Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Идеята е трасето на магистралата да не се променя, а важните открития да се композират до него

Един от обектите, които ще бъдат преместени, е гробницата
Един от обектите, които ще бъдат преместени, е гробницата    ©  МС
Един от обектите, които ще бъдат преместени, е гробницата
Един от обектите, които ще бъдат преместени, е гробницата    ©  МС

Вариантът за спасяването на археологическите открития по трасето на магистрала "Струма", около който са се обединили експертите, е изместването им на няколко метра встрани, без да се нарушават цялостта и средата им. Така няма да има забавяне при изграждането на пътната инфраструктура и същевременно ще се осигури удобен достъп до културно-историческото наследство.

Това най-общо е компромисното решение, което ще бъде предложено на правителството, каза пред "Капитал" ръководителят на разкопките - доц. Здравко Димитров от Националния археологически институт с музей към БАН. В замяна на този компромис ще е необходимо отпускането на средства за реставрация и консервация на обектите, за създаване на необходимите подстъпи към тях, както и за продължаване на разкопките, тъй като откритото досега е само малка част от цялото древно селище.

На крачка от пътя

Според доц. Здравко Димитров археологията не противоречи на инфраструктурата и обратно. "Ако не беше проектът за тази магистрала, едва ли щяхме да направим тези открития", казва той пред "Капитал" и посочи, че сега въпросът е да се вземе най-доброто решение за запазване на културно историческото-наследство.

"Модерната европейска практика е да се изграждат музеи на място при такива открития. От самото начало настоявам за това - пренасяне на важните обекти, които имат експозиционна стойност, на няколко метра в страни от трасето на магистралата. Те ще останат в рамките на същата археологическа среда, ще се запази археологическият паметник като цяло", каза доц. Димитров.

Тук е важно да се обясни, че разпространените въздушни снимки на обекта до известна степен заблуждават обществото за мащабите на откритията. Виждат множество квадрати, които приличат на останки от зидове, но всъщност това са пътеки от пръст, които археолозите оставят, за да могат да се придвижват по обекта. Реално откритите и добре запазени сгради са малко - вила с гробница, църква и баня. Идеята е първите две да бъдат изместени в цялост, а банята може да остане на мястото си, тъй като е в самия край на сервитута на магистралата и няма да бъде засегната от строителството.

Големите разкопки предстоят

Друго пояснение, което прави доц. Димитров, е, че разкритото досега е само малка част от древното селище, за което се предполага, че е Скаптопара - предшественикът на Благоевград. Проучванията показват, че основните части и форумът на селището са разположени нагоре по хълма, който остава край магистралата.

Необходимо е обаче да се осигури финансиране за продължаване на разкопките, защото сегашните средства, които се отпускат от Агенция "Пътна инфраструктура", са само за участъка, който попада в обхвата на пътния проект. Според доц. Димитров при желание от страна на държавата и общината целият комплекс може да се разкрие, да се реставрира и да се консервира и в крайна сметка да се превърне в уникална туристическа дестинация с бърз и удобен достъп.

От МРРБ вече уточниха миналата седмица за "Капитал", че биха поели финансирането на преместването на разкопките. Дали обаче ще има отпуснати средства за допълнителните дейности, които ареолозите искат, правителството предстои да реши. Най-вероятно кабинетът ще се съгласи с искането, защото всяко забавяне и препроектиране на "Струма" ще заплаши завършването на целия проект до 2023 г., който е на стойност над милиард. При положение че не бъде завършен в срок, е възможно ЕК да поиска възстановяването на поне част от парите.