С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 юни 2018, 15:03, 6834 прочитания

600 млн. евро инвестиции се искат от концесионера на "Летище София"

Победителят трябва да построи и нов трети терминал и да плаща годишно такса от поне 15 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Минимум 600 млн. евро ще трябва да инвестира бъдещият концесионер на летище София за 35-годишния срок на концесията. Той ще трябва да изгради и нов трети терминал, като това трябва да стане до края на десетата година. Детайлите стават ясни от стенограмата на заседанието на Министерския съвет от тази сряда, когато беше гласувано подновяването на концесионната процедура за столичната аерогара.

Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка година от срока на концесията трябва да са не по-малко от 15 млн. лв. без ДДС или 10% от общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата. Едно от двете, което е по-голямо, обяснява още транспортният министър Ивайло Московски пред колегите си.


В първия опит за концесия се търсеше частен стопанин, готов да плати накуп 550 млн. лв. без ДДС. Към момента от обясненията на министъра не става ясно дали и колко държавата ще иска накуп. В предишните условия изискването беше да се ремонтира или изгради наново старият Терминал 1.

Кои кандидати са поканени

Минималните изисквания към участниците са да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно. Да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро. И да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро.



При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Интересът досега

Това е пореден опит за отдаването на "Летище София" на концесия, като предходната процедура беше спряна по време на последното служебно правителство. Темата стана отново актуална след поредната финансова криза в железниците, за решаването на която се очаква намеса на държавата със 103 млн. лв. за погасяване на задълженията към кредиторите.

Сред заинтересованите тогава бяха две турски фирми - TAV (с 46% участие на френската Aéroports de Paris Group) и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, третият сигурен претендент беше германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна заедно с компания от холдинга "Химимпорт". Като заинтересовани бяха сочени и операторите на летищата в Цюрих и Мюнхен.

Преди сегашния втори търг правителството нае Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD) и звеното на Световната банка IFC като консултанти, за да изчистят процедурата. Неизвестно е какъв съвет са дали двете международни институции и дали транспортното министерство се е съгласило. Един от обсъжданите варианти беше да се намали първоначално търсената сума, за да се увеличи конкуренцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор 1 Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април

14 дек 2019, 1549 прочитания

Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци 5 Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци

Гражданите имат право на здравословна околна среда, както и право да получават информация за нея, се казва в решението на Административен съд - София-град

14 дек 2019, 11625 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Започва едногодишният ремонт на зоната около "Св. Александър Невски"

Първо стартират дейности в градината "Кристал", на ул. "Московска" и бул. "Васил Левски", които ще завършат до ноември

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10