С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 юни 2018, 13:30, 3734 прочитания

КЗК ще направи оценка на спорния закон за българска автомобилна камара

Автобусни превозвачи сезираха комисията срещу проекта, който определят като лобистки и удар срещу конкуренцията в бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На 14 юни автобусните превозвачи проведоха предупрeдителен протест – спиране от движeние за час и половина между 13 и 14.30 часа.
За 25 юни е насрочен следващ протест, който се очаква да е много по-мащабен, ако законът не бъде изтеглен. В София ще пристигнат 750 автобуса по този повод, съобщават от Националното сдружение на автобусните превозвачи.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще направи оценка дали проектът на закон за българска автомобилна камара съдържа разпоредби и механизми, които противоречат на българското конкурентно законодателство. Това стана ясно от съобщение на регулатора.

Законопроектът е внесен в Народното събрание от група депутати от управляващите начело със зам.-председателя на транспортната комисия в парламента Станислав Иванов (ГЕРБ) и срещна силни възражения от страна на транспортния бранш още от началото. Въпреки това управляващите дадоха да се разбере, че няма да отстъпят от намерението си.


КЗК е сезирана на 6 юни със сигнал, подписан от представители на браншови организации в автомобилния транспорт. В него се посочва, че проектът е в противоречие със Закона за защита на конкуренцията и неговото приложение ще доведе до ограничаване на конкуренцията между автомобилните превозвачи в страната.

Спорният закон

Основните текстове, срещу които протестират представители на автомобилния бранш, са заложени в базисния замисъл за създаване на нова браншова камара.



Законът предвижда задължително членство на всички дружества, които извършват търговска дейност като автомобилен превозвач, в бъдещата българска автомобилна камара (БАК).

Камарата поддържа Национален регистър на автомобилните превозвачи и на практика получава правомощия да контролира целия бизнес по автомобилните превози, като по този начин подмени държавата – тя ще разглежда заявленията за издаване на лиценз за автомобилен превозвач, тя ще издава, спира и отнема лицензи за осъществяване на дейност от автомобилни превозвачи, ще обявява кой отговаря на условията и кой е неспособен да ръководи транспортната дейност на автомобилен превозвач, ще осъществява контрол върху всички фирми в бранша дали спазват закона. Към момента тези дейности се осъществяват от министъра на транспорта и от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". БАК се определя като национален компетентен орган съгласно Регламент на Европейския парламент и на Съвета (EO) №1071/2009, който да гарантира правилното прилагане на регламента в регулацията на превозваческия бизнес.

Възраженията

Едно от основните притеснения сред представителите на автомобилния бранш е, че на практика дейността по лицензирането и контрола на превозвачите ще се извършва от преки конкуренти в бизнеса, доколкото те имат представители в ръководните органи на БАК.

Принципни съображения се изказват срещу задължителното членство в новата камара на всички превозвачи като условие да извършват дейността си. Подобно задължителното членство в професионална организация по правило се изисква по отношение на регулирани професии като адвокати, нотариуси, лекари, строителни инженери и други, при които като условия за извършването на дейността е наличието на определена минимална професионална квалификация, а контролът цели защита на обществен интерес – живота здравето или правата на гражданите. Но дори там, където има задължително членство в професионална организация, правилата на конкуренцията изискват дейността на тази организация да не ограничава стопанската дейност на своите членове.

Пак с оглед на защита на обществения интерес са и лицензирането и контролът върху лицензите, затова тази дейност по принцип се извършва от държавни органи или на органи на местното самоуправление. Да се предоставят подобни правомощия на предприятия, чиято основна цел е защита на частен интерес, не е често срещана практика, пише в искането.

Производството

След като е разгледала искането, комисията е взела решение да образува производство по застъпничество за конкуренцията. Законът за защита на конкуренцията в чл. 28 дава правомощие на КЗК да защити свободната инициатива в стопанската дейност и да предотврати ограничаването или нарушаването на конкуренцията, като извършва предварителна оценка на проекти на закони и други нормативни актове, както и на действащи нормативни актове (закони и др.) за съответствие с правилата на конкурентното право.

В рамките на производството по застъпничество на конкуренцията КЗК може да даде оценка, но любопитно несъответствие на тази процедура е, че няма никакви правила, които да накарат парламента да спре обсъждането на закона до произнасянето на комисията. Разбира се, парламентът като върховен орган в държавата не може да бъде ограничаван в преценката си и в този смисъл не може да бъде задължен да се съобразява с нечия експертна оценка в каквато и да е процедура. Няма обаче и правила и срокове, предвидени в парламентарния правилник, които да изискват парламента да изслуша решението на КЗК. Иначе комисията взема решения сравнително бързо – средно между 15 дни и месец. Производството по застъпничество за конкуренцията е сравнително често използвано – няколко пъти годишно, но по-често по отношение на подзаконови нормативни актове.
Превозвачи в отворено писмо:
Пътническият транспортен сектор непреклонно желае да бъде суверенен

Няколко браншови организации на превозвачите разпространиха във вторник отворено писмо до председателя на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов, в което категорично отхвърлят твърдението, че протестите им са политизирани. Те отдавна твърдят, че законопроектът е лобистки, че той всъщност е писан от и в интерес на част от големите дружества в бранша и преследва техните интереси. Превозвачите опровергават заявлението на основния вносител Станислав Иванов (ГЕРБ), зам.-председател на транспортната комисия в парламента, потвърдена и от Цветанов, че са били канени на четири кръгли маси за обсъждане на законопроекта.

"Никое от сдруженията в пътническия транспорт никога не е било канено на такива обсъждания. Избирателно са канени отделни фирми, които не са присъствали с браншови представителни функции, а в лично качество. Въпреки това присъствалите колеги винаги и категорично са заявявали, че пътническият транспортен сектор непреклонно желае да бъде суверенен", пише в отвореното писмо.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седем идейни проекта за новия облик на "Св. Неделя" Седем идейни проекта за новия облик на "Св. Неделя"

Кандидатите бяха избрани от общо 14 участника, подали документи

17 ное 2019, 440 прочитания

Докторите настояват за по-малко пациенти в болниците Докторите настояват за по-малко пациенти в болниците

Личните лекари искат заплащане на прегледите на децата

17 ное 2019, 397 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Здравната каса отмени лимитите за лъчетерапия, били грешка

Ограниченията за лечение се появили заради престараване на районните каси, обяви председателят на надзора

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10