Собствениците на електромобили няма да плащат продуктова такса за колите си. Това предвижда проект за промени в наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), която е публикувана за обществено обсъждане на интернет страницата на ведомството. Досега притежателите на такива автомобили плащаха еднократно при регистрирането на превозните средства в КАТ сумата от 102 лв. Новото предложение на министерството е до 2022 г. електромобилите да са освободени от такава такса. Според министъра Нено Димов това е една от мерките на МОСВ в посока на опазване на чистотата на въздуха. Логиката на ведомството е чрез по-ниски продуктови такси да се стимулира закупуването на нови автомобили, а за стари да се плаща повече. Събраната сума от продуктовата такса отива изцяло за рециклиране на излезлите от употреба моторни превозни средства.
По-ниски такси за нови автомобили
Промените в наредбата предвиждат по-ниски такси за хибридни и нови автомобили. Собствениците на нови хибридни коли ще плащат 100 лв. вместо досегашните 124 лв. За притежателите на такъв тип коли, чиято възраст е до 5 години, размерът на таксата се запазва - 170. При покупка на по-стари обаче ще плащат повече: за коли от 5 до 10 години - 240 лв. вместо досегашните 215 лв., а за тези над 10 г. - 255 лв. вместо 227.
По-ниска е таксата и за нови леки коли, джипове и лекотоварни автомобили. Според проекта за наредбата тя е 125 лв., като сега са 128. Сумата за автомобили до пет години се запазва - 194 лв. Увеличава се обаче таксата за автомобили от 5 до 10 години - от 260 на 290 лв. С 35 лв. поскъпва таксата за коли над 10 години - от сегашните 275 лв. на 310.
Такса ще се плаща и за автобусите и камионите
Продуктова такса вече ще се плаща и при покупка на моторните превозни средства с 8 места за сядане, както и за превоз на товари над 3.5 тона. За новите сумата ще е 625 лв., за тези до пет години - 970 лв., между 5 и 10 години - 1450 лв., а над 10 години - 1550 лв.
За новите автобуси и камионите над 12 тона таксата е 938 лв. За до петгодишни - 1455 лв., от пет до 10 години - 2175, а над тази възраст - 2325 лв.
Мотивите на екоминистерството
В мотивите си за промените министърът на екологията е посочил, че целта е да се продължи политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили, които водят до много по-ниски нива на замърсяване и отделяне на вредни емисии в атмосферата. "По този начин ще се увеличи разликата в размерите на таксите за новите и почти новите автомобили и тези, които са по-стари и с по-високи нива на замърсяване, както и ще се поощри употребата на нови автомобили, съдържащи по-малко опасни вещества и отделящи по-малко вредни емисии", пише Димов.
Това е и аргументът му за въвеждането на продуктова такса за автобусите и камионите. "Според данните за средната възраст на тези категории в страната делът на замърсителите е относително по-голям от този при леките автомобили. Същевременно това са по-мощни МПС с по-големи двигатели с вътрешно горене, които изхвърлят сравнително по-големи количества вредни изгорели газове. Липсата на продуктова такса за тези МПС допринася за по-голямото търсене и употребата на стари такива, които са по-големи замърсители на атмосферния въздух", посочва министърът.
Собствениците на електромобили няма да плащат продуктова такса за колите си. Това предвижда проект за промени в наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), която е публикувана за обществено обсъждане на интернет страницата на ведомството. Досега притежателите на такива автомобили плащаха еднократно при регистрирането на превозните средства в КАТ сумата от 102 лв. Новото предложение на министерството е до 2022 г. електромобилите да са освободени от такава такса. Според министъра Нено Димов това е една от мерките на МОСВ в посока на опазване на чистотата на въздуха. Логиката на ведомството е чрез по-ниски продуктови такси да се стимулира закупуването на нови автомобили, а за стари да се плаща повече. Събраната сума от продуктовата такса отива изцяло за рециклиране на излезлите от употреба моторни превозни средства.
0 коментара