С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 28 юни 2018, 16:14, 3328 прочитания

Морската икономика на България се е удвоила между 2009 и 2016 г.

Създадената брутна добавена стойност в сектора е 1.1 млрд. евро, а най-големият двигател е туризмът, сочи доклад на ЕК

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е "синя икономика"

По методологията на Европейската комисия "сини" са всички икономически сектори, свързани с океаните, моретата и крайбрежията. Синята икономика включва сектори като корабостроене и ремонт, морски транспорт, риболов, крайбрежен туризъм, дейността на пристанищата, обработка на морски ресурси, биотехнологии, добив на суровини и морски ресурси. Докладът на ЕК оценява икономиките чрез брутната добавена стойност, която е разликата между разходите за производството на един продукт или услуга и продажната им цена.

Още по темата

BAE Systems спечели търга за доставка на фрегати за Австралия за 20 млрд. паунда

Британската компания надделя над конкуренти от Италия и Испания

4 юли 2018

Жизненият стандарт в България е наполовина от средния в Европа и през 2017 г.

Ниските доходи не са пречка пред присъединяването на страната към еврозоната според еврокомисаря Домбровскис

20 юни 2018

Износът, инвестициите и туристите в България леко ще се свият след Brexit

Правата на българите във Великобритания са гарантирани поне до края на 2020 г.

19 юни 2018

Производителността на труда нараства с 2.3% през първото тримесечие

Добавената стойност расте най-бързо в строителството и недвижимите имоти

7 юни 2018

Световната банка понижи прогнозата си за икономиката на България

От институцията залагат на растеж от 3.8% през тази и 3.6% през следващата година

6 юни 2018
Морската, или "синята", икономика в България генерира брутна добавена стойност (БДС - виж карето) в размер на 1.1 млрд. евро през 2016 г., което е два пъти над нивото пет години по-рано, сочи доклад на Европейската комисия. Тук влизат сектори като корабостроене, крайбрежен туризъм и морски транспорт, които заедно с останалите в синята икономика наемат общо 4% от всички работещи в страната. Най-големият работодател и създател на стойност е черноморският туризъм, където оборотът достига над 2 млрд. евро, а заетите наброяват 98 хил. души.

Според сметките на Брюксел синята икономика е отговорна за 1.31% от европейския брутен вътрешен продукт през 2016 г. Делът й намаляваше до 2015 г. в резултат на кризата, която значително засегна корабостроенето, морския транспорт и дейността на пристанищата, но от 2016 г. процентът отново тръгва нагоре.

Морската страна на България

В България морската икономика е отговорна за работните места на общо 118 хил. души, които пък създават брутна добавена стойност в размер на 1.1 млрд. евро (2.63% от общата за страната през 2016 г.). Най-големият работодател е туризмът и по-конкретно - хотелите, където работят 54.4 хил. души. Ремонтът и поддръжката на кораби и други водни обекти пък наема 4.2 хил. души.

Между 2009 и 2016 г. най-бързо расте производителността в подсектора "Живи ресурси", където влизат добивът, обработката и търговията с живи морски ресурси. Докато работещите тук намаляват с 3.5% до 8 хил., добавената стойност се утроява до 66.1 млн. евро до 2016 г. От гледна точка на абсолютно стойности обаче безспорен лидер е черноморският туризъм, следван от дейността на пристанищата, която се равнява на 98.5 млн. евро.



Като цяло заплатите в сектора нарастват средно с 18% между 2009 и 2016 г. до 5.2 хил. евро на година. Очаквано, най-добре платени са служителите в добива на природен газ - те получават средно по 19 хил. евро на година по оценките на комисията. Следват ги работещите в морския и крайбрежен товарен превоз, чиито възнаграждения годишно достигат 13.2 хил. евро. От друга страна, най-голямо увеличение на заплатите от 2009 г. насам е видимо в изграждането на лодки за развлекателни и спортни цели - 164% до 4.5 хил. евро на година.

Трябва да се отбележи обаче, че по данните на комисията с изграждане на подобни лодки и добив на природен газ се занимават общо едва 58 души в страната през 2016 г.


Сините дейности в Европа

Според доклад на ОИСР Европа отговаря за 11.6% от световната морска икономика през 2010 г. Експертите от Брюксел изчисляват, че европейската синя икономика представлява 1.31% от общия БВП на съюза през 2016 г. И тук най-голям принос има крайбрежният туризъм по отношение на заетост (61%), брутна добавена стойност (40%) и печалба (42%). Добивът на природен газ и нефт от морета и океани пък създава работни места за едва 60 хил. души от общо 3.48 млн., но пък генерира една пета от печалбата (около 19 млрд. евро).

Най-голям дял от европейската синя икономика заема Великобритания - държавата генерира 39 от общо 174.2 млрд. евро добавена стойност в съюза и привлича 60% от инвестициите (над 13 млрд. евро). Там са и най-големите печалби - близо една четвърт от общите, или 23 млрд. евро. По отношение на заетост пък лидер е Испания, където работят близо 700 хил. души.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Парното в София ще е с 16% по-скъпо тази зима Парното в София ще е с 16% по-скъпо тази зима

Най-драстична ще е разликата в Бургас - близо 23%, а най-малка - във Варна, където цената се повишава със 7.3%

21 сеп 2018, 236 прочитания

Този филм е заснет с част от вашите данъци Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

21 сеп 2018, 408 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Президентът Румен Радев обяви назначението си за СЕМ

Продуцентът от БНТ Ивелина Димитрова заема мястото на Мария Стоянова в медийния регулатор

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, АВВ строи пети завод в България, 353 млн. лв. ще разпределят за общински проекти ОББ и Сосиете Женерал

Емисия

DAILY @7AM // 21.09.2018 Прочетете