С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 15 май 2018, 17:57, 8433 прочитания

Българският шофьор заменя полския водопроводчик като плашилото за западния работник

В спора за правилата на международния транспорт депутатите в Европейския парламент се разделиха на западни и източни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българският шофьор на камион беше най-често използваният пример по време на обсъжданията в Европейския парламент (ЕП) на новите правила за условията на работа в международния товарен автотранспорт.

"И какво ще прави българският шофьор в Дания, ако неговият работодател реши, че той му е много скъп? Ще се завърне в селото си и ще стане безработен ли" - така Робeртс Зиле от Европейската група на консерваторите и реформистите очерта нагледно дилемата на обсъжданото законодателство. Новите регулации за социалните права и трудовите условия, при които ще работят водачите на камиони, формално се грижат за шофьорите, но ще направят много източноевропейски фирми и работници по-малко конкурентни на западния пазар, в резултат от което част от тях ще станат безработни.


Предложеното европейско законодателство идва след годините обвинения, че източноевропейците правят "социален дъмпинг", работейки за по-малко пари и при по-лоши условия спрямо западните си колеги. Миналата година, по време на срещата между премиера Бойко Борисов и френския президент Еманюел Макрон, София реши да не създава трудности за промяната на директивата за командировките (които се ограничиха до максимум една година), очаквайки в замяна по-благосклонно отношение в транспорта. Сега обаче Борисов се оплаква, че Брюксел иска да съсипе транспортния сектор в България.

Основен изразител на тази тенденция е именно френският президент Еманюел Макрон, но подобни настроения има и в Холандия, и особено в Белгия. Подобно беше и положението през 2005 г., когато се приемаше директивата за услугите, но тогава основата мишена не беше българският шофьор, а полският водопроводчик. Именно от този период започна ръстът на популистките партии в Западна Европа.

Битката в парламента



Обсъжданията в комисията по транспорта на ЕП днес се отнасят за т.нар. социална част от предложения от Европейската комисия пакет "Мобилност 1". Накратко, той предвижда, че след три седмици работа в чужбина шофьорите трябва да имат задължително почивка от една седмица при семействата си, както и забрана за използване на кабините на камионите за задължителната седмична почивка. И двете изисквания изглеждат смислени. "Вие бихте ли искали децата ви да живеят така", запита френска евродепутатка. Факт е например, че често камиони (не само с регистрации от Източна Европа) просто спират за почивка на безплатни паркинги в Белгия или Холандия и образуват огромни колони, особено през почивните дни, с което създават неудобства на местните граждани.

В същото време те засягат основно работниците от източните страни - членки на ЕС, които работят в Западна Европа. Заради новите правила те ще имат много по-малка възможност да работят на западните пазари, тъй като, от една страна, ще се ограничи възможността им да правят по-дълги курсове, а от друга - ще се увеличат разходите на техните работодатели.

Европейският парламент в момента изготвя позицията си за предстоящите преговори със страните членки по предложеното законодателство. Докладчикът на парламента Вим ван дер Камп предлага три ключови момента: шофьорите на камиони да бъдат задължени да прекарват една седмица в почивка при семействата си след четири седмици работа; да нямат право да прекарват задължителните си седмични и краткосрочни почивки в кабината на камиона си; както и бързо въвеждане на умни тахографи, които да следят изминатото разстояние. "Ако български шофьор работи за датска компания, той трябва да ходи при семейството си в България, а не примерно в Копенхаген", обясни нагледно позицията си Ван дер Камп.

Неговите предложения обаче предизвикаха критики и от Изтока, и от Запада. Германският евродепутат Ертгун Исмаил например посочи, че според него срокът за непрекъсната работа на шофьорите трябва да бъде само две седмици. Други пък се възпротиви на идеята за по-голяма гъвкавост на законодателството, така че например шофьорите да имат право на по-големи компенсации за извънреден труд вместо да право да се връщат при семействата си, тъй като по този начин щели да се заобикалят ограниченията.

От другата страна българският евродепутат Петър Курумбашев беше един от най-агресивните. Той предложи на Ван дер Камп следващия път да се кандидатира за евродепутат от България, където несъмнено ще срещне силна подкрепа сред шофьорите. Курумбашев се пошегува с холандския си колега, че се е загрижил за здравината на българското семейство - нещо, което според левия депутат досега е правила само църквата. Социалистът дори запита западните си колеги дали европейската солидарност не е била заменена с алчност. Според него с новото законодателство просто се цели да се убие транспортния бизнес в Източна Европа, който да бъде след това завладян от западните фирми. Курумбашев даде пример със законодателството в областта на превозите на къси разстояния. В областта на автобусните превози той се дерегулира, докато в товарните обратно, подлага се на допълнителна регулация и ограничения. Левият депутат обясни тази странна логика с факта, че големите автобусни фирми са собственост на западни компании, докато големите товарни превозвачи за собственост компании от Източна Европа.

На практика евродепутатите се разделиха по географска линия, като партийната им принадлежност остана без значение. Курумбашев например предложи изказващите се да споменават освен политическата група, към която принадлежат, и националността си.

За едни единен пазар, за други - не

Предложенията за промени в транспортния сектор не само засягат източноевропейските фирми, но заплашват и смисъла на Единния пазар. Един от основните му стълбове е правото на свободно движение, което новото законодателство очевидно ограничава - например няма как български шофьор да прекара една седмица почивка със семейството си на плажа Офелия (край Копенхаген, изрично споменат от Ван Дер Камп), защото ще трябва да се завърне и дома. Също така, предложението законодателство не взема под внимание факта, че някои водачи на камиони може да не са семейни и да предпочита приключението да прекарат почивката си белгийската Ревиера (има и такава, да), вместо например в Каспичан.

"Какво означава да се завърнеш вкъщи", запита се Зиле, който подчерта, че една от основните характеристики на ЕС е именно възможността за свободно придвижване.

Предложеното законодателство е странно, тъй като то например не засяга моряците, който често имат курсове от над шест месеца, но за тях все още никой не се е загрижил.

Разбира се, горните примери не са единствените. Предложеното от ЕК законодателство (горещо поддържано от няколко страни, които искат дори повече ограничителни мерки) може да засегне и други области на Единния пазар, като свободата да се предлагат услуги, правото на работа и т.н.

По-големият проблем разбира се е дали под покривалото на социална политика не се прави опит да се смачка конкуренцията от изтока. Затова има все повече сигнали. На практика, за да оперират на западните пазара, така както и досега, фирмите от Изтока ще трябва да регистрират филиали в Белгия или Франция. По този начин те и техните работници да плащат данъци и осигуровки там, въпреки че не е ясно колко от служителите биха се установили дългосрочно там. Това ще бъде малка печалба за фисковете на западните държави, но сериозна загуба за страни като България или Полша.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Цената на петрола е рекордно висока, араби ще строят "Български поток" 2 Вечерни новини: Цената на петрола е рекордно висока, араби ще строят "Български поток"

Инфлацията през август се задържа под 3%, Борисов видя "саботаж" в скандала с БНР

16 сеп 2019, 2415 прочитания

ДПС предлага да отпадне по-строгият режим за шума от заведенията 2 ДПС предлага да отпадне по-строгият режим за шума от заведенията

Поправките включват спазването на тишина само между 23 и 7 часа сутринта, а глобите да бъдат намалени

16 сеп 2019, 957 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Икономиката на България расте, но се забавя в ЕС, риск от нова война в Газа

И още: Силен натиск срещу проекта за органичения на хазарта, в очакване на транспортен хаос в София около срещата на върха, Путин откри моста между Русия и Крим

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език