Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Един от обектите, които ще бъдат преместени, е гробницата

Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Идеята е трасето на магистралата да не се променя, а важните открития да се композират до него

Ивайло Станчев
8841 прочитания

Един от обектите, които ще бъдат преместени, е гробницата

© МС


Вариантът за спасяването на археологическите открития по трасето на магистрала "Струма", около който са се обединили експертите, е изместването им на няколко метра встрани, без да се нарушават цялостта и средата им. Така няма да има забавяне при изграждането на пътната инфраструктура и същевременно ще се осигури удобен достъп до културно-историческото наследство.

Това най-общо е компромисното решение, което ще бъде предложено на правителството, каза пред "Капитал" ръководителят на разкопките - доц. Здравко Димитров от Националния археологически институт с музей към БАН. В замяна на този компромис ще е необходимо отпускането на средства за реставрация и консервация на обектите, за създаване на необходимите подстъпи към тях, както и за продължаване на разкопките, тъй като откритото досега е само малка част от цялото древно селище.

На крачка от пътя

Според доц. Здравко Димитров археологията не противоречи на инфраструктурата и обратно. "Ако не беше проектът за тази магистрала, едва ли щяхме да направим тези открития", казва той пред "Капитал" и посочи, че сега въпросът е да се вземе най-доброто решение за запазване на културно историческото-наследство.

"Модерната европейска практика е да се изграждат музеи на място при такива открития. От самото начало настоявам за това - пренасяне на важните обекти, които имат експозиционна стойност, на няколко метра в страни от трасето на магистралата. Те ще останат в рамките на същата археологическа среда, ще се запази археологическият паметник като цяло", каза доц. Димитров.

Тук е важно да се обясни, че разпространените въздушни снимки на обекта до известна степен заблуждават обществото за мащабите на откритията. Виждат множество квадрати, които приличат на останки от зидове, но всъщност това са пътеки от пръст, които археолозите оставят, за да могат да се придвижват по обекта. Реално откритите и добре запазени сгради са малко - вила с гробница, църква и баня. Идеята е първите две да бъдат изместени в цялост, а банята може да остане на мястото си, тъй като е в самия край на сервитута на магистралата и няма да бъде засегната от строителството.

Големите разкопки предстоят

Друго пояснение, което прави доц. Димитров, е, че разкритото досега е само малка част от древното селище, за което се предполага, че е Скаптопара - предшественикът на Благоевград. Проучванията показват, че основните части и форумът на селището са разположени нагоре по хълма, който остава край магистралата.

Необходимо е обаче да се осигури финансиране за продължаване на разкопките, защото сегашните средства, които се отпускат от Агенция "Пътна инфраструктура", са само за участъка, който попада в обхвата на пътния проект. Според доц. Димитров при желание от страна на държавата и общината целият комплекс може да се разкрие, да се реставрира и да се консервира и в крайна сметка да се превърне в уникална туристическа дестинация с бърз и удобен достъп.

От МРРБ вече уточниха миналата седмица за "Капитал", че биха поели финансирането на преместването на разкопките. Дали обаче ще има отпуснати средства за допълнителните дейности, които ареолозите искат, правителството предстои да реши. Най-вероятно кабинетът ще се съгласи с искането, защото всяко забавяне и препроектиране на "Струма" ще заплаши завършването на целия проект до 2023 г., който е на стойност над милиард. При положение че не бъде завършен в срок, е възможно ЕК да поиска възстановяването на поне част от парите.

Вариантът за спасяването на археологическите открития по трасето на магистрала "Струма", около който са се обединили експертите, е изместването им на няколко метра встрани, без да се нарушават цялостта и средата им. Така няма да има забавяне при изграждането на пътната инфраструктура и същевременно ще се осигури удобен достъп до културно-историческото наследство.

Това най-общо е компромисното решение, което ще бъде предложено на правителството, каза пред "Капитал" ръководителят на разкопките - доц. Здравко Димитров от Националния археологически институт с музей към БАН. В замяна на този компромис ще е необходимо отпускането на средства за реставрация и консервация на обектите, за създаване на необходимите подстъпи към тях, както и за продължаване на разкопките, тъй като откритото досега е само малка част от цялото древно селище.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ibb54533880 avatar :-|
    ibb54533880

    Хубаво е че се извършват изкопните работи и се е намерил компромисен вариант. Но много добре ще бъде да се реставрира Колизеумът в София и да се разчистят сградите около него за да се вижда от далеч. Не трябва да се оплакват че няма пари за реставрация, защото българските съкровища обиколиха света и донесоха много приходи за държавата. Логично е да се използват за археология. Трябваше да започнат разкопки и при хотел Рила и при Биат както и при Слатина.

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Участъкът от магистралата, където да разкопките едва ли е по-дълъг от километър. Вдигнете магистралата на един мост и готово! Няма да е убийствено скъпо. Интересно ми е как се "премества" древна църква, вила и гробница?

  • 3
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    До коментар [#2] от "vassilun":

    В Египет са премествани много по мащабни останки. За бедна държава като България може би това е най-добрият компромис. Мост, подлез или изместване на марсшрута на магистралата би струвало много повече пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK