С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 29 юни 2018, 12:30, 37008 прочитания

БДЖ в търсене на смисъл

Държавата най-вероятно ще спаси фалиращото БДЖ като покрие задълженията му от 103 млн. лв. Компанията обаче трябва да покаже желание да се модернизира

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Държавата най-вероятно ще спаси фалиращата БДЖ като покрие задълженията й от 103 млн. лв.

- Компанията до момента обаче не демонстрира полагането на сериозни усилия и желание да се модернизира.

- Големите й поръчки за ремонти и нови мотриси пък периодично водят до подозрения в нецелесъобразно харчене на държавни средства.

Част от темата

Българската железница

Кога ще дойде влакът

Либерализацията на пътническите жп превози наближава. Заедно с новите линии това може да отпуши частен интерес дори в България

Заложна къща "БДЖ"

Владимир Владимиров пое железниците преди девет години и все още твърди, че ще ги оправи

Ако следите новините, вече знаете, че за локомотивите на БДЖ има два сезона. Такъв, в който се палят, и такъв, в който не могат да спират. Финансовият сезон за държавната компания обаче винаги е само един - много, много под нулата.

Замръзването в началото на лято 2018 беше пълно. Сметките на "БДЖ - Пътнически превози" бяха блокирани от облигационерите, които от години не могат да си получат парите. А за да е още по-драматично, сградата на БДЖ в центъра на София, паметник на културата, беше обявена за продан от частен съдебен изпълнител. От Гражданска инициатива "За обществен и релсов транспорт" дори организират бдение за БДЖ на 28 юни на ъгъла на ул. "Раковски" и ул. "Иван Вазов".


Сега железницата е в очакване държавата да се намеси със 103 млн. лв. и да се разплати окончателно с кредиторите по втория облигационен заем. През тази година вече бяха отпуснати пари от бюджета на БДЖ - 30.1 млн. лв. Прогнозите са, че и въпросната сума от 103 млн. лв. съвсем скоро ще бъде разплатена. А финансовият министър Владислав Горанов ще получи парите обратно от концесията на летище София, коментираха от бранша. Процедурата по отдаването на аерогарата, вероятно неслучайно, беше подновена точно тази седмица с решение на Министерския съвет.

Поредният фалит на БДЖ най-вероятно бързо ще бъде забравен и влакът ще си продължи. Това обаче трябва да спре. За да оправдае наливането на средствата и най-вече съществуването си, компанията трябва да претърпи огромна метаморфоза, в която средствата не се харчат нецелесъобразно, пътниците имат права, компанията се модернизира на всички нива, а възможната да си купиш предварително билет до морето през лятото не се възприема като върха на транспортния сладолед.

Такива индикации към момента няма.



Без спирачки по нанадолнището

Недоверието към железниците не е само от страна на медиите. То си личи и от числата, отразяващи бизнеса на компанията. А те показват, че тя все повече губи смисъла на своето съществуване, т.е. клиентите, които превозва.

През 2010 г. пътническите пътувания с БДЖ са 30 млн. През 2017 г. вече са почти с една трета по-малко - едва 21.2 млн (виж графиката), и дружеството изкарва все по-малко пари самостоятелно от продажба на билети. През последните десетина години субсидията, която плаща държавата, макар и не с много, се увеличава. Тоест държавата дава все повече за нещо, от което има все по-малък пазарен смисъл, а превозът на един пътник с влак става все по-скъпо начинание. БДЖ все повече се превръща от транспортна в социална компания, чийто смисъл се ограничава до хилядите работни места, които осигурява.

През 2016 г. при вътрешните превози по релси пътуват едва 4.55% от пътниците, а на автомобилния транспорт се пада лъвският пай от 95.45%. Boston Consulting Group изнесе официалните данни за индекса на европейските железопътни превозвачи за 2017 г. България е на последно място в Европа по развитие на жп транспорта с общ резултат от 1.9 от максималните възможни 10 точки. Разглежданите параметри, които се оценяват, са интензивност на използване на жп мрежата - 0.9, качество - 0.9, и безопасност - 0.1. Това е най-ниската възможна оценка в индекса.
Без дългове и без активи

Основната гордост на настоящото ръководството на компанията, както и на транспортния министър Ивайло Московски, с което се блокират всякакви други критики към компанията, обаче е намаляването на задълженията й. "През 2010 г. общите задължения бяха в размер на 850 млн. лв. Тогава задлъжнялостта само към финансови институции бе в размер на 579 млн. лв., днес тя е сведена до 103 млн. лв", казва министърът.
"Задълженията на БДЖ наистина намаляват, но активите също намаляват от 1.1 млрд. лв. през 2009 г. на 600 млн. лв. през 2017 г., т.е. с 40%, собственият капитал намалява над три пъти", казва Симеон Ананиев, бивш директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" и председател на Българската асоциация на железопътните превозвачи. "В експлоатационната дейност на БДЖ резултатите за 2017 г. са пряко свързани с намаляването на активите, приходите и лошия мениджмънт. Резултатите говорят сами: Приходите намаляват от 550 млн. лв. на 350 млн. лв. – с 36%. Пътниците намаляват с 36%." Локомотивният парк също намалява – през 2007 г. от 612 локомотива на 342 през 2017 г. Пътническите вагони от 1337 през 2006 г. на 360 през 2017 г. Това е равносилно да има активи 100 локомотиви и вагони и задължения, но след 8 години оздравяване и мениджърско управление да няма задължения, но също да няма и локомотиви и вагони, т.е. да приключи с дейността", продължава той.


Клиент в минало време

На фона на това пропадане БДЖ към момента не изглежда да полага каквито и да е сериозни усилия дори в направления, които не изискват толкова финанси, а ново отношение - например най-накрая да бъде пусната системата й за билетоиздаване в пълен мащаб.

За нея се говори от 20 години. Тя трябва да извади компанията от ерата на MS DOS, в която всяка каса продава сама за себе си. Продадените места се маркират на хартия, информацията за това се движи по телефон от гара на гара и накрая в кашони с влак към централното управление. Така устроената система създава предпоставки за влиянието на всякакви човешки фактори.

С изграждането на историческата онлайн система за билетоиздаване на БДЖ се занимаваха няколко компании през годините – чужди, местни и държавни. Последно това беше поверено на "Информационно обслужване". От края на 2016 г. има удостоверение, че изготвената система отговаря на изискванията и може да бъде приведена в експлоатация.

Към момента възможност онлайн да се купят билети има все така само за ограничени вътрешни маршрути. От тази година в нея са включени 80 гари без софийската Централна гара. По неясни причини БДЖ обаче не обявява поръчка за купуването на нужните таблети за кондукторите и това спира пускането й в пълен обхват.

Правата ви са ни скъпи

Държавната компания също така реши, че е по-изгодно за нея да лиши клиентите си от права. Регламент 1371 на Европейския парламент за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт, влезе в сила на 3 декември 2009 г. България вече два пъти обаче е отложила действието му до 3 декември 2019 г. Тоест "БДЖ - Пътнически превози" си е издействала да не се съобразява с европейските регламенти и да не обезщетява клиентите си, когато не изпълни своята част от транспортната сделка. Разпоредбите за закъснения, пропуснати връзки и отмяна се прилагат само за международните влакове, при условие че превозът е извършен изцяло на територията на страни, членки на ЕС.

Точно и ясно обяснение защо пътниците на БДЖ не се радват на правата на европейците даде през 2014 г. тогавашният служебен министър на транспорта Николина Ангелкова в писмо до Варужан Апелян, председател на Асоциацията "Приятели на железопътния транспорт": "Прилагат се само разпоредбите, които изискват единствено промяна в организацията на превозвача, а се отлагат тези, "които биха довели до влошаване на финансовото състояние на "БДЖ - Пътнически превози" и до "финансови загуби". Тяхното прилагане се счита за "нецелесъобразно".

Тоест БДЖ признава, че не може да стига навреме дори с цената на финансови санкции, и за да не губи пари, предпочита да загуби още клиенти.

Голямото поръчване

Като решение на тези проблеми сега БДЖ и министерство на транспорта предвиждат мащабни поръчки. Изчисленията са, че за по-модерното бъдеще на компанията ще са необходими 85 мотрисни влака. За тях ще трябват 870 млн. лв. и поръчването им ще бъде разделено на две части – 41 мотриси по време на сегашното правителство и 44 при следващото. Финансирането на първия етап от обновяването на подвижния състав трябва да се осъществи със средства от държавния бюджет под формата на капиталов трансфер, който е в размер на 35 млн. лв. на година.

"С тези 85 влака и тези мотрисни влакове, които притежаваме, плюс спалните вагони (бел. ред. - 30-те спални вагона, които пристигнаха през 2013 г) ще имаме една доста модерна железница. Разбира се, ще останат и част от старите, с които работим в момента, но от тях ще останат най-добрите и локомотиви, и вагони и железницата ще изглежда по съвършено различен начин", каза ръководителят на компанията Владимир Владимиров при обявяването на намеренията.

Паралелно с процеса на пълно подновяване на подвижния състав на БДЖ вървят и огромни поръчки за ремонти за почти 240 млн. лв. За ремонт на 30 локомотива (серия 44 000 и 45 000) на "БДЖ – Пътнически превози" за период от три години през април беше обявен търг за 58 млн. лв. без ДДС. В ход е и най-големият търг на БДЖ към момента за ремонт и поддръжка. Той е за 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens за 5-годишен период. Той е за 137 млн. лв. без ДДС. Последната едра поръчка на компанията е за вагони. Тя е за 51.7 млн. лв. без ДДС за ремонт (среден и капитален) на 227 пътнически вагона за срок от 3 години.

Рязката активност на БДЖ по привеждане в някакво съответствие с железопътната безопасност на 40-годишния подвижен състав би била похвална, ако търговете й не предизвикваха постоянни подозрения (виж допълнителния текст).

Единственият, който не изглежда притеснен от всичко това, е дългогодишният ръководител на БДЖ - Владимир Владимиров. Помощта, която се очаква държавата да окаже на БДЖ, не е уникална. Държавната подкрепа за жп компаниите е масова практика в Европа - в името на по-едрата концепция все повече хора да ползват екологичния, стройно организиран, бърз жп транспорт. В България обаче този транспорт не е такъв. Единствената причина държавата да налива още средства в него е да има усилие да се превърне в нещо подобно.
Поръчай си ремонт

След сигнал на една от частните компании на пазара за ремонти, "Експрес сервиз", наскоро беше прекратена поръчка на "БДЖ – Пътнически превози" - за ремонт на 9 електрически локомотива за 4 млн. лв. без ДДС. "Експрес сервиз" обвини държавната компания, че търгът е нагласен в полза на новата компания в жп ремонтите "Жп тракция", която бързо се превърна в любимец на БДЖ. Обвиненията бяха, че БДЖ сама ще извърши 80% от работата, за която ще плати 4 млн. лв. А изискванията са написани така, че ограничават останалите кандидати. Министерството на транспорта съобщи, че ще направи одит на процедурата. В крайна сметка министерството на транспорта установи нарушения, като в одитния доклад е констатирано, че консултациите за определяне на пазарната стойност на поръчката са извършени в нарушение на закона, като не са спазени принципите за недискриминация и прозрачност. В резултат на 9 май "БДЖ – Пътнически превози" прекрати процедурата.

По-голямата поръчка за ремонт на 30 локомотива за 58 млн. лв. също беше подложена на унищожителна критика от "Експрес сервиз". Необосновано високи икономически и финансови изисквания към кандидатите вървят с подозрението, че процедурата е предназначена за предварително избран чуждестранен изпълнител. Прогнозната стойност според русенската компания за маневрени локомотиви била и изключително завишена. "Експрес сервиз" даде пример с последните ремонти на 50-годишни локомотиви за български частен превозвач. Локомотивите били купени от Англия и не били в движение, а техническите им параметри и нивото на техниката в тях - подобно на локомотивите на БДЖ ПП. "Ремонтът заедно с вложените резервни части и модернизацията бе на стойност, около 5 пъти по-ниска от "прогнозираната" от БДЖ ПП", изчисляват от "Експрес сервиз". И не на последно място - очаква се и "злоупотреба с активи на БДЖ и скрита приватизация на сгради и съоръжения".

Други поръчки на БДЖ също будят подозрения през годините. Такава е поръчката за застраховка "Имущество" и "Релсови превозни средства" от 2016 г., пак на пътническото поделение, за срок от 5 години, за която бяха предвидени 24.3 млн. лв. Поръчката беше спряна първо от КЗК, а впоследствие и от Върховния административен съд. Аргументите – възложителят няма право да включва условия или изисквания, които дават предимство на едни или необосновано ограничават участието на други лица, без те да са съобразени с предмета и количеството на поръчката. Поръчката за застраховки остава на трупчета, тъй като с приоритет сега са ремонтните програми на дружеството.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията по горите отказа да обяви кой колко ще връща за заменките Агенцията по горите отказа да обяви кой колко ще връща за заменките

Знакови сделки покрай курорти се оказаха изрядни

22 ное 2019, 301 прочитания

Група за съдебни реформи, радост и други уйдурми 1 Група за съдебни реформи, радост и други уйдурми

Таен Не!Messenger чат

22 ное 2019, 2558 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ивайло Московски: С тези локомотиви и вагони не може да предоставим качествена услуга

Министърът на транспорта пред "Капитал"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Crispy

Деликатесен магазин с добра винена селекция и качествени продукти

"Празникът" в МГТ "Зад канала"

Премиера на театралната адаптация на Дейвид Елдридж по киносценария на Томас Винтерберг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10