С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 апр 2018, 19:44, 8091 прочитания

"Три в едно" на четири колела

Държавата се захвана да пренаписва пътните закони, вместо да осигури ефективното им прилагане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спомняте ли си кога за последен път сте чели Закона за движение по пътищата и правилника за прилагането му? Сигурно е било преди доста години, най-вероятно когато сте се готвили за т.нар. листовки, както е по-известен теоретичният изпит за шофьорска книжка. Е, съвсем скоро вероятно ще се наложи сериозно да си преговорите всичко това. А може би дори частично да го учите отново.

Причината: вътрешното и транспортното министерство ударно се готвят изцяло да пренапишат цялата нормативна уредба, регулираща движението по пътищата. Конкретният повод за внезапната активизация е черната серия от тежки катастрофи, чиято кулминация беше обръщането на автобуса на автомагистрала "Тракия" край Ихтиман, отнела живота на шестима души. И не просто това – сегашният Закон за движение по пътищата ще бъде заменен от цели три нови нормативни акта, с които всички шофьори в България явно поне на теория ще трябва наново да се запознават.


Задаващата се "революция" в пътната организация явно е в напреднала фаза и последните трагични събития очевидно просто са изиграли ролята на катализатор – миналия петък, 20 април, МВР публикува на сайта си въпросните три проектозакона. Става дума за нов Закон за движението по пътищата, Закон за водачите на моторни превозни средства и Закон за пътните превозни средства. Те ще са на етап обществено обсъждане само още около седмица (до 4 май) въпреки всички уверения на вътрешния зам.-министър Красимир Ципов, че става дума "просто за идеи, които подлежат на обсъждане или отпадане". След това въпреки обещанията за "още кръгли маси по темата" ресорните ведомства процедурно имат формалното право да придвижат своите идеи към Министерски съвет и после – към парламента, тъй като "при изключителни случаи" срокът за обществените обсъждания може да се свива от 30 на 14 дни. Вероятно точно затова по време на първата дискусия, организирана от МВР в понеделник, повечето неправителствени организации, имащи отношение към проблемите по пътищата, изразиха недоволство, че са имали твърде малко време да се запознаят с новите идеи за пътната регулация.

"Тризъбецът" на пътните власти

В този контекст общото впечатление на повечето експерти по пътна безопасност, изразено на първото обсъждане, беше, че липсва някаква нова философия или модел, а просто различните текстове от съществуващия Закон за движение по пътищата в общи линии са разделени на три. Основната видима промяна е въвеждането на по-сурови санкции за някои видове нарушения.



Практиката до момента обаче по-скоро показва, че завишаването на наказанията няма особен превантивен ефект. Така например по-сериозни наказания бяха въведени и от януари миналата година, но статистиката за жертвите на пътя за последната година сочи, че броят на загиналите е намалял само с трима души. "Има хора с 300 - 400 акта, фиша, наказателни постановления. Получават ги и продължават да си карат по същия начин. Няма сила, която да ги накара да бъдат по-внимателни", коментира по повод промените Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, пред NovaTV. В този контекст новата нормативна уредба за движението по пътищата не отговаря на по-важния проблем - как по-суровите санкции да станат реално приложими и дали механичното им завишаване няма просто сериозно да увеличи условията за корупция сред правоприлагащите органи.

"Прочетох предложението за нов Закон за движение по пътищата, в частта с административното наказване, връчване на наказателни постановления и фишове, електронни фишове, камери. С две думи – никаква реформа. Буквално текстовете са преписани от стария закон. И то текстове, които са омазани, хаотични, неработещи и непокриващи 50% от хипотезите в реалния живот", коментира по този повод Божидар Божанов, бивш съветник по електронното управление към предишния вътрешен министър Румяна Бъчварова, в личния си блог. Божанов е IT специалист и един от хората, които безрезултатно се опитаха да лансират реформа в КАТ чрез въвеждане на нови технологични решения. "Общо взето, законопроектът е преписване на стария закон, без да се отчетат проблемите с него, ниската събираемост, бъдещите нужди, възможностите за по-ефективен контрол, удобството на гражданите. Докато бях съветник, макар МВР да не ми беше ресор, с колегата Величков написахме и оставихме законопроект за тази част с решения за всички тези проблеми. Сигурно се е загубил в някой шкаф", допълва той.

Три удара и си аут

Въпреки че не е много ясно доколко това ще проработи без сериозна реформа на пътната полиция, може би най-радикалната идея в нова нормативна уредба е отнемането на шофьорската книжка за три тежки провинения в рамките на 24 месеца. Става дума за влезли в сила наказателни постановления за седем вида нарушения: каране в насрещното платно на магистрала или в аварийната лента, шофиране с над 0.5 промила алкохол или след употреба на наркотици, превишаване на максималната скорост в населено място с над 50 км/ч., участие в нелегални състезания, преминаване на червено и отнемане на предимство на пешеходна пътека. След загуба на книжката наказаният шофьор ще трябва да мине курс и да се яви на изпит на общо основание, като това не може да се случи по-рано от 2 години след налагане на санкцията.

И тук обаче стои въпросът с ефективността на правоприлагането и увеличаването на корупционния натиск. Освен това, тъй като става дума за "влезли в сила наказателни постановления", най-вероятният резултат ще бъде лавина от обжалвания и задръстването на съдилищата с дела за пътни нарушения.

Въвежда се и временно отнемане на книжката в няколко хипотези. Така например пътният полицай ще може да вземе свидетелството за МПС на водач, който "видимо не отговаря на медицинските и психологическите изисквания" - нещо, което също отваря вратата за субективна преценка на правоприлагащите органи. Временно без книжка ще остават и онези, които са дали положителна проба на дрегер за алкохол и трябва да минат кръвен тест, заподозрените за нелицензиран превоз на товари и пътници, незаплатилите в срок пътни глоби, както и чужденците с висящи наказания по този закон.

Друга наказателна мярка ще е временно спиране на колата от движение. Тя ще се налага не само за технически неизправно МПС, но и ако автомобилът се дава на пиян шофьор, ако няма винетка, ако се използва за нелицензирана таксиметрова дейност, ако с него се кара с повече от 50 км/ч. над ограничението или пък при участие в нелегални автогонки.

Сблъсък "на две колела"

Парадоксално най-големи страсти около новата нормативна уредба на пътя предизвикаха разпоредбите, които се отнасят до движението на велосипедите и по-специално задължението навсякъде да се носят каски и светлоотразителни жилетки. В момента велошлемовете не са задължителни, а жилетките – само при движение извън населените места и нощем. Срещу идеята се обяви "Велоеволюция", една от големите неправителствени организации за популяризирането на колоезденето в безопасна градска среда. "Въвеждането на задължителни предпазни средства за велосипедисти е фалшива и неефективна грижа за безопасността от страна на държавните органи. Полезни биха били по-ясни правила и задължения за велосипедистите, регулиране и улесняване изграждането на велоинфраструктура и реален строг контрол по пътищата", коментират от "Велоеволюция".

Според неправителствената организация няма държава в ЕС с правило за задължително носене на каски и жилетки от велосипедисти винаги и навсякъде. Има подобни правила в единици страни, но само за деца или само при извънградско каране на колело при определени условия. "Каските и жилетките са полезни аксесоари и тяхната употреба може да се насърчава. Те обаче не могат да заместят необходимостта от по-добре поддържани пътища и улици, велоалеи, нощно осветление в населените места, ясно разпознаваеми пътни ситуации с правилна и поддържана маркировка", обобщават от "Велоеволюция" и допълват, че според статистиката в държавите, въвели подобни мерки, наличието на каска парадоксално провокира по-рисково поведение на шофьорите спрямо велосипедистите, защото ги приемат за "по-защитени".

В крайна сметка обаче сериозният дебат по трите нови пътни закона тепърва предстои. Остава да видим дали вътрешното ведомство като водещо по темата ще спази обещанието си да бъде отворено за идеи и критични оценки, като също така се погледне в огледалото и даде малко по-честна оценка за своята роля в т.нар. война на пътя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте

И още: "Еврохолд" обжалва забраната на КЗК да купи ЧЕЗ, държавата напредва с модела за втора пенсия, Ево Моралес избяга в Мексико

12 ное 2019, 507 прочитания

Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма 2 Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма

СГС вероятно ще бъде осъден на 2 млн. лв., но въпреки действията си съдията, допуснал измамата, се издига в кариерата

12 ное 2019, 928 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Съдията, подслушван по делото "Марешки", бе окончателно оправдан

Случаят с варненския магистрат Светлозар Георгиев е показателен за механизмите, по които прокуратурата оказва натиск на съда

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10