Две трети от пациентите са доволни от болниците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Две трети от пациентите са доволни от болниците

Две трети от пациентите са доволни от болниците

На 40% се е наложило да доплащат извънредни разходи за лечението, показва индекс за клиниките

Десислава Николова
3009 прочитания

© Надежда Чипева


Две трети от пълнолетните българи, които са били приети в болница през последните пет години, са "много доволни" или "по-скоро доволни" от медицинските услуги, които са получили. Това показва социологическо проучване на "Галъп Интернешънъл", включено в Индекс на българските болници, подготвен от специализирания здравен сайт clinica.bg.

Целта на индекса е да даде повече прозрачност за работата на болниците, които лекуват социално значими заболявания в областта на кардиологията, неврологията и онкологията. В класацията има количествени и качествени показатели за клиниките, като данните са предоставени от здравната каса. Проектът дава възможност за информиран избор при лечение.

Скъпо болнично лечение

Двама от всеки петима (40 %) споделят, че са им се наложили плащания при престоя в клиниката, които смятат за извънредни, допълнителни и необосновани. Половината пациенти обаче не са се сблъскали с такъв проблем. Онези, на които им се е наложило да доплащат, оценяват разходите си като много високи и по-скоро високи.

Изследването посочва, че пациентите уважават лекарите и труда им, но не са убедени в коректността на системата и ценообразуването.

Само една четвърт комплексно лечение

Изследването посочва, че онкологични заболявания е можело да се лекуват в 40 болници и диспансери, като само в 11, или една четвърт от тях, са се извършвали всички дейности - химиотерапия, лъчелечение, диспансерно наблюдение и палиативни грижи.

През 2017 г. пациентите на химиотерапия са били 31 878. В същото време броят на диспансерните прегледи, които са извършени на хора с онкологични заболявания в страната, са били 11 005, въпреки че всеки пациент трябва да бъде проследяван. Диспансерни прегледи са се извършвали в 30 от 40-те лечебни заведения по онкология, като в 12 от тях за цяла година са направени по-малко от сто.

Клиниките, които извършват активно лечение на пациенти с онкологични заболявания, са длъжни, ако не предоставят сами дадена услуга, да сключат договор за осъществяването й с друго лечебно заведение.

Проучването показва, че в над 130 болници са лекувани инсулти и през миналата година с тази диагноза са били 50 304 пациенти. Само 0.8% от тях обаче са получили съвременно лечение, което им дава шанс за бързо възстановяване.

Две трети от пълнолетните българи, които са били приети в болница през последните пет години, са "много доволни" или "по-скоро доволни" от медицинските услуги, които са получили. Това показва социологическо проучване на "Галъп Интернешънъл", включено в Индекс на българските болници, подготвен от специализирания здравен сайт clinica.bg.

Целта на индекса е да даде повече прозрачност за работата на болниците, които лекуват социално значими заболявания в областта на кардиологията, неврологията и онкологията. В класацията има количествени и качествени показатели за клиниките, като данните са предоставени от здравната каса. Проектът дава възможност за информиран избор при лечение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK