Ангел Траков: Някой се цели в бизнеса на българските превозвачи

Западни компании искат да си върнат тази пазарна ниша, казва председателят на УС на Съюза на международните превозвачи

Ангел Траков е в транспортния бранш от 22 години. Собственик е на базираната в Пловдив фирма "АИТ Интернешънъл транспорт" ЕОД и е учредител през 2004 г. на Съюза на автомобилните превозвачи, а от 2014 г. е негов председател. Член на УС на КРИБ.
Ангел Траков е в транспортния бранш от 22 години. Собственик е на базираната в Пловдив фирма "АИТ Интернешънъл транспорт" ЕОД и е учредител през 2004 г. на Съюза на автомобилните превозвачи, а от 2014 г. е негов председател. Член на УС на КРИБ.
Ангел Траков е в транспортния бранш от 22 години. Собственик е на базираната в Пловдив фирма "АИТ Интернешънъл транспорт" ЕОД и е учредител през 2004 г. на Съюза на автомобилните превозвачи, а от 2014 г. е негов председател. Член на УС на КРИБ.    ©  Анелия Николова
Ангел Траков е в транспортния бранш от 22 години. Собственик е на базираната в Пловдив фирма "АИТ Интернешънъл транспорт" ЕОД и е учредител през 2004 г. на Съюза на автомобилните превозвачи, а от 2014 г. е негов председател. Член на УС на КРИБ.    ©  Анелия Николова
Заплашени сме от изчезване. Това обявиха представители на българския транспортен бизнес от началото на седмицата по повод на подготвяна европейска регулация за международни товарни превози, станала известна като пакет "Мобилност" 1. А още по-популярна - като плана "Макрон" заради лобирането на френския президент за такива мерки.

Един проблем, който доскоро бе неизвестен на широката публика, сега стана видим, след като от бранша обявиха, че ще протестират с "мирни шествия" на тирове и автобуси. Първият протест е в деня на европейската среща на върха, за да няма съмнение, че европейските лидери ще чуят несъгласието с дискриминационните регулации, които практически ще доведат до фалит транспортните фирми в географската периферия на Европа. Най-тежкия удар ще понесат тези, които са най-далече от икономическия център - превозвачите в България и Румъния.

Българското правителство точно по време на европредседателството заяви пълна подкрепа за протестите на транспортния бранш срещу проекта за еврорегулация, а ресорният министър Ивайло Московски е на път да се превърне в говорител на този протест. Над 3000 български камиона ще излязат от европейския пазар заради тези текстове, а българските шофьори ще бъдат принудени да започнат работа в европейски фирми, обяви Московски пред конференция на превозвачите във вторник. В същото време опозицията обвини него персонално, както и правителството за пропиляната една година от обявяване на предложението, без да се направи нищо.

Четири са основните спорни позиции, за чиято промяна българските превозвачи настояват. Те не приемат изискването за задължително връщане на шофьорите да почиват на постоянния им адрес на всеки три седмици. Освен че такова изискване няма за никоя друга професия в Европа, включително и във въздушния и водния транспорт, то на практика вменява задължение да се почива на точно определено място и никъде другаде. На второ място е изискването след третия ден на престой в дадена държава заплащането на шофьорите да се изравнява с размера на надницата в тази страна по спорната логика, че трябва да има "еднакво заплащане на един и същ труд на територията на една държава". Всъщност това означава, че шофьорите ще получават различно заплащане за еднакъв труд - според мястото, където се намират. Задължителната седмична почивка в хотел при липса на подходящи и одобрени от застрахователите охраняеми паркинги в повечето държави неизбежно ще привлече грабители, бежанци и дори терористи, казват превозвачите. Само за 2016 г. на територията на ЕС кражбите на товари и превозни средства са били в размер на 3 млрд. евро. А намаляването до 5 дни на разрешението за каботажните превози ще увеличи празните курсове, които и без това са проблем в бранша.

Българските превозвачи публично изразиха съмнение, че зад всичко това стои "план за осигуряване на кадри за транспортния бранш в стара Европа" с цената на унищожаване на техния бизнес. От другата страна са 9 страни членки, сред които Германия, Франция, скандинавските страни и Гърция, които се обединиха в "Пътен съюз" и настояват ЕК да приеме правилата. Източник от ЕК от своя страна коментира, че "времето е подходящо за политически решения" по въпроса.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dedo_goshko avatar :-|
    dedo_goshko
    • - 3
    • + 5

    Абсолютни глупости - никъде в предложението не пише ПЛАЩАНЕТО на данъци да става в чужда държава, а пише, че при престой над 3 дни в дадена държава, работодателя е длъжен да плаща на работника съгласно правилата и условията на тази държава.
    Второ - лека справка във финансовите отчети на част от големите превозвачи в бранша показва, че 90% от служителите им се осигуряват на МРЗ, а не на 1800-2300 евро, както господинът услужливо се опитва да излъже.

    Нередност?
  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 2
    • + 2


    До коментар [#1] от "
    dedo_goshko
    ":

    Едва ли шофьорите се осигуряват на МРЗ, но със сигурност не се осигуряват на максималната възможна сума (май стана 2300 лева). Интересно как им плащат по €2000? А и не искали да тръгват преди да изхарчат парите! Хайде, бе! И сега тещо не им пречи на западните транспортни фирми да наемат български шофьори и го правят! Ако тези плащат както се иска от Мобилност 1, то по-малко български шофьори биха се изнесли заедно със семействата си на запад! Аз съм твърдо за Мобилност 1 и 2.

    Нередност?
  • 3
    ish37391591 avatar :-|
    ish37391591
    • + 3

    До коментар [#2] от "vassilun":

    Ти за командировъчни чувал ли си? Те не се облагат с данъци.

    Нередност?
  • 4
    bierserker avatar :-|
    Dark Avenger alias Дечо Пора
    • - 1
    • + 3

    аз се питам, как и кой ще контролира, дали българския шофьор след 3 дни (!) в Германия ще полуЧи германското минимално заплащане на Час ?

    Нередност?
  • 5
    fci1527005101564489 avatar :-|
    Tsanko Petkov

    На такива като гореупоменатия господин с транспортна фирма ще кажа:
    Аз съм шофьор от 1993г. От 2006 съм с като.С+Е и като такъв ( шофьор ) ме е било срам да гледам колегите си как работят по 3 месеца вън. Как се перат и сушат, какви кучешки условия имат и къде се къпят и готвят. Никой от вас господа не се замисля за нас шофьора на камион. Дали сме болни, дали нямаме семейство, как сме пропуснали израстването на децата ни. Винаги става дума за вашия джоб и бизнес... Е сега е добре да се замислите малко и за обикновените шофьори, тези който ви носят парите.

    Нередност?
Нов коментар