Нов половин милиард за любимите строители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов половин милиард за любимите строители

Нов половин милиард за любимите строители

Обявените разходите за ремонти на Агенция "Пътна инфраструктура" се увеличават с 50%, но необявените вероятно ще са много повече

Ивайло Станчев
42991 прочитания

© Надежда Чипева


Автор: Капитал

Знаете ли какво е общото между Руанда, Намибия, Кения, Гамбия, Гана, Ботсвана, Замбия и Уганда. Никоя от тях не участва на световното по футбол и всички се намират в Африка. Другото общо е, че всички те имат по-добри пътища от България според Индекса на глобалната конкурентоспособност за 2017-2018 на Световния икономически форум. Тази класация е донякъде странна предвид факта, че преди нас е и Албания, която беше известна като балканската държава с най-лоша пътна мрежа.

Със или без тази класация е безспорен факт, че пътищата са лоши въпреки стотиците милиони левове, които се харчат за тяхната поддръжка. Сега идва новият петгодишен период, в който Агенция "Пътна инфраструктура" ще плати почти половин милиард за превантивно, текущо и зимно поддържане на шосетата, както и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации. Търговете, чийто общ прогнозен бюджет е 475.5 млн. лв. без ДДС, са за 27 области и са с 50% повече от досегашните разходи. В обхвата им не са включени автомагистралите.

Именно в тези 5-годишни договори за поддръжка с избраната фирма се крие най-сладката част от пътните ремонти. Това са празни чекове, които се дописват неограничено с допълнителни суми за извънредни ремонти - практика, която действа и досега. За това е от голямо значение кои точно фирми ще бъдат наети.

Господарите на пътя

От 2015 г. поддръжката на по-голямата част от пътищата в страната е разпределена между четири групи от фирми, гравитиращи съответно около "Хидрострой", "Трейс", "Агромах" и "ПСТ Холдинг" (виж картата). Сдружения и консорциуми, в които участват те, държат 18 от 27-те области. Техните договори изтичат в края на тази година, но спокойно може да се предположи, че и след новия търг ситуацията ще е подобна, тъй като соловите играчи имат сравнително малък шанс да предложат по-добри оферти. Също така проблем за малките фирми може да се окаже покриването на изискването за налична техника и експерти, с които лидерите в бранша разполагат и могат да прехвърлят в различните райони.

Наред с това кандидатите трябва да докажат, че през последните 5 години са изпълнявали дейности с идентичен или сходен обем с този на поръчката. В случая се има предвид строителство, текущо или превантивно, и зимно поддържане на автомагистрали или главни пътища в страната или чужбина с дължина не по-малко от 250 км.

Друго важно е, че в обхвата на дейностите влиза и почистването на сняг със снегорини, което по принцип не е характерна дейност за пътностроителните фирми и допълнително ограничава възможните претенденти.

По-големи порции, но не за всички

Като цяло парите, които се кани да похарчи Агенция "Пътна инфраструктура" по това направление, са увеличени с над 50% спрямо сегашните разходи. Ако по действащите договори средногодишната сума е 61.5 млн. лв. (общо 245.9 млн. лв. за целия 4-годишен период), то по бъдещите ще бъде 95.1 млн. лв. (общо 475.9 млн. лв., но за 5-годишен период).

Това повишаване на бюджетите обаче не е равномерно - за някои области, като София например, има ръст 128%, докато за Варна повишаването на парите е само с 0.43 процента. Впрочем средствата за областите в Североизточния район на страната като цяло са увеличени най-малко (виж картата).

Извънреден бонус

Тези суми обаче са само ориентировъчни и служат предимно за провеждането на самите обществени поръчки. Обикновено реалните разходи, които прави АПИ, са много по-големи. Уловката е, че както в предишните процедури за избор на поддържащи фирми, така и в обявените сега е допустимо плащанията по всеки договор да надвишават определената прогнозна стойност.

Пример за това е преасфалтирането на Източната дъга от столичното околовръстно. Ремонтът, извършен през последните месеци, струваше над 9 млн. лв., но бе поверен без търг или конкурс на консорциум "Белмекен 2015", в който влизат свързаните с "Хидрострой" "Инжстрой инженеринг" и "АБ Инвест НН", както и "Нелсен чистота" и "Ай Ес Ви трейд". Това е така, защото именно "Белмекен 2015" има договор за поддръжка на републиканските пътища в София-град и Софийска област. Прогнозната стойност за целия 4-годишен период обаче е само 16.8 млн. лв. и със сигурност отдавна е надхвърлена. С колко точно от пътната агенция ще обявят след изтичането му.

Гаранции или не съвсем

Един от най-дискутираните въпроси при пътните ремонти е свързан с качеството. Предвидените гаранционни срокове в документацията на новите търгове на АПИ обаче не дават основание да се очаква съществена промяна спрямо сегашната практика.

За ръчно изкърпване на единични дупки и деформации в настилката гаранцията е 6 месеца. С други думи, поправката трябва да издържи един зимен сезон. За машинно изкърпване пък сроковете са съответно 2 години по автомагистрали и пътища първи клас и една година за такива втори и трети клас. Най-дълъг е гаранционният срок за машинно полагане на плътна асфалтобетонова смес - 3 години. Това позволява на фирмите всяка година да искат нови пари за поправка на едни и същи пътища. Няма нужда да се притесняват, че ще ги сменят. При петгодишните договори изпълнителят не се сменя при некачествено свършена работа, а се налагат само глоби.

За какво ще се плаща

Според обясненията на "Пътна инфраструктура" превантивното поддържане включва дейности като затваряне на повърхностни пукнатини, полагане на нов износващ пласт асфалт, стабилизиране на банкети, укрепване на откоси и други. Текущото пък обхваща почистването на малки свлачища и наноси, окосяване, подравняване и оформяне на банкети, разделителни ивици, площадки за отдих, ремонт на отделни разрушения, отстраняване на деформации като вълни или коловози, почистване на водостоци, боядисване на стоманените конструкции на мостове, парапети, пътни знаци и т.н.

За съжаление това са все неща, които рядко се случва да се правят, нищо че и досега са били отделяни пари за подобни начинания. Показателно е, че по почти всички основни пътни артерии крайпътните храсти и дървета са избуяли, ограничават видимостта и скриват знаците и табелите. Варосване на стъблата, ако въобще някъде го има, пък е истински прецедент, при все че и за това се е плащало и ще се плаща и сега.
Автор: Капитал

Знаете ли какво е общото между Руанда, Намибия, Кения, Гамбия, Гана, Ботсвана, Замбия и Уганда. Никоя от тях не участва на световното по футбол и всички се намират в Африка. Другото общо е, че всички те имат по-добри пътища от България според Индекса на глобалната конкурентоспособност за 2017-2018 на Световния икономически форум. Тази класация е донякъде странна предвид факта, че преди нас е и Албания, която беше известна като балканската държава с най-лоша пътна мрежа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK