С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 29 юни 2018, 13:34, 41917 прочитания

Нов половин милиард за любимите строители

Обявените разходите за ремонти на Агенция "Пътна инфраструктура" се увеличават с 50%, но необявените вероятно ще са много повече

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Знаете ли какво е общото между Руанда, Намибия, Кения, Гамбия, Гана, Ботсвана, Замбия и Уганда. Никоя от тях не участва на световното по футбол и всички се намират в Африка. Другото общо е, че всички те имат по-добри пътища от България според Индекса на глобалната конкурентоспособност за 2017-2018 на Световния икономически форум. Тази класация е донякъде странна предвид факта, че преди нас е и Албания, която беше известна като балканската държава с най-лоша пътна мрежа.

Със или без тази класация е безспорен факт, че пътищата са лоши въпреки стотиците милиони левове, които се харчат за тяхната поддръжка. Сега идва новият петгодишен период, в който Агенция "Пътна инфраструктура" ще плати почти половин милиард за превантивно, текущо и зимно поддържане на шосетата, както и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации. Търговете, чийто общ прогнозен бюджет е 475.5 млн. лв. без ДДС, са за 27 области и са с 50% повече от досегашните разходи. В обхвата им не са включени автомагистралите.


Именно в тези 5-годишни договори за поддръжка с избраната фирма се крие най-сладката част от пътните ремонти. Това са празни чекове, които се дописват неограничено с допълнителни суми за извънредни ремонти - практика, която действа и досега. За това е от голямо значение кои точно фирми ще бъдат наети.

Господарите на пътя

От 2015 г. поддръжката на по-голямата част от пътищата в страната е разпределена между четири групи от фирми, гравитиращи съответно около "Хидрострой", "Трейс", "Агромах" и "ПСТ Холдинг" (виж картата). Сдружения и консорциуми, в които участват те, държат 18 от 27-те области. Техните договори изтичат в края на тази година, но спокойно може да се предположи, че и след новия търг ситуацията ще е подобна, тъй като соловите играчи имат сравнително малък шанс да предложат по-добри оферти. Също така проблем за малките фирми може да се окаже покриването на изискването за налична техника и експерти, с които лидерите в бранша разполагат и могат да прехвърлят в различните райони.



Наред с това кандидатите трябва да докажат, че през последните 5 години са изпълнявали дейности с идентичен или сходен обем с този на поръчката. В случая се има предвид строителство, текущо или превантивно, и зимно поддържане на автомагистрали или главни пътища в страната или чужбина с дължина не по-малко от 250 км.

Друго важно е, че в обхвата на дейностите влиза и почистването на сняг със снегорини, което по принцип не е характерна дейност за пътностроителните фирми и допълнително ограничава възможните претенденти.

По-големи порции, но не за всички

Като цяло парите, които се кани да похарчи Агенция "Пътна инфраструктура" по това направление, са увеличени с над 50% спрямо сегашните разходи. Ако по действащите договори средногодишната сума е 61.5 млн. лв. (общо 245.9 млн. лв. за целия 4-годишен период), то по бъдещите ще бъде 95.1 млн. лв. (общо 475.9 млн. лв., но за 5-годишен период).

Това повишаване на бюджетите обаче не е равномерно - за някои области, като София например, има ръст 128%, докато за Варна повишаването на парите е само с 0.43 процента. Впрочем средствата за областите в Североизточния район на страната като цяло са увеличени най-малко (виж картата).

Извънреден бонус

Тези суми обаче са само ориентировъчни и служат предимно за провеждането на самите обществени поръчки. Обикновено реалните разходи, които прави АПИ, са много по-големи. Уловката е, че както в предишните процедури за избор на поддържащи фирми, така и в обявените сега е допустимо плащанията по всеки договор да надвишават определената прогнозна стойност.

Пример за това е преасфалтирането на Източната дъга от столичното околовръстно. Ремонтът, извършен през последните месеци, струваше над 9 млн. лв., но бе поверен без търг или конкурс на консорциум "Белмекен 2015", в който влизат свързаните с "Хидрострой" "Инжстрой инженеринг" и "АБ Инвест НН", както и "Нелсен чистота" и "Ай Ес Ви трейд". Това е така, защото именно "Белмекен 2015" има договор за поддръжка на републиканските пътища в София-град и Софийска област. Прогнозната стойност за целия 4-годишен период обаче е само 16.8 млн. лв. и със сигурност отдавна е надхвърлена. С колко точно от пътната агенция ще обявят след изтичането му.

Гаранции или не съвсем

Един от най-дискутираните въпроси при пътните ремонти е свързан с качеството. Предвидените гаранционни срокове в документацията на новите търгове на АПИ обаче не дават основание да се очаква съществена промяна спрямо сегашната практика.

За ръчно изкърпване на единични дупки и деформации в настилката гаранцията е 6 месеца. С други думи, поправката трябва да издържи един зимен сезон. За машинно изкърпване пък сроковете са съответно 2 години по автомагистрали и пътища първи клас и една година за такива втори и трети клас. Най-дълъг е гаранционният срок за машинно полагане на плътна асфалтобетонова смес - 3 години. Това позволява на фирмите всяка година да искат нови пари за поправка на едни и същи пътища. Няма нужда да се притесняват, че ще ги сменят. При петгодишните договори изпълнителят не се сменя при некачествено свършена работа, а се налагат само глоби.
За какво ще се плаща

Според обясненията на "Пътна инфраструктура" превантивното поддържане включва дейности като затваряне на повърхностни пукнатини, полагане на нов износващ пласт асфалт, стабилизиране на банкети, укрепване на откоси и други. Текущото пък обхваща почистването на малки свлачища и наноси, окосяване, подравняване и оформяне на банкети, разделителни ивици, площадки за отдих, ремонт на отделни разрушения, отстраняване на деформации като вълни или коловози, почистване на водостоци, боядисване на стоманените конструкции на мостове, парапети, пътни знаци и т.н.

За съжаление това са все неща, които рядко се случва да се правят, нищо че и досега са били отделяни пари за подобни начинания. Показателно е, че по почти всички основни пътни артерии крайпътните храсти и дървета са избуяли, ограничават видимостта и скриват знаците и табелите. Варосване на стъблата, ако въобще някъде го има, пък е истински прецедент, при все че и за това се е плащало и ще се плаща и сега.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите

Борис Джонсън е новият британски премиер, "Атака" опитва да освободи ББР от новите правила за контрол над държавните компании

23 юли 2019, 1382 прочитания

София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв. София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв.

Във ваканционния август и малко преди изборите столицата ще разпредели между играчи най-скъпата си задача

23 юли 2019, 985 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Прокурорът по КТБ Иван Гешев ще е новият заместник на Цацаров

Назначението е първият по-голям ход в разместванията в държавното обвинение, свързани с края на мандата на главния прокурор

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото