Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 9 май 2018, 12:31, 6045 прочитания

Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Идеята е трасето на магистралата да не се променя, а важните открития да се композират до него

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

За археология по трасето на газовата връзка с Гърция ще бъдат заделени 3 млн. лв.

Финансирането от "Ай Си Джи Би", половината от която се държи от БЕХ, е двойно по-голямо от годишната държавна субсидия за разкопки

21 май 2018

Разкопки на всеки километър

В последните години археологията в България се издържа предимно покрай европроектите за пътна инфраструктура

11 май 2018

Особеностите на магистралната археология

Финансиране на разкопки

11 май 2018

Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои

Изпълняват се проекти за 1.4 млрд. лв. и предстои сключването на договори за още толкова

7 май 2018

От Белград през София до Солун без ръце на волана

Сърбия, България и Гърция декларираха, че ще изграждат 5G магистрала за автономни автомобили

10 апр 2018

Пропуски и грешки в офертите за тунел "Железница"

Три от кандидатите са отстранени още на първия етап

22 фев 2018

250 млн. лв. за тунел "Железница" привлякоха 28 оферти

За най-скъпата част - тунелното съоръжение, кандидатите са 13, основно местни строителни компании

28 ное 2017
Вариантът за спасяването на археологическите открития по трасето на магистрала "Струма", около който са се обединили експертите, е изместването им на няколко метра встрани, без да се нарушават цялостта и средата им. Така няма да има забавяне при изграждането на пътната инфраструктура и същевременно ще се осигури удобен достъп до културно-историческото наследство.

Това най-общо е компромисното решение, което ще бъде предложено на правителството, каза пред "Капитал" ръководителят на разкопките - доц. Здравко Димитров от Националния археологически институт с музей към БАН. В замяна на този компромис ще е необходимо отпускането на средства за реставрация и консервация на обектите, за създаване на необходимите подстъпи към тях, както и за продължаване на разкопките, тъй като откритото досега е само малка част от цялото древно селище.

На крачка от пътя

Според доц. Здравко Димитров археологията не противоречи на инфраструктурата и обратно. "Ако не беше проектът за тази магистрала, едва ли щяхме да направим тези открития", казва той пред "Капитал" и посочи, че сега въпросът е да се вземе най-доброто решение за запазване на културно историческото-наследство.

"Модерната европейска практика е да се изграждат музеи на място при такива открития. От самото начало настоявам за това - пренасяне на важните обекти, които имат експозиционна стойност, на няколко метра в страни от трасето на магистралата. Те ще останат в рамките на същата археологическа среда, ще се запази археологическият паметник като цяло", каза доц. Димитров.



Тук е важно да се обясни, че разпространените въздушни снимки на обекта до известна степен заблуждават обществото за мащабите на откритията. Виждат множество квадрати, които приличат на останки от зидове, но всъщност това са пътеки от пръст, които археолозите оставят, за да могат да се придвижват по обекта. Реално откритите и добре запазени сгради са малко - вила с гробница, църква и баня. Идеята е първите две да бъдат изместени в цялост, а банята може да остане на мястото си, тъй като е в самия край на сервитута на магистралата и няма да бъде засегната от строителството.

Големите разкопки предстоят

Друго пояснение, което прави доц. Димитров, е, че разкритото досега е само малка част от древното селище, за което се предполага, че е Скаптопара - предшественикът на Благоевград. Проучванията показват, че основните части и форумът на селището са разположени нагоре по хълма, който остава край магистралата.

Необходимо е обаче да се осигури финансиране за продължаване на разкопките, защото сегашните средства, които се отпускат от Агенция "Пътна инфраструктура", са само за участъка, който попада в обхвата на пътния проект. Според доц. Димитров при желание от страна на държавата и общината целият комплекс може да се разкрие, да се реставрира и да се консервира и в крайна сметка да се превърне в уникална туристическа дестинация с бърз и удобен достъп.

От МРРБ вече уточниха миналата седмица за "Капитал", че биха поели финансирането на преместването на разкопките. Дали обаче ще има отпуснати средства за допълнителните дейности, които ареолозите искат, правителството предстои да реши. Най-вероятно кабинетът ще се съгласи с искането, защото всяко забавяне и препроектиране на "Струма" ще заплаши завършването на целия проект до 2023 г., който е на стойност над милиард. При положение че не бъде завършен в срок, е възможно ЕК да поиска възстановяването на поне част от парите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

Прочетете и това

Отмениха разследването срещу главния архитект на София Здравко Здравков Отмениха разследването срещу главния архитект на София Здравко Здравков

Заместникът на Сотир Цацаров Пенка Богданова поиска да се отчете, че вече има издадени глоби за това нарушение

23 май 2018, 139 прочитания

МС гласува заем от 2.2 млн. лева за заплати за болниците в Ловеч и Враца МС гласува заем от 2.2 млн. лева за заплати за болниците в Ловеч и Враца

В двете клиники текат прокурорски разследвания за лошо управление, а общо 35 са държавните болници с просрочени дългове

23 май 2018, 689 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
България ще достигне 90% от средните доходи в ЕС през 2042 г.

Ножицата между богати и бедни държави в съюза се свива почти наполовина за изминалите 15 години

Лъвски скок към офиси

Новият фонд с южноафриканско и българско участие Lion's Head ще инвестира в имоти в България и региона

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

DA за България

Български архитекти получиха световна награда за интериорен дизайн

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 19.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, "Мобилтел" вече е А1, КЗК най-накрая започва да разглежда сделката за "Нова тв", без екотакса за електромобили

Емисия

DAILY @7AM // 23.05.2018 Прочетете