Къде може да сбърка българската тол-система

Няколко урока от Словения за българския модел на таксуване по пътищата

Рамките са само малка част от контролния механизъм на системата, казват АПИ. Но при огромен мащаб на обхванатата мрежа, контролът ще е по-труден
Рамките са само малка част от контролния механизъм на системата, казват АПИ. Но при огромен мащаб на обхванатата мрежа, контролът ще е по-труден
Рамките са само малка част от контролния механизъм на системата, казват АПИ. Но при огромен мащаб на обхванатата мрежа, контролът ще е по-труден    ©  Капитал
Рамките са само малка част от контролния механизъм на системата, казват АПИ. Но при огромен мащаб на обхванатата мрежа, контролът ще е по-труден    ©  Капитал
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Една година остава до влизането в сила на тол-системата в България. Поне такъв е срокът, зададен в спечелената от австрийската Kapsh поръчка. И въпреки това никой - нито задателят на поръчката, нито изпълнителят - все още не знае колко от пътищата ще обхване тя. В заданието се говореше за 16 хил. км - което е над две трети от всички пътища в страната. Очевидно е, че това е абсурдно голямо число и дори изпълнителят дискретно го намекваше няколко пъти.

Държавната агенция "Пътна инфраструктура" очевидно го съзнава, защото сега правителството одобри ново споразумение със Световната банка (и нейното подразделение Международна банка за възстановяване и развитие), която ще трябва да даде препоръка какъв обем пътища да се включат при стартирането на системата. Другото, за което ще трябва да консултира институцията, е детайлният модел на таксуване.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • + 5

    2007 двама швейцарци идваха тук да правим оценка на програми, свързани с устойчиво управление на околна среда, финансирани от международната им агенция.
    Бяха много учуден, за пфъв път виждаха светофар да показва след колко секунди ще се смени зелено/ червено.
    Като въвеждаме нещо, можем да вземем веднага най-модерните технологии.
    Турция има модерна система от поне 7-8 години.

    Нередност?
  • 2
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte
    • - 2
    • + 5

    При 16 000 км с тол система вътре със сигурност ще попаднат хидяли километри с дупки. Как смятат да таксуват това типично българско явление - като слалом, като спортно каране или ще дават отстъпка за всяко влизане в дупка? В Австрия при най-малката пукнатина на пътното платно се появява знак "Пътят е разрушен". В България сигурно ще пише "Навлизате в бомбардирана зона 50 км" или нещо подобно.

    Нередност?
  • 3
    ixt24562383 avatar :-|
    ixt24562383
    • - 4
    • + 8

    Кой ще следи дали част от камионите нема да тръгнат по селски пътища за да избегнат плащането и да ги доразбият още-повече? Кой ще гарантира, че тая система нема да увеличи корупцията? Кой ще гарантира, че с планираните дневни винетки за леки автомобили нема да намалеят постъпленията от транзитен трафик, генериран от сръбски и румънски туристи на път към Гърция, Турция и Черноморието?

    Нередност?
  • 4
    m_simeonov avatar :-|
    Мирослав Симеонов
    • - 1
    • + 4

    До #3
    Тировете нямат интерес да минават по-ниска категория пътища, зашото така ще минават много по-малко км на ден. А техния интерес е да минава колко се може повече км. Относно корупцията - няма как да се корумпира камера - това е смисъла. А за туристите - много е просто - хващат се на входа на границата - по номера и си влизаш без грижа. А на изхода трябва да покажат закупена винетка, може да са пътували 3 дена без винетка в страната, но трябва да я купиш преди да си на КПП-то и нема мърдане. В Румъния беше така.
    Виж ако някога влезем в Шенген - ще е малко по-трудно с ЕУ гражданите, но си има начини.

    Нередност?
  • 5
    ptg00563114 avatar :-|
    ptg00563114
    • - 1

    До коментар [#4] от "m_simeonov":

    Че те и сега минават по селски пътища, какво остава като въведем тол-такси? Още повече при липсата на магистрали.
    Кое ти е толкова просто за туристите? Къде съм казал, че става въпрос за контрол? Ако не си прочел, говоря за въвеждането на еднодневни винетки. Мислиш че при тех контролът ще е по-различен от седмичните ли? Естествено че става въпрос за различната им цена.
    Камерата нема как да се корумпира, но камерата не налага и не събира глоби.

    Нередност?
Нов коментар