До 2020 г.: 8 млрд. лв. за инфраструктура, 6 - за региони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

До 2020 г.: 8 млрд. лв. за инфраструктура, 6 - за региони

Най-мащабният инфраструктурен проект е доизграждането на магистрала "Струма"

До 2020 г.: 8 млрд. лв. за инфраструктура, 6 - за региони

Планът е от данъците и еврофондовете в образование да бъдат инвестирани 3.7 млрд. лв.

8708 прочитания

Най-мащабният инфраструктурен проект е доизграждането на магистрала "Струма"

© Цветелина Белутова


През следващите три години правителството планира различни мерки, изпълнението на които ще струва общо 22 млрд. лв. и може увеличи БВП с до 10.3% спрямо базисния сценарий. Друг ефект е повишение на заетостта с 5.4% и по-ниска безработица с 2.2 пр.п. Изчисленията са направени с моделът СИБИЛА и са част от новата Конвергентна програма (2018-2021), публикувана днес на страницата на Министерството на финансите. Тя беше приета на заседание на Министерски съвет в сряда.

Инфраструктурата и регионалното развитие ще бъдат най-големите пера в правителствената стратегия до 2020 г. със заделени ресурси съответно от 7.8 и 6.2 млрд. лв. Добра новина е, че значителна сума ще бъде отделена и за образованието и повишаване на квалификациите на работната сила - 3.7 млрд. лв. Други 3.5 млрд. лв. пък са предназначени за мерки за намаляване на бедността, а най-малки суми ще отидат за инвестиции и иновации (0.4 млрд. лв.), за повишаване на ефективността на публичните услуги (0.2 млрд. лв.) и енергийна сигурност (0.2 млрд. лв.).

Транспортна свързаност и регионално развитие

Според стратегията най-голямата сума от планираните до 2020 г. средства ще отиде за инфраструктура - 7.8 млрд. лв. Един от най-мащабните проекти е доизграждането на АМ "Струма", което основно се финансира от еврофондове. Другите големи проекти са предимно фокусирани около железопътната мрежа, сред които модернизация на жп линия София-Пловдив и рехабилитация на жп линия Пловдив-Бургас, които също са с еврофинансиране.

Друго голямо перо в правителствената стратегия е регионалното развитие, за което са планирани 6.2 млрд. лв. Парите ще отидат за мерки, свързани с повишаване на капацитета на местните власти, подобряване на трудовата градска мобилност, изграждане на широколентова инфраструктура, маркетинг и развитие на туризма и формиране на регионални туристически продукти.

Човешки ресурси и бедност

За държава с недостиг на работници и намаляващо, застаряващо население качеството на човешките ресурси е от съществено значение. Затова и планираните 3.7 млрд. лв. за образование и обучения са добра новина, като тук фокусът е върху качеството и достъпа. Сред основните насоки по отношение на образованието са разработването на по-ефективни модели за финансиране, въвеждане на система на кредити, повишаване квалификацията на учителите и подобряване на връзките с бизнеса - мярка, за която компаниите настояват отдавна.

Друга част от плана е образованието да се ориентира към творчество и иновации. Обученията с цел повишаване на квалификациите пък ще бъдат свързани с ученето през целия живот, като идеята е да се адаптират съществуващите политики към потребностите на пазара.

Държавата залага и на мерки за осигуряване на по-гъвкава заетост, които, ако бъдат реализирани, вероятно ще улеснят слабо представени групи на пазара на труд като възрастни и майки да се включат. Уязвимите групи в обществото пък ще могат да се възползват от повече възможности за заетост и стартиране на собствен бизнес. Това са част от мерките за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване, за които са отделени 3.5 млрд. лв.

Инвестиции и електронно управление

На фона на значителните суми за инфраструктура, региони и образование сметката за иновации и инвестиции е доста скромна - едва 400 млн. лв. до 2020 г. Стимул ще получат вложенията в индустрия и високотехнологични производства и услуги чрез подкрепа за изграждане на инфраструктура, обучения, създаване на заетост и финансиране на иновационни проекти. С националните средства ще се осигури участие на български предприятия в европейски програми, а с европейските пари - създаване и доизграждане на иновационна и научна инфраструктура.

Стратегията включва също мерки за повишаване на ефективността на публичните услуги на стойност 200 млн. лв., предимно по линия на развитието на електронно управление и свързаност между администрацията. Друго 200 млн. лв. ще отидат за енергийна сигурност и повишаване на ресурсната ефективност.

През следващите три години правителството планира различни мерки, изпълнението на които ще струва общо 22 млрд. лв. и може увеличи БВП с до 10.3% спрямо базисния сценарий. Друг ефект е повишение на заетостта с 5.4% и по-ниска безработица с 2.2 пр.п. Изчисленията са направени с моделът СИБИЛА и са част от новата Конвергентна програма (2018-2021), публикувана днес на страницата на Министерството на финансите. Тя беше приета на заседание на Министерски съвет в сряда.

Инфраструктурата и регионалното развитие ще бъдат най-големите пера в правителствената стратегия до 2020 г. със заделени ресурси съответно от 7.8 и 6.2 млрд. лв. Добра новина е, че значителна сума ще бъде отделена и за образованието и повишаване на квалификациите на работната сила - 3.7 млрд. лв. Други 3.5 млрд. лв. пък са предназначени за мерки за намаляване на бедността, а най-малки суми ще отидат за инвестиции и иновации (0.4 млрд. лв.), за повишаване на ефективността на публичните услуги (0.2 млрд. лв.) и енергийна сигурност (0.2 млрд. лв.).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking

    Българите се обединяват около лошото

    Като има добра новина и нещата вървят на добре и няма за кво да плюят и пусуват си траят и не коментират ...

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#1] от "keepwalking":

    Това е намерение, не е добра новина. Добра новина ще е когато инфраструктурата се оправи, а не когато се обещава да се харчат пари за инфраструктура. Щото макар и голяма да изглежда сумата.. може с нея нищо съществено да не оправят по инфраструктурата.

    БВП в момента се увеличава номинално заради вдигането на МРЗ, обаче това значи вдигане на всички цени.. особено по ремонтите на инфраструктурата.

    Освен това .. толкова дупки по пътищата и улиците като тая година, не съм виждал поне 10-15 години... т.е. нещата се влошават, а не подобряват. Поне що се отнася за инфраструктурата. Не за намеренията. Освен това - в здравеопазването да речем.. нещата стават все по-трагични, а и не само там.

    Така, че нека сме реалисти. Обещанията за харчене са едно, реалните ремонти - съвсем друго.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK