Превозвачите ще блокират София в четвъртък по време на европейската среща
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Превозвачите ще блокират София в четвъртък по време на европейската среща

Превозвачите ще блокират София в четвъртък по време на европейската среща

БСП и ГЕРБ влязоха в задочен спор дали правителството е защитило или зарязало транспортния бизнес в битката с Брюксел

6139 прочитания

© Цветелина Белутова


Българският автомобилен сектор организира протест в четвъртък, 17 май, срещу приемането на пакет "Мобилност 1" в новата европейска регулация за международни товарни превози. Протестът ще се проведе точно в деня на срещата на върха в София, на който ще се съберат лидерите на европейските страни, за да обсъждат лансираната от българското председателство тема за бъдещето на Западните Балкани.

За разлика от предишните протести, планирани при откриването на европредседателството, този не е срещу политика на правителството, а срещу еврорегулация, срещу която и българското правителство се обяви официално, макар и твърде закъсняло. Целта е западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които промените ще донесат за икономиката на България и за нейните граждани, каза Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи (СМП) по време на организираната в София конференция с международно участие "Европейското бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа".

Организатор на конференцията е именно СМП, а на нея присъстваха и представители и на унгарския и полския транспортен бранш, които също ще бъдат ударени от новите регулации. Конференцията бе открита от транспортния министър Ивайло Московски, който в присъствието на депутати и евродепутати изрази подкрепа и за исканията, и за протестите на превозвачите.

100 автобуса и 100 тира ще шестват в столицата

Отсега е ясно, че това ще доведе до тежки задръствания и блокиране на столицата. Заради срещата на върха ще бъде отцепен районът около НДК и ще бъде блокиран достъпът до големите столични хотели и редица други места. Същевременно протестът на превозвачите, в който ще участват и фирми за превоз на товари и за превоз на пътници, ще започне с автомобилно шествие на 100 автобуса и 100 тира, които от 10.00 до 17.00 часа ще заемат бул. "Цариградско шосе" (отбивката към бул. "Брюксел", лентите в посока София). Паркирани товарни автомобили ще наредят протестна колона до отбивката за кв. "Дървеница" (четвърти километър), а след това – до отбивката за бул. "Ситняково", ще бъде наредена протестна колона от автобуси. Паралелно с това от 13.00 до 17.00 часа ще бъде проведено протестно шествие със сборен пункт площад "Македония", а оттам - по маршрута от ул. "Алабин" към Съдебната палата, вдясно по бул. "Витоша" до парковото пространство пред НДК, където протестиращите ще държат речи.

Извън София протести на превозвачи ще има в още поне десет града - Пловдив, Велико Търново, Враца, Видин, Русе, Благоевград, Сандански, Петрич и др.

Превозвачите благодариха на Борисов, но според БСП правителството ги предаде

Конференцията във вторник се проведе на фона на задочен спор между ГЕРБ и БСП чия е вината за спорната регулация, която от бранша на превозвачите определят като фатална за българския бизнес. По време на конференцията организаторите от Съюза на международните превозвачи неколкократно благодариха на правителството, на министър Московски персонално, но най вече лично на премиера Бойко Борисов за оказаната "безпрецедентна подкрепа, включително и в международен план".

В същото време от БСП заявиха: "Българските превозвачи бяха предадени от премиера и министъра на транспорта." "Председатели сме на Съвета на Европейския съюз и не можем да защитим националните си интереси", заяви на брифинг зам.-председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски. Той заяви, че групата на левицата ще покани премиера Борисов в парламента, за да докладва какво е направил кабинетът през изминалата година, за да защити интересите на българските превозвачи. Едва след като миналия петък Народното събрание прие позиция, с която задължава правителството да се обяви в защита на исканията на хората от бранша, премиерът се задейства и се срещна с еврокомисаря по транспорта, която в прав текст му каза, че българското председателство трябва да си формулира предложенията, обяви Свиленски. Това означава, че до вчера българското правителство не е имало никаква позиция в защита на българските превозвачи, твърди депутатът. Свиленски даде като пример заседанието на Съвета по транспорт на 5 декември 2017 г., където представителите на всички държави са взели отношение, само България не.

Само два часа след брифинга на Свиленски и ГЕРБ даде пресконференция в централата си, където Тома Биков заяви, че от една година премиерът Бойко Борисов поставя въпроса за пакета за мобилност на всяка своя среща с европейски лидер.

Московски: Другите министри от Източна и Централна Европа са пасивни

В пространното си слово при откриването на конференцията във вторник транспортният министър Ивайло Московски призова представителите на този бизнес от Полша и Унгария, които участваха в конференцията, да говорят с правителствата си и ресорните си министри и да ги призоват да формират обща позиция с България. Той обяви, че лично е разговарял с колегите си от Полша и Румъния, но те останали пасивни.

Новите регулации засягат най-много държавите от източната периферия на ЕС като България и Румъния, заяви Московски, според когото това обяснява и пасивността на останалите. Утре обаче проблемът може да се разпростре и към другите държави от Източна и Централна Европа, защото правата на шофьорите и желанието да получат по-добри условия на труд са само публично обявеният мотив на тези регулации. Всъщност обаче, като се прочетат текстовете, остава впечатлението, че в основата лежи скрита политика, а водачите са на последно място, каза Московски.

Той отново се спря на четирите спорни точки от новите регулации, по които българското правителство вече имало изготвени позиции - само за един ден работа след посещението на еврокомисаря по транспорт Виолета Булц.

На първо място, водачът трябва да има право сам да избере мястото на почивка на всеки три седмици - дали да е вкъщи, дали да е в местонахождението на фирмата или в мястото, където се намира. На второ място - седмичната почивка на водачите да може да се осъществява и в кабината на камиона поне докато не бъдат осигурени специални паркинги за тирове навсякъде из Европа, които да са охранявани според изискванията на застрахователите. Тези паркинги да бъдат публикувани на специален сайт за удобство на всички, а докато всичко това не стане, няма как да се въвеждат задължения за напускане на кабината по време на седмичната почивка и ангажиране на хотел например. На трето място - трябва да се преговаря след кой ден започват да текат командировъчни по условията на съответната държава, но преди това да се изясни как ще се изчисляват те - според минималната заплата, часовата ставка или другояче. Нещо повече, не е ясно как ще се контролира това, особено за фирмите от страни извън ЕС - украински, турски молдовски. Българската позиция е, че командировъчни могат да започнат да се начисляват едва след 7 или 9 дни, но задължително последователни, а не с натрупване в месеца. За каботажа сме готови да преговаряме, защото действително се намесваме в техен вътрешен пазар, каза Московски.

Той заяви, че премиерът Борисов е поел ангажимент тези компромисни предложения, разписани с участието на транспортния бизнес в България, "лично да бъдат предадени на президента Еманюел Макрон, за да може той да въздейства, ако има желание".

Бизнесът: Не желаем да сме само донор на работна сила

Задължителното връщане за почивка на шофьорите до дома на всеки три седмици не се отнася за никоя друга категория работници в ЕС, включително и за заетите в други сфери на транспорта (въздушен и воден), заяви Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на СМП. Това всъщност е един от множеството примери за двоен стандарт в тези регулации, което винаги е индикация за двоен стандарт.

"Предлаганите регулации в пакет Мобилност 1 са напълно необосновани и засягат основно фирми от Централна и Източна Европа, които поради географската си отдалеченост ще бъдат силно затруднени или поставени в невъзможност да изпълнят изискванията", коментира Арабаджиев. От бранша изпращат единодушно послание, че ще продължат да отстояват правото си на бизнес без дискриминация и двойни стандарти в ЕС.

Товарните превози са бизнес, който се развива в силно конкурентна среда и не получава субсидии от фондовете на ЕС. Спазват се строги регулации, свързани с техническо състояние на превозните средства, екологични норми, безопасност на труда с над 36 директиви и регламенти. "Искаме място за нашия бизнес в ЕС и не желаем да бъдем само донор на работна сила", каза Арабаджиев.

Анкета

Общо 79.5 на сто от собствениците и управители на фирми определят промените в Мобилен пакет 1 като огромен риск за бизнеса и изразяват опасения, че до 2-3 години ще фалират, показва анкетно проучване в рамките на бизнеса. Над 83 на сто от фирмите определят изискването да се връщат у дома за почивка като затрудняващо, а над 93% - че така се създават неудобства за шофьорите и се увеличават значително разходите и административната тежест.

Българският автомобилен сектор организира протест в четвъртък, 17 май, срещу приемането на пакет "Мобилност 1" в новата европейска регулация за международни товарни превози. Протестът ще се проведе точно в деня на срещата на върха в София, на който ще се съберат лидерите на европейските страни, за да обсъждат лансираната от българското председателство тема за бъдещето на Западните Балкани.

За разлика от предишните протести, планирани при откриването на европредседателството, този не е срещу политика на правителството, а срещу еврорегулация, срещу която и българското правителство се обяви официално, макар и твърде закъсняло. Целта е западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които промените ще донесат за икономиката на България и за нейните граждани, каза Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи (СМП) по време на организираната в София конференция с международно участие "Европейското бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    mitko.kirev avatar :-|
    mitko.kirev

    Мафията, която държи транспортните фирми в България ще посрещнат евродепутатите.

    Транспортните фирми в България са некоректни със своите служители.
    Тези работодатели НЕ биват наказвани от държавата, затова трябва Европа да ги накаже.

    Проверете в интернет фирмата "Ем Джи 05" ЕООД и Куултранс и ще ви стане ясно за какво говоря.

    Европейците няма да допуснат българската мафия в Европа!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK