С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 6 юни 2018, 13:51, 3978 прочитания

Кабинетът отложи спасяването на БДЖ

В следващите десет дни правителството ще опита да договори отстъпки от облигационерите, на които железниците дължат още 103 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Правителството отложи с десет дни спасяването на затъналата "БДЖ - Пътнически превози", която е със запорирани сметки заради просрочия към кредитори. Те са по втория облигационен заем, по който има за плащане още 103 млн. лв. Освен това частен съдебен изпълнител продава част от централната сграда на дружеството в центъра на столицата.

Затова и се очакваше в сряда Министерският съвет да вземе решение за отпускане на нужните средства за погасяването на просрочията. След заседанието на кабинета обаче финансовият министър Владислав Горанов обясни, че държавата ще опита първо да постигне някаква отстъпка от страна на облигационерите – на част от разноски или част от лихви, и ще търси "цялостно решение на проблема със заемите, които БДЖ има".


"Имаме още малко време, за да намерим възможно най-доброто решение. Най-лесно е веднага да се разплатим, но търсим оптимизация", каза той.

През февруари правителството отпусна заем от 31 млн. лв. на холдинга пак за плащане по облигационния заем. Брюксел разреши още преди повече от три години държавата да предостави държавна помощ от над 170 млн. лв., с които да се покрият дългове към кредитори. Но въпреки това досега управляващите не отпускаха цялата сума.

Горанов обясни, че общите разходи на пътническите превози са около 250 млн. лв. на година, от които собствени приходи са около 50 млн. лв., а 200 млн. лв. са от данъците на българските граждани. "Затова финансовият министър е чувствителен по темата с железниците, защото на практика само 20% от разходите на железницата се покриват от това, което се плаща като цена за услуга", коментира той.



Вторият облигационен заем на БДЖ беше за 120 млн. евро, беше изтеглен през 2007 г. и последното плащане трябваше да е през 2017 г. Реално държавното дружество е в просрочие по вноските от 7-8 години. Като обезпечение по нея бяха заложени 5 хил. товарни вагона и 25 мотриси "Дезиро" на Siemens и др. активи на групата. През годините част от неизползваните вагони и излишни сгради бяха продадени, но така към кредиторите се насочиха малки суми. Сега най-големите държатели на облигации - FMS Wertmanadment, Dexia Credit Local и KA Finanz, след години безуспешни преговори с ресорното министерство и БДЖ предприеха конкретни действия - запор на сметките на компанията за пътнически превози и искане за продажба на половината от централата на БДЖ.

От години жп групата реализира загуби. Огромна част от клиентите с товари се пренасочиха към частни превозвачи, а в монополната си дейност - пътническите превози, БДЖ предлага некачествена услуга, губи клиенти и разчита основно на субсидираните от държавата пътници. Тази ситуация не накара транспортния министър да предприеме нищо - нито мениджърска промяна, нито оздравяване на дружеството.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО

Прокуратурата задържа и областния лидер на ВМРО в Пловдив Стефан Послийски

28 фев 2020, 1185 прочитания

Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото 1 Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото

Двама бивши футболисти и двама данъчни експерти ще са в управителния съвет на дружеството, което получи монопол върху лотариите

28 фев 2020, 2500 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 6515 прочитания

28 фев 2020, 3463 прочитания

28 фев 2020, 3365 прочитания

28 фев 2020, 2657 прочитания

28 фев 2020, 2500 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бизнес организациите с предупреждение за АЕЦ "Белене"

Искат изрична декларация, че няма да се прилагат непазарни механизми

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

Барселонска треска

Какво стана ясно за разследването на испанските власти, което се занимава и с Бойко Борисов, и докъде може да стигне то

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10