Бойко Борисов разпореди изтеглянето на Закона за автомобилната камара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бойко Борисов разпореди изтеглянето на Закона за автомобилната камара

Бойко Борисов разпореди изтеглянето на Закона за автомобилната камара

Превозвачите прекратиха протестните си действия след срещата с премиера

Калина Горанова
4927 прочитания

© Велко Ангелов


Без да подозира днес премиерът Бойко Борисов сам се въвлече в конфликта между големите и малките автомобилни превозвачи, докато изпълняваше обичайната си роля на човека, от когото всичко зависи, включително и да нарежда на депутатите.

За да предотврати протеста на автобусните превозвачи, които заплашиха да дефилират с автобуси из столицата и големите градове, докато не бъде изтеглен проектозаконът за създаване на автомобилна камара, Борисов обяви, че е наредил на вносителите да изтеглят проекта. Малко след това, другата група превозвачи, които подкрепят създаването на нова браншова организация, обявиха на пресконференция, че ще проведат мащабен национален протест с 3000 камиона на 4 юли, ако законопроектът бъде оттеглен. Защитниците на проекта определиха протестиращите като "рекетьори", които изнудват властите и цялото общество, но всъщност представляват под един процент от транспортния бранш.

При премиера

Сутринта преди започването на протеста на автобусните превозвачи срещу законопроекта Борисов се срещна с представители на протестиращите в София, а след срещата обяви: "Разпоредил съм на Станислав Иванов да изтегли закона за Автомобилната камара". Станислав Иванов е депутат от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия в парламента, който е пръв в списъка на вносителите на проекта. Останалите 11 вносители са също членове на транспортната комисия от управляващите -ГЕРБ и "Обединени патриоти", както и 1 депутат от "Воля", който миналата седмица оттегли подписа си под законопроекта.

Проектозаконът за създаване на Българска автомобилна камара изправи едни срещу други големите и малките компании на пазара. Той предвижда задължително членство в камарата на всички дружества - автомобилни превозвачи, като тя ще получи правомощия да извършва дейности, които в момента изпълнява държавата - да издава лицензи, да осъществява контрол върху целия бизнес и т.н.

По-малките превозвачи на пазара определиха текстовете като лобистки и видяха опит да се ограничи конкуренцията на пазара. Те протестираха символично на 14 юни и насрочиха следващия си протест за днес. След около 40-минутната среща при премиера превозвачите обаче обявиха, че прекратяват протестните си действия.

Договорките на премиера

"Сега разбирам, че има детайли, които притесняват бранша и най-малко бих ги приел", каза още Бойко Борисов, като по думите му целта на законопроекта била само една - браншът на превозвачите да се самоконтролира по примера на строителния. "Направете така, че контролът да е 100% ефективен, без да има лобистка линия, по която да ни упрекват", каза още той.

Борисов заяви, че се е договорил "с колегите, в спокойна обстановка някои от правилните неща дали със закон или със сега действащите закони, наредби, да се поправят. Сивият сектор трява да се извади от ситуацията. Предстои пакет номер 2, изключително важен за целия бранш и там ни трябва единството на бранша. Секторът трябва да бъде успокоен и дисциплиниран". (Борисов има предвид, че в Брюксел предстои дискусията по новия пакет Мобилност2 за автобусния транспорт.)

Камарата на раздора

Основната концепция в спорния законопроект е Камарата да извършва дейности, които сега се осъществяват от министъра на транспорта и от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Камарата ще разглежда заявленията за издаване на лиценз за автомобилен превозвач, тя ще издава, спира и отнема лицензи за осъществяване на дейност от автомобилни превозвачи, ще обявява кой отговаря на условията и кой е неспособен да ръководи транспортната дейност на автомобилен превозвач, ще осъществява контрол върху всички фирми в бранша дали спазват закона. Ще поддържа и Национален регистър на автомобилните превозвачи.

Едно от основните притеснения сред представителите на автомобилния бранш е, че лицензирането и контрола на превозвачите ще се извършва от преки конкуренти в бизнеса, като членството в нея ще е задължително условия за извършването на дейност.

Без да подозира днес премиерът Бойко Борисов сам се въвлече в конфликта между големите и малките автомобилни превозвачи, докато изпълняваше обичайната си роля на човека, от когото всичко зависи, включително и да нарежда на депутатите.

За да предотврати протеста на автобусните превозвачи, които заплашиха да дефилират с автобуси из столицата и големите градове, докато не бъде изтеглен проектозаконът за създаване на автомобилна камара, Борисов обяви, че е наредил на вносителите да изтеглят проекта. Малко след това, другата група превозвачи, които подкрепят създаването на нова браншова организация, обявиха на пресконференция, че ще проведат мащабен национален протест с 3000 камиона на 4 юли, ако законопроектът бъде оттеглен. Защитниците на проекта определиха протестиращите като "рекетьори", които изнудват властите и цялото общество, но всъщност представляват под един процент от транспортния бранш.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Вчера поддръжниците на закона изпълзяхя от дупките по новините! Само като видях представител на КРИБ и щях да повърна! Сигурно хич нямат "ползи" от този закон, и затова пищят на умряло!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK