// К1: Средата / Политика
Затегнете коланите, корупция на пътя
Преди половин година държавата обеща, че ще следи за ползването на колани в автобусите. Днешната катастрофа на "Юнион Ивкони" показа, че по-скоро не го прави
Още тогава беше ясно, че предложението на транспортното министерство е прах в очите.
Днес автобус на същата фирма се обърна на същата магистрала. Този път има загинали. И докато причините за инцидента и виновния за нея тепърва ще се изясняват, по първоначална информация масово хората не са били с колани. Ивайло Константинов, един от собствениците на фирмата "Юнион Ивкони", заяви пред "Дарик", че "автобусите са оборудвани с колани, друг е въпросът колко от пътниците са изпълнили инструкциите в началото на пътуването".
Разбира се, винаги можем да обвиним пострадалите. Проучване, направено във Франция през 2015 и 2016 г., показа, че 50% от жертвите, пътували в автобус и загинали при катастрофа, не са носели предпазни колани.
При справка в няколко правно-информационни системи не успяхме да открием съдебна практика по текста от Закона за движение по пътищата, задължаващ пътниците да поставят колани, а превозвачът да информира пътниците за задължението да ги носят. От личен опит - през февруари пътувах с автобус на същата фирма по дестинацията София - Бургас. Не само шофьорът не уведоми пътниците за задължението им, но и седалката нямаше колан.
Това може да означава две неща - или никой никога не е обжалвал пред съда подобен акт, или просто тези разпоредби не се прилагат, тъй като контролните органи на държавата не следят за тяхното спазване. Справка на сайта на МВР показа, че такъв контрол се прави епизодично.
Когато в транспортния бизнес са замесени икономически интереси, директно свързани с "работодателя" на ресорните министри (какъвто беше случая с "Юнион Ивкони", но и не само), заниженият контрол вече не прилича на немарливост, а на корупция. Корупция, която убива.
Още по темата
Как се сглобява автобусен гигант
"Юнион Ивкони" и "Етап Адресс" се сливат в едно. Държавната ББР ще финансира операцията с огромния заем от 40 млн. евро
1 фев 2019Световната банка: Системата на МВР има достатъчно пари, но ги използва неефективно
Противно на общественото мнение, полицейските заплати в България не са ниски
31 юли 2018Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои
Изпълняват се проекти за 1.4 млрд. лв. и предстои сключването на договори за още толкова
7 май 2018Държавата се захвана да пренаписва пътните закони, вместо да осигури ефективното им прилагане
27 апр 2018Тежка катастрофа с автобус отне живота на 6 души
Обърналият се на автомогастрала "Тракия" автобус отново е на "Юнион Ивкони"
13 апр 2018Съсобственикът на "Юнион Ивкони" и депутат от ГЕРБ напусна парламента
Името на Ивайло Константинов нашумя след скорошен инцидент с автобус на компанията
20 дек 2017Този път ги спираме катастрофите, честно
Властта за пореден път отказва да признае, че основната причина за произшествията на пътя е корупцията
20 ное 2017
Частно обвинение и съдебен контрол ще решат голяма част от проблемите
13 дек 2019, 473 прочитания

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата
13 дек 2019, 492 прочитания
12 дек 2019, 3847 прочитания
12 дек 2019, 2708 прочитания
12 дек 2019, 2435 прочитания
12 дек 2019, 2221 прочитания
13 дек 2019, 1771 прочитания
Уговорката е до 23 април да бъдат направени само две поправки в проектонаредбата за ТЕЛК