С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 юни 2018, 12:40, 7983 прочитания

Заложна къща "БДЖ"

Владимир Владимиров пое железниците преди девет години и все още твърди, че ще ги оправи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Българската железница

Кога ще дойде влакът

Либерализацията на пътническите жп превози наближава. Заедно с новите линии това може да отпуши частен интерес дори в България

БДЖ в търсене на смисъл

Държавата най-вероятно ще спаси фалиращото БДЖ като покрие задълженията му от 103 млн. лв. Компанията обаче трябва да покаже желание да се модернизира

Неразделна част от историята на Българските държавни железници през последните десетина години е изпълнителният директор на холдинга Владимир Владимиров. В последния месец той стана известен с изказването си, че не му е работа да се занимава с "дребни теми" като съмнителните поръчки на дружеството. А журналистическите разследвания по друга "дребна тема" - как финансово закъсалото БДЖ управлява парите си, пък уронвали престижа на "търговското дружество с национална значимост, което отгоре на всичко е на всички данъкоплатци и на цялата българска държава".

Успеха си Владимиров измерва във време. Той посочва, че е най-дълго задържалият се директор през последните 15 години и че това иначе е едно доста проветриво място с доста натрупани проблеми.
Въпреки множеството скандали около БДЖ и периодичните й заявки за фалит, който трябва да се предотврати от държавата, транспортният министър Ивайло Московски неотменно застава зад гърба на жп ръководството и явно е силно доволен от мениджмънта на компанията. Един от бившите изпълнителни директори на компанията - Велик Занчев, в момента дори заема поста зам.-министър на транспорта. Според самия Владимиров смяната на директори категорично няма да реши проблемите в БДЖ.


Железницата през тези десетина години не е така устойчива като мениджъра си. Всъщност, ако слушате самия него, съдбата на БДЖ се променя всеки месец. През февруари, когато БСП поиска оставката му, той заяви, че компанията е извадена от фалит и се мисли за нови влакове. Няколко месеца по-късно тя се оказа със запорирани сметки и сграда в центъра на София за продан. Тогава Владимиров заяви, че ако няма държавна намеса, железницата трябва да спре.

БСП, БДЖ и заложни къщи

В политиката Владимиров всъщност влиза далеч не през ГЕРБ, а през младежката структура на БСП. Напуска и отива да работи в частна фирма в Стара Загора. През октомври 2009 г. става председател на съвета на директорите на една от най-големите държавни фирми - "Холдинг БДЖ". Необяснимото си развитие Владимир Владимиров коментира преди време така: "Тогавашният министър просто ме помоли да разгледам предприятията, които се намират в министерството на транспорта и да преценя къде мога да му помогна. Аз разгледах и избрах БДЖ, тъй като предпочетох да търся предизвикателството, въпреки че не очаквах то да бъде толкова голямо. По-късно разбрах с какво точно се сблъсквам."



В сектора коментират, че той застава начело на БДЖ като всички - без конкурс, без план и без визия. Той излиза от системата през април 2013 г., при смяната на правителствата, но се връща всеки път при поемането на управлението от ГЕРБ и Ивайло Московски. От ноември 2014 г. до февруари 2017 г. е изпълнителен директор на холдинга, като в момента от май 2017 г. отново е на същата позиция.

"Владимиров е мениджър и финансист с богата управленска и консултантска кариера. През годините работи като финансов и изпълнителен директор във фирми от различни сектори на българската икономика – строителство и недвижими имоти, търговия с гориво, производство на газстанции и масла, производство на продукти за хранително-вкусовата промишленост и др. Бил е бизнес консултант и на няколко големи български компании", пише във визитката му на страницата на превозвача.

В момента е в борда на директорите на "София Комерс - Заложни къщи". Това, заявиха БДЖ преди време, не е в противоречие с ръководната му позиция в държавното дружество. Частната му дейност е високо ценена, защото заплатата му за 2017 г. там е 93 хил. лв., според доклада за дейността на компанията.

Спасение, продажба и други фантазии

Едрите теми, с които Владимиров се занимава в компанията (БДЖ, не "София комерс"), са провеждането на реформите в холдинга и двете му дъщерни дружества. По време на неговото ръководство са направени два плана за преструктуриране, в които той е основен автор. Това е сигурно единственият план за реформи в държавно дружество, който започва с басня - за заека, който все не може да угоди на вълка. В по-сериозната част са разписани оптимистични, реалистични и песимистични сценарии за развитието на компанията. В компанията бяха направени някои реорганизации и съкращения на служители. Нещата обаче не вървят гладко. От плана, публикуван на сайта на компанията се вижда, че "БДЖ - Пътнически превози" се представя дори под песимистичната прогноза за 2017 г. за превозени пътници и нетни приходи от продажби на билети.

Това не е единственият план за спасение на компанията, който не се сбъдва по време на управлението на Владимиров. Друг такъв беше продажбата на товарното поделение на холдинга, която по думите на Владимиров трябваше да реши голяма част от финансовите проблеми. Тя трябваше да се случи до средата на 2012 г. и да донесе между 60 и 130 млн. евро на компанията. Това трябваше да спаси пътническото поделение от изпадане в несъстоятелност и да се погасят задълженията към кредиторите. Никой обаче не пожела да купи "БДЖ - Товарни превози", което продължава да губи бизнес и да трупа загуби. Така от рецепта за спасение "БДЖ - Товарни превози" през 2017 г. се превърна във втори кандидат за помощи. Владимиров също промени мнението си. Според него каргото заслужава субсидиране, тъй като компанията извършва неатрактивни превози, с които не се занимават частните й конкуренти, и те ѝ костват около 12 млн. лв. на година.

Последната идея на Владимиров беше БДЖ да поиска пари от Оперативна програма "Транспорт", за да купи нови вагони за 350 млн. евро. Тя също отпадна, тъй като БДЖ не отговаря на финансовите условия на Брюксел за устойчив проект. За разлика от мениджъра си.
И малко футбол
Във визитката му е спомената и страстта му към спорта. "В свободното си време гледа и играе футбол – фен е на ЦСКА и Liverpool и посещава фитнес залата." Това, което не пише, е, че доскоро той беше председател на сдружение "Футболен клуб Локомотив БДЖ". Преди няколко месеца Нова телевизия разпространи информация, че финансово затруднената компания поддържа футболен отбор. На това Владимиров отговори, че футболният отбор е отделно юридическо лице. Половината от играчите са служители на БДЖ и нито една стотинка от бюджета на железниците не е похарчена за издръжката на тима. Отборът нямал нищо общо с БДЖ освен името. Тренировките били след работно време или през събота и неделя. През пролетта на общо събрание на сдружението Владимир Владимиров е освободен като председател, а то е прекръстено на Футболен клуб Локомотив - 2016, като съкращението БДЖ отпада от играта.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София

И още: Депутатите приеха туристически данък за нощувките в Airbnb; Китай затяга мерките в Хубей; Еврозоната не изключва фискални стимули за борба с икономическия спад

19 фев 2020, 1598 прочитания

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 1514 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Система с дълбоки увреждания

Законопроектът на омбудсмана Мая Манолова за личната помощ няма да реши проблемите

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10