Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои

Строителният министър Николай Нанков е убеден, че пътищата се изграждат качествено и прозрачно.

Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои

Изпълняват се проекти за 1.4 млрд. лв. и предстои сключването на договори за още толкова

Ивайло Станчев
30572 прочитания

Строителният министър Николай Нанков е убеден, че пътищата се изграждат качествено и прозрачно.


След известен застой между края на стария и началото на новия програмен период развитието на пътната инфраструктура в България отново набра скорост. През последната година е започнало изпълнението на пътни проекти за над 1.4 млрд. лева. А обявените поръчки, които ще бъдат възложени през тази година, са за още толкова.

"Действително България прилича на открита строителна площадка, на която се строят магистрали, ремонтират се пътища, мостови съоръжения, тунели и др.", каза преди дни министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. И твърди, че именно строителният сектор е един от моторите за ръст на брутния вътрешен продукт, който през миналата година достига близо 100 млрд. лв.

В действителност сега се изграждат участъци от магистралите "Хемус" и "Струма", работи се по пътищата Бургас - Слънчев бряг, Пловдив - Асеновград, Стара Загора - Раднево, Добрич - Варна, Разград - Търговище, обхода на Габрово и други. Вървят и търговете за магистралата София - Калотина и завършването на Южната дъга на околовръстното шосе на столицата. Процедурата за автомагистралата Русе - Велико Търново пък е блокирана заради жалба, но се правят парцеларните планове и след произнасяне на съда ще може да се започне с изпълнението.

"Хемус" - приоритет №1

Най-важният проект за правителството по думите на строителния министър е магистрала "Хемус". В момента по нея се изграждат 9.3 км между Ябланица и разклона за Тетевен, а до два месеца ще стартира реално строителство на още близо 16.3 км от източна част - между Белокопитово и п.в. Бухово. Очакванията са двете отсечки да бъдат завършени до една година и половина.

Отделно от това в процес на проектиране са още 52 км между разклона за Тетевен и кръстовището на главния път за Ловеч и Плевен, като според министър Нанков до края на годината за участъка ще бъде проведена процедура по избор на изпълнител.

Паралелно с това се извършва и парцеларен план за още 85 км от магистрала "Хемус" - от разклона за Ловеч и Плевен до бъдещата магистрала Русе - Велико Търново. До края на годината за този участък също може да бъде обявена процедура за избор на строител. "Ангажиментът, който сме поели, е по "Хемус" да се строят 77 км през 2018 г., а нови 85 км да са в процедура по избор на изпълнител. По оставащите 90 км към Варна от Велико Търново до п.в. Буховци ще се работи догодина. При този график е напълно реалистично при много добра организация до 2024 г. да имаме изцяло изграден аутобан", каза регионалният министър.

Той посочи още, че през 2017 г. е извършен основен ремонт на тунелните тръби на "Ечемишка" и "Витиня" в посока Варна, а тази година ще започне ремонт и на тръбите в посока София.

"Струма" чака зелена светлина от съда

По отношение на магистрала "Струма" министър Нанков обяви, че до края на годината с 8 месеца предсрочно ще бъдат завършени 24 километра от Кресна до Сандански. Отделно от това се работи по 7-километрова отсечка от Благоевград до Железница, по пътя на която бяха открити останките от древното селище Скаптопара. "Строителните дейности вървят много добре, но сме ги прекъснали в района на археологическите разкрития в землището на село Покровник. Там ще изчакаме становището на експертите и ще се съобразим не само с екологията, но и с археологията, както винаги досега, защото не поставяме в конфликт скоростното строителство на магистрали с тези два аспекта", категоричен бе Нанков.

До 2-3 месеца пък се очаква да има избран изпълнител за изграждането на тунела "Железница" и строителството да започне. За участъка в Кресненското дефиле, който е най-тежък и скъп (800 млн. лв.), министър Нанков обясни, че има готовност да започне процедура за избор на изпълнител, но само при положително становище от Върховния административен съд, в който има жалба срещу оценката за въздействие на околната среда на избраното трасе. Очакванията са магистралата да е изцяло готова до 2023 г.

Пътят към Северозапада

След години на отлагане тази пролет правителството започна работа и по изграждането на скоростния път между Видин и Ботевград. За това, разбира се, спомогнаха и постоянните протести на хората в региона, които на няколко пъти блокираха главния път Е79.

В момента върви обществена поръчка за избор на строител за най-тежкия участък - между Ботевград и Мездра, с дължина 33 км, а индикативната стойност е близо 302 млн. лв. без ДДС. Очаква се следващият търг по това направление да е за отсечката от Видин до Ружинци. Тя е дълга 58 км и ще минава по изцяло ново трасе. Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана, са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на обществени поръчки или строителство.

Според министър Нанков още този месец ще започнат и предпроектни проучвания за тунел под прохода Петрохан, на който сега се извършва рехабилитация.

Евтини или скъпи

Според данни на Евростат в България един километър магистрала струва средно 3.1 млн. евро. За сравнение, в Румъния цената е 6.5 млн. евро, в Гърция – 10.28 млн. евро на км, в Словакия – 13.7 млн. евро. В Сърбия и Македония пък е 5.5 млн. евро. Министър Нанков е категоричен, че ниската цена у нас не е за сметка на качеството, и дава пример за това с магистрала "Тракия". Точно там обаче по новите участъци вече са се образували пропадания, така че примерът на министъра не изглежда съвсем удачен.

Все пак за подобряване качеството на новоизградените и ремонтирани пътища според Николай Нанков се работи за удължаване на гаранционните срокове, които се залагат в обществените поръчки. "Гаранционните срокове на магистралите в момента са 5 години, а 10 години за съоръженията като мостове и тунели. Гаранцията за текущ ремонт е 1 година. Категорично е, че са прекалено кратки и затова ще работим за удължаването им", каза той. Идеята е гаранционният срок за нова магистрала да стане 10 г., а за мостови съоръжения – 13 години. Предложенията предстои да се обсъдят и с браншовите организации, както и да бъдат пуснати за обществено обсъждане.

След известен застой между края на стария и началото на новия програмен период развитието на пътната инфраструктура в България отново набра скорост. През последната година е започнало изпълнението на пътни проекти за над 1.4 млрд. лева. А обявените поръчки, които ще бъдат възложени през тази година, са за още толкова.

"Действително България прилича на открита строителна площадка, на която се строят магистрали, ремонтират се пътища, мостови съоръжения, тунели и др.", каза преди дни министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. И твърди, че именно строителният сектор е един от моторите за ръст на брутния вътрешен продукт, който през миналата година достига близо 100 млрд. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    alex_yordanov avatar :-|
    alex_yordanov

    "Никой друг не може да ти даде повече от това, което аз мога да ти обещая"

  • 2
    indiana avatar :-|
    Индиана

    И вчера да почне изпълнението, все ще е късно.

  • 3
    spindi avatar :-|
    spindi

    Чакайте малко, нали не бяха важни тия пътища?

  • 4
    lxg02562512 avatar :-|
    lxg02562512

    Хемус - тотално сбъркано трасе, минаващо през нищото, което ще се ползва само за транзит между София и Варна.

    Русе-Търново - избран най-скапания вариант на трасе.

    До Видин - напълно излишна магистрала, плод на селски протести.

    Тунел под Петрохан - нечовешка глупост дори за висините на ГЕРБ. Дори само като проучване е глупост, защото при никакви обстоятелства такъв тунел не е адекватен, ама нали требва да се успокоят протестиращите за да не клатят стабилността.

    Къде им е тунелът под Шипка, къде им е АМ Черно Море, къде им е Търново-Свиленград и т.н. До Калотина - скоростен път решили да правят, вместо магистрала. Най-евтините и скапани магистрали в Европа, а Сърбия ни води и по километри магистрали, и то без еврофондове. Поне като пестите и им орязвате параметрите, правите ги с идиотски завои и пр., правете ги бързо и много, иначе каква е ползата от пестенето? Това значи че сте некадърни да усвоявате европейски пари.

  • 5
    lxg02562512 avatar :-|
    lxg02562512

    И после защо заплатите в България били ниски, защо фирмите не плащали с месеци, ами сваляйте още цената на магистралите ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK