С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 28 май 2018, 15:46, 6897 прочитания

В името на чистия въздух ще се затегнат правилата за продажба на въглища

Кметовете ще носят лична отговорност за изчистването на въздуха според проект за промени в закона на МОСВ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Още от тази зима държавата се кани да въведе изисквания за качеството на твърдите горива, които се използват за битово отопление - предимно въглища и брикети. Ще има контрол при пускането им на пазара, съхранението, пакетирането и разпространението им. За нарушителите пък са предвидени доста строги глоби - до 50 хил. лева.

Всички тези мерки са включени в проект на екоминистерството за изменение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, който е публикуван за обществено обсъждане в края на миналата седмица в портала strategy.bg със срок до 8 юни.


Целта е да се намали основното градско замърсяване - това с фини прахови частици, което през зимата редовно е над допустимите норми. "Ограничаването на съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите е една от мерките, които могат да бъдат взети на национално ниво за подпомагане на общините в усилията им да постигнат нормите за качество на атмосферния въздух", пише министърът на околната среда и водите Нено Димов в мотивите към предложенията за промени в закона.

Правилата за прилагането обаче ще засегнат доста пряко местната власт: в закона ще бъде записано, че кметовете носят отговорност за изчистването на въздуха, и ще понасят глоби, ако това не се случи.

По-чист, но и по-скъпо



Конкретните изисквания към твърдите горива все още не са ясни, тъй като предстои да бъдат подробно разписани в Наредба за качество на твърдите горива, която трябва да бъде приета от Министерския съвет най-късно три месеца след гласуването на закона. Отсега обаче е известно, че при по-строги норми цената на въглищата и брикетите ще се повиши, което в крайна сметка ще засегне потребителите.

Въпросът е дали това ще е стимул за използването на алтернативи за отопление като ток и природен газ, или ще засили нерегламентираните продажби и изгарянето на всевъзможни други неща, които са по-евтини, но и по-замърсяващи.

Търговците на твърди горива за отопление, с които "Капитал" разговаря, са изненадани от предложенията за законодателни промени, тъй като въглищата са акцизна стока и контролът върху тях и сега е голям. Цветомир Антонов, управител на софийската "Топливо - Братята 2004", казва, че пазарът основно се захранва от вносни въглища - от Украйна или Русия. "Те са много по-добри от българските, по-калорични са и замърсяват по-малко. Ако обаче новите правила ограничат по някакъв начин възможностите за внос, това ще се отрази пряко на потребителите, тъй като вероятно ще доведе до повишаване на цените", обясни той.

Също така според Антонов въглищата не са основният проблем за качеството на въздуха, поне в столицата, тъй като през последните години близо половината от клиентите са преминали към пелети, а и като цяло в София използващите твърдо гориво не са толкова много.

ДАМТН в действие

Контролът върху въглищата и брикетите ще бъде възложен на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор - институцията, която следи още асансьорите, язовирите, бензиностанциите, крановете, кантарите в магазините и т.н. Предвижда се създаването на регистър на всички лица, които опаковат, етикетират и пускат на пазара въглища и брикети, като за да бъдат вписани в него, те ще трябва да докажат, че имат необходимите за тези дейности условия.

ДАМТН ще може да извършва проверки за качеството на течните и твърдите горива, като взема проби и прави анализи. Агенцията ще има право и да съставя констативни протоколи и да пише наказателни актове. Глобите за търговците, които продават въглища и брикети, без да са вписани в регистъра, стигат до 50 хил. лв. Толкова е и максималната санкция за предлагането на твърди горива, които не отговарят на стандартите.

Проверките при търговците на дребно за качеството на въглищата и брикетите обаче като цяло са безсмислени, твърдят търговци, тъй като това са стоки, които не могат да се набавят лесно - основно количествата идват от внос. "Трябва да се следи партидата при вноса. Ако там не се допусне отклонение от нормите, няма как ние после да променим нещо по въглищата. И обратно - ако се допусне внос на по-некачествена суровина, каква вина имат за това търговците на дребно", казва Антонов.

Кметове на прицел

Промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух засягат пряко кметовете на съответните населени места, където замърсяването е над нормата. "Към момента планираните и изпълнявани от местните власти мерки не могат да бъдат приети за достатъчно ефективни за справяне с наднорменото замърсяване на атмосферния въздух", твърди министър Димов. Като една от причините за това е посочена слабата ангажираност на кметовете с този проблем.

Поради което се предлага разширяване на съществуващият санкционен режим, така че глоби да се налагат дори когато има програми за намаляване нивата на замърсителите, но не се постигат задоволителни резултати. Наказанията ще са лично за кмета и могат да стигнат 10 хил. лева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София 3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 1767 прочитания

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 3317 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Стажове, стипендии, конкурси (28 май - 3 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев