Миниглоба за "Национална лотария" за клипа с гимнастичките

Комисията по хазарта не е открила други нарушения в договорите между националните телевизии и организаторите на лотарии

Вицепремиерът Симеонов заяви, че ще предложи законови промени, с които да се забрани рекламата на лотарийни игри и продажбата на талончета да става само в лицензирани помещения
Вицепремиерът Симеонов заяви, че ще предложи законови промени, с които да се забрани рекламата на лотарийни игри и продажбата на талончета да става само в лицензирани помещения    ©  Надежда Чипева
Вицепремиерът Симеонов заяви, че ще предложи законови промени, с които да се забрани рекламата на лотарийни игри и продажбата на талончета да става само в лицензирани помещения
Вицепремиерът Симеонов заяви, че ще предложи законови промени, с които да се забрани рекламата на лотарийни игри и продажбата на талончета да става само в лицензирани помещения    ©  Надежда Чипева

Рекламният клип на "Национална лотария" с момичетата от националния отбор по художествена гимнастика донесе глоба на организатора на играта "Ню геймс" и двете медии, които са излъчили рекламата – bTV и Nova. Тя е заради нарушение на Закона за хазарта в частта пряка реклама на хазарт, включително на игри, насочени към непълнолетни, става ясно от отговор на Комисията по хазарта до "Капитал".

В същото време новият председател на комисията Мария Филипова инициира през март проверка на трите национални телевизии и на организаторите на лотарии заради излъчвани реклами на хазартна дейност. От отговорите на комисията сега се разбира, че не са открити нарушения. В същото време през последните години телевизионният ефир е залят с репортажи, показващи печеливши от лотарийните игри на късмета, които де факто са реклама.

Шоколадът замириса, слабо

Наложените имуществени санкции на "Ню геймс", в която участие има Васил Божков, и двете телевизии заради клипа с гимнастичките са в максимален размер. Което ще рече 5 хил. лв. за организатора на лотарийната игра и по 30 хил. лв. за bTV и Nova.

Клипът с националния отбор по художествена гимнастика и техния треньор предизвика остри реакции. Поне двама граждани, а впоследствие и Националната мрежа за децата подадоха жалби до Националния съвет по саморегулация (НСС), с които сезираха организацията, че телевизионната реклама на "Национална лотария" създава риск от насърчаване на деца и млади хора към хазартни игри. Рекламата промотираше нов билет от лотарията с формата на шоколад с обещавани печалби до 500 хил. лв.

Тв игрите – без нарушения

От отговора на комисията се разбира, че до момента са приключили проверките на договорите с телевизиите на трима организатори на моментни и числови лотарийни игри – двете дружества, които стоят зад "Национална лотария" - "Ню геймс" и едноименното "Национална лотария" АД, както и на организатора на "Лотария България"- "Евробет". Това са двете частни лотарии, в които участие има Божков. Комисията е установила, че спечелените награди по време на игрите, излъчвани по Nova и bTV, са реално изплатени. Предстои приключване на проверките на "Български спортен тотализатор" и БНТ.

В хода на проверките от организаторите на лотариите и телевизиите са изискани заверени копия от всички договори, анекси и споразумения за излъчване на всички видове реклами, касаещи хазартни игри и печеливши участници, списък на предавания/реклами с дата и час на изпъчване, както и списък на участниците и спечелените от тях суми, казаха от комисията.

Ако се съди по данъчните приходи от моментна лотария, които растат с всяка изминала година, през 2017 г. пазарът е достигнал 345 млн. лв. Това е ръст от 8% спрямо 2016 г. Фактор за масова истерия сред хората е именно агресивната реклама за бързо и лесно забогатяване в праймтайма на националните телевизии. Тя беше наложена първо от двете частни компании чрез собствени телевизионни предавания на лотариите и клипчета със спечелили, а впоследствие възприета и от държавното тото. На теория тези видеа може да минат за обявяване на резултати, което е позволено от закона, на практика обаче са реклама на хазарт.