С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 13 апр 2018, 17:12, 18106 прочитания

Затегнете коланите, корупция на пътя

Преди половин година държавата обеща, че ще следи за ползването на колани в автобусите. Днешната катастрофа на "Юнион Ивкони" показа, че по-скоро не го прави

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В края на миналата година, когато отново автобус на компанията "Юнион Ивкони" (към онзи момент със съсобственик депутат от ГЕРБ, който напусна парламента след това) се обърна отново на "Тракия", зам.-министърът на транспорта Ангел Попов заяви: "Трябва да преминем към нетрадиционни мерки." После стана ясна една от мерките - "да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват".

Още тогава беше ясно, че предложението на транспортното министерство е прах в очите.


Подобна разпоредба съществува от десет години в българското законодателство. От десет години за превозвачите има задължение да уведомяват пътниците за задължението им да поставят колан, което трябва да става или устно от водача (който е напълно в правото си да свали пътника, ако той откаже да си сложи колана), или чрез табели, "
поставени на видно място над всяко място за сядане".

Днес автобус на същата фирма се обърна на същата магистрала. Този път има загинали. И докато причините за инцидента и виновния за нея тепърва ще се изясняват, по първоначална информация масово хората не са били с колани. Ивайло Константинов, един от собствениците на фирмата "Юнион Ивкони", заяви пред "Дарик", че "автобусите са оборудвани с колани, друг е въпросът колко от пътниците са изпълнили инструкциите в началото на пътуването".

Разбира се, винаги можем да обвиним пострадалите. Проучване, направено във Франция през 2015 и 2016 г., показа, че 50% от жертвите, пътували в автобус и загинали при катастрофа, не са носели предпазни колани.



При справка в няколко правно-информационни системи не успяхме да открием съдебна практика по текста от Закона за движение по пътищата, задължаващ пътниците да поставят колани, а превозвачът да информира пътниците за задължението да ги носят. От личен опит - през февруари пътувах с автобус на същата фирма по дестинацията София - Бургас. Не само шофьорът не уведоми пътниците за задължението им, но и седалката нямаше колан.

Това може да означава две неща - или никой никога не е обжалвал пред съда подобен акт, или просто тези разпоредби не се прилагат, тъй като контролните органи на държавата не следят за тяхното спазване. Справка на сайта на МВР показа, че такъв контрол се прави епизодично.

Когато в транспортния бизнес са замесени икономически интереси, директно свързани с "работодателя" на ресорните министри (какъвто беше случая с "Юнион Ивкони", но и не само), заниженият контрол вече не прилича на немарливост, а на корупция. Корупция, която убива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Колко е важно да бъдеш част от ЕС Колко е важно да бъдеш част от ЕС

Дори най-изостаналите страни в съюза са по-добре от тези, които не са се класирали за членство

22 мар 2019, 76 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

22 мар 2019, 293 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Здравното министерство се помири с инвалидите

Уговорката е до 23 април да бъдат направени само две поправки в проектонаредбата за ТЕЛК

Приземяването на Bоeing

След две ужасяващи катастрофи моделът "737 Мах 8" се оказа нежелан навсякъде по света, а проблемите в него могат да навредят дългосрочно на компанията

Новата вълна морски хотели

Поне пет големи комплекса ще отворят по Черноморието през тази година

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Апартаментите на ГЕРБ - самозабравяне по високите етажи на властта

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.03.2019 Прочетете