С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 13 апр 2018, 17:12, 18191 прочитания

Затегнете коланите, корупция на пътя

Преди половин година държавата обеща, че ще следи за ползването на колани в автобусите. Днешната катастрофа на "Юнион Ивкони" показа, че по-скоро не го прави

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В края на миналата година, когато отново автобус на компанията "Юнион Ивкони" (към онзи момент със съсобственик депутат от ГЕРБ, който напусна парламента след това) се обърна отново на "Тракия", зам.-министърът на транспорта Ангел Попов заяви: "Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." После стана ясна една от мерките - "да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват".

Още тогава беше ясно, че предложението на транспортното министерство е прах в очите.


Подобна разпоредба съществува от десет години в българското законодателство. От десет години за превозвачите има задължение да уведомяват пътниците за задължението им да поставят колан, което трябва да става или устно от водача (който е напълно в правото си да свали пътника, ако той откаже да си сложи колана), или чрез табели, "
поставени на видно място над всяко място за сядане".

Днес автобус на същата фирма се обърна на същата магистрала. Този път има загинали. И докато причините за инцидента и виновния за нея тепърва ще се изясняват, по първоначална информация масово хората не са били с колани. Ивайло Константинов, един от собствениците на фирмата "Юнион Ивкони", заяви пред "Дарик", че "автобусите са оборудвани с колани, друг е въпросът колко от пътниците са изпълнили инструкциите в началото на пътуването".

Разбира се, винаги можем да обвиним пострадалите. Проучване, направено във Франция през 2015 и 2016 г., показа, че 50% от жертвите, пътували в автобус и загинали при катастрофа, не са носели предпазни колани.



При справка в няколко правно-информационни системи не успяхме да открием съдебна практика по текста от Закона за движение по пътищата, задължаващ пътниците да поставят колани, а превозвачът да информира пътниците за задължението да ги носят. От личен опит - през февруари пътувах с автобус на същата фирма по дестинацията София - Бургас. Не само шофьорът не уведоми пътниците за задължението им, но и седалката нямаше колан.

Това може да означава две неща - или никой никога не е обжалвал пред съда подобен акт, или просто тези разпоредби не се прилагат, тъй като контролните органи на държавата не следят за тяхното спазване. Справка на сайта на МВР показа, че такъв контрол се прави епизодично.

Когато в транспортния бизнес са замесени икономически интереси, директно свързани с "работодателя" на ресорните министри (какъвто беше случая с "Юнион Ивкони", но и не само), заниженият контрол вече не прилича на немарливост, а на корупция. Корупция, която убива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият председател на правната комисия Анна Александрова е като стария Новият председател на правната комисия Анна Александрова е като стария

Подобно на Данаил Кирилов и тя е вносител на лобистки закони

19 апр 2019, 416 прочитания

Борсовите компании не декларират действителни собственици до края на май Борсовите компании не декларират действителни собственици до края на май

Но ако сред представляващите публична компания няма физическо лице в България, трябва да се подаде име за целите на мерките срещу изпирането на пари

19 апр 2019, 275 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Здравното министерство се помири с инвалидите

Уговорката е до 23 април да бъдат направени само две поправки в проектонаредбата за ТЕЛК

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа