ако нямаше голямо движение щях да изтегля напред, да блокирам пътя с колата си и да го смачкам от бой тоя.

    За скоростта си в тотална грешка. 110 км/ч не е скорост дори за кола малко под сто коня.

    На магистралата за Варна станала катастрофа преди мен.
    Гърлето ми каза, че нещо става отпред. Добре, че ме предупреди да съм готов. От 160 км/ч лява лента разбира се спрях заедно с трите коли преди мен за няколко секунди. Отлични спирачки и нови гуми. Това ни спаси.
    А тъпите полицаи стоят до ударените коли вместо единият от тях да излезе назад, откъдето идваме ние и просто да маха с палката. Така ще намалим без да знаем защо и няма да има опасност.

    Гърлето се успокои като спряхме, но аз и казах да НЕ сваля колана, защото още не е свършило. Не знаех след мен дали някой няма да връхлети с кофти гуми и спирачки и да стане меле. Чак след 2 минути и казах, че вече няма опасност.

  • 10
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#3] от "kokoto2":

    Прав си до "пилота".

    Свидетел е казал, че изведнъж автобуса е останал на две гуми.
    Ако е имало място би могъл да се върне на четири гуми със завъртане на волана в посока към гумите, които НЕ са вдигнати. Тогава се възстановява баланса, но не е имало място за такава маневра, особено при 90 км/ч, която е нормална скорост за автобус на магистрала.

    Не разбирам само как кола може да повдигне автобус при страничен удар. Нещо не ми се връзва.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK