Ето ти 40 лева, вземи си нова кола

Новите продуктови такси за превозни средства няма да намалят броя на старите автомобили, нито ще изчистят въздуха

Министърът на екологията Нено Димов предложи промени в размера на продуктовата такса за моторните превозни средства
Министърът на екологията Нено Димов предложи промени в размера на продуктовата такса за моторните превозни средства
Министърът на екологията Нено Димов предложи промени в размера на продуктовата такса за моторните превозни средства    ©  Николай Дойчинов
Министърът на екологията Нено Димов предложи промени в размера на продуктовата такса за моторните превозни средства    ©  Николай Дойчинов
Увеличението на размера на продуктовата такса ще донесе сериозен приход за избрани рециклиращи дружества.

Истинска промяна може да има с данъчни промени и затегнат контрол.

В България има 3.62 млн. моторни превозни средства. От тях 1.34 млн. са на възраст над 20 години, а малко над един милион са тези, които са над 15 години, сочат данните на Асоциацията на автомобилните производители. Това е една статистика, по която със сигурност сме сред първите в Европа. Дизелът и бензинът пък са почти равни тук - 1.2 млн. срещу 1.4 млн. автомобила.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yanny.bg avatar :-|
    Yanny Dragotinov
    • + 7

    Много добра статия!

    Нередност?
  • 2
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 1
    • + 9

    При десетократна разлика в заплащането звучи направо смешно да си поставяме същите цели като други държави. Все едно в Белгия да накараме всички да карат Ролс-Ройс. Просто няма да се получи. По-добре да се фокусираме върху намаляване на броя автомобили. За втори автомобил - по-висок данък, за липса на гараж по-висок данък, минималния данък да не може да бъде символична сума от рода на 15 лева. На 5 години примерно автомобила да преминава през истински технически преглед. Въобще могат да се измислят куп "малки" решения вместо да се самообвиняваме за това, че се паднахме в Източна Европа...

    Нередност?
  • 3
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • - 2
    • + 6

    Хайде сега...пак "да вземем на босият цървулите".
    Аз пък ще попитам: Кой замърсява повече? 20 годишен опел, който се кара по 5000 км на година или 2 годишно БМВ което се кара по 20 000км годишно.

    Като сте толкова ербап сложете лимит на горивото което може да ползва всеки гражданин на републиката - над определен брой литри да се заплаща по по-висока цена. Така ще стимулирате употребата на икономични коли, а не на 3-4 литрови лами!!!

    Нередност?
  • 4
    mjx30515983 avatar :-|
    Svetlin Stefanov
    • - 1
    • + 6


    До коментар [#3] от "
    Коко
    ":

    По твоята логика кой яде повече? Едно дете на 5год или един чичко на 35год и тежи 120кг. И да вземат на чичкото да му направят лимит за храната колкото яде 5год дете и след лимита да плаща тройно,защото проблема със затлъстяването не е за пренебрегване.

    Нередност?
  • 5
    arnautsky avatar :-(
    arnautsky
    • + 3

    Нашия Цекоминистър отново е разцепил балканския мрак...

    Нередност?
  • 6
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx
    • + 4

    До коментар [#2] от "nqma zna4ka koi":

    "По-добре да се фокусираме върху намаляване на броя автомобили."

    Единствения начина да се намали броя на автомобилите е да се направи цената на притежаване на автомобил по-висока. Не на втори, на първи автомобил. Също така, това е най-андрешковското нещо дето съм прочел тоя месец--истинския прегледа да бил на всеки пет години. Прегледа е годишен, и да, продължава да е фиктивен.

    Ако някой отнеме правото на притежание на 20-годишни кокошарници на андрешковците, те брутално ще го накажат при следащите избори. И след това следващия Бареков ще отмени анти-андрешковското правило.

    Нередност?
  • 7
    sylvester avatar :-|
    sylvester
    • + 7

    Ако се приложат логичните мерки - реални прегледи на техническото състояние, а не сегашните фиктивни (само това би извадило от употреба значителен процент от таралясниците по пътищата), големината на данъка да зависи от това колко замърсява автомобила (което лесно се определя от категорията EURO и реалните прегледи), бавно но сигурно ще се повиши както качеството на автопарка, така и чистотата на въздуха. Но идете питайте редовият българин какво мисли по въпроса, когато строгите правила стигнат до НЕГО! Вой до небесата! И неистов стремеж да "прецакаме системата". Това отношение на обществото, което е запазило рефлексите си от комунистическо, че ако има проблем, някакво митично същество, наречено "държавата", трябва да го реши, но без да се засяга спокойствието на наш Ганьо, всъщност е истинската спънка пред всеки опит да се реформира каквото и да е. А в по-общ план, трябва да добавим липсата на стратегия и професионализъм на всяко ниво. По-малко замърсяване се постига и с по-малък брой автомобили, не само с по-нови такива. Но за да стигнем до там, трябва да имаме удобни и бързи железопътни връзки между градовете, ефективен, модерен градски транспорт в населените места и т.н. и т.н. Няма как да бъде осъществено от институции, които съществуват за да могат шефовете им да откраднат бюджета, роднините им да получат някакви работни места, на които нищо да не правят, но да опяват "с тия заплати живее ли се?!?", да могат леличките да изкарат до пенсия, да живеят мижитурките в страх, за да се подчиняват на заповеди за кого да гласуват и прочие и прочие несвързани с официалната дейност неща.

    Нередност?
  • 8
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883
    • + 3

    Еми виж'те сега... Нено толкоз си може, Нено толкоз показва. Ако имахме истински еко-министър - вместо Цеко-министър - може би щеше да предложи нещо по-смислено. Или най-малкото да предложи на Горанов да внесат заедно законодателни промени. Всъщност... като се замисля, проблем би имало и с този подход. Щото на Горянина задачите - и законите - му ги спуска ДП на по чашка кафе. В ЦУМ или другаде - не разбрахме точно.

    А че Бай ти Ганя ще се вдигне на бунт да запази правата върху смрадливия си москвич - това е повече от ясно. Само в държавите от Третия Свят "масата" е готова да трови себе си и децата си - само и само да може да бръмчи с някакви недоразумения отпреди виетнамската война. Те т'ва е територията, те т'ва е мат'риалът. Вождът от Банки си го каза още преди 10-и-кусур години.

    Нередност?
  • 9
    caiko avatar :-|
    Цайко
    • + 1

    Да боднат една еко такса в цената на горивата. Който изпръцква повече гориво, ще плаща и еко такса в по-голям размер. Разбира се на собствениците на хибриди това няма да се отрази много, защото, както знаем, един хибрид от няколко по сто коня гори не повече от 2,38 на сто.

    Нередност?
  • 10
    aletheya avatar :-|
    Aletheya
    • - 1

    40 лв не би стимулирало никой за нищо .За тези 20 г коли таксата трябва да започва от 800 лв нагоре. За Новите 5г без данък .
    Превърнахме се в гробището на Европа.

    Нередност?
Нов коментар