Какво се предлага в проекта за нов закон за пътните превозни средства
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво се предлага в проекта за нов закон за пътните превозни средства

Какво се предлага в проекта за нов закон за пътните превозни средства

Документът, който ще бъде публично дискутиран в понеделник, предвижда технически досиета за колите и повече контрол над сервизи и търговци на авточасти втора ръка

10992 прочитания

© Надежда Чипева


Новият проектозакон за пътните превозни средства, който е един от трите, които ще заменят сегашния Закон за движение по пътищата, е публикуван на страниците на МВР, Транспортното министерство и агенцията за пътищата и ще бъде подложен на обществено обсъждане в понеделник от 13:30 в Гранд Хотел София.

Затягане на контрола за търговците с авточасти втора ръка

Едно от големите нововъведения в него предвижда търговците с авточасти втора ръка да се регистрират в кметството по месторабота на обекта, а предлаганите от тях компоненти ще могат да бъдат само с ясен произход с данни от кого и кога е купена, както и на кого и кога е продадена, като задължително трябва да имат и някаква гаранция, съобщава "Дневник".

В допълнение трябва да присъства и информация за идентификационния номер на превозното средство, от което е демонтирана. В края на всеки работен ден законът ги задължава да изготвят опис на наличните части и на сключените сделки. Всички данни за частите ще трябва да се съхраняват три години.

Новите изисквания към търговците на авточасти втора ръка явно целят спиране на кражбите на коли, за да бъдат те продадени на части. От МВР на няколко пъти сигнализират, че те се увеличават непрекъснато.

А също и за сервизите

Документът предвижда и затягане на контрола върху сервизите, центровете за смяна на гуми, местата за монтаж и ремонт на газови уредби, автоключарите и електричарите, които ще трябва да се регистрират. Ще се въведат и изисквания към материалната им база и технически специалисти, които ще залегнат допълнително в наредба.

Създаването на регистър на автосервизите е искане на компаниите от сектора, които работят на светло, от години. Притесненията обаче са, че подобна мярка ще засегне малките работилници, които трудно биха покрили твърде завишени изисквания и в крайна сметка вероятно ще са принудени да затворят. Това крие риск цели малки населени места да останат без сервизи.

Технически досиета за автомобилите

Друго предложение в проекта е всички моторни превозни средства да имат своеобразно досие, което да съдържа информация за техническо състояние, претърпени катастрофи и преминати ремонти. Тази мярка цели да намали измамите при сделки с автомобили втора ръка, който вече са регистрирани в България. Ще се засили и контрола върху техническата им изправност, включително и тяхната екологичност. Последното е важно, тъй като България има сериозен проблем с качеството на въздуха, а дизеловите автомобили втора ръка са едни от големите замърсители. Доколкото редица по-развити страни в ЕС вече взимат мерки за ограничаването на дизеловите коли, се очаква потокът от евтини употребявани автомобили на дизелово гориво към източноевропейските страни да стане още по-голям.

Новият проектозакон за пътните превозни средства, който е един от трите, които ще заменят сегашния Закон за движение по пътищата, е публикуван на страниците на МВР, Транспортното министерство и агенцията за пътищата и ще бъде подложен на обществено обсъждане в понеделник от 13:30 в Гранд Хотел София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    Въведените правила у нас се провалят по три линии. Първо, правилата често са въведени не с мисъл за тяхната необходимост, практичност и приложимост, а с идеята да се подпомогне бизнеса на някого чрез изкривяването на пазара. Второ, гражданите смятат, че правилата са нещо, което не се отнася до тях. Системата трябва "да се цака", дори ако въведените правила са логични и за доброто на самите граждани. Трето, институциите, които трябва да съблюдават спазването на правилата (нови или стари) не функционират, защото основната им дейност е да "усвоят" парите от бюджета си, да осигурят работни места на всички роднини на шефа и да служат като инструмент за изнудване на частния бизнес в услуга на държавния служител (на дребно) и неговия политически "шеф" (на едро). Към това се добавят обичайни характерристики на работещите в сферата на услугите като немарливо отношение към работата и селяндурски тарикатлък, както и неустоимият порив на нашенеца "да мине тънко", се получава общата картина, пред която всички тъжно клатим глави...

  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Техническото досие на автомобила е т.нар. сервизна книжка, но няма да се учудя ако се заговори за създаване на централни бази данни, сървъри и агенция, които да се занимават с този изключително важен за страната въпрос. Що се отнася за контрола на над продадените части втора употреба, то битката от сега е загубена. Кой ще контролира дали лада с рег. номер АБС не е станала донор на 3 скоростни кутии, 10 врати и 8 колянови вала и 25 моторчета за чистачки за мерцедес, рено и опел? При условие, че тези части нямат серийни номера и липсват описи на частите на всеки употребяван автомобил? Или след 1 година някой ще предложи да се създаде контролен орган по частите втора употреба, който да брои продадените части (пак по документи разбира се), на когото всеки ден по електронен път да се праща информация за продажбите и който орган ще струва милиони на държавата при никакъв ефект? Защо влизаме в такива сложни схеми? Не е ли единствената причина да не се пипа МВР, принцесата на властта, чиято задача е да контролира криминалната и криминогенната обстановка в страната? Защо да хвърляме безумни ресурси, за да коригираме последствието (кражбите на автомобили), а не се захванем с причината? Цялото това скодоумно законотворчество разрушава държавата. В Германия по изработката на закони се привличат специалисти, които работят в сферата и познават процеците в детайли. У нас лобисти пишат недоразумение под формата на закони.

  • 3
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Корекция:
    Да се чете: "Последствието от кражбата на автомобили"

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Продължение:
    И лошото е, че веднъж създадени административни структури не се пипат от следващите правителства, за да не се създава социално напрежение сред уволнените чиновници и техните семейства. Всяко правителство предпочита да дава едни пари от бюджета, за да си осигурява социален комфорт, защото хоризонтът на целите му е да избута до края на мандата и да си завърши корупционните сделки. Защо никое правителство не се захвана да преустрои работата на МВР, съдебна система и други стълбове на държавността? Нямат интерес! Трудна и неблагодарна работа, от която няма печалба. Крепи се статуквото. Пардон, стабилността. Животът ни минава в някакъв делириум, от който не можем да се събудим вече почти 30 години.

  • 5
    jackobo avatar :-|
    Jack

    Хубаво е да има контрол, но не и пак в жертва да бъдат дадени "малките" участници...

  • 6
    nikentce avatar :-|
    nikentce

    Основната цел, която напоследък се превръща и в тенденция, е да се направи всичко възможно употребата на коли втора ръка(след гаранция) да се оскъпи по възможност в такава степен, че по-скоро да се замисля човек да си купи нова на изплащане. Дискутират се основно безрезултатни на практика мерки, които обаче ще оскъпят покупка, сервиз, части и др. за втора употреба автомобили.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK