С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 7 май 2018, 10:24, 21935 прочитания

Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои

Изпълняват се проекти за 1.4 млрд. лв. и предстои сключването на договори за още толкова

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След известен застой между края на стария и началото на новия програмен период развитието на пътната инфраструктура в България отново набра скорост. През последната година е започнало изпълнението на пътни проекти за над 1.4 млрд. лева. А обявените поръчки, които ще бъдат възложени през тази година, са за още толкова.

"Действително България прилича на открита строителна площадка, на която се строят магистрали, ремонтират се пътища, мостови съоръжения, тунели и др.", каза преди дни министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. И твърди, че именно строителният сектор е един от моторите за ръст на брутния вътрешен продукт, който през миналата година достига близо 100 млрд. лв.


В действителност сега се изграждат участъци от магистралите "Хемус" и "Струма", работи се по пътищата Бургас - Слънчев бряг, Пловдив - Асеновград, Стара Загора - Раднево, Добрич - Варна, Разград - Търговище, обхода на Габрово и други. Вървят и търговете за магистралата София - Калотина и завършването на Южната дъга на околовръстното шосе на столицата. Процедурата за автомагистралата Русе - Велико Търново пък е блокирана заради жалба, но се правят парцеларните планове и след произнасяне на съда ще може да се започне с изпълнението.

"Хемус" - приоритет №1

Най-важният проект за правителството по думите на строителния министър е магистрала "Хемус". В момента по нея се изграждат 9.3 км между Ябланица и разклона за Тетевен, а до два месеца ще стартира реално строителство на още близо 16.3 км от източна част - между Белокопитово и п.в. Бухово. Очакванията са двете отсечки да бъдат завършени до една година и половина.



Отделно от това в процес на проектиране са още 52 км между разклона за Тетевен и кръстовището на главния път за Ловеч и Плевен, като според министър Нанков до края на годината за участъка ще бъде проведена процедура по избор на изпълнител.

Паралелно с това се извършва и парцеларен план за още 85 км от магистрала "Хемус" - от разклона за Ловеч и Плевен до бъдещата магистрала Русе - Велико Търново. До края на годината за този участък също може да бъде обявена процедура за избор на строител. "Ангажиментът, който сме поели, е по "Хемус" да се строят 77 км през 2018 г., а нови 85 км да са в процедура по избор на изпълнител. По оставащите 90 км към Варна от Велико Търново до п.в. Буховци ще се работи догодина. При този график е напълно реалистично при много добра организация до 2024 г. да имаме изцяло изграден аутобан", каза регионалният министър.

Той посочи още, че през 2017 г. е извършен основен ремонт на тунелните тръби на "Ечемишка" и "Витиня" в посока Варна, а тази година ще започне ремонт и на тръбите в посока София.

"Струма" чака зелена светлина от съда

По отношение на магистрала "Струма" министър Нанков обяви, че до края на годината с 8 месеца предсрочно ще бъдат завършени 24 километра от Кресна до Сандански. Отделно от това се работи по 7-километрова отсечка от Благоевград до Железница, по пътя на която бяха открити останките от древното селище Скаптопара. "Строителните дейности вървят много добре, но сме ги прекъснали в района на археологическите разкрития в землището на село Покровник. Там ще изчакаме становището на експертите и ще се съобразим не само с екологията, но и с археологията, както винаги досега, защото не поставяме в конфликт скоростното строителство на магистрали с тези два аспекта", категоричен бе Нанков.

До 2-3 месеца пък се очаква да има избран изпълнител за изграждането на тунела "Железница" и строителството да започне. За участъка в Кресненското дефиле, който е най-тежък и скъп (800 млн. лв.), министър Нанков обясни, че има готовност да започне процедура за избор на изпълнител, но само при положително становище от Върховния административен съд, в който има жалба срещу оценката за въздействие на околната среда на избраното трасе. Очакванията са магистралата да е изцяло готова до 2023 г.

Пътят към Северозапада

След години на отлагане тази пролет правителството започна работа и по изграждането на скоростния път между Видин и Ботевград. За това, разбира се, спомогнаха и постоянните протести на хората в региона, които на няколко пъти блокираха главния път Е79.

В момента върви обществена поръчка за избор на строител за най-тежкия участък - между Ботевград и Мездра, с дължина 33 км, а индикативната стойност е близо 302 млн. лв. без ДДС. Очаква се следващият търг по това направление да е за отсечката от Видин до Ружинци. Тя е дълга 58 км и ще минава по изцяло ново трасе. Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана, са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на обществени поръчки или строителство.

Според министър Нанков още този месец ще започнат и предпроектни проучвания за тунел под прохода Петрохан, на който сега се извършва рехабилитация.

Евтини или скъпи

Според данни на Евростат в България един километър магистрала струва средно 3.1 млн. евро. За сравнение, в Румъния цената е 6.5 млн. евро, в Гърция – 10.28 млн. евро на км, в Словакия – 13.7 млн. евро. В Сърбия и Македония пък е 5.5 млн. евро. Министър Нанков е категоричен, че ниската цена у нас не е за сметка на качеството, и дава пример за това с магистрала "Тракия". Точно там обаче по новите участъци вече са се образували пропадания, така че примерът на министъра не изглежда съвсем удачен.

Все пак за подобряване качеството на новоизградените и ремонтирани пътища според Николай Нанков се работи за удължаване на гаранционните срокове, които се залагат в обществените поръчки. "Гаранционните срокове на магистралите в момента са 5 години, а 10 години за съоръженията като мостове и тунели. Гаранцията за текущ ремонт е 1 година. Категорично е, че са прекалено кратки и затова ще работим за удължаването им", каза той. Идеята е гаранционният срок за нова магистрала да стане 10 г., а за мостови съоръжения – 13 години. Предложенията предстои да се обсъдят и с браншовите организации, както и да бъдат пуснати за обществено обсъждане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пътят през Кресненското дефиле привлече всички големи български строители Пътят през Кресненското дефиле привлече всички големи български строители

В най-голямата пътна поръчка в България за последните години има само една чужда компания със самостоятелно участие и три в смесени консорциуми

15 фев 2019, 1384 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

15 фев 2019, 748 прочитания

24 часа 7 дни

15 фев 2019, 5691 прочитания

15 фев 2019, 3222 прочитания

15 фев 2019, 3052 прочитания

15 фев 2019, 2913 прочитания

15 фев 2019, 2044 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Алпинистът Боян Петров е в неизвестност от няколко дни в Тибет

В момента той е на експедиция в Хималаите, където атакува най-ниския осемхилядник Шиша Пангма

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност.

Човек с минало

Комисията по досиетата е обявила с решение принадлежността на Емилиян Гебрев към ДС

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за цената

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Отрова в руската салата

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.02.2019 Прочетете