Миниглоба за "Национална лотария" за клипа с гимнастичките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Миниглоба за "Национална лотария" за клипа с гимнастичките

Вицепремиерът Симеонов заяви, че ще предложи законови промени, с които да се забрани рекламата на лотарийни игри и продажбата на талончета да става само в лицензирани помещения

Миниглоба за "Национална лотария" за клипа с гимнастичките

Комисията по хазарта не е открила други нарушения в договорите между националните телевизии и организаторите на лотарии

Вера Денизова
17066 прочитания

Вицепремиерът Симеонов заяви, че ще предложи законови промени, с които да се забрани рекламата на лотарийни игри и продажбата на талончета да става само в лицензирани помещения

© Надежда Чипева


Рекламният клип на "Национална лотария" с момичетата от националния отбор по художествена гимнастика донесе глоба на организатора на играта "Ню геймс" и двете медии, които са излъчили рекламата – bTV и Nova. Тя е заради нарушение на Закона за хазарта в частта пряка реклама на хазарт, включително на игри, насочени към непълнолетни, става ясно от отговор на Комисията по хазарта до "Капитал".

В същото време новият председател на комисията Мария Филипова инициира през март проверка на трите национални телевизии и на организаторите на лотарии заради излъчвани реклами на хазартна дейност. От отговорите на комисията сега се разбира, че не са открити нарушения. В същото време през последните години телевизионният ефир е залят с репортажи, показващи печеливши от лотарийните игри на късмета, които де факто са реклама.

Шоколадът замириса, слабо

Наложените имуществени санкции на "Ню геймс", в която участие има Васил Божков, и двете телевизии заради клипа с гимнастичките са в максимален размер. Което ще рече 5 хил. лв. за организатора на лотарийната игра и по 30 хил. лв. за bTV и Nova.

Клипът с националния отбор по художествена гимнастика и техния треньор предизвика остри реакции. Поне двама граждани, а впоследствие и Националната мрежа за децата подадоха жалби до Националния съвет по саморегулация (НСС), с които сезираха организацията, че телевизионната реклама на "Национална лотария" създава риск от насърчаване на деца и млади хора към хазартни игри. Рекламата промотираше нов билет от лотарията с формата на шоколад с обещавани печалби до 500 хил. лв.

Тв игрите – без нарушения

От отговора на комисията се разбира, че до момента са приключили проверките на договорите с телевизиите на трима организатори на моментни и числови лотарийни игри – двете дружества, които стоят зад "Национална лотария" - "Ню геймс" и едноименното "Национална лотария" АД, както и на организатора на "Лотария България"- "Евробет". Това са двете частни лотарии, в които участие има Божков. Комисията е установила, че спечелените награди по време на игрите, излъчвани по Nova и bTV, са реално изплатени. Предстои приключване на проверките на "Български спортен тотализатор" и БНТ.

В хода на проверките от организаторите на лотариите и телевизиите са изискани заверени копия от всички договори, анекси и споразумения за излъчване на всички видове реклами, касаещи хазартни игри и печеливши участници, списък на предавания/реклами с дата и час на изпъчване, както и списък на участниците и спечелените от тях суми, казаха от комисията.

Ако се съди по данъчните приходи от моментна лотария, които растат с всяка изминала година, през 2017 г. пазарът е достигнал 345 млн. лв. Това е ръст от 8% спрямо 2016 г. Фактор за масова истерия сред хората е именно агресивната реклама за бързо и лесно забогатяване в праймтайма на националните телевизии. Тя беше наложена първо от двете частни компании чрез собствени телевизионни предавания на лотариите и клипчета със спечелили, а впоследствие възприета и от държавното тото. На теория тези видеа може да минат за обявяване на резултати, което е позволено от закона, на практика обаче са реклама на хазарт.

Рекламният клип на "Национална лотария" с момичетата от националния отбор по художествена гимнастика донесе глоба на организатора на играта "Ню геймс" и двете медии, които са излъчили рекламата – bTV и Nova. Тя е заради нарушение на Закона за хазарта в частта пряка реклама на хазарт, включително на игри, насочени към непълнолетни, става ясно от отговор на Комисията по хазарта до "Капитал".

В същото време новият председател на комисията Мария Филипова инициира през март проверка на трите национални телевизии и на организаторите на лотарии заради излъчвани реклами на хазартна дейност. От отговорите на комисията сега се разбира, че не са открити нарушения. В същото време през последните години телевизионният ефир е залят с репортажи, показващи печеливши от лотарийните игри на късмета, които де факто са реклама.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ymu52560793 avatar :-|
    D.r D junior

    "Шоколад"-ът с гимнастичките преви пръчката и с директната пропаганда на хазарта. И показа тъжни истини.
    Пристрастяването към хазарта е остър социален проблем, съпоставим с наркоманиите, алкохолизма и тютюнопушенето. Обществото отдавна се усети за заплахата върху социалното (и физическото) здраве на нацията от злоупотребата с алкохол и тютюн и всякаква реклама на такива продукти бе забранена. Хазартът е не по-малко зло - какъв е проблемът да извървим пътя до край?
    Хазартът е прекълено достъпен и развращаващ, а пристрастяванията водят до трайни изменения в психиката. Понякога необратими.
    Хазартът трябва да бъде ограничен. Законодателно.

  • 2
    hes55559736 avatar :-|
    hes55559736

    Да се забрани показването на печеливши както предлагат Симеонов и ДБ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK