Българският шофьор заменя полския водопроводчик като плашилото за западния работник
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският шофьор заменя полския водопроводчик като плашилото за западния работник

Българският шофьор заменя полския водопроводчик като плашилото за западния работник

В спора за правилата на международния транспорт депутатите в Европейския парламент се разделиха на западни и източни

9183 прочитания

© Мария Съботинова


Българският шофьор на камион беше най-често използваният пример по време на обсъжданията в Европейския парламент (ЕП) на новите правила за условията на работа в международния товарен автотранспорт.

"И какво ще прави българският шофьор в Дания, ако неговият работодател реши, че той му е много скъп? Ще се завърне в селото си и ще стане безработен ли" - така Робeртс Зиле от Европейската група на консерваторите и реформистите очерта нагледно дилемата на обсъжданото законодателство. Новите регулации за социалните права и трудовите условия, при които ще работят водачите на камиони, формално се грижат за шофьорите, но ще направят много източноевропейски фирми и работници по-малко конкурентни на западния пазар, в резултат от което част от тях ще станат безработни.

Предложеното европейско законодателство идва след годините обвинения, че източноевропейците правят "социален дъмпинг", работейки за по-малко пари и при по-лоши условия спрямо западните си колеги. Миналата година, по време на срещата между премиера Бойко Борисов и френския президент Еманюел Макрон, София реши да не създава трудности за промяната на директивата за командировките (които се ограничиха до максимум една година), очаквайки в замяна по-благосклонно отношение в транспорта. Сега обаче Борисов се оплаква, че Брюксел иска да съсипе транспортния сектор в България.

Основен изразител на тази тенденция е именно френският президент Еманюел Макрон, но подобни настроения има и в Холандия, и особено в Белгия. Подобно беше и положението през 2005 г., когато се приемаше директивата за услугите, но тогава основата мишена не беше българският шофьор, а полският водопроводчик. Именно от този период започна ръстът на популистките партии в Западна Европа.

Битката в парламента

Обсъжданията в комисията по транспорта на ЕП днес се отнасят за т.нар. социална част от предложения от Европейската комисия пакет "Мобилност 1". Накратко, той предвижда, че след три седмици работа в чужбина шофьорите трябва да имат задължително почивка от една седмица при семействата си, както и забрана за използване на кабините на камионите за задължителната седмична почивка. И двете изисквания изглеждат смислени. "Вие бихте ли искали децата ви да живеят така", запита френска евродепутатка. Факт е например, че често камиони (не само с регистрации от Източна Европа) просто спират за почивка на безплатни паркинги в Белгия или Холандия и образуват огромни колони, особено през почивните дни, с което създават неудобства на местните граждани.

В същото време те засягат основно работниците от източните страни - членки на ЕС, които работят в Западна Европа. Заради новите правила те ще имат много по-малка възможност да работят на западните пазари, тъй като, от една страна, ще се ограничи възможността им да правят по-дълги курсове, а от друга - ще се увеличат разходите на техните работодатели.

Европейският парламент в момента изготвя позицията си за предстоящите преговори със страните членки по предложеното законодателство. Докладчикът на парламента Вим ван дер Камп предлага три ключови момента: шофьорите на камиони да бъдат задължени да прекарват една седмица в почивка при семействата си след четири седмици работа; да нямат право да прекарват задължителните си седмични и краткосрочни почивки в кабината на камиона си; както и бързо въвеждане на умни тахографи, които да следят изминатото разстояние. "Ако български шофьор работи за датска компания, той трябва да ходи при семейството си в България, а не примерно в Копенхаген", обясни нагледно позицията си Ван дер Камп.

Неговите предложения обаче предизвикаха критики и от Изтока, и от Запада. Германският евродепутат Ертгун Исмаил например посочи, че според него срокът за непрекъсната работа на шофьорите трябва да бъде само две седмици. Други пък се възпротиви на идеята за по-голяма гъвкавост на законодателството, така че например шофьорите да имат право на по-големи компенсации за извънреден труд вместо да право да се връщат при семействата си, тъй като по този начин щели да се заобикалят ограниченията.

От другата страна българският евродепутат Петър Курумбашев беше един от най-агресивните. Той предложи на Ван дер Камп следващия път да се кандидатира за евродепутат от България, където несъмнено ще срещне силна подкрепа сред шофьорите. Курумбашев се пошегува с холандския си колега, че се е загрижил за здравината на българското семейство - нещо, което според левия депутат досега е правила само църквата. Социалистът дори запита западните си колеги дали европейската солидарност не е била заменена с алчност. Според него с новото законодателство просто се цели да се убие транспортния бизнес в Източна Европа, който да бъде след това завладян от западните фирми. Курумбашев даде пример със законодателството в областта на превозите на къси разстояния. В областта на автобусните превози той се дерегулира, докато в товарните обратно, подлага се на допълнителна регулация и ограничения. Левият депутат обясни тази странна логика с факта, че големите автобусни фирми са собственост на западни компании, докато големите товарни превозвачи за собственост компании от Източна Европа.

На практика евродепутатите се разделиха по географска линия, като партийната им принадлежност остана без значение. Курумбашев например предложи изказващите се да споменават освен политическата група, към която принадлежат, и националността си.

За едни единен пазар, за други - не

Предложенията за промени в транспортния сектор не само засягат източноевропейските фирми, но заплашват и смисъла на Единния пазар. Един от основните му стълбове е правото на свободно движение, което новото законодателство очевидно ограничава - например няма как български шофьор да прекара една седмица почивка със семейството си на плажа Офелия (край Копенхаген, изрично споменат от Ван Дер Камп), защото ще трябва да се завърне и дома. Също така, предложението законодателство не взема под внимание факта, че някои водачи на камиони може да не са семейни и да предпочита приключението да прекарат почивката си белгийската Ревиера (има и такава, да), вместо например в Каспичан.

"Какво означава да се завърнеш вкъщи", запита се Зиле, който подчерта, че една от основните характеристики на ЕС е именно възможността за свободно придвижване.

Предложеното законодателство е странно, тъй като то например не засяга моряците, който често имат курсове от над шест месеца, но за тях все още никой не се е загрижил.

Разбира се, горните примери не са единствените. Предложеното от ЕК законодателство (горещо поддържано от няколко страни, които искат дори повече ограничителни мерки) може да засегне и други области на Единния пазар, като свободата да се предлагат услуги, правото на работа и т.н.

По-големият проблем разбира се е дали под покривалото на социална политика не се прави опит да се смачка конкуренцията от изтока. Затова има все повече сигнали. На практика, за да оперират на западните пазара, така както и досега, фирмите от Изтока ще трябва да регистрират филиали в Белгия или Франция. По този начин те и техните работници да плащат данъци и осигуровки там, въпреки че не е ясно колко от служителите биха се установили дългосрочно там. Това ще бъде малка печалба за фисковете на западните държави, но сериозна загуба за страни като България или Полша.

Българският шофьор на камион беше най-често използваният пример по време на обсъжданията в Европейския парламент (ЕП) на новите правила за условията на работа в международния товарен автотранспорт.

"И какво ще прави българският шофьор в Дания, ако неговият работодател реши, че той му е много скъп? Ще се завърне в селото си и ще стане безработен ли" - така Робeртс Зиле от Европейската група на консерваторите и реформистите очерта нагледно дилемата на обсъжданото законодателство. Новите регулации за социалните права и трудовите условия, при които ще работят водачите на камиони, формално се грижат за шофьорите, но ще направят много източноевропейски фирми и работници по-малко конкурентни на западния пазар, в резултат от което част от тях ще станат безработни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    angelan avatar :-|
    one4all

    На холандския депутат ще се зарадват само мюсюлманите многоженци, които могат да си оставят по една жена в четирите края на Европа и така да си почиват според случая.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Абсолютно, чистосърдечно и нахално посегателство над правилата за трудова мобилност! И защо шофьорът да не може да прекарва време извън дома, а пък банкерите да могат?

  • 3
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    До коментар [#2] от "Георги Георгиев":
    А така, с рогите напред, но внимавай де не ги счупиш! Монетата винаги има две страни, зависи как ще я хвърлиш.

    Един българин винаги може да емигрира на Запад, докато един западняр няма накъде да емигрира. Като му вземеш хляба от устата, той как мислиш, че ще реагира ?

    Така наречените "права за трудова мобилност" не са някаква свещена крава. Както са въведени, така могат да се отменят. И тогава пострадалите да се сърдят на себе си. Пазара трябва да се регулира така, че за всеки да има по нещо.

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Какъв е проблемът, когато правилата важат за всички еднакво? В момента шофьорите живеят като скотове и не се прибират по 3 - 4 месеца. Познавам един, дето се уговаря с жена си да го чака на някое кръстовище, за да му метне в движение една чанта с чисти дрехи малко буркани. Както един писа, Макрон ви заменя КНСБ и Подкрепа взети заедно. Европейците просто искат да премахнат нелоялната конкуренция от ниската цена на труда. Защо онези по- на запад да могат да работят при тези условия, а ние да не можем? Просто фирмите ще се принудят да си вдигнат ефекивността и да си свалят маржа.

  • 5
    panta_rhei avatar :-|
    Nedyalko Lazarov

    Ако се следва логиката, то всяка инвестиция в Източна Европа трябва да се забрани, защото отварянето на едно работно место в България е нетна загуба на такова в Западна Европа. Което пък означава, че ЕС просто ще се превърне в това което беше - Общ пазар. Към което струва ми се, така или иначе, се върви.

  • 6
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коментар [#5] от "Nedyalko Lazarov":

    Струва ми се, че проблемът е малко встрани, от това, за което говорите. Европейската директива всъщност е за командированите работници. Шофьорите са само част от тях и борбата на нашите е да извадят шофьорите от категорията "командировани", а смисълът на това, което предлага Макрон е да се прекрати практиката фирми да работят на тамошния пазар, а да плащат заплати и осигуровки като за източния. Целта е да се прекрати дъмпингът, който такива хитреци правят за сметка на източните работници. И аз съм съгласен с идеята. Не е честно германецът да е задължен да плаща на своя работник мнн. 8,50 евро на час + още 50% за осигуровки като работодател, да му купува работни дрехи, , да не може да си ползва работника повече от 8 часа на ден, да е задължен да прави допълнителни инвестиции в безопасност на труда, а Иван да домъкне източноевропейци да работят в Германия за по 20-30 евро на ден + още грубо 15 евро/човек за квартири. Бизнясменът Ханс не може да оцелее при такава конкуренция. Ето този проблем се оптва да реши тази директива. Никой не се опитва да затрие българския превозвач. Просто в нашата преса се води информационна кампания, като проблемът се изопачава в удобна светлина.

  • 7
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Макрон е притиснат от голямата трайна безработица във Франция, която тежи на бюджета и поражда социални проблеми. В Германия за сега има работа за всички и този проблем не се забелязва, но малко или много, той стои пред всички западноевропейски държави. Затова директивата за командированите работници ще се приеме.
    Мен ме смущава обаче информационната кампания, която се води по българските медии. Проблемът се представя като опит на Европа да разрушава местната икономика, което е пряко насочено към генериране на антиевропейски настроения в България. У нас по руски модел управлението на медиите е максимално централизирано. Дългосрочният ефект е създаване на голяма маса "подходящо" информирани хора. След приемане на директивата, което така или иначе ще се случи, по българските форуми ще налазят хора, които под различна форма ще повтарят тезета - "европа не ни дава да се развиваме" За мен призиви от рода "да защитим българските превозвачи" е поредната хибридна битка за влияние в България.

  • 8
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    [quote#4:"kratun.ko"]Макрон ви заменя КНСБ и Подкрепа взети заедно.[/quote]

    И подобно на КНСБ и Подкрепа не само че няма да помогне на тези, които уж защитава, но даже и ще навреди.

  • 9
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#7] от "kratun.ko":
    Абсолютно съм съгласен и подкрепям коментите ви.!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK