Къде може да сбърка българската тол-система
Няколко урока от Словения за българския модел на таксуване по пътищата


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Една година остава до влизането в сила на тол-системата в България. Поне такъв е срокът, зададен в спечелената от австрийската Kapsh поръчка. И въпреки това никой - нито задателят на поръчката, нито изпълнителят - все още не знае колко от пътищата ще обхване тя. В заданието се говореше за 16 хил. км - което е над две трети от всички пътища в страната. Очевидно е, че това е абсурдно голямо число и дори изпълнителят дискретно го намекваше няколко пъти.
Държавната агенция "Пътна инфраструктура" очевидно го съзнава, защото сега правителството одобри ново споразумение със Световната банка (и нейното подразделение Международна банка за възстановяване и развитие), която ще трябва да даде препоръка какъв обем пътища да се включат при стартирането на системата. Другото, за което ще трябва да консултира институцията, е детайлният модел на таксуване.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
5 коментара
2007 двама швейцарци идваха тук да правим оценка на програми, свързани с устойчиво управление на околна среда, финансирани от международната им агенция.
Бяха много учуден, за пфъв път виждаха светофар да показва след колко секунди ще се смени зелено/ червено.
Като въвеждаме нещо, можем да вземем веднага най-модерните технологии.
Турция има модерна система от поне 7-8 години.
При 16 000 км с тол система вътре със сигурност ще попаднат хидяли километри с дупки. Как смятат да таксуват това типично българско явление - като слалом, като спортно каране или ще дават отстъпка за всяко влизане в дупка? В Австрия при най-малката пукнатина на пътното платно се появява знак "Пътят е разрушен". В България сигурно ще пише "Навлизате в бомбардирана зона 50 км" или нещо подобно.
Кой ще следи дали част от камионите нема да тръгнат по селски пътища за да избегнат плащането и да ги доразбият още-повече? Кой ще гарантира, че тая система нема да увеличи корупцията? Кой ще гарантира, че с планираните дневни винетки за леки автомобили нема да намалеят постъпленията от транзитен трафик, генериран от сръбски и румънски туристи на път към Гърция, Турция и Черноморието?
До #3
Тировете нямат интерес да минават по-ниска категория пътища, зашото така ще минават много по-малко км на ден. А техния интерес е да минава колко се може повече км. Относно корупцията - няма как да се корумпира камера - това е смисъла. А за туристите - много е просто - хващат се на входа на границата - по номера и си влизаш без грижа. А на изхода трябва да покажат закупена винетка, може да са пътували 3 дена без винетка в страната, но трябва да я купиш преди да си на КПП-то и нема мърдане. В Румъния беше така.
Виж ако някога влезем в Шенген - ще е малко по-трудно с ЕУ гражданите, но си има начини.
До коментар [#4] от "m_simeonov":
Че те и сега минават по селски пътища, какво остава като въведем тол-такси? Още повече при липсата на магистрали.
Кое ти е толкова просто за туристите? Къде съм казал, че става въпрос за контрол? Ако не си прочел, говоря за въвеждането на еднодневни винетки. Мислиш че при тех контролът ще е по-различен от седмичните ли? Естествено че става въпрос за различната им цена.
Камерата нема как да се корумпира, но камерата не налага и не събира глоби.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.