София рестартира концесията на спирките на градския транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София рестартира концесията на спирките на градския транспорт

В момента в града има малко под 1100 спирки с навеси, а според условията на концесията техния брой трябва да се увеличи до минимум 1500.

София рестартира концесията на спирките на градския транспорт

Общината очаква концесионни такси от 200 хил. евро годишно за 2600 спирки, а резултатите ще се видят най-рано през 2021г.

Мария Манолова
4928 прочитания

В момента в града има малко под 1100 спирки с навеси, а според условията на концесията техния брой трябва да се увеличи до минимум 1500.

© Надежда Чипева


Столичната община се върна към плана да отдаде всички спирки на градския транспорт на концесия на частни фирми, стана ясно от изявление на общинския съветник Зафир Зарков и директора на Центъра за градска мобилност Христиан Петров в петък. През следващата седмица кметът Йорданка Фандъкова ще внесе доклад с предложение за започване на процедурата в Столичния общински съвет. Това е начин общината да предостави по-качествена услуга, без да използва публични средства за обновяване на спирките, изтъкна Зарков.

Пореден опит

Това е пореден рестарт за концесията. За последно Столичната община повдигна въпроса през лятото на 2016г., но заради критики към финансовите условия, както и подозрения, че е подготвена за конкретен играч - веригата от павилиони Lafka, процедурата беше спряна.

В София има общо 2610 спирки, които, подобно на първоначалните условия, ще бъдат разделени в четири отделни групи от по около 600 спирки. Всеки кандидат ще може да кандидатства за максимум два "такива териториални пакета". Този път общината планира да отдаде спирките за срок от 15 години, вместо планираните в досегашните условия 20 години. Бъдещите концесионери ще трябва да плащат по минимум 48 хил.евро концесионна такса на градската управа всяка година, а очакваната обща инвестиция за обновяването на всички спирки е около 18 милиона лева.

Как трябва да изглеждат спирките

Плановете на общината включват няколко различни варианта на спирки. Минималният включва само спиркознак, кошче и табло, а максималният - и навес, рекламен елемент и павилион. Рекламни елементи трябва да има на общо 400 от всички спирки, а павилиони - на 300. В момента в града има малко под 1100 спирки с навеси, а според условията на концесията техния брой трябва да се увеличи до минимум 1500.

Ако дадена фирма предложи поставянето на допълнителен брой навеси, ще бъде оценена по-високо в процедурата, уточни Зарков. Спирките трябва да отговарят предоставен от общината типов проект, който е изработен от архитектурното студио "А.Д.А", което спечели и архитектурния конкурс за ремонт на центъра на София. По думите на Зарков павилионите могат да са и по "корпоративен проект".

Изискванията към кандидатите

Кандидатите в процедурата ще трябва да могат да докажат минимален оборот от 2.6 млн.лв. за три години, а ако искат да кандидатстват за два пакета - 3.9 млн.лв. Офертите ще се оценяват на база инвестиционно предложение (40%), предложение за концесионна такса (40%) и предложен срок за монтаж (20%). След спечелване на концесията фирмите ще имат 30 месеца да подменят всички спирки.

На въпрос на "Капитал" каква е годишната инвестиция за поддръжка на спирките в момента, директорът на ЦГМ Христиан Петров отговори, че "15 човека са ангажирани с почистване на спирките и ремонтни дейности, но това не е достатъчно".

Столичната община се върна към плана да отдаде всички спирки на градския транспорт на концесия на частни фирми, стана ясно от изявление на общинския съветник Зафир Зарков и директора на Центъра за градска мобилност Христиан Петров в петък. През следващата седмица кметът Йорданка Фандъкова ще внесе доклад с предложение за започване на процедурата в Столичния общински съвет. Това е начин общината да предостави по-качествена услуга, без да използва публични средства за обновяване на спирките, изтъкна Зарков.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK