С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 3 юни 2018, 12:15, 8174 прочитания

Килим от рози... почти като в Брюксел

Идеята проектът да символизира българската роза беше забравена, но успешно се похарчиха близо 39 000 лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Килим от рози бе постлан пред НДК и разпръсна пролетно уханно настроение – през първия ден. На втория ден розите вече видимо започнаха да вехнат, но и без това на проекта са му дадени три дни и близо 39 000 лв. Килимът от рози, част от културната програма за европредседателството, престоя пред НДК по-малко от три денонощия – от понеделник до сряда, и бе разтурен. Не е ясно колко граждани са успели да се насладят на българската версия на цветния килим в Брюксел, но вече е късно.

Всъщност, до голяма степен идеята, заложена в обосновката на проекта, че килимът би трябвало да кореспондира с прословутия брюкселски цветен килим, прави нещата да изглеждат особено комични. А амбицията с това събитие да се експонира българската роза като национален символ някак се спъва във факта, че освен бързо вехнещи, розите не са и изцяло български, а предимно вносни.


Проектът се нарича "Жив килим от български рози под звуците на Балканите" и е един от одобрените, за които е предвидено финансиране от Национален фонд "Култура" (НФК) към Министерството на културата, за да представят страната ни по време на българското председателство на Съвета на Европейския съюз. Общо 485 проекта кандидатстваха в тази кампания за финансиране до 100 хиляди лева, одобрени бяха 53. А проектът за килим от рози бе един от многото, които още при представянето му предизвикаха силен скептицизъм в социалните мрежи. И той донякъде се оказа оправдан.

Печелившият проект и другите два

НФК обяви резултатите от конкурса през декември миналата година и разпредели 1.6 млн. лв. за съпътстващи председателството културни проекти. В тази сума много творци видяха шанс за изява и печалба, включително и компанията ЕТ "МУЛТФИЛМ – ГЕОРГИ ДИМИТРОВ ", която е предложила килима от български рози. Всъщност, дружеството е участвало в конкурса с общо три предложения, но първите две - "Нощта срещу Еньовден" и "Цветовете на Европа" - са отхвърлени заради прекомерни харчове, а третият е приет, като бюджетът му е съкратен наполовина.



Проектът "Нощта срещу Еньовден" предлага специално изградена инсталация пред НДК, представляваща декор на планина с естествени цветя и билки в унисон с общоевропейските традиции на празника. Допълнително е предвидено "вечерно събитие с музикален спектакъл и етно музика, съвременна хореография на традиционни танци и участие на клуба по художествена гимнастика "Левски". Идеята е отхвърлена с мотива, че изискването за сложна инсталация пред НДК е излишно, а бюджетът е завишен.

Другото предложение - проектът "Цветовете на Европа", предвиждаше отбелязване на "Деня на Европа" с "пищен танцов вечерен спектакъл", озаглавен "Евро денс" - "своеобразно танцово състезание, в навечерието на празника на 9-и май, в който по виртуозен начин се представя букет от богатите танцови традиции на европейския континент". Проектът не е одобрен заради завишен бюджет, "недопустими разходи за подаръци и телефони" и защото не са оправдани амбициите по този начин да символизира Деня на Европа.

Все пак компанията печели с третия проект за "живия" килим. По проект той е трябвало да се инсталира пред Народния театър, но мястото е преместено пред НДК, защото така според оценителите ще се направи визуалната връзка със седалището на председателството и проектът да бъде видян от повече делегати и съответно - отразен от чуждите медии.

В мотивацията на проекта е записано: "Оригинален проект, представящ един от символите на страната ни - българската роза. Идеята да се експонира българска версия на прочутия цветен килим в Брюксел по нестандартен начин представя София като "столица" на Европа по време на Председателството и ще провокира интерес. Заслужава адмирации идеята килимът да изобразява типично български мотив, кореспондиращ с логото на Председателството. Проектът има потенциал за отразяване не само от българските, но и от акредитираните чуждестранни журналисти и ще се превърне в събитие, което ще допринесе за имиджа на страната ни. Проектът има отношение към развитието на туристическия потенциал на България и промотира български експортен продукт." Сумата, която е предложена от фирмата при кандидатстването - 67 266 лв., е свалена на 38 700 лв.

На въпрос как така проектът е реализиран при двойно намален бюджет, от фирмата отговарят, че е станало възможно, защото първоначалният план бил да се направи двойно по-голям килим.

"Събитието е замислено като празник на един от най-популярните български символи – българската роза и нейната символика, предвестник на пролетта, чрез впечатляваща и без прецедент у нас мобилна инсталация от рози – уханен килим, който няколко дни ще се обновява и буквално ще трансформира центъра на София, изненадвайки приятно софиянци и гостите на града", пише още в описанието на проекта.

Реакции в социалните мрежи

Уви, килимът като че не предизвика планирания ефект. Нито увеличи наплива от посетители на градинката пред НДК, нито беше отразен в чуждите медии, а сред българската публика настроенията далеч не са на възхита, а на скептицизъм и прости сметки.

На всеки две години върху централния площад на Брюксел, който е в списъка на ЮНЕСКО за световно културно наследство, се реди красив цветен килим от бегонии с площ от близо 2000 кв. м.

На всеки две години върху централния площад на Брюксел, който е в списъка на ЮНЕСКО за световно културно наследство, се реди красив цветен килим от бегонии с площ от близо 2000 кв. м.

[Reuters]
Килимът в Брюксел и килимът в София

Прословутият цветен килим в Брюксел, който се изгражда на всеки две години в историческия център на града - готическия Гранд плас, е върху площ от около и над 1800 кв. м. (75 метра на 24 метра). За първи път е направен през 1971 г., състои се предимно от бегонии (бегония тубероза грандифлора) и, според данните в медиите, за него се използват между 500 000 и един милион цвята. Белгия е най-големият производител и износител на бегонии в света (60 млн. грудки годишно). Реденето отнема часове наред, но по-същественото е, че то се извършва предимно от доброволци от цяла Белгия – всяка година повече от 100 градинари редят този грандиозен цветен пъзел върху предварително подготвени чимове от пръст, понякога реденето отнема по 8-10 часа. Дизайнът се прави предварително и всеки път има различна тема.

Работата по килима започва именно с дизайна обикновено година по-рано. Цветята се редят достатъчно близо, за да не могат да се разпръснат от вятъра, но същевременно да си създадат свой собствен микроклимат. Килимът престоява четири дни в средата на август и се съпровожда от джаз концерти, светлинно шоу и др. Всеки път води до голям приток на туристи.

По данни от медиите през 2017 г., когато темата е белгийското председателство на Съвета на ЕС, бюджетът на килима е бил 150 000 евро. Парите са осигурени от общинските власти и от Белгийското председателство.

Според оскъдните данни за цветния килим пред НДК в чест на българското европредседателство, неговите параметри са – използвани 14 000 рози върху площ от 70 кв.м. (7х10 м), 39 000 лв. (19 500 евро) бюджет.

По тези сметки, около 80 евро струва квадратен метър цветен килим в Брюксел, а 278.5 евро е квадрат розов килим пред НДК. Сравнението не е съвсем коректно, защото от данните в медиите не става ясно какво точно е калкулирано в брюкселския килим, а пък в сметката за българския, както се оказва, влизат един куп други дейности. Но финансовата цена на мероприятието, всъщност не е първостепенна. Далеч по-сериозен е въпросът за неговата естетическа и културна стойност, извън опита за смехотворно подобие на брюкселското събитие.

"Капитал" изпрати заявление за достъп до обществена информация до Министерството на културата с въпрос как са разпределени средствата по проекта и какво послание се цели с него. От министерството се отзоваха светкавично бързо с отговор от едно изречение – че ще отговорят на въпросите ни само ако им пратим заявлението на хартиен носител, а не по електронен път. Това ограничение е в пряко нарушение на Закона за достъп до обществена информация,където се казва: "Органите са длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в специални случаи" (чл. 27, ал. 1). Това противоречи и на уж заявената воля на правителството да се работи усилено за изграждане на електронно управление.

Колко струва един килим от рози?
В цветарски магазин една роза струва 4 лв. (внос)
Търговците твърдят, че цената на борсата за една бройка е 2.70лв.
При големи поръчки тя може да бъде свалена най-малко до 2 лв.


Потърсихме контакт с фирмата на телефона, посочен на сайта Infobel. Човекът, който вдигна, не пожела да се представи. Той сподели с нас само вече известната публична информация – розите, използвани в инсталацията, са общо 14 000, а размерът на площта е 10 на 7 метра. Нещо повече – разходите се оказали по-големи от предвидените и компанията, която до последния момент е работила по организацията, ще посочи това в отчета си до Министерството на културата. Другояче казано – сметката ще набъбне.

Поискахме да научим какъв сорт са розите, използвани за килима, за да направим собствена калкулация, но отново ударихме на камък. Използвани били различни сортове, каза човекът без да конкретизира, но спомена, че били както български, така и внесени от други държави. Според търговци на цветя, с които "Капитал" разговаря, всъщност цветните борси предлагат основно вносни рози, българската продукция е много малко. Парадоксът е, че в обосновката на проекта се изтъква, че неговата основна цел е да промотира българската роза, но това е маслодайната роза, която не участва в композицията.

Човекът от фирмата обаче настоя да уточни, че средствата по проекта не са отишли само за закупуването на цветя, а и за много други съпътстващи разходи - за хонорари на консултанти, организатори, озеленители, за детския хор и ръководителите му, за озвучение, транспорт и охрана.

Остава без отговор същественият въпрос защо към момента не може да се получи свободно публична информация за структурата на разходите по тази проява по пера – колко за рози, колко за охрана, за хора и диригента, за организаторите и консултантите, които всъщност са реалните приходи на фирмата. Става въпрос за публични средства, но тези средства евентуално ще станат известни, когато фирмата изпрати отчета си, а Министерството на културата го разгледа, одобри и т.н. Тогава вече интересът към тази проява и реалната ѝ стойност – финансова и културна – отдавна ще е заглъхнал. И може би това обяснява рефлекса на властите да искат заявление за достъп до обществена информация на хартиен носител и да проточват допълнително процеса.

А проектът за килим - шевица от български рози под звуците на детски хор, е само една скромна и дребна нишка, представляваща разход в културната програма от 53 проекта, струващи ни 4 млн. лв. за събитията, организирани в страната, и 2.4 млн. лв.- за реклама на България в чужбина.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ТОЛ-кова много въпроси ТОЛ-кова много въпроси

Системата беше отложена, а големият въпрос е може ли АПИ да я поддържа

23 май 2019, 154 прочитания

ГЕРБ увеличава преднината си пред БСП за евровота ГЕРБ увеличава преднината си пред БСП за евровота

Възможни са изненади, защото много от избирателите ще решават в последния момент, отчитат от няколко социологически агенции

23 май 2019, 396 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вятърните паркове са недоволни от новия модел за цените на енергията

Асоциацията настоява за компенсаторен механизъм, ако борсовите цени на енергията им започнат да се движат съществено

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход