Вечерни новини: Втори опит за концесия на "Летище София" и за модернизация на флота
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вечерни новини: Втори опит за концесия на "Летище София" и за модернизация на флота

Вечерни новини: Втори опит за концесия на "Летище София" и за модернизация на флота

И още: Македония и Албания няма да преговавят за членство в ЕС поне още година, наводнения на Халкидики, лидерите на ЕС пак ще търсят общо решение за мигрантите

6288 прочитания

© Надежда Чипева


В деня, в който се очакваше кабинетът да отпусне нужната финансова инжекция за спасението на задлъжнялата БДЖ, точно това решение не бе взето, но пък на заседанието си правителството задвижи два други отложени големи проекта: концесията на "Летище София", със средствата от която се очаква да бъде модернизирана железницата; и закупуването на два нови бойни кораба за флота на стойност почти 1 млрд. лв.

Редом с това държавата отчете постиженията си по време на председателството, а освен управляващите, явно и гражданите са надянали розовите очила, защото проучване показа, че мнозинството от тях го считат за сериозен успех.

Не толкова розови бяха новините за Македония и Албания, които не получиха точна и скорошна дата за старт на преговорите за членство в ЕС, както се надяваха, а само обещание - евентуално догодина по това време.

Иначе времето продължава да бъде мокро, студено и по-скоро подходящо за тихи (или не толкова) домашни забавления, но за щастие световното по футбол и днес предлага интересни срещи, като Германия и Бразилия ще защитават шампионските си амбиции.

НАЙ-ВАЖНОТО

Събитията, които променят България и света

Втори опит за намиране на частен стопанин на "Летище София"

Министерският съвет откри процедурата за концесия на "Летище София", става ясно от прессъобщение на правителството. В него липсва всякаква информация за условията на търга. В първия опит, прекратен миналата пролет от служебния кабинет, се търсеше частен стопанин за 35 години, който е готов да плати накуп 550 млн. лв., да плаща такса от поне 9.9 млн. лв. годишно и да инвестира в реконструкцията на стария терминал. Сред заинтересованите тогава кандидати бяха две турски фирми - TAV (с 46% участие на френската Aéroports de Paris Group) и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, третият сигурен претендент беше германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна, заедно с компания от холдинга "Химимпорт". Като заинтересовани бяха сочени и операторите на летищата в Цюрих и Мюнхен.

Преди сегашния втори търг правителството нае EBRD и IFC като консултанти, за да изчистят процедурата. Неизвестно е какъв съвет са дали двете международни институции и дали транспортното министерство се е съгласило. Един от обсъжданите варианти беше да се намали първоначално търсената сума, за да се увеличи конкуренцията. Започването на концесията сега вероятно е продиктувано и от липсата на пари, с които БДЖ да се разплати с кредиторите си. Вероятно до дни държавата ще отпусне заем, който ще трябва да се покрие през прихода от концесията. Сумата обаче едва ли ще дойде по-рано от година - ако оферти се подават през късната есен, изборът на победител едва ли ще стане до следващата пролет (при условие че няма обжалвания).

Кабинетът одобри новия проект за нови бойни кораби за близо 1 млрд. лв.

Кабинетът в сряда одобри преработения проект за два нови патрулни кораба за Военноморските сили за около 1 млрд. лв., след като предишната процедура бе спряна в края на миналата година. Тогава в конкурса за изграждането на корабите се яви само един кандидат - варненската "Делфин", която впоследствие обаче оттегли офертата си. Освен това процедурата бе съпътствана от съмнения, че "състезанието" се прави в полза на единствената българска корабостроителница, която може да се справи с поръчката - именно "Делфин".

Сега в проекта има два нови момента. Първо, той вече включва и нови варианти за придобиването на корабите - вкл. и закупуване на готов продукт, модифициран за нуждите на флота, докато в стария проект бе задължително корабите да се построят специално за нуждите за българския флот, и то в България. Второ, цената сега е завишена на 984 млн. лв. при 820 млн. лв. по-рано, като в новата цена вече влиза и ДДС. Именно неочакваният данък неофициално бе посочван като причина за оттеглянето на "Делфин" и за липсата на чуждестранни оферти.

Предстои да видим дали коригирането на двата проблемни момента този път ще доведе до повече конкуренция в офертите.

Македония и Албания няма да започнат преговори с ЕС поне още година

Вратите на ЕС ще останат затворени за Македония и Албания поне до юни 2019 г. Това стана ясно на продължилото до късно снощи заседание на външните министри на страните членки, които обсъждаха дали да дадат дата за начало на преговорите с двете страни.

Преди близо два месеца Европейската комисия препоръча на съвета да бъдат започнати преговори, но външните министри не са успели да постигнат съгласие. Причината за отлагането са няколко държави, сред които Франция, Холандия и Дания. Според опонентите Скопие и Тирана ще трябва да покажат по-добри резултати в налагането на върховенството на закона, борбата с организираната престъпност и корупцията.

СНИМКА НА ДЕНЯ

Наводнения на Халкидики заради проливни дъждове

СЪБИТИЯТА, КОИТО СЛЕДИМ

Какво важно ще се случи утре

Лидерите на ЕС отново ще се опитат да решат проблемите с мигрантите

Европейските лидери ще се срещнат на 28 и 29 юни в пореден опит да постигнат напредък по проблемите с мигрантите. Въпреки че предварителните очаквания бяха на тази среща да се постигне сделка между всички страни, това няма да се случи. Германският канцлер Ангела Меркел обяви, че "няма да има цялостно решение за искащите убежище". Спорът продължава няколко години, като южните държави, където пристигат повечето мигранти от Близкия изток и Африка, настояват за справедливо разпределение, докато страните от Централна Европа отказват да приемат част от пристигащите. България е против последното предложение на Германия значителна част от над единия милион мигранти, които пристигнаха в страната след 2015 г., да бъдат върнати обратно в т.нар. държави на първа линия като нашата, Гърция или Италия.

"Капитал Градове" прави поредната си среща с местния бизнес - този път в Габрово и Севлиево. На дискусията с местна власт и бизнес ще бъдат обсъдени силните и слабите страни на района, индустриалното му бъдеще, какви нови проекти ще привлекат специалисти и няколко рецепти за по-бързо развитие.

Събитието ще се проведе на 28 юни във фоайето на университетската библиотека на Техническия университет в Габрово. Програма и регистрация - тук.

КАКВО ИНТЕРЕСНО

Малайзия конфискува луксозни стоки за 275 млн. долара от дома на бившия премиер

ЕДНО КЪМ ЕДНО

Едно изречение новина, едно изречение коментар

Кабинетът отмени ключовото си решение за прекратяване на проекта АЕЦ "Белене" и отнемането на статута му на обект от национално значение. Така енергийният министър Петкова получава картбланш да търси инвеститор и да подготви до 31 октомври 2018 г. процедура за избор на стратегически партньор - интерес има демонстриран от руската "Росатом" и китайската CNNC.

Петър Низамов-Перата, който стана известен покрай т.нар. граждански патрули, е бил прострелян късно снощи, но няма опасност за живота му. Миналата година Перата бе оправдан за незаконен арест на мигранти, след това пък бе обвинен за нанасяне на лека телесна повреда на оператор на bTV на масовия антиромски протест в Асеновград, а междувременно осъди два сайта, че го наричали "бияч".

Чешкият президент Милош Земан назначи нов двупартиен кабинет, отново воден от премиера Андрей Бабиш. Правителството е на малцинството и ще се нуждае от подкрепата на комунистическата партия, за да изпълни мандата си.

Едно от знаковите лица на новините на БНТ – журналистът Мария Чернева обяви, че напуска, след като временно бе отстранена от отразяването на здравни новини, а телевизията поиска отвода й от обществения съвет на фонда за лечение на деца. Чернева била предупредена пред всички свои колеги от завеждащата новините Уляна Пръмова, че докато тече разследване, няма да отразява новините в своя ресор. Причината е сигнал на пациентски организации в здравния сектор за гласуване на Чернева за лечение на деца с пари от фонда.

В деня, в който се очакваше кабинетът да отпусне нужната финансова инжекция за спасението на задлъжнялата БДЖ, точно това решение не бе взето, но пък на заседанието си правителството задвижи два други отложени големи проекта: концесията на "Летище София", със средствата от която се очаква да бъде модернизирана железницата; и закупуването на два нови бойни кораба за флота на стойност почти 1 млрд. лв.

Редом с това държавата отчете постиженията си по време на председателството, а освен управляващите, явно и гражданите са надянали розовите очила, защото проучване показа, че мнозинството от тях го считат за сериозен успех.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.