С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 13 апр 2018, 17:12, 17602 прочитания

Затегнете коланите, корупция на пътя

Преди половин година държавата обеща, че ще следи за ползването на колани в автобусите. Днешната катастрофа на "Юнион Ивкони" показа, че по-скоро не го прави

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Световната банка: Системата на МВР има достатъчно пари, но ги използва неефективно

Противно на общественото мнение, полицейските заплати в България не са ниски

31 юли 2018

Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои

Изпълняват се проекти за 1.4 млрд. лв. и предстои сключването на договори за още толкова

7 май 2018

"Три в едно" на четири колела

Държавата се захвана да пренаписва пътните закони, вместо да осигури ефективното им прилагане

27 апр 2018

Тежка катастрофа с автобус отне живота на 6 души

Обърналият се на автомогастрала "Тракия" автобус отново е на "Юнион Ивкони"

13 апр 2018

Съсобственикът на "Юнион Ивкони" и депутат от ГЕРБ напусна парламента

Името на Ивайло Константинов нашумя след скорошен инцидент с автобус на компанията

20 дек 2017

Този път ги спираме катастрофите, честно

Властта за пореден път отказва да признае, че основната причина за произшествията на пътя е корупцията

20 ное 2017
В края на миналата година, когато отново автобус на компанията "Юнион Ивкони" (към онзи момент със съсобственик депутат от ГЕРБ, който напусна парламента след това) се обърна отново на "Тракия", зам.-министърът на транспорта Ангел Попов заяви: "Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." После стана ясна една от мерките - "да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват".

Още тогава беше ясно, че предложението на транспортното министерство е прах в очите.


Подобна разпоредба съществува от десет години в българското законодателство. От десет години за превозвачите има задължение да уведомяват пътниците за задължението им да поставят колан, което трябва да става или устно от водача (който е напълно в правото си да свали пътника, ако той откаже да си сложи колана), или чрез табели, "
поставени на видно място над всяко място за сядане".

Днес автобус на същата фирма се обърна на същата магистрала. Този път има загинали. И докато причините за инцидента и виновния за нея тепърва ще се изясняват, по първоначална информация масово хората не са били с колани. Ивайло Константинов, един от собствениците на фирмата "Юнион Ивкони", заяви пред "Дарик", че "автобусите са оборудвани с колани, друг е въпросът колко от пътниците са изпълнили инструкциите в началото на пътуването".

Разбира се, винаги можем да обвиним пострадалите. Проучване, направено във Франция през 2015 и 2016 г., показа, че 50% от жертвите, пътували в автобус и загинали при катастрофа, не са носели предпазни колани.



При справка в няколко правно-информационни системи не успяхме да открием съдебна практика по текста от Закона за движение по пътищата, задължаващ пътниците да поставят колани, а превозвачът да информира пътниците за задължението да ги носят. От личен опит - през февруари пътувах с автобус на същата фирма по дестинацията София - Бургас. Не само шофьорът не уведоми пътниците за задължението им, но и седалката нямаше колан.

Това може да означава две неща - или никой никога не е обжалвал пред съда подобен акт, или просто тези разпоредби не се прилагат, тъй като контролните органи на държавата не следят за тяхното спазване. Справка на сайта на МВР показа, че такъв контрол се прави епизодично.

Когато в транспортния бизнес са замесени икономически интереси, директно свързани с "работодателя" на ресорните министри (какъвто беше случая с "Юнион Ивкони", но и не само), заниженият контрол вече не прилича на немарливост, а на корупция. Корупция, която убива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Президентът иска социален данък за колите; ЕК видя проблема в медиите 1 Вечерни новини: Президентът иска социален данък за колите; ЕК видя проблема в медиите

И още: Какво казва записът от убийството на Хашоги; КЗК спря мегапоръчка на БДЖ за нови влакове; Експремиерът на Македония Груевски търси политическо убежище в Унгария

13 ное 2018, 929 прочитания

ЕК най-накрая видя влошаващата се медийна среда в България 4 ЕК най-накрая видя влошаващата се медийна среда в България

Според мониторинговия доклад натискът върху критикуващи властта пречи на реформите

13 ное 2018, 1227 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Здравното министерство се помири с инвалидите

Уговорката е до 23 април да бъдат направени само две поправки в проектонаредбата за ТЕЛК

Дигиталните варвари

Как информационните войни в интернет подкопават фундамента на свободното гражданско общество

Китай, отвори се

Не само Доналд Тръмп има търговски проблем с Китай. Конфронтацията няма да приключи скоро и може да струва скъпо на световната икономика

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Президентът иска социален данък за колите; ЕК видя проблема в медиите

Емисия

DAILY @7PM // 13.11.2018 Прочетете