Българските фирми губят над 1 млрд. лв. годишно заради фалшификати
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските фирми губят над 1 млрд. лв. годишно заради фалшификати

В ЕС най-големи са загубите от фалшификати на облекла

Българските фирми губят над 1 млрд. лв. годишно заради фалшификати

Неосъществените продажби в ЕС са близо 60 млрд. евро, а 5% от вносът е на незаконни стоки

4102 прочитания

В ЕС най-големи са загубите от фалшификати на облекла

© Reuters


Над 1 млрд. лв. годишно губят компаниите в България от фалшифициране на продуктите им. Това показва доклад на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO), който обобщава резултатите от серия изследвания, проведени от 2013 г. насам. На европейско ниво неосъществените приходи от продажби на бизнеса достигат близо 60 млрд. евро годишно, а незаконните стоки формират 5% от общия внос. Фалшификаторите използват предимно интернет за продажба на продуктите си, а начините им на действие стават все по-сложни с развитие на технологиите, се посочва още в доклада.

Загуби в числа

Изследванията са направени в 13 основни икономически отрасъла - козметика и лична хигиена, облекло, обувни изделия и принадлежности, спортни стоки, играчки и игри, бижутерия и часовници, ръчни чанти и багаж, музикални записи, спиртни напитки и вина, фармацевтични продукти, пестициди, смартфони, батерии и гуми.

Оценката от доклада сочи, че тези отрасли в България губят 552 млн. евро (1.08 млрд. лв.), или 19.8% от директни продажби годишно поради фалшифициране. Незаконните стоки са причина и за това да не се открият 16 940 работни места в страната.

Най-засегнат е фармацевтичният сектор, който губи 519 млн. лв. годишно, или 25.4% от продажбите си. След него се нареждат производството на облекла, козметика, вино и спиртни напитки и игри (виж таблицата).

Европейската картина

В целия Европейски съюз загубите от фалшифициране в 13-те основни икономически отрасъла са в размер на 60 млрд. евро годишно, което се равнява на 7.5% от продажбите в тях, сочи докладът. Тъй като законните производители произвеждат по-малко, отколкото биха произвеждали при липсата на фалшифицирани продукти и заради това наемат по-малко работници, в тези отрасли се губят директно 434.7 хил. работни места.

Начело в антикласацията е Великобритания, където загубите са 9.2 млрд. евро годишно, следвана от Италия (8.6 млрд. евро) и Германия (8.3 млрд. евро). Общо в ЕС най-много са неосъществените продажби в производството на облекла - 24.2 млрд. евро.

Доходоносна дейност

В същото време едно от изследванията, направено с Европейското патентно ведомство, показва, че общият принос на индустриите с интензивно управление на права на интелектуална собственост за икономиката на ЕС е приблизително 42% от БВП (5.7 трлн. евро) и 28% от заетостта. Тези сектори генерират търговски излишък и заплащат с 46% по-високи заплати от другите сектори.

Именно поради високата стойност, с която се свързва интелектуалната собственост, нарушаването на правата е доходоносна престъпна дейност, която поражда значителни загуби за носителите на права и за икономиката като цяло, се посочва в доклада. Сред мотивите на потребителите пък за закупуване на фалшифицирани стоки са ниските цени, достъпността и не така силното осъдително отношение на обществото по отношение на такива покупки.

Над 1 млрд. лв. годишно губят компаниите в България от фалшифициране на продуктите им. Това показва доклад на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO), който обобщава резултатите от серия изследвания, проведени от 2013 г. насам. На европейско ниво неосъществените приходи от продажби на бизнеса достигат близо 60 млрд. евро годишно, а незаконните стоки формират 5% от общия внос. Фалшификаторите използват предимно интернет за продажба на продуктите си, а начините им на действие стават все по-сложни с развитие на технологиите, се посочва още в доклада.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.