С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 юни 2018, 15:03, 6949 прочитания

600 млн. евро инвестиции се искат от концесионера на "Летище София"

Победителят трябва да построи и нов трети терминал и да плаща годишно такса от поне 15 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Минимум 600 млн. евро ще трябва да инвестира бъдещият концесионер на летище София за 35-годишния срок на концесията. Той ще трябва да изгради и нов трети терминал, като това трябва да стане до края на десетата година. Детайлите стават ясни от стенограмата на заседанието на Министерския съвет от тази сряда, когато беше гласувано подновяването на концесионната процедура за столичната аерогара.

Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка година от срока на концесията трябва да са не по-малко от 15 млн. лв. без ДДС или 10% от общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата. Едно от двете, което е по-голямо, обяснява още транспортният министър Ивайло Московски пред колегите си.


В първия опит за концесия се търсеше частен стопанин, готов да плати накуп 550 млн. лв. без ДДС. Към момента от обясненията на министъра не става ясно дали и колко държавата ще иска накуп. В предишните условия изискването беше да се ремонтира или изгради наново старият Терминал 1.

Кои кандидати са поканени

Минималните изисквания към участниците са да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно. Да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро. И да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро.



При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Интересът досега

Това е пореден опит за отдаването на "Летище София" на концесия, като предходната процедура беше спряна по време на последното служебно правителство. Темата стана отново актуална след поредната финансова криза в железниците, за решаването на която се очаква намеса на държавата със 103 млн. лв. за погасяване на задълженията към кредиторите.

Сред заинтересованите тогава бяха две турски фирми - TAV (с 46% участие на френската Aéroports de Paris Group) и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, третият сигурен претендент беше германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна заедно с компания от холдинга "Химимпорт". Като заинтересовани бяха сочени и операторите на летищата в Цюрих и Мюнхен.

Преди сегашния втори търг правителството нае Европейската банка за възстановяване и развитие (EBRD) и звеното на Световната банка IFC като консултанти, за да изчистят процедурата. Неизвестно е какъв съвет са дали двете международни институции и дали транспортното министерство се е съгласило. Един от обсъжданите варианти беше да се намали първоначално търсената сума, за да се увеличи конкуренцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО

Прокуратурата задържа и областния лидер на ВМРО в Пловдив Стефан Послийски

28 фев 2020, 1067 прочитания

Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото 1 Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото

Двама бивши футболисти и двама данъчни експерти ще са в управителния съвет на дружеството, което получи монопол върху лотариите

28 фев 2020, 2214 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 17675 прочитания

28 фев 2020, 6010 прочитания

28 фев 2020, 3117 прочитания

28 фев 2020, 2979 прочитания

28 фев 2020, 2437 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Започва едногодишният ремонт на зоната около "Св. Александър Невски"

Първо стартират дейности в градината "Кристал", на ул. "Московска" и бул. "Васил Левски", които ще завършат до ноември

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

Борсовата оферта на Eleven

Анализатори смятат, че ще има интерес към акциите на "Илевън кепитъл", но и посочват някои особености заради специфичната й дейност

Барселонска треска

Какво стана ясно за разследването на испанските власти, което се занимава и с Бойко Борисов, и докъде може да стигне то

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10