// К1: Средата / Политика
Кога ще дойде влакът
Либерализацията на пътническите жп превози наближава. Заедно с новите линии това може да отпуши частен интерес дори в България
Темата накратко - Либерализацията на жп пазара стартира в края на следващата година. - Договорът на БДЖ за обществена услуга изтича през 2024 г. - Заедно с новите жп линии това може да отпуши частен интерес към българските пътнически превози. |
Част от темата
Ивайло Московски: С тези локомотиви и вагони не може да предоставим качествена услуга
Министърът на транспорта пред "Капитал"
Държавата най-вероятно ще спаси фалиращото БДЖ като покрие задълженията му от 103 млн. лв. Компанията обаче трябва да покаже желание да се модернизира
Владимир Владимиров пое железниците преди девет години и все още твърди, че ще ги оправи
На Запад отдавна има редица частни влакови компании, но най-интересното за железниците всъщност предстои. То е разписано в Четвъртия железопътен пакет от 2016 г., който предвижда отваряне на вътрешни пътнически железопътни линии за нови участници и услуги до декември 2019 г., а търговете при възлагането на договори за обществени жп услуги трябва да станат норма в повечето случаи от 2023 г.
Целта е мащабна - единният европейски пазар да засили конкуренцията и оттам да донесе по-висококачествена услуга, съобразена с потребностите на клиентите и по-висока ефективност на държавните компании, които ще трябва да се променят. Това рано или късно ще има ефект дори за страна с умиращи влакови услуги като България.
Кога идва свободата
Най-ранната дата за местния пазар е 2024 г. Тогава би трябвало да свърши монополът на БДЖ върху вътрешните превози, защото изтича договорът с държавата за извършване на обществената услуга, който беше подписан през 2009 г. и е със срок от 15 години. След този срок държавната железница би трябва да се състезава, ако дадена компания поиска част от бизнеса й. Още догодина пък БДЖ ще трябва да започне да плаща обезщетения, ако не спазва графиците си. В същото време железницата иска да купи и нови влакове.
Това обещава жп секторът да започне да се променя съвсем скоро. Според експерти в момента, в който завършат големите инфраструктурни проекти за модернизиране на жп линиите между София и Бургас например, частен интерес може да се появи, ако сметките покажат, че влаковете могат да се напълнят. Атрактивни биха могли да бъдат и крайградските жп превози, които свързват индустриални зони с градовете и по които ежедневно има големи потоци от хора, или например влакът София - Перник.
Така, ако Българските държавни железници откажат да се променят и продължат да западат и пазарът наистина има нужда от жп транспорт, той би могъл и да се появи под друг бранд.
С конкуренция към прогрес
Приемането на Четвъртия жп пакет беше придружено от страхове сред големите. Пътят обаче е ясен. "Европейските железници наближават много важен кръстопът. Пред перспективата за застой или спад в железопътния транспорт на много места в Европа изборът, който трябва да направим, не е сложен. Можем да вземем сега трудните решения, необходими за преструктурирането на европейския железопътен пазар, за да се насърчат нововъведенията и предоставянето на по-добри услуги", каза по време на обсъжданията тогавашният зам.-председател на еврокомисията Сийм Калас, отговарящ за транспорта. "Така железопътният транспорт ще бъде в състояние отново да расте в полза на гражданите, бизнеса и околната среда. Или можем да поемем по другия коловоз. Да приемем необратимото спускане надолу по хлъзгавия наклон към една Европа, в която железопътният транспорт е скъпа играчка за няколко богати страни, а в същото време недостъпна за повечето страни поради ограничените публични средства."
Една от важните бариери беше преодоляна през тази година дори от Франция. Правителството не отстъпи пред стачката в държавните си железници срещу прокарването на закон, който да подготви компанията SNCF за конкуренцията от 2020 г. и да защити обществените услуги. Една от стъпките към модернизация е да се прекрати специалният статут на железничарите в компанията.
На други места конкуренцията вече е разковничето, което вади държавните мастодонти от унеса на удобното бюджетно съществуване. До 22 декември 2008 г. полската Przewozy Regionalne, по-известна с бранда PolRegio, е дъщерно дружество на държавната PKP Group. След тази дата собствеността е прехвърлена на 16 полски провинции, като влаковете й InterRegio се конкурират с тези на PKP.
Обратно в Германия FlixBus далеч не е първата частна компания, oпитала се да конкурира Deutsche Bahn. Преди нея това прави базираният в Берлин независим жп превозвач Locomore с лоу-кост влака си по линията Берлин – Щутгарт. През пролетта на миналата година обаче компанията фалира и с начинанието се захванаха FlixBus и чешкият жп оператор Leo Express. Първата се занимава с продажбите, а втората с изпълнението на услугата.
А може и в България
Всъщност идеи за частна инициатива вече е имало и в България. И по-точно в Русе, където преди няколко години областната управа кани "Булмаркет", която има собствено жп поделение за карго превози, да обсъдят идеята за създаване на градска железница. Желанието е да се облекчи трафикът на града. Причините са големите потоци от хора - по 5-6 хил. души от и за източната промишлена зона на Русе, които правят тапи на пътя за Дунав мост, като само работниците на "Булмаркет" са 400 - 500. Нужната жп инфраструктура е почти налице 100%, като на 4-5 км железен път трябва да се направи среден ремонт, както и да се изградят около 600 - 700 метра до град Мертен, който е в близост до въпросната промишлена зона. Сметките на "Булмаркет" са показали, че е необходима инвестиция в пътнически влакове в размер на 4-5 млн. евро.
Идеята за градска железница в Русе обаче така и не се реализира. Причината е именно в договора за обществена услуга на държавния превозвач, подписан през 2009 г., по който той получава ежегодно субсидия от 175 млн. лв. Докато този договор не изтече, друга компания не може да кандидатства за субсидия по дадено направление. Нещата обаче не са безнадеждни. "Ако превозвачите бъдат поставени на равни условия, много частни оператори биха проявили интерес", казва Станко Станков, собственик на "Булмаркет".
Идея за градска железница е имало и в Пловдив още преди силното индустриално развитие на града - там движението на маси от хора е подобно от юг на север и пътната инфраструктура не достига. От местния бизнес коментират, че за това вече има дадености - например жп ринг около града и други предпоставки, но ще е необходим и сериозен инвеститорски интерес. Такъв няма да има, преди монополът на БДЖ да бъде разбит. Веднъж отворени обаче, тези врати могат да се окажат пътят към така чаканото възраждане на влаковете.
Още по темата
Компанията-наследник на Локомотивния и вагонен завод в града има поръчки от България и света, без БДЖ
3 апр 2019БДЖ ще наема подвижен състав, за да се справи с недостига
Компанията ще анализира отново дали има смисъл да се купуват нови мотриси заради либерализацията на пазара след 2024 г.
15 яну 2019Проблемът е точно в нашия телевизор
По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"
29 юни 2018Частен съдебен изпълнител продава централата на БДЖ
Началната тръжна цена за атрактивния имот, намиращ се на централната софийска ул. "Иван Вазов", е 7.3 млн. лв.
4 юни 2018Кредитори запорираха сметки на "БДЖ - Пътнически превози"
Транспортният министър Ивайло Московски е поискал активиране на държавната помощ
31 май 2018Нова съмнителна поръчка за ремонт на локомотиви на БДЖ за 58 млн. лв.
Според компания от сектора цената на поръчката е необосновано висока, а целта е да се насочат средства към определен кандидат
31 май 2018Държавните жп компании увеличават загубата си за 2017 г.
Най-голям е минусът на Национална компания "Железопътна инфраструктура" - над 50 млн. лв.
14 май 2018Частната "Експрес сервиз" обвини БДЖ, че наглася обществени поръчки в полза на конкретен кандидат и е готова да плати 4 млн. лв. за ремонт на локомотиви и сама да извърши 80% от работата
22 мар 2018Държавата дава 31 млн. лв. на БДЖ
Сумата ще трябва да се върне до края на 2020 г. А се дава, за да се плати частично по просрочените облигации на жп дружеството
7 фев 2018БСП даде 24 часа на Ивайло Московски да освободи ръководството на БДЖ
Министърът на транспорта не прие ултиматума, отрече всички обвинения срещу компанията
29 яну 2018
И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания
11 дек 2019, 1217 прочитания

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.
11 дек 2019, 12838 прочитания
11 дек 2019, 12838 прочитания
11 дек 2019, 2602 прочитания
11 дек 2019, 1784 прочитания
11 дек 2019, 1555 прочитания
11 дек 2019, 1217 прочитания
Държавата най-вероятно ще спаси фалиращото БДЖ като покрие задълженията му от 103 млн. лв. Компанията обаче трябва да покаже желание да се модернизира