Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 юни 2018, 15:03, 6987 прочитания

600 млн. евро инвестиции се искат от концесионера на "Летище София"

Победителят трябва да построи и нов трети терминал и да плаща годишно такса от поне 15 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Минимум 600 млн. евро ще трябва да инвестира бъдещият концесионер на летище София за 35-годишния срок на концесията. Той ще трябва да изгради и нов трети терминал, като това трябва да стане до края на десетата година. Детайлите стават ясни от стенограмата на заседанието на Министерския съвет от тази сряда, когато беше гласувано подновяването на концесионната процедура за столичната аерогара.

Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка година от срока на концесията трябва да са не по-малко от 15 млн. лв. без ДДС или 10% от общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата. Едно от двете, което е по-голямо, обяснява още транспортният министър Ивайло Московски пред колегите си.


В първия опит за концесия се търсеше частен стопанин, готов да плати накуп 550 млн. лв. без ДДС. Към момента от обясненията на министъра не става ясно дали и колко държавата ще иска накуп. В предишните условия изискването беше да се ремонтира или изгради наново старият Терминал 1.

Кои кандидати са поканени

Минималните изисквания към участниците са да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно. Да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро. И да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро.



При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Интересът досега

Това е пореден опит за отдаването на "Летище София" на концесия, като предходната процедура беше спряна по време на последното служебно правителство. Темата стана отново актуална след поредната финансова криза в железниците, за решаването на която се очаква намеса на държавата със 103 млн. лв. за погасяване на задълженията към кредиторите.

Сред заинтересованите тогава бяха две турски фирми - TAV (с 46% участие на френската Aéroports de Paris Group) и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, третият сигурен претендент беше германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна заедно с компания от холдинга "Химимпорт". Като заинтересовани бяха сочени и операторите на летищата в Цюрих и Мюнхен.

Преди сегашния втори търг правителството нае Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD) и звеното на Световната банка IFC като консултанти, за да изчистят процедурата. Неизвестно е какъв съвет са дали двете международни институции и дали транспортното министерство се е съгласило. Един от обсъжданите варианти беше да се намали първоначално търсената сума, за да се увеличи конкуренцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ и ДПС удължиха извънредното положение 1 ГЕРБ и ДПС удължиха извънредното положение

"Обединените патриоти" се разцепиха по искането на правителството то да продължи до 13 май, само БСП и ВМРО са против

3 апр 2020, 2532 прочитания

Вечерни новини: Банковата ваканция ще е ясна до седмица, мерките ще се разхлабят при спад на заразените три дни Вечерни новини: Банковата ваканция ще е ясна до седмица, мерките ще се разхлабят при спад на заразените три дни

И още: Съществени редакции в закона за извънредното положение предлагат депутати от ГЕРБ, една четвърт от всички над 1 млн. заразени в света са в САЩ

3 апр 2020, 1763 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Започва едногодишният ремонт на зоната около "Св. Александър Невски"

Първо стартират дейности в градината "Кристал", на ул. "Московска" и бул. "Васил Левски", които ще завършат до ноември

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10