Превозвачите ще протестират въпреки опита за компромис между България и ЕК
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Превозвачите ще протестират въпреки опита за компромис между България и ЕК

Превозвачите ще протестират въпреки опита за компромис между България и ЕК

Еврокомисарят по транспорта поиска от София конкретни предложения за спорните нови регулации, които ще ощетят българския бизнес

7242 прочитания

Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц обяви в понеделник, че е приканила българското председателство да изготви конкретни предложения по четирите спорни въпроса в първия пакет "Мобилност" от новите правила за превозвачите в Европа и да ги внесе в Европейската комисия.

Заради четирите предложения, които ще оскъпят цената на услугата на българските превозвачи и ще изкарат някои от тях от бизнеса, те обявиха, че имат намерение да започнат протести във вторник. Тези протести засега остават в сила въпреки обявеното в МС в понеделник.

Спорните четири пункта са за задължителната почивка на шофьорите на товарни камиони, условията ,при които те да могат да почиват в кабината на камиона в охраняеми паркинги, обхвата на правилата за командироването, включително и при каботажа, както и правилата, които ще се прилагат към превозвачи от трети страни извън ЕС.

България и другите държави от Източна Европа ще имат трудности в преговорите, тъй като това е една от битките на новия силен човек в Европа - френският президент Еманюел Макрон, който поиска да се спре "социалният дъмпинг" с по-евтините услуги от нови страни членки.

"Постигнахме съгласие по всички въпроси"

Преговорите не бяха леки, но успяхме да постигнем съгласие по всички въпроси, заяви Булц и изрази надежда, че именно по време на българското председателство ще бъде постигнато "общо съгласие накъде ще върви този пакет".

Спорните въпроси могат да се решат само чрез диалог, каза комисарят на брифинг в сградата на Министерския съвет след повече от два часа дискусия с премиера Бойко Борисов, транспортния министър Ивайло Московски и представители на бранша на българските превозвачи. Тя беше в София на международна регионална конференция на тема "Европейското бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа".

Секторът на логистиката, транспорта и превоза е от важно значение за функционирането на европейския пазар, а сегашните правила не служат добре и всяват хаос в този сектор, каза Булц. Същевременно прогнозите са, че до 2030 г. секторът ще отбележи ръст от 35%, а до 2060 – над 60%, затова е важно основата, на която това развитие ще стъпи, да е справедлива и здрава, посочи тя. Това е в основата на предложението на ЕК за новата регламентация с трите пакета за мобилност, като като повечето от социалните аспекти на този бизнес са уредени в първия от тях, който повдига въпросите.

Нейният оптимизъм бе продължен от транспортния министър Ивайло Московски, който обяви, че е постигнато съгласие по всички текстове, които притесняват българските превозвачи, и нещо повече - "съвместно с екипа на еврокомисаря Виолета Булц още днес започваме работа по конкретни текстове, касаещи пакета "Мобилност". За тази цел екипът й остава в България, за да се изготвят общоприемливи решения по всички теми и веднага след срещата продължава съвместната работа с тях и представители на превозвачите по текстовете, съобщи Московски.

Тези предложения ще бъдат внесени за разглеждане от работна група КОРЕПЕР и е изключително важно да се постигне съгласие от страните по този въпрос. "Транспортният сектор осигурява почти една пета от БВП на страната и ние сме длъжни да защитим този бранш", коментира още министърът.

Четирите въпроса

Първият е за връщането на шофьорите на товарните камиони у дома като част от тяхната задължителна почивка. Посланието на комисията е съвсем ясно – шофьорите трябва да имат възможност да изберат къде да прекарат времето си за почивка – дали у дома или на мястото, където се намират.

Вторият въпрос засяга възможността да се нощува в кабината на превозното средство. Според ЕК трябва да има ясна гаранция, че ще бъдат изградени охраняеми места за паркиране, одобрени от застрахователите, където шофьорите да почиват, да могат да излязат от камионите, да вземат душ, да се нахранят с топла храна. ЕК е готова да съфинансира такива съоръжения, каза Булц и посочи, че същия ден е публикувана първата обява за изграждане на места за безопасно паркиране на товарни камиони. Това ще бъде частна дейност, посочи Булц, което означава една нова бизнес възможност.

Третият спорен момент е свързан с международния трафик и правилата за командироване. Според еврокомисията правилата за командироване не трябва да важат за международен трафик за ограничено време, но трябва да важат при каботажа.

Четвъртият въпрос е за превозвачите от трети страни, за които трябва да важат всички правила, валидни в рамките на единния пазар на ЕС, а държавите членки могат да налагат и допълнителни тежести, каза Булц.

Бизнесът: Ще протестираме

Представителите на транспортния бизнес обаче обявиха категоричното си намерение да обяват протести във вторник, както бе заявено предварително.

Ние сме притеснени, заплашени сме от изчезване и ще протестираме във вторник. Това заяви Илиян Филипов - един от собствениците на една от най-големите транспортни компании "ПИМК", който участваше в брифинга.

"За първи път има диалог, радваме се, че еврокомисар Булц прие нашите минимални изисквания по четирите пункта, но знаем, че почти нищо не зависи от нея. Тя ще се опитва да убеждава другите държави, а лобито на западните страни членки е доста сериозно в ЕС", обясни той загрижеността на хората от бранша. "Затова във вторник в 13 часа превозвачите подготвят международна конференция, на която ще присъстват и техни колеги от други държави, и ще обявят решение за протест", направи заявка той.

Пропиляно време

Също във вторник ще се състои и заседание на водещата транспортна комисия към европарламента, където за последен път ще се обсъждат предложенията за компромисни решения по спорните текстове. Гласуването в тази комисия ще бъде на 24 май, а очакванията са, че промените ще бъдат потвърдени и в комисията и в пленарната зала. "В наша полза са 250-300 гласа, срещу нас са 450-500 гласа", казва евродепутатът Петър Курумбашев, който е и член на транспортната комисия. Първият пакет "Мобилност" вече мина в комисията по заетост и социална политика на европарламента. Същевременно в понеделник еврокомисар Булц заяви, че преговорите за постигане на общо съгласие по новата регулация могат да продължат между половин и една година. Тя изрази надежда, че новата уредба ще е готова до края на нейния мандат.

Цяла година българското правителство пропиля, без да работи за създаване на коалиция от държави, които да се противопоставят на предложенията на ЕК в противовес на тези държави от ЕС, които ги подкрепят и имат огромно влияние - Германия, Франция, Австрия, Италия, скандинавските държави, Бенелюкс, казва евродепутатът. Той припомни, че още през август м.г. регулациите в сферата на автомобилния превоз на товари са били основна тема за разговори при посещението на френски президент Еманюел Макрон, който усърдно работи за тяхното прокарване с мотива, че така ще се премахне т.нар. социален дъмпинг.

Петър Курумбашев: Правителството трябва да действа активно и да затвори преговорите до края на нашето председателство

Според Курумбашев правителството трябва много категорично да действа на ниво Съвет на ЕС и да работи за затварянето на пакета за мобилност по време на българското председателство, тъй като това е шанс да се постигнат някакви подобрения в условията. Ако довършването на преговорите остане за австрийското председателство, това ще е много зле за интересите на българските превозвачи, смята Курумбашев.

Очевидно е, че в европарламента разпределението на гласовете не е в полза на нашата позиция, затова трябва да се действа през съвета, каза той. "Коментарите, че по време на председателството нямаме право да изразяваме позиция, е пълна глупост. Излиза, че най-лошото в ЕС е да си председател, защото не може да има твоя позиция", коментира той.

Според Курумбашев погрешно е зададено условието и това говори за двоен морал и липса на последователност в предложенията на Европейската комисия. Той дава за пример общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози (т.нар. втори пакет за мобилност): "Защо забраняваме либерализацията за камиони и разрешаваме либерализацията за автобуси? Защо един шофьор е командирован работник, когато кара камион, а не е командирован, когато кара автобус? Защо каботажът с камион е лошо нещо, а каботажът с автобус е нещо хубаво?" Според него трябва да бъде точно обратното, защото условията за товарните превози трябва да са формулирани на пазарен принцип, а тези за автобусните превози да съдържат социалния мотив. Бедните хора пътуват с автобус, дава пример той.

"Държавите от Централна и Източна Европа имат господстваща позиция в пазара с камионите и затова либерализацията трябва да бъде спряна. А в бизнеса с автобусните превози, където има господстващо положение на компании от Западна Европа, комисията предлага този бизнес да бъде либерализиран и продължен", посочва евродепутатът.

Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц, транспортният министър Ивайло Московски и представители на транспортния бранш след разговора при премиера в понеделник

Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц обяви в понеделник, че е приканила българското председателство да изготви конкретни предложения по четирите спорни въпроса в първия пакет "Мобилност" от новите правила за превозвачите в Европа и да ги внесе в Европейската комисия.

Заради четирите предложения, които ще оскъпят цената на услугата на българските превозвачи и ще изкарат някои от тях от бизнеса, те обявиха, че имат намерение да започнат протести във вторник. Тези протести засега остават в сила въпреки обявеното в МС в понеделник.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cintaksis avatar :-|
    cintaksis

    Мисля, че българинът е хитър и ще се справи и с тази ситуация. Как пък ще караш само 3 седмици, като курса ти е 5 седмици? Няма в Ирак да слезеш и се върнеш в България? Иначе в ЕС ще се наложи, защото те търсят работа на новите пришълци. Но всички ще са на загуба. Пък кой знае. Някой път едно мислиш друго излиза.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ще им намерят цаката. Важното е, че ЕС ясно показва интереса си. Вместо да се борят с корупцията тук, те се борят с нещата, които вървят добре. Дори не прикриват крайната си цел - абсолютно противоположна на ЕВРОПЕЙСКИТЕ ЦЕННОСТИ, или т.нар. "мобилност".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK