ИПИ: Общините остават в силна зависимост от централната власт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ИПИ: Общините остават в силна зависимост от централната власт

Ако част от постъпленията от подоходен данък бъдат преотстъпени на общините, приходите на Кюстендил например биха нараснали с 24% до 12.8 млн. лв., показват сметките на ИПИ

ИПИ: Общините остават в силна зависимост от централната власт

Преотстъпването на част от данъка върху доходите би дало глас на хората при формирането на политики на местно ниво

6060 прочитания

Ако част от постъпленията от подоходен данък бъдат преотстъпени на общините, приходите на Кюстендил например биха нараснали с 24% до 12.8 млн. лв., показват сметките на ИПИ

© Надежда Чипева


Едва 40% от парите в бюджетите на общините, или 2.2 млрд. лв., идват от местни данъци и такси, докато останалата част се финансира от държавата. Липсата на средства прави местната власт силно зависима от централната и премахва стимулите й да развива местната икономика.

От години като решение на проблема се посочва фискалната децентрализация, а най-видимата крачка в тази посока е отстъпването на част от постъпленията към централния бюджет на местната власт. Така например споделянето на една пета от приходите от данъка върху доходите на физически лица би увеличило собствените приходи на общините с близо 675 млн. лв. (30% нагоре), показва изследване на Института за пазарна икономика.

Централната власт обаче множество пъти е изразявала нежеланието си да отстъпи част от постъпленията, като така темата за фискална децентрализация продължава да остава извън дневния ред. Механизмът за финансово оздравяване, по който министърът на финансите може да отдава безлихвен заем на силно задлъжнели общини, е само краткосрочно решение, което не решава основния проблем, става ясно от доклада.

Какъв е проблемът

Близо две трети от общинските бюджети се финансират от държавни трансфери, което ги прави силно зависими от държавата. Ресурсите за инвестиции пък зависят почти изцяло от европейските фондове. Същевременно общините задлъжняват все повече. Докато през кризисните 2007-2008 общинският дълг е бил в размер на 350-450 млн. лв., шест години по-късно той се е утроил.

Липсата на достатъчно средства затруднява самостоятелната фискална политика, а успоредно с това местната власт няма стимул да развива икономиката на региона, тъй като общинският бюджет не зависи от нея (с изключение на имотния пазар), посочват от института.

Според експертите фискална самостоятелност е възможна единствено чрез преструктуриране на данъчната система. Те предлагат една пета от приходите от данъка върху доходите на физическите лица (ДДФЛ) да се споделя с общините. Съдейки по заложените в бюджет 2018 г. приходи от данъка, преотстъпването би увеличило собствените приходи на общините с близо 675 млн. лв. (30% нагоре).

Децентрализацията би довела до няколко положителни промени. Като за начало това ще обвърже приходите на общините със социалните и икономическите процеси, които протичат в тях, става ясно от доклада. Същевременно зависимостта от приходите от данъка върху доходите създава стимул за общините по-усилено да привличат инвеститори, за да повишат заетостта и съответно постъпленията към бюджета. Допълнително политическата зависимост на местната власт от централната ще се понижи, докато в същото време се отваря възможност за участие на гражданското общество в процеса при определянето на икономическите политики.

Само пари не стигат

"Преотстъпването на част от постъпленията от ДДФЛ към общините не може и не трябва да бъде изолирана, самоцелна и безусловна промяна в структурата на данъчната система", посочват от ИПИ. За да бъде успешна, промяната трябва да бъде осъществена успоредно с подобряване на ефективността и прозрачността както на местните финанси, така и на общинската собственост и предприятия. Допълнително споделянето на данъка с общините върви ръка за ръка със засилване на политическата отговорност на местната власт, както и включването на гражданското общество в процеса по изготвяне на местни политики.

Рисковете

На теория децентрализацията може да доведе до увеличаване на административните процедури, предупреждават от ИПИ. "Специално в случая с българската данъчна система е важно преобладаващата част от администрирането на данъчните политики да бъде запазено в настоящия си вариант" според експертите.

Друг риск е липсата на заинтересовани граждани, които да наблюдават и да се включат в процеса по изготвянето на политики на местно ниво. Така общинската власт би била по-податлива на лобистки и корупционни практики.

Едва 40% от парите в бюджетите на общините, или 2.2 млрд. лв., идват от местни данъци и такси, докато останалата част се финансира от държавата. Липсата на средства прави местната власт силно зависима от централната и премахва стимулите й да развива местната икономика.

От години като решение на проблема се посочва фискалната децентрализация, а най-видимата крачка в тази посока е отстъпването на част от постъпленията към централния бюджет на местната власт. Така например споделянето на една пета от приходите от данъка върху доходите на физически лица би увеличило собствените приходи на общините с близо 675 млн. лв. (30% нагоре), показва изследване на Института за пазарна икономика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    borodino avatar :-|
    borodino

    Странно е, че в претенциозен материал се дават предложения без конкретни данни какъв процент от местните приходи представлява плоският данък (данъкът върху доходите). Не ми се рови в закона за бюджета, но делът му не е голям. Общините печелят повече от данък сгради, такса смет, местни данъци и такси, концесионни такси и пр. приходи.

    Общините са перфектно средство за осъществяване на елементарни корупционни схеми по "усвояването" на мангизи по европрограми: кандидатства се, печели се, изпълнението се възлага по шурободжанашка схема, В един малък град неотдавна ОП по обновяването на канализацията бе спечелена от фирма на местния цигански баро. Тъй като тя "няма и две метли" по израза на мой приятел, барото наел като подизпълнител фирма на баро от съседен град. Нещо копали, нещо поставяли, асфалтирали - усвоили парите. Канализацията не работи...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK