600 млн. евро инвестиции се искат от концесионера на "Летище София"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

600 млн. евро инвестиции се искат от концесионера на "Летище София"

600 млн. евро инвестиции се искат от концесионера на "Летище София"

Победителят трябва да построи и нов трети терминал и да плаща годишно такса от поне 15 млн. лв.

Калина Горанова
7138 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Минимум 600 млн. евро ще трябва да инвестира бъдещият концесионер на летище София за 35-годишния срок на концесията. Той ще трябва да изгради и нов трети терминал, като това трябва да стане до края на десетата година. Детайлите стават ясни от стенограмата на заседанието на Министерския съвет от тази сряда, когато беше гласувано подновяването на концесионната процедура за столичната аерогара.

Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка година от срока на концесията трябва да са не по-малко от 15 млн. лв. без ДДС или 10% от общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата. Едно от двете, което е по-голямо, обяснява още транспортният министър Ивайло Московски пред колегите си.

В първия опит за концесия се търсеше частен стопанин, готов да плати накуп 550 млн. лв. без ДДС. Към момента от обясненията на министъра не става ясно дали и колко държавата ще иска накуп. В предишните условия изискването беше да се ремонтира или изгради наново старият Терминал 1.

Кои кандидати са поканени

Минималните изисквания към участниците са да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно. Да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро. И да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро.

При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Интересът досега

Това е пореден опит за отдаването на "Летище София" на концесия, като предходната процедура беше спряна по време на последното служебно правителство. Темата стана отново актуална след поредната финансова криза в железниците, за решаването на която се очаква намеса на държавата със 103 млн. лв. за погасяване на задълженията към кредиторите.

Сред заинтересованите тогава бяха две турски фирми - TAV (с 46% участие на френската Aéroports de Paris Group) и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, третият сигурен претендент беше германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна заедно с компания от холдинга "Химимпорт". Като заинтересовани бяха сочени и операторите на летищата в Цюрих и Мюнхен.

Преди сегашния втори търг правителството нае Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD) и звеното на Световната банка IFC като консултанти, за да изчистят процедурата. Неизвестно е какъв съвет са дали двете международни институции и дали транспортното министерство се е съгласило. Един от обсъжданите варианти беше да се намали първоначално търсената сума, за да се увеличи конкуренцията.

Минимум 600 млн. евро ще трябва да инвестира бъдещият концесионер на летище София за 35-годишния срок на концесията. Той ще трябва да изгради и нов трети терминал, като това трябва да стане до края на десетата година. Детайлите стават ясни от стенограмата на заседанието на Министерския съвет от тази сряда, когато беше гласувано подновяването на концесионната процедура за столичната аерогара.

Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка година от срока на концесията трябва да са не по-малко от 15 млн. лв. без ДДС или 10% от общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата. Едно от двете, което е по-голямо, обяснява още транспортният министър Ивайло Московски пред колегите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    jyu51569252 avatar :-|
    jyu51569252

    При положение че летището вече се задъхва и пътникопотокът расте с двуцифрени проценти всяка година, като до края на тази ще удари 7 млн., да изискват трети терминал чак на 10-тата година си е безумие. Това, което ще направи концесионерът, е да вдигне двойно таксите за да ограничи ръста на трафика, вместо да инвестира в трети терминал и втора писта. Ще печели същите пари, но с по-малко пътници, от което губят гражданите и икономиката на страната. Особено ако го вземат турците или Фрапорт. И дори с трети терминал, капацитетът пак ще се изчерпи до 7-8, максимум 10 години, което значи сериозно изоставане спрямо съседните страни.

    И изобщо, да се инвестира в това летище е глупост и временно решение, то е силно ограничено откъм разположение и климатични условия. България има нужда от ново, по-голямо софийско летище и бутане на старото, само така ще си подсигури развитие за десетилетия напред.

  • 2
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Тази седмица за пореден път се убедих, че трябва нещо радикално да се промени на летището. От дъждовете таваните потекли, боклуци пред терминала и вътре в него, таксиметрови шофьори, които те следват докато не им обърнеш внимание, липса на всякаква организация. И всичко това е на терминал 2, не искам да си представям и сещам какво е на терминал 1 и какви индивиди има там. Сега служителите пак ще почнат с протестите, защото знаят, че вземат 2000 лева заплата за нищоправене и като дойде концесионерът те ще са първите изхвърчали.

  • 3
    edu1455963766489543 avatar :-|
    Артур Арабов

    До коментар [#2] от "zztop11":

    И като изхвърчат служителите, Вие ли ще дойдете да работите на летището??????????????

  • 4
    primerno avatar :-P
    primerno

    Винаги под подобни теми има "компетентни" коментари от току-що регистрирани потребители.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK