Защо пращането на пияни шофьори в затвора е безсмислено
Как сбърканата наказателна политика праща всяка година над 500 пияни шофьори зад решетките и защо това е безсмислено
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Темата за борбата с тежките катастрофи винаги е била една от любимите дъвки на политиците. Промените в Наказателния кодекс и Закона за движение по пътищата не са на дневен ред само когато парламентът е разпуснат. Двата закона отдавна са се превърнали в тепих за демонстрация на политическата воля.
Липсата на адекватна статистика и още по-малко на задълбочено проучване за причините, влияещи на динамиката на пътните произшествия, обаче превръща законодателния процес по темата в алхимия. Криминологията отдавна е отстъпила път на популизма и аргументацията, базирана на очевидната самодостатъчност.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
Браво отличен анализ на автора. Благодаря за което.
От години законотворците имат само една мантра в устата. По-големи глоби, по-строги наказания и така хората ще се плашат и няма да правят нищо. Да ама статистиката показва, че тази стратегия не работи. Време е да се променят нещата.
До коментар [#1] от "ЗиленЗадколисенОлегархСпуредГусинДайнов" ;:
Стратегията "с малки суми, но редовно" е определено по-работеща.
За по-дебелите глави може да се доразвие и с "х2 за редовни клиенти".
За съжаление, стратегията "Ся ко ш праим" проваля всичко...
Не че и тя не може да се пребори с години затвор, равни на Nх сумата на подкупа (⅛ < N < ¼) и дисциплинарно уволнение, ама, пък, няма да остане, кой да пази властта от народната любов...
"В същото време жертвите от катастрофи растат, както и растат заловените да шофират след употреба на алкохол или други наркотици, т.е. реален ефект от промените няма."
Аз пък не бих отсъждал толкова лесно - не бях карал от 2012 до 2017 година и след като миналата година се качих на кола, направо се отчаях какво се случва по нашите пътища - масово каране с превишена скорост, изпревариха ме 2 пъти отляво в насрещното платно, от време на време виждам минаване на червено и то не от типа "да хванем светофара"...така че не се знае с пробацията какво щеше да е. Да не говорим, че, както спомена съфорумеца горе - "Стратегията Ся ко ш праим проваля всичко" - ако се знаеше, че няма да има милост, много шофьори щяха да имат едно наум.
Така че май търсим проблема не там където е...
Абсолютно ефикасна си е мярката. Като тикнат някой твой познат в затвора ще се замислиш петорно като сядаш пиян зад волана.
Само че има нещо по-важно - абсолютно не се спазват санкциите, защото не се налагат. 500 души е нищо към 9000 криволичещи индивиди. Това са сигурно 15-20% от хванатите, вероятно са били без джобни завалиите.
До коментар [#4] от "aslkflasfka":
Пропускате много важен момент с вкарването безразборно в затвора. А автора го е описал в статията си. Ще си позволя, въпреки повторението, да го цитирам:
"Новите около 500 затворници, които държавата е произвела с промените от 2015 г., най-малкото са тежест за бюджета - годишната им издръжка е над 3.5 млн. лв."
И продължава в същия абзац с нещо още по важно:
"Съвсем друг е въпросът дали от престоя им в затвора има някакъв смисъл, а няма по-скоро криминогенен ефект."
Тоест вместо да се инвестира 3,5млн. лв. в някакви смислени курсове/терапии/методики. Ние инвестираме 3,5млн. лв., за да произведем още повече престъпници.
В закона изобщо липсва базовата човешка основа за даване на втори шанс и не ме разбирайте погрешно. Изобщо не смея да твърдя, че трябва да се толерират рецидивисти с по 5-6-7-8-9 груби нарушения.
Трябва да лежат в отделни затвори или с халки на глезена у дома, и да асфалтират дупки по пътишата..
Отнемането на свободата е тежко.. ставаш като мангал.. никой ти няма вяра после..
Бивши поделения в Родопите с радост биха организирали затвори за пили джигити..
Само пандиз с бачкане по урановите рудници ще ги направи нормални.Е може и на тухларната по времето на бай Тошо.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход