Спасяването на хазартната реклама - битка за лесни милиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спасяването на хазартната реклама - битка за лесни милиони

Спасяването на хазартната реклама - битка за лесни милиони

Сигурният начин да печелиш от хазарт е когато го организираш. Другото е държавна политика

Георги Филипов, Вера Денизова
28277 прочитания

© Капитал


Темата накратко

- Инициативата на Валери Симеонов за забрана на рекламата на хазарт предизвика остри реакции от всички, които разчитат на приходи от нея.

- Депутатите не бързат да гледат промените, въпреки че формално ги подкрепиха.

"Лотарията накара хората отново да мечтаят. Сега ние мечтаем политиците да не им отнемат и това", казва актьорът Захари Бахаров в клип, който агитира за подкрепа на "Национална лотария". Видеото на "Ню геймс", най-голямата компания, предлагаща т.нар. мек хазарт, се завъртя в мрежата, след като в парламента бяха внесени промени в Закона за хазарта. Те целят забрана и на непряката му реклама, а продажбата на талоните за търкане да става само в лицензирани обекти.

Инициативата на вицепремиера Валери Симеонов идва, след като от няколко години по трите национални телевизии тече агресивна реклама (уж забранена), обещаваща лесно забогатяване. Сигурният начин да печелиш от хазарт обаче е, като го организираш, а останалото е държавна политика. Проектът на Симеонов е може би първият опит за формиране на такава, но е много възможно да не успее.

При пазар от над 350 млн. лв. годишно само на лотарийните игри плюс бюджети за спонсорства и реклами за десетки милиони отпорът е очаквано оглушителен. Лицензирани организатори на лотарии са държавният Български спортен тотализатор (БСТ) и двата частни - "Ню геймс" с "Национална лотария" и "Евробет" с "Лотария България", зад които стои Васил Божков. От БСТ законът изисква да отделя част от приходите си за развитие на спорта, а частните компании нямат такова задължение.

Спортът разчита на хазарта

Така, както са написани текстовете в проекта на Симеонов, обаче забраната ще засегне и спонсорствата в спорта. А те идват и от друг голям хазартен сегмент - бетинг компаниите. Там основните играчи са "Еврофутбол" (отново свързана с Божков) и няколко международни онлайн оператора. Това обяснава защо Българският футболен съюз (БФС) и клубовете "Левски" и ЦСКА излязоха с декларации срещу промените.

Изненадващо срещу тях се обяви и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Организацията изрази загриженост за цялата верига от дейности, които ще понесат загуби от законопроекта – от хазартните компании до рекламните агенции и футболните клубове. И обеща да ги защити от "законодателен волунтаризъм, воден от популизъм, предизборни нагласи и неясни интереси".

Позицията на работодателската организация може да е свързана с факта, че председателят на КРИБ Кирил Домусчиев е собственик на ФК "Лудогорец" и член на изпълнителния комитет на БФС. Във футболните среди се смята, че поради водещото значение на клуба му има силно влияние върху решенията на президента на съюза Борислав Михайлов. "Лудогорец" има силен икономически интерес от статуквото в рекламата на хазарта - основен спонсор на тима от Разград е английският оператор Bet365, като по неофициална информация клубът предоставя за 1 млн. лв. годишно мястото върху фланелките си.

Всички клубове в Първа лига са обвързани с рекламни договори с хазартни оператори, а поне шест отбора носят на фланелките си логото на Efbet. Компанията е на практика клонинг на "Еврофутбол" и е първият оператор, който получи лиценз за онлайн хазарт след узаконяването му през 2013 г. През връзките на Efbet, която е регистрирана в Малта, с "Еврофутбол" и оттам с "Национална лотария" минава и връзката с Васил Божков. Управител на компанията е Цветомир Найденов, син на дясната на ръка на Божков от създаването на "Еврофутбол" - Стефан Найденов.

Липсата на други спонсори обрича на зависимост клубовете и също така помага на компанията да купува евтино рекламни площи – за по 10 до 30 хиляди лева на годишно. След срива на КТБ "Ботев" (Пловдив) изглежда като собственост на Efbet – целият стадион в квартал "Коматево" е опасан с рекламни пана на компанията. Градският съперник "Локомотив" също е брандиран с логата на компанията. Efbet e и на фланелките на "Верея" - Стара Загора, "Витоша" (Бистрица), "Септември" (София) и "Дунав" (Русе). Русенци са обявили на сайта си, че получават пари и от WINBet, чиято крайна собственост води до офшорна зона, като подозренията отново са за връзка с Божков.

Самият БФС също е спонсориран от компания за залози - "Еврофутбол", въпреки политиката на ФИФА и УЕФА, в която се смята за лош вкус финансовата подкрепа на хазартните фирми.

В сряда не закъсня и отвореното писмо на волейболната федерация в защита на рекламата на "Национална лотария" - компанията й стана спонсор за световното първенство през септември, което ще се състои в България и Италия. Неотдавна в рекламен клип на "Национална лотария" се включиха и момичета (някои непълнолетни) от националния отбор по художествена гимнастика - той именно стана причина за инициативата на Валери Симеонов.

Телевизиите - на лотариите

Реакция дойде и от Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО). "Прибързаното приемане на неясна редакция на закона няма да доведе до ползи за обществото", се казва в становището й, което настоява за обществена дискусия с бизнеса, експерти, медии и всички, които имат отношение по темата.

По данни на Nielsen AdMosphere "Национална лотария" е и лидер на рекламния пазар за 2017 г. Компанията излъчва рекламите си и има свое предаване в Nova TV и приходите на телевизията от това партньорство вероятно са сериозни. БНТ и bTV излъчват тегленията на държавния тотализатор.

От организацията на водещите интернет медии в страната "Интерактив Адвъртайзинг Бюро България" ("IAB България") коментираха противоречията и неяснотите, които създават внесените текстове на промените, и призоваха за прецизирането им, както и за обществена дискусия. Оттам обръщат внимание, че "големите международни платформи като Google, Facebook и Youtubе, които доминират на пазара на интернет реклама, ще продължат да излъчват реклама на хазартни игри за разлика от местните администратори, които ще са ограничени от новите правила".

Така си е добре

Пред "Капитал" Димитър Ганев от "Национална лотария" коментира, че основният проблем на законопроекта е забраната за продажба в обекти без лиценз от комисията по хазарта, тъй като лотариите навсякъде разчитат на масово разпространение. По думите му рекламата позволява да се намали влиянието на нелегалния хазарт, което се доказва от платените 200 млн. лв. данъци след легализирането на онлайн хазарта през 2012 г. В повечето от протестните декларации срещу промените, които заваляха от началото на седмицата, нелегалният хазарт се сочи като аргумент, но без да е подкрепен с данни. Според експерти към сегашния момент делът му е незначителен, а при лотариите за такъв дори не се е чувало.

Опипване на почвата

Въпреки че получиха принципна подкрепа от ГЕРБ и БСП, проверка на "Капитал" показа, че големият партньор в управлението не бърза с прокарването на измененията. От ДПС, които не проявяват активност, вероятно калкулират как лицензирането на обектите за продажба на лотарийни билети ще се отрази на бизнеса на веригата "Лафка", в която се разпространяват талоните и която се свързва с депутата Делян Пеевски. Лидерът на "Воля" Веселин Марешки отказа подкрепа на проекта на Симеонов, въпреки че по принцип бил дори за още по-строги ограничения върху хазарта. "Този закон ще зацикли", прогнозира той.

За промяна в позицията на БСП, която подкрепи промените, засега няма сигнали. От ВМРО и "Атака" вече изразиха резерви към предложението на политическия си съюзник в патриотичната коалиция.

До последно

Самият Валери Симеонов не отстъпва от намеренията си и даже стига по-далеч. "Съгласен съм да има и по-високи данъци върху хазарта", каза той пред "Капитал". Сега операторите плащат 15% такса върху приходите си. "Кампанията срещу промените идва от Васил Божков, който през "Нове холдинг" е член на КРИБ. Кирил Домусчиев пък няма основания да ме обича - заради оспорването на промяната на приватизационния му договор за Българския морски флот. Другите, които реагираха, са bTV и Нова TV", каза вицепремиерът. В сряда, когато представи законопроекта си пред партия "Воля", той коментира клипа на "Национална лотария" с думите: "Стадо акули се загрижили за мечтите на малките рибки."

Топлата вода

Фактологическите неистини, изтъквани в спора като "европейска практика", потвърждават необходимостта от обществен дебат по темата. Мнозина биха се изненадали от начина, по който цивилизованите държави търсят баланс между интересите на компаниите в хазарта, свободата на избора на потребителите и защитата им, най-вече на рискови групи като непълнолетните. Има и термин за отговорна реклама (responsible gambling advertising). В най-развитите държави лотариите са държавен монопол, а дори и операторите да са частни, регулацията прави разпределението на приходите много различно от ситуацията тук.

По темата работиха Елена Старидолска и Велина Господинова

Темата накратко

- Инициативата на Валери Симеонов за забрана на рекламата на хазарт предизвика остри реакции от всички, които разчитат на приходи от нея.

- Депутатите не бързат да гледат промените, въпреки че формално ги подкрепиха.

"Лотарията накара хората отново да мечтаят. Сега ние мечтаем политиците да не им отнемат и това", казва актьорът Захари Бахаров в клип, който агитира за подкрепа на "Национална лотария". Видеото на "Ню геймс", най-голямата компания, предлагаща т.нар. мек хазарт, се завъртя в мрежата, след като в парламента бяха внесени промени в Закона за хазарта. Те целят забрана и на непряката му реклама, а продажбата на талоните за търкане да става само в лицензирани обекти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    hes55559736 avatar :-|
    hes55559736

    Мафията се показа!Не мога да повярвам как защитават ограбването на народа от тия лотарии!Този път ако не минат промените обаче ще има здрави протести и митинги.Много явна ще е корупцията ако не минат законите!И да не изтъкват,че народа искал "мек хазарт"Вижте коментарите в интернет и ще видите,че 99% от тях ПОДКРЕПЯТ забраната за реклама на хазарт и показване на печеливши безработни с фишове през 2мин!

  • 2
    azs41314323 avatar :-|
    azs41314323

    До коментар [#1] от "hes55559736":

    Матриялът проспа "Мишо бирата" ,Ктб ,Гинчето с жиците ,кое те кара да си мислиш ,че сега ще се събуди?

  • 4
    chichka avatar :-|
    chichka

    Не само няма да ограничат рекламата на талончета..... но може да приемат закон 1/4 от пенсиите да се изплащат под формата на талончета за търкане!!! Ще се учудите ли?

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Това перде Валери Симеонов ще засружи моето уважение, ако успее да прокара забраната! Продажба на талончета само в лицензирани места ще мине по-трудно (заради Шиши и Лавка), но забрана на безумните клипове е добро начало!

  • 6
    b.davidkov avatar :-|
    masay



    До коментар [#5] от "
    vassilun
    ":
    Със забрани нищо не се решава. Като е забранено да се пуши по кръчмите - пуши ли се? Или забраната за паркиране в зелени площи - спазва ли се? В този психологически и обществен пик на търкачите, ако им се забрани, ще настане революция. И организаторите на легалния хазарт на часа ще организират нелегален, за да не изпуснат обществената инерция.

    Хазартът е също толкова опасен за обществото, колкото и наркотиците. Затова има страни, които абсолютно са го забранили - веднага се сещам за Израел и Турция. В Гърция само на 3-4 места е разрешен в истински казина като тези по филмите. България е единствената държава, в която дори и по селата и по граничните пунктове има игрални залички, а талони за лотарии се продават и в хлебарници.

    Ограничаване. Това е първата стъпка - на достъпа, на рекламата, на откриването на нови хазартни залички. И данъци. Направете хазарта трудно достъпен и го оставете да си умре сам. 2,3,5 лв за един от милионите талони в "игрите" се дават, но 20,30,50 лв?












  • 7
    ydw12523484 avatar :-|
    D

    Тук има лесни печалби и липса на нови играчи сред организаторите. Не случайно държавата държи монополист фирмите на Божков и не пуска други.

  • 8
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Проблема е че билетите са много ефтини и достъпни. Много хора си ги взимат с кафето като късметче. Преди ерата на търкащите билетчета с кафето даваха късметче под формата на навито листче безплатно.

  • 9
    khp21564170 avatar :-|
    khp21564170

    Хубаво е, че се даде гласност, но всяко чудо за три дни. Не вярвам да се постигне нещо, засягат се интересите на личности, които не биха позволили някой току-така да се замесва в работата им.

  • 10
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    Трябва да спре изцяло рекламите, в които някакви подставени лица твърдят, че са спечелили десетки/стотици хиляди левове. Това не е морално да се показва по телевизията. За мен е ясно, че е лъжа, но по-възрастните хора вярват.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK