Превозвачите излизат на протест, подкрепени от Московски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Превозвачите излизат на протест, подкрепени от Московски

Ивайло Московски смята промените за абсурдни и е готов да напусне председателското място на Съвета на транспортните министри, ако трябва да ги внесе

Превозвачите излизат на протест, подкрепени от Московски

Бунтът е срещу евроизисквания, които ще извадят от транспортния пазар по 3 хил. български камиона на ден по сметки на бранша

Калина Горанова
5015 прочитания

Ивайло Московски смята промените за абсурдни и е готов да напусне председателското място на Съвета на транспортните министри, ако трябва да ги внесе

© Цветелина Белутова


Автомобилните превозвачи се готвят да излязат на протест заради новите европейски правила, които предвиждат ограничения за тежкотоварните камиони. Протестът би трябвало да се проведе на 15 и 16 май в столицата в навечерието на Срещата на върха за Западните Балкани. Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че ако като председател на Съвета на транспортните министри трябва да внесе текстове в ущърб на българските фирми, ще напусне председателското място.

Проблемите на българските превозвачи, а и на тези от други държави от Централна и Източна Европа са свързани с т.нар. Мобилен пакет 1, който в момента се обсъжда на европейско ниво, и с изискванията по него за връщането до дома - два дни почивка вкъщи след три седмици работа в чужбина, командироването и вътрешните превози в друга държава.

Според бранша Франция, Германия, Австрия и Италия, които настояват за промените, искат силово да изкарат от пазара източноевропейските превозвачи, като ако се спазват изискванията, това би означавало всекидневно около 3 хил. български камиона да бъдат изкарани от транспортния пазар. В резултат българските фирми няма да бъдат конкурентоспособни, като малките и средните е твърде вероятно и да фалират.

Дългият път към дома

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, даде допълнителни разяснения как нагледно изглежда изпълнението на изискванията по пакета за мобилност и по-специално какво трябва да направи един български превозвач, че да му се върнат шофьорите до дома.

Това може да стане първо с камион. Тъй като няма такъв внос от Европейския съюз, че всички камиони да са пълни, то той ще пътува празен, което е лишено от икономическа логика. Другите варианти шофьорът да се върне до дома са самолет или автобус. "Представете си как шофьорът оставя камиона на паркинг и започва да се придвижва към летище, за да лети към София. А ако шофьорът е от Шумен, той ще трябва да стигне до Шумен. Всичко това се води време на разположение и то не влиза в почивката. По наши сметки между 2 дена и половина и 3 дена и половина ще губи един шофьор да се прибере до България, ако работи във Франция", каза Арабаджиев.

"Изискването за връщането до дома е нарушаване на човешките права и на европейския принцип за свободно придвижване на хора. Няма как на определен гражданин на Европейския съюз да му бъде казано в точно определен момент къде да бъде", заяви Арабаджиев. "Ами ако си е купил билет за мач или иска да почива на Средиземноморието. Това е безумие", продължи той.

"Към момента с колегите и от другите браншови организации имаме единна позиция, която заедно ще внесем в Народното събрание. Всички сме единни по отношение на щетите, които ще нанесе Мобилен пакет 1 върху българският транспортен бизнес, който представлява двуцифрен дял от БВП".

Подкрепа от държавата

Превозвачите съобщиха, че на 15 май ще има конференция за бъдещето на транспорта в Централна и Източна Европа, на която участие ще вземат и чуждестранни браншови асоциации.

На 28 април 2017 г. във Варшава беше създаден т. нар. "Алианс за бъдещето на транспорта", като българският Съюз на международните превозвачи обедини усилията си срещу пакета за мобилност с транспортните сдружения на Полша, Румъния, Словения, Хърватия, Унгария и Литва.

Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че "позицията на страната по темата вече е била заявена и че изискванията са абсолютно неприемливи за българския транспортен бранш". Той допълни, че промените в общи линии граничат с абсурдите. Очаква се парламентът да излезе с декларация по темата.

Автомобилните превозвачи се готвят да излязат на протест заради новите европейски правила, които предвиждат ограничения за тежкотоварните камиони. Протестът би трябвало да се проведе на 15 и 16 май в столицата в навечерието на Срещата на върха за Западните Балкани. Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че ако като председател на Съвета на транспортните министри трябва да внесе текстове в ущърб на българските фирми, ще напусне председателското място.

Проблемите на българските превозвачи, а и на тези от други държави от Централна и Източна Европа са свързани с т.нар. Мобилен пакет 1, който в момента се обсъжда на европейско ниво, и с изискванията по него за връщането до дома - два дни почивка вкъщи след три седмици работа в чужбина, командироването и вътрешните превози в друга държава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK