Превозвачи на бунт заради проекта за автомобилна камара

На 17 май превозвачите на хора и товари организираха протест срещу подготвяните нови европейски регулации в транспорта "Мобилност 1". Докато управляващите уверяваха, че по всякакъв начин ще защитават интересите на българския транспортен бизнес, техни депутати внесоха законопроект за създаване на Българска автомобилна камара, който представители на бранша обявиха за лобистки, корупционен и убиващ малките и средните фирми

Превозвачи на бунт заради проекта за автомобилна камара

Законопроектът на управляващите е внесен "тихомълком" и облагодетелства определени кръгове в бранша, твърдят протестиращите

6295 прочитания

На 17 май превозвачите на хора и товари организираха протест срещу подготвяните нови европейски регулации в транспорта "Мобилност 1". Докато управляващите уверяваха, че по всякакъв начин ще защитават интересите на българския транспортен бизнес, техни депутати внесоха законопроект за създаване на Българска автомобилна камара, който представители на бранша обявиха за лобистки, корупционен и убиващ малките и средните фирми

© Анелия Николова


Нов шумен скандал заради лобисткото законодателство на управляващите тлее от доста време, но сега заплашва да ескалира още до края на тази седмица.

Автобусни превозвачи заплашиха с протест – да спрат всички автобуси за час и половина в четвъртък (между 13 и 14.30 часа), ако не бъде изтеглен законопроектът на управляващите за създаване на Българска автомобилна камара. Проектът е внесен от 12 народни представители, всички членове на транспортната комисия в парламента (от ГЕРБ и "Обединени патриоти" и един от "Воля"), начело със зам.-председателя на комисията Станислав Иванов (ГЕРБ).

Според автомобилните превозвачи законопроектът е лобистки, създава условия за корупция, направен е в интерес на конкретен кръг от фирми, даже е писан от тях.

В началото на седмицата 12 организации на превозвачи изпратиха писмо за среща в сряда сутринта с председателя на Народното събрание и с комисията по транспорт. В него те посочват, че проектът е бил внесен "тихомълком" на 18 май в деловодството на парламента - в период, когато вниманието на всички превозвачи и техните организации в България е съсредоточено върху процесите в Брюксел по пакетите "Мобилност" 1 и "Мобилност" 2.

В този контекст в писмото се поставя въпросът защо силово се налага създаването на камара, при това в явен опит да се избегне дискусията по въпроса, макар че очевидно голямата част от бранша е против. Твърди се, че основният инициатор на законопроекта Станислав Иванов е обещал на бранша срещи преди внасянето му, но това не е се е случило.

Организациите на превозвачи не приемат новата камара, която ще се управлява от представители на бизнеса, да получи правомощието да лицензира тяхната дейност, защото това може да изкриви пазара, като даде предимства на някои от играчите на него. Сочат се и редица други условия, които могат да засегнат сериозно най-вече малкия и средния бизнес, след като членуването в камарата става задължително заедно с ангажимента за плащане на членски внос. Със закона държавата абдикира от лицензирането и контрола в този сектор, който е много съществен за икономиката на страната.

В сряда представители на автомобилните превозвачи се срещнаха с лидера на БСП Корнелия Нинова, както и с вносителя Станислав Иванов от транспортната комисия, чиято оставка те поискаха, след като той обяви притесненията им за неоснователни.

Иванов заяви, че всички представители на транспортния бранш ще бъдат поканени в зала "Арена Армеец" да си изяснят позициите и посочи, че всички проблемни точки всъщност вече са били коригирани.

Нинова на свой ред каза след срещата, че управляващите ликвидират транспортния бранш, като го предават в ръцете на близките до властта. По думите й един от спонсорите на ГЕРБ - Миролюб Столарски (който държи една от големите транспортни фирми – "Карат-С"), вече е запазил името на автомобилната камара в Търговския регистър и той ще я представлява.

Според Станислав Иванов реалният вносител на наименованието на автомобилната камара в регистъра е КРИБ. Столарски действително бил вносителят, но после го е прехвърлил на КРИБ. "Проведох разговори с този господин, но същия ден той е прехвърлил наименованието на КРИБ и негов вносител в момента е КРИБ", каза Иванов, цитиран от "Фокус".

"Транспортните фирми ни запознаха, че от тях се очаква, след като тази камара се учреди по закона, внесен от ГЕРБ, те да внасят по 1000 лв. членски внос. Става въпрос за 17 хил. фирми и за чист приход за няколко лица в държавата от 17 млн. лв. Представете си за каква арогантност става дума", коментира Нинова. По думите й законът ще навреди най-вече малките и средните превозвачи.

Димитър Димитров, изпълнителният директор на една от организациите в бранша - Камарата на автомобилните превозвачи, критикува идеята за задължително членство и членски внос, както и записаното в проекта, че новата камара ще поеме функциите на държавната Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" по издаването на разрешителните за дейността.

Любопитно е, че след срещата си с представители на недоволните превозвачи депутатът от "Обединени патриоти" Атанас Стоянов, един от вносителите на законопроекта, изрази солидарност с "немалка част от техните доводи" и особено с това, че не е редно държавата в лицето на принципала - Министерството на транспорта, да се освободи от ангажимента си по контрола на този сектор. Той обяви, че е разумно проектът да бъде изтеглен, но решението щяло да се вземе на заседание на парламентарната група. На въпрос дали намира за смущаващо, че Столарски е запазил наименованието на камарата, Стоянов отговори с думите "има нещо гнило в Дания".

Нов шумен скандал заради лобисткото законодателство на управляващите тлее от доста време, но сега заплашва да ескалира още до края на тази седмица.

Автобусни превозвачи заплашиха с протест – да спрат всички автобуси за час и половина в четвъртък (между 13 и 14.30 часа), ако не бъде изтеглен законопроектът на управляващите за създаване на Българска автомобилна камара. Проектът е внесен от 12 народни представители, всички членове на транспортната комисия в парламента (от ГЕРБ и "Обединени патриоти" и един от "Воля"), начело със зам.-председателя на комисията Станислав Иванов (ГЕРБ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Отново някой се опитва да си създаде хранилка.

  • 2
    vhj43567363 avatar :-|
    vhj43567363

    До коментар [#1] от "Симо":

    Истината е,че правителството ще падне до нова година.Една от причините това да стане е,че след приемането на предложенията на европейската транспортна комисия за прибирането на камионите на всеки 21 дена, силно ще намалеят приходите от транспорта.И нищо не може да се направи по въпроса,защото това не е насочено толкова срещу източно-европейските фирми,а срещу големите техни фирми,които направиха офиси в Източна Европа.Но това така или иначе,ще им спре кранчето и на не малко депутати и министри.И затова го решиха за тая измислена камара.Все пак едни 17 милиона ще останат за разпределяне.Шантава държава,шантави управляващи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход