Кредитори запорираха сметки на "БДЖ - Пътнически превози"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кредитори запорираха сметки на "БДЖ - Пътнически превози"

Транспортният министър Ивайло Московски (вляво) и Владимир Владимиров, изпълнителен директор на холдинг "Български държавни железници"

Кредитори запорираха сметки на "БДЖ - Пътнически превози"

Транспортният министър Ивайло Московски е поискал активиране на държавната помощ

Калина Горанова
5072 прочитания

Транспортният министър Ивайло Московски (вляво) и Владимир Владимиров, изпълнителен директор на холдинг "Български държавни железници"

© Надежда Чипева


"БДЖ - Пътнически превози" е със запорирани сметки след иск на кредитори по Втория облигационен заем.

Искът е бил подаден в Софийски градски съд през 2016 г. Исковата молба е от FMS Wertmanadment, Dexia Credit Local S.A. и KA Finanz AG. Решението на съда от март 2018 г. отсъжда "БДЖ - Пътнически превози" да заплати на FMS Wertmanadment 9.4 млн. евро, на Dexia Credit Local S.A. - 7.9 млн. евро, и на KA Finanz AG - 2.5 млн. евро, или общо 20 млн. евро и още 1.9 млн. лв. разноски по делото, разпределени към трите компании.

От БДЖ съобщават, че до момента остатъкът на задължението по заема е в размер на 103 млн. лв.

Железницата сега гледа с надежда отново към държавата и бюджета. През тази година държавата вече даде заем на БДЖ от 30.1 млн. лв. за същия този облигационен заем. Междувременно "БДЖ - Пътнически превози" обяви мащабни пръчки за ремонти на подвижния си състав за 246.7 млн. лв. и има намерение да закупи и 41 мотриси.

Отдавна изискуем

Облигационната емисия, издадена през 2007 г., беше с обща емисионна стойност 120 млн. евро. Заемът беше взет за рефинансиране на стари задължения към различни институции и за извършване на текущи ремонти на товарни вагони.

Преди години обаче БДЖ започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия. Дълго време не успя да се договори с кредиторите за разсрочване на задълженията и през годините отношенията между тях на няколко пъти се изостряха.

През 2014 г. превозвачът искаше да се отпише 30% от главницата по заема, която към онзи момент беше 85-86 млн. евро, и всичко да се изплати до 2020 г., но офертата логично не се хареса на кредиторите. В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. Предлагаха се и малки имоти.

Активиране на държавна помощ

От БДЖ излязоха с официално съобщение, че разпродажба на активи на жп компанията няма да се извършва, както и че запорът нямало да затрудни функционирането на дружеството към настоящия момент.

Затруднение нямало да има, но само ако бъде намерено решение на възникналата ситуация в краткосрочен план. Така транспортният министър Ивайло Московски е уведомил Министерството на финансите и е поискал активиране на държавната помощ, за която има одобрение от Европейската комисия, съобщават от БДЖ. "Очаква се решение от Министерството на финансите."

Преди повече от три години Брюксел разреши държавата да предостави държавна помощ от над 170 млн. лв., с които да се покрият дългове. През февруари 2018 г. правителството вече даде 30.9 млн. лв. на БДЖ. Сумата не беше планирана в бюджета и трябва да се върне от БДЖ до 28 декември 2020 г. Към онзи момент оставащата сума за изплащане по емисията беше около 140 млн. лв.

"БДЖ - Пътнически превози" е със запорирани сметки след иск на кредитори по Втория облигационен заем.

Искът е бил подаден в Софийски градски съд през 2016 г. Исковата молба е от FMS Wertmanadment, Dexia Credit Local S.A. и KA Finanz AG. Решението на съда от март 2018 г. отсъжда "БДЖ - Пътнически превози" да заплати на FMS Wertmanadment 9.4 млн. евро, на Dexia Credit Local S.A. - 7.9 млн. евро, и на KA Finanz AG - 2.5 млн. евро, или общо 20 млн. евро и още 1.9 млн. лв. разноски по делото, разпределени към трите компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    Кво чакате ве, да убие жена си и другото дете публично ?
    що не протестирате под прозорците му с кучета, баби, внучета А?

  • 2
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    "Затруднение нямало да има, но само ако бъде намерено решение на възникналата ситуация в краткосрочен план." - според министър Московски. Само дето не е започнал да ръси от скудоумните лозунги от Татово време, като "Другарки и другари, дайте да дадем!", например. Иска активиране на държ. помощ, даже четох, че предлага референдум по въпроса... Не смее да поиска само очевидното - да уволни Владимиров заради тоталната му некадърност и липса на всякакви мениджърски качества. Някой от нас, данъкоплатците, вярва ли, че БДЖ някога ще върне в бюджета тези суми? Тогава кой ще носи отговорност?

  • 3
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    Другарю Московски, вие нали вече на няколко пъти обещавахте, че дупката в БДЖ щяло лесно да бъде запълнена? С огромната такса от "стратегическия" концесионер на Летище София? Еми к'во стана с тая концесия, бе, министърю? Нещо не се тълпят кандидатите? Или не можете да се разберете с Влад и Ер-султан кой да лапне баницата? Дип ВТБ, дип някоя от оШфорните фирми на султановата фамилия? Скарахте ли се там, що ли?

    Та, като няма пари от летището - откъде ще вземете? От Владко Финансията ли? Той нема да ви даде - щото в момента реди сладка схема за Дебелия в енергетиката. А, както добре знаем, след схемите на/за ДП не остава пукнат грош. Ни за железници, ни за здраве, ни за образование. Те затова сме последни в Европа. И така ще си останем, амин. Т.е. - аман!

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Този некадърен мениджър докога ще го търпим???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK