Няма да има продуктова такса за електромобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма да има продуктова такса за електромобили

Министерството на екологията се надява да стимулира закупуването на нови автомобили, като намали продуктовата им такса

Няма да има продуктова такса за електромобили

Въвежда се такса и за автобуси и камиони

Велина Господинова
3957 прочитания

Министерството на екологията се надява да стимулира закупуването на нови автомобили, като намали продуктовата им такса

© Цветелина Белутова


Собствениците на електромобили няма да плащат продуктова такса за колите си. Това предвижда проект за промени в наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), която е публикувана за обществено обсъждане на интернет страницата на ведомството. Досега притежателите на такива автомобили плащаха еднократно при регистрирането на превозните средства в КАТ сумата от 102 лв. Новото предложение на министерството е до 2022 г. електромобилите да са освободени от такава такса. Според министъра Нено Димов това е една от мерките на МОСВ в посока на опазване на чистотата на въздуха. Логиката на ведомството е чрез по-ниски продуктови такси да се стимулира закупуването на нови автомобили, а за стари да се плаща повече. Събраната сума от продуктовата такса отива изцяло за рециклиране на излезлите от употреба моторни превозни средства.

По-ниски такси за нови автомобили

Промените в наредбата предвиждат по-ниски такси за хибридни и нови автомобили. Собствениците на нови хибридни коли ще плащат 100 лв. вместо досегашните 124 лв. За притежателите на такъв тип коли, чиято възраст е до 5 години, размерът на таксата се запазва - 170. При покупка на по-стари обаче ще плащат повече: за коли от 5 до 10 години - 240 лв. вместо досегашните 215 лв., а за тези над 10 г. - 255 лв. вместо 227.

По-ниска е таксата и за нови леки коли, джипове и лекотоварни автомобили. Според проекта за наредбата тя е 125 лв., като сега са 128. Сумата за автомобили до пет години се запазва - 194 лв. Увеличава се обаче таксата за автомобили от 5 до 10 години - от 260 на 290 лв. С 35 лв. поскъпва таксата за коли над 10 години - от сегашните 275 лв. на 310.

Такса ще се плаща и за автобусите и камионите

Продуктова такса вече ще се плаща и при покупка на моторните превозни средства с 8 места за сядане, както и за превоз на товари над 3.5 тона. За новите сумата ще е 625 лв., за тези до пет години - 970 лв., между 5 и 10 години - 1450 лв., а над 10 години - 1550 лв.

За новите автобуси и камионите над 12 тона таксата е 938 лв. За до петгодишни - 1455 лв., от пет до 10 години - 2175, а над тази възраст - 2325 лв.

Мотивите на екоминистерството

В мотивите си за промените министърът на екологията е посочил, че целта е да се продължи политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили, които водят до много по-ниски нива на замърсяване и отделяне на вредни емисии в атмосферата. "По този начин ще се увеличи разликата в размерите на таксите за новите и почти новите автомобили и тези, които са по-стари и с по-високи нива на замърсяване, както и ще се поощри употребата на нови автомобили, съдържащи по-малко опасни вещества и отделящи по-малко вредни емисии", пише Димов.

Това е и аргументът му за въвеждането на продуктова такса за автобусите и камионите. "Според данните за средната възраст на тези категории в страната делът на замърсителите е относително по-голям от този при леките автомобили. Същевременно това са по-мощни МПС с по-големи двигатели с вътрешно горене, които изхвърлят сравнително по-големи количества вредни изгорели газове. Липсата на продуктова такса за тези МПС допринася за по-голямото търсене и употребата на стари такива, които са по-големи замърсители на атмосферния въздух", посочва министърът.

Собствениците на електромобили няма да плащат продуктова такса за колите си. Това предвижда проект за промени в наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), която е публикувана за обществено обсъждане на интернет страницата на ведомството. Досега притежателите на такива автомобили плащаха еднократно при регистрирането на превозните средства в КАТ сумата от 102 лв. Новото предложение на министерството е до 2022 г. електромобилите да са освободени от такава такса. Според министъра Нено Димов това е една от мерките на МОСВ в посока на опазване на чистотата на въздуха. Логиката на ведомството е чрез по-ниски продуктови такси да се стимулира закупуването на нови автомобили, а за стари да се плаща повече. Събраната сума от продуктовата такса отива изцяло за рециклиране на излезлите от употреба моторни превозни средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK