Българският шофьор заменя полския водопроводчик като плашилото за западния работник

В спора за правилата на международния транспорт депутатите в Европейския парламент се разделиха на западни и източни

Българският шофьор на камион беше най-често използваният пример по време на обсъжданията в Европейския парламент (ЕП) на новите правила за условията на работа в международния товарен автотранспорт.

"И какво ще прави българският шофьор в Дания, ако неговият работодател реши, че той му е много скъп? Ще се завърне в селото си и ще стане безработен ли" - така Робeртс Зиле от Европейската група на консерваторите и реформистите очерта нагледно дилемата на обсъжданото законодателство. Новите регулации за социалните права и трудовите условия, при които ще работят водачите на камиони, формално се грижат за шофьорите, но ще направят много източноевропейски фирми и работници по-малко конкурентни на западния пазар, в резултат от което част от тях ще станат безработни.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    angelan avatar :-|
    one4all
    • - 1
    • + 7

    На холандския депутат ще се зарадват само мюсюлманите многоженци, които могат да си оставят по една жена в четирите края на Европа и така да си почиват според случая.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 6

    Абсолютно, чистосърдечно и нахално посегателство над правилата за трудова мобилност! И защо шофьорът да не може да прекарва време извън дома, а пък банкерите да могат?

    Нередност?
  • 3
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov
    • - 8
    • + 1

    До коментар [#2] от "Георги Георгиев":
    А така, с рогите напред, но внимавай де не ги счупиш! Монетата винаги има две страни, зависи как ще я хвърлиш.

    Един българин винаги може да емигрира на Запад, докато един западняр няма накъде да емигрира. Като му вземеш хляба от устата, той как мислиш, че ще реагира ?

    Така наречените "права за трудова мобилност" не са някаква свещена крава. Както са въведени, така могат да се отменят. И тогава пострадалите да се сърдят на себе си. Пазара трябва да се регулира така, че за всеки да има по нещо.

    Нередност?
  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 2
    • + 4

    Какъв е проблемът, когато правилата важат за всички еднакво? В момента шофьорите живеят като скотове и не се прибират по 3 - 4 месеца. Познавам един, дето се уговаря с жена си да го чака на някое кръстовище, за да му метне в движение една чанта с чисти дрехи малко буркани. Както един писа, Макрон ви заменя КНСБ и Подкрепа взети заедно. Европейците просто искат да премахнат нелоялната конкуренция от ниската цена на труда. Защо онези по- на запад да могат да работят при тези условия, а ние да не можем? Просто фирмите ще се принудят да си вдигнат ефекивността и да си свалят маржа.

    Нередност?
  • 5
    panta_rhei avatar :-|
    Nedyalko Lazarov
    • - 2
    • + 7

    Ако се следва логиката, то всяка инвестиция в Източна Европа трябва да се забрани, защото отварянето на едно работно место в България е нетна загуба на такова в Западна Европа. Което пък означава, че ЕС просто ще се превърне в това което беше - Общ пазар. Към което струва ми се, така или иначе, се върви.

    Нередност?
  • 6
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • + 6

    До коментар [#5] от "Nedyalko Lazarov":

    Струва ми се, че проблемът е малко встрани, от това, за което говорите. Европейската директива всъщност е за командированите работници. Шофьорите са само част от тях и борбата на нашите е да извадят шофьорите от категорията "командировани", а смисълът на това, което предлага Макрон е да се прекрати практиката фирми да работят на тамошния пазар, а да плащат заплати и осигуровки като за източния. Целта е да се прекрати дъмпингът, който такива хитреци правят за сметка на източните работници. И аз съм съгласен с идеята. Не е честно германецът да е задължен да плаща на своя работник мнн. 8,50 евро на час + още 50% за осигуровки като работодател, да му купува работни дрехи, , да не може да си ползва работника повече от 8 часа на ден, да е задължен да прави допълнителни инвестиции в безопасност на труда, а Иван да домъкне източноевропейци да работят в Германия за по 20-30 евро на ден + още грубо 15 евро/човек за квартири. Бизнясменът Ханс не може да оцелее при такава конкуренция. Ето този проблем се оптва да реши тази директива. Никой не се опитва да затрие българския превозвач. Просто в нашата преса се води информационна кампания, като проблемът се изопачава в удобна светлина.

    Нередност?
  • 7
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • + 6

    Макрон е притиснат от голямата трайна безработица във Франция, която тежи на бюджета и поражда социални проблеми. В Германия за сега има работа за всички и този проблем не се забелязва, но малко или много, той стои пред всички западноевропейски държави. Затова директивата за командированите работници ще се приеме.
    Мен ме смущава обаче информационната кампания, която се води по българските медии. Проблемът се представя като опит на Европа да разрушава местната икономика, което е пряко насочено към генериране на антиевропейски настроения в България. У нас по руски модел управлението на медиите е максимално централизирано. Дългосрочният ефект е създаване на голяма маса "подходящо" информирани хора. След приемане на директивата, което така или иначе ще се случи, по българските форуми ще налазят хора, които под различна форма ще повтарят тезета - "европа не ни дава да се развиваме" За мен призиви от рода "да защитим българските превозвачи" е поредната хибридна битка за влияние в България.

    Нередност?
  • 8
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack
    • - 1

    [quote#4:"kratun.ko"]Макрон ви заменя КНСБ и Подкрепа взети заедно.[/quote]

    И подобно на КНСБ и Подкрепа не само че няма да помогне на тези, които уж защитава, но даже и ще навреди.

    Нередност?
  • 9
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#7] от "kratun.ko":
    Абсолютно съм съгласен и подкрепям коментите ви.!

    Нередност?
Нов коментар