С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 май 2018, 15:04, 3165 прочитания

Няма да има продуктова такса за електромобили

Въвежда се такса и за автобуси и камиони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Собствениците на електромобили няма да плащат продуктова такса за колите си. Това предвижда проект за промени в наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), която е публикувана за обществено обсъждане на интернет страницата на ведомството. Досега притежателите на такива автомобили плащаха еднократно при регистрирането на превозните средства в КАТ сумата от 102 лв. Новото предложение на министерството е до 2022 г. електромобилите да са освободени от такава такса. Според министъра Нено Димов това е една от мерките на МОСВ в посока на опазване на чистотата на въздуха. Логиката на ведомството е чрез по-ниски продуктови такси да се стимулира закупуването на нови автомобили, а за стари да се плаща повече. Събраната сума от продуктовата такса отива изцяло за рециклиране на излезлите от употреба моторни превозни средства.

По-ниски такси за нови автомобили


Промените в наредбата предвиждат по-ниски такси за хибридни и нови автомобили. Собствениците на нови хибридни коли ще плащат 100 лв. вместо досегашните 124 лв. За притежателите на такъв тип коли, чиято възраст е до 5 години, размерът на таксата се запазва - 170. При покупка на по-стари обаче ще плащат повече: за коли от 5 до 10 години - 240 лв. вместо досегашните 215 лв., а за тези над 10 г. - 255 лв. вместо 227.

По-ниска е таксата и за нови леки коли, джипове и лекотоварни автомобили. Според проекта за наредбата тя е 125 лв., като сега са 128. Сумата за автомобили до пет години се запазва - 194 лв. Увеличава се обаче таксата за автомобили от 5 до 10 години - от 260 на 290 лв. С 35 лв. поскъпва таксата за коли над 10 години - от сегашните 275 лв. на 310.

Такса ще се плаща и за автобусите и камионите



Продуктова такса вече ще се плаща и при покупка на моторните превозни средства с 8 места за сядане, както и за превоз на товари над 3.5 тона. За новите сумата ще е 625 лв., за тези до пет години - 970 лв., между 5 и 10 години - 1450 лв., а над 10 години - 1550 лв.

За новите автобуси и камионите над 12 тона таксата е 938 лв. За до петгодишни - 1455 лв., от пет до 10 години - 2175, а над тази възраст - 2325 лв.

Мотивите на екоминистерството

В мотивите си за промените министърът на екологията е посочил, че целта е да се продължи политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили, които водят до много по-ниски нива на замърсяване и отделяне на вредни емисии в атмосферата. "По този начин ще се увеличи разликата в размерите на таксите за новите и почти новите автомобили и тези, които са по-стари и с по-високи нива на замърсяване, както и ще се поощри употребата на нови автомобили, съдържащи по-малко опасни вещества и отделящи по-малко вредни емисии", пише Димов.

Това е и аргументът му за въвеждането на продуктова такса за автобусите и камионите. "Според данните за средната възраст на тези категории в страната делът на замърсителите е относително по-голям от този при леките автомобили. Същевременно това са по-мощни МПС с по-големи двигатели с вътрешно горене, които изхвърлят сравнително по-големи количества вредни изгорели газове. Липсата на продуктова такса за тези МПС допринася за по-голямото търсене и употребата на стари такива, които са по-големи замърсители на атмосферния въздух", посочва министърът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на тока в България през последните дни е с 20% по-ниска е тази в региона Цената на тока в България през последните дни е с 20% по-ниска е тази в региона

От началото на февруари средната стойност на сделките на борсовия сегмент "Ден напред" е 76.47 лв./МВтч, което почти 50% под нивото от януари

16 фев 2019, 394 прочитания

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Държавата ще даде отсрочка за новите правила за касовите апарати, какви са новите европейски цели за тока, какви коли се купуват и oще

16 фев 2019, 520 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Втори протест пред синода за седмица, призовават патриарха за намеса

Седмица след отказа на архиереите да приемат македонската покана за честване страстите все още не утихват

Денят, след който интернет ще бъде друг

Или поне Брюксел си мисли така

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете